Jag väntar på traversporr!
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Instämmer.. Mer bilder!!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Traversporren får nog vänta en stund; först måste elen kopplas så att det finns ström att svetsa ihop delarna med... Jag ska se till att få fram lite bilder på nymålade väggar i vart fall!
 
PICT0009.JPG
Taket målat första vändan och väggarna färdigspacklade och slipade!

PICT0015.JPG
Nästan traversporr, ett stöd från takstolarna för att hindra balken från att tippa.

PICT0038.JPG
Taket färdigmålat och väv på väggarna. Tyvärr slarvade jag lite med riktningen på rollern på sista draget, så taket blev ltie randigt i släpljus...

PICT0050.JPG
Väggarna färdigmålade!

Totalt ca. 30l tak och väggfärg (Vit takfärg från Biltema samt Creme-vit väggfärg från Rusta) gick det åt; tre strykningar takfärg i taket, en strykning takfärg på väggarna som grund samt två strykningar väggfärg. Nu täcker det till slut jättebra i vart fall, tyvärr misslyckades jag lite med spacklingen av skarvarna i gipset så de syns en smula i släpljus. Tur att man bygger garage och inte vardagsrum!

Nu är vi nästan framme i nutid igen, i helgen monterades lister och fönstersmygar men de har inte fastnat på bild ännu...
 
Har du enkelgips enbart i taket?
 
Japp, enkelgips (takskivor 60x240) i taket och gips + OSB i väggarna.
 
OK då kan jag kanske va lugn med Råspont plus Gips i tak. Funderade om jag skulle sätta dubbelgips i taket ändå.
Jag tänkte också köra med sånna fasade gipsskivor (tyvärr hade dom bara 60*120 hemma när jag köpte). Då slipper man spackla och det blir ju snyggare. Men det jag var lite orolig för var att nån svetsloppa eller slipglöd skulle hoppa in mellan springorna när man inte spacklar skarvarna. Och på så vis starta en eldsvåda.
 
Råspont och gips lär ju bli tokbra; jag har bara glespanel och enkelgips under plasten... Jag är inte särskilt orolig för att det ska komma in glöd eller liknande i någon springa och ställa till problem; oddsen att något hittar in genom de små springorna måste vara jättesmå och väl inne finns ju mest luft och förhoppningsvis inte så mycket brännbart material... Att ha råspont under gipset hade dock varit trevligt när skruvhålen i lysrörsarmaturerna inte är jämnt delbart med 30cm och varannan skruv måste ha plugg...
 
Bra nu har du övertygat mig att enkelgips räcker. Glöden lär ju hinna svalna rejält innan den når taket.När det gäller spisar mm är väl kravet bara att ha obrännbart 30cm eller vad det är runt spisen för att glöden ska hinna kallna.

Gillar råspont då slipper man va så noga med regelavstånd när man bygger stomme och sen vet man att man har nåt rejält att skruva i sen. Går ju snabbt med när man har ändspont bara att köra på varv efter varv
.
Gillar din port, tycker breda portar normalt är fula men när den är fyrdelad ser det ju fint ut. smartare också att slippa öppna hela om man inte vill.
 
Tack!
En av de stora anledningarna till att jag valde 2+2-delad vikport var för att slippa öppna 10kvm port varje gång man vill gå in genom den... Dessutom offrar man ingen invändig takhöjd på skenor och liknande samtidigt som man får en hyffsat isolerad port. Klart dyrare än taksjutport dock...

Råspont är ju jätteskönt när det väl sitter på plats, men utan spikpistol blir det ju ett ganska drygt jobb att få upp i innertaket... För mig stod valet mellan enkelgips och gips+OSB; jag kom ganska snart fram till att de få större saker jag eventuellt kan komma att vilja skruva upp i taket borde gå att sätta på glesen...

Lite bilder är alltid kul också:

PICT0008.JPG
Fönstersmygar på plats och sol som lyser!

PICT0007.JPG
Närbild...

PICT0012.JPG
Några av de 15st 2x120cm T5 armaturer som ska sitta i taket (utöver 3st vanliga lamputtag för ledljus när man inte vill tända upp nästan 1000W lysrör)
 
Redigerat:
  • Gilla
Flamman
  • Laddar…
Snyggt!
Värsta seriösa fönsterbrädorna också :)
 
Jag kan inte riktigt hjälpa det, det är för kul att jobba med stavlimmade furuskivor; efter alla dammiga gipsskivor och taggiga OSB-skivor är furuskivorna underbara!
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Skoj att du fick tag i armaturer med HF don.
 
Jag letade bara efter T5-rör, så då fick jag HF-don på köpet... T8-rör kändes inte riktigt aktuellt när det ändå är nybyggt.
 
Dags för en uppdatering!
Elektrikern (min farbror) var här till 02:10 på natten och kopplade el; vi hann med nästan allt... Numera fungerar lysrören och eluttagen inne i garaget. Det som återstår är utebelysningen, motorvärmaruttagen samt vinden...

PICT0005.JPG
Normcentralen, säkerhetsbrytare till 3 av trefasgrupperna samt ett par eluttag...

PICT0004.JPG
Maskinväggen; gott om trefasuttag för framtida svarv, pelarborr och vad jag nu kan tänkas hitta...

PICT0017.JPG
Normcentralen; 3x13 moduler går fort att göra av med, särskilt med separat jordfelsbrytare till vardera motorvärmaruttag och 4st trefasgrupper...

PICT0024.JPG
Dyraste eluttaget i hela garaget; 1h timer om som jag tänkte ha till lödstationen...

PICT0015.JPG
Lampknappar; uppifrån och ner är det utebelysning framsida och baksida, lysrör i två grupper och till sist ledljus när man inte vill tända 840W lysrör för att hämta en skruvmejsel...
 
  • Gilla
Spett och slägga och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.