Marelg Marelg skrev:
Återigen, är detta din egen åsikt eller har du stöd juridiskt? Ja det är mina kablar som jag lagt ner men jag tror (egen åsikt) att man generellt räknar med att konsumenten som kanske i snitt kanske får grävt på tomten en gång var 15:e år lättare glömmer bort att prata kablar än en yrkesman som gräver flera gånger i veckan. Därav kan man kanske anse att grävaren borde ställt frågan och om jag då av någon anledning inte informerade så skulle det varit mitt fel. Men nu kom inte frågan av yrkesmannen som alltså gräver flera gånger i veckan.
Det är fakta, företaget jag arbetar på samt företagen mina vänner arbetar på har aldrig och kommer aldrig stå för en sådan kostnad. Förstår du hur intelligensbefriat hela scenariot är? DU beställer ett grävjobb i omedelbar närhet av din inkommande fiber som DU grävt ned och som endast DU vet vart den ligger utan att märka ut den, och nu ska entreprenören betala för din dumhet? :sick:
 
  • Gilla
Detlovsson och 10 till
  • Laddar…
När vi gräver tomter så talar våran "kundkontaktstjej" med kunderna informerar dom att vi står för utsättning av el och tele fram till överlämningspunkt. Allt eget som el tele vatten fiber... är fastighetsägare själv ansvarig för att det är utsatt dvs ingen utsättning ingen ersättning.
 
  • Gilla
Detlovsson och 2 till
  • Laddar…
Har du inte lagt skyddsgrus och markeringsband när du grävde ner fibern?

Jag kör grävmaskin yrkesmässigt och om vi har bett kunden att kontakta ledningskollen förutsätter vi att han gör det. Ibland frågar jag men ibland tänker jag inte på det. Om kunden som i detta fallet grävt ner fiber själv lär det inte finnas med på ledningskollen.

Det händer att vi tar kostnaden för en avgrävd kabel. Men detta är vid tillfällen där vi själva borde förstått att det finns en kabel. Exempelvis mellan två lyktstolpar eller dylikt.
 
  • Gilla
Detlovsson och 4 till
  • Laddar…
F faf skrev:
Det är fakta, företaget jag arbetar på samt företagen mina vänner arbetar på har aldrig och kommer aldrig stå för en sådan kostnad. Förstår du hur intelligensbefriat hela scenariot är? DU beställer ett grävjobb i omedelbar närhet av din inkommande fiber som DU grävt ned och som endast DU vet vart den ligger utan att märka ut den, och nu ska entreprenören betala för din dumhet? :sick:
Ja, för ett entreprenören är proffs och borde veta bättre än att gräva utan att fråga efter om det finns några ledningar.

Många företag har svårt att förstå att deras ansvar är rätt mycket högre än privatpersonens utan tror det ligger på ungefär samma nivå.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Fast i detta fallet, om jag förstår det rätt, har den man beställde jobbet av sagt att TS ska kontrollera var det ligger kablar. Att sen kunden glömmer bort att berätta att han själv grävt ner fiber där häcken ska vara kan knappast vara grävmaskinistens fel.

Hur djupt ligger fibern? Rekommenderat djup är i de flesta fall 60cm med grus och band över. Många som gräver sin fiber själv ligger på ett spaddjup och ingen markering. Då får man skylla sig själv. Man förväntat sig inga kablar i marjordslagret och om det inte är ren grus i backen ser man oftast var det är schaktat när matjorden kommer bort.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Det bästa är väl om ts frågar grävfirman hur den avgrävda fibern ska åtgärdas.
Utifrån deras svar så vet ts mera.
 
G-83 G-83 skrev:
Fast i detta fallet, om jag förstår det rätt, har den man beställde jobbet av sagt att TS ska kontrollera var det ligger kablar. Att sen kunden glömmer bort att berätta att han själv grävt ner fiber där häcken ska vara kan knappast vara grävmaskinistens fel.

Hur djupt ligger fibern? Rekommenderat djup är i de flesta fall 60cm med grus och band över. Många som gräver sin fiber själv ligger på ett spaddjup och ingen markering. Då får man skylla sig själv. Man förväntat sig inga kablar i marjordslagret och om det inte är ren grus i backen ser man oftast var det är schaktat när matjorden kommer bort.
På egen fastighet är det vanliga 30cm och märkband 10cm ovanför.
Generellt allmän mark 50cm och sedan finns det fall med djupare förläggning.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Fast i detta fallet, om jag förstår det rätt, har den man beställde jobbet av sagt att TS ska kontrollera var det ligger kablar. Att sen kunden glömmer bort att berätta att han själv grävt ner fiber där häcken ska vara kan knappast vara grävmaskinistens fel.

Hur djupt ligger fibern? Rekommenderat djup är i de flesta fall 60cm med grus och band över. Många som gräver sin fiber själv ligger på ett spaddjup och ingen markering. Då får man skylla sig själv. Man förväntat sig inga kablar i marjordslagret och om det inte är ren grus i backen ser man oftast var det är schaktat när matjorden kommer bort.

Fast här skulle kunden visa upp svaren från ledningskollen, vilket kunden glömde, och grävaren glömde fråga efter.

Min fiber ligger 40cm ner utan markering eller grus runt och detta är gjort av Telias entreprenör.

Edit:30cm ner var det.
 
Tänkte inte på att det var en egen nedlagd ledning. Bara att hoppas hemförsäkringen skjuter till lite medel ...
 
Telia/Skanova har 30cm med märkband med signaltråd sedan många år på fastighet.
 
A AndersS skrev:
Telia/Skanova har 30cm med märkband med signaltråd sedan många år på fastighet.
Min fiber är installerad för ganska exakt fyra år sedan av Telia, utan signaltråd.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Min fiber är installerad för ganska exakt fyra år sedan av Telia, utan signaltråd.
Jo, entreprenörerna får hålla koll på UE så de gör rätt och använder rätt material.
 
Jag hade en grävare hemma för ett år sedan som grävde av en telekabel (100 paring) som låg precis i tomtgränsen. Grävarens självrisk var ca 15000:- och min självrisk på hemförsäkringen ca 1500:- (lagningen kostade ca 18 000:) så naturligtvis tog jag det på min försäkring.
Så mitt förslag är ta det på din hemförsäkring Marelg och dela självrisken med "grävaren".
 
  • Gilla
Marelg
  • Laddar…
Skjuter in en fråga, jag har fiber efter en väg som går över flera tomter.
Fibernätägaren grävde ner med signaltråd, ska nån gräva kommer då min fiber finnas med på ledningskollen ?
Vem står för kostnaden om den blir avgrävd?
Tror inte dom som grävde ner frågade någon ägare av mark
 
Min fiber var inrapporterad av Telia.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.