En bild säger mer än tusen ord, och här har jag fått flera stycken! Det såg ju smidigt ut, något i stil med en sådan åkvagn borde till och med jag kunna fila ihop här hemma...

Bra att jag fick hjälp att räkna också (uppenbarligen...), jag verkar ju vara en faktor 2 fel i mina uträkning för 5200mm balk då jag hamnade på 310cm[SUP]4[/SUP] för 10,4mm (L/500) nedböjning... Så kan det gå när man inte riktigt vet vad man gör utan bara kikar på vad folk har skrivit på olika forum!
 
Kan ju vara jag som räknat fel, men min magkänsla säjer mig att 310cm4 är för klent.
Dubbelkolla gärna själv.
Formeln för punktlast mitt på en fritt upplagd balk:

f = (FxL3)/(48xExI)

f=nedböjning
F=last i Newton
L=total spännvidd
E=elasticitetsmodul
I=böjtröghetsmoment
 
Redigerat:
-Gabbe1, vilken snygg lösning. Nu blev suget än större efter en egen travers i garaget...
 
Det borde vara en mänsklig rättighet att ha åtminstone en travers ;)
 
  • Gilla
Lasse245
  • Laddar…
Då tror jag att jag är med! Efter att ha googlat lite formelsamlingar så verkar det som att jag har räknat på en balk som är fixerad i båda ändar (vilket ger en faktor 1/192 i formeln för nedböjning) medans du har räknat på en fritt upplagd balk (och därmed fått en faktor 1/48 istället)...
För tvärgående balken är ju antagandet att den är fritt upplagd onekligen korrekt (då den står på åkvagnar och kan röra sig fritt), för en balk som i båda ändar är bultad i stommen till garaget är det kanske lite väl elakt (även om det är bättre att vara på den säkra sidan)...

Tusen tack för att du kontrollräknade åt mig, det kan ju onekligen bli lite tokigt när en elingenjör försöker räkna hållfasthet!

Åter till verkligheten; jag har hittat en uppsättning UPE120 och IPE120 balkar till salu för klart rimliga pengar - en idé jag fick då var att kopiera idén med två parallella IPE-balkar för tvärgående 5200mm balken och sedan använda UPE120-balkarna i längsled bultade i stommen (istället för L-profil). I hålet där UPE-balken skulle behöva täcka ett 5200mm gap stagar man den med en extra IPE120 balk som bultas ovanpå UPE-balken... I mitt huvud känns det som att det borde hålla, dock är jag nog ute på mycket djupt vatten om jag skulle försöka räkna på det!
 
Hur har du förankrat traversen i väggarna? Det ser klent ut.
Hur mycket är maxlyftet? Det ser överstarkt ut.
Vad tror du om risken att den skulle kunna kalva ur om den ena sidan fastnar under snabb förflyttning?

Vill bara förstå bättre hur du gjort och tänkt, jag gillar att det är överstark, det känns säkrare.
Jag har själv gjort något liknande, bilder kommer.
Travers is the shit, ångrade att jag inte satte upp min tidigare :)
 
kurre86 skrev:
För tvärgående balken är ju antagandet att den är fritt upplagd onekligen korrekt (då den står på åkvagnar och kan röra sig fritt), för en balk som i båda ändar är bultad i stommen till garaget är det kanske lite väl elakt (även om det är bättre att vara på den säkra sidan)...
Det är inte omöjligt men ganska svårt att åstadkomma en fast inspänd balk, det är dumt att räkna med det om man är osäker på om det är möjligt.

kurre86 skrev:
Åter till verkligheten; jag har hittat en uppsättning UPE120 och IPE120 balkar till salu för klart rimliga pengar - en idé jag fick då var att kopiera idén med två parallella IPE-balkar för tvärgående 5200mm balken och sedan använda UPE120-balkarna i längsled bultade i stommen (istället för L-profil). I hålet där UPE-balken skulle behöva täcka ett 5200mm gap stagar man den med en extra IPE120 balk som bultas ovanpå UPE-balken... I mitt huvud känns det som att det borde hålla, dock är jag nog ute på mycket djupt vatten om jag skulle försöka räkna på det!
Låter som en bra ide.
Dubbla IPE ger fler fördelar, förutom en lägre bygghöjd så kan du (som jag gjort) förbinda dem med varandra i överkant och på så vis få en profil som inte riskerar vippning vid belastning.

En IPE120 bultad ovanpå en UPE120 ger en profil som troligen är 4-6ggr starkare. Det går att räkna ut exakt med Steiners sats, men jag kan garantera att det blir mer än dubbelt så stark och då är du i mål. Dock är det viktigt att bulta (gärna svetsa) ordentligt, balkarna får inte kunna glida mot varandra då tappar du en stor del av styrkan.
Finns det bara plats i höjdled för att ställa en IPE ovanpå så är det en bra lösning.
 
Workingclasshero skrev:
Hur har du förankrat traversen i väggarna? Det ser klent ut.
Hur mycket är maxlyftet? Det ser överstarkt ut.
Vad tror du om risken att den skulle kunna kalva ur om den ena sidan fastnar under snabb förflyttning?

Vill bara förstå bättre hur du gjort och tänkt, jag gillar att det är överstark, det känns säkrare.
Jag har själv gjort något liknande, bilder kommer.
Travers is the shit, ångrade att jag inte satte upp min tidigare :)
L-järnen är förankrade med 120mm franskskruv i de stående väggreglarna på c-c 60cm. Eftersom L-järnen är hyfsat stöddiga så fördelas krafterna på flera skruvar. Men visst, detta skruvförband är det i konstruktionen som är svårast att beräkna och det kan vara så att det är svagaste punkten i konstruktionen.

Den tvärgående balken kan omöjligt spåra ur med mindre än att man demolerar de båda åkvagnarna totalt, jag har mycket svårt att se att detta kan inträffa då jag dels har svetsat snedstag/strävor och dels så löper den mycket lätt, om jag drar längst in mot ena väggen så följer andra sidan genast med utan minsta tvekan.

Jag hade egentligen tänkt ha 500kg lyftkraft, men sen fick jag tag i den där telfern gratis och den klarar 1000kg.
Teoretiskt klarar mina tvärgående balkarna 4 ton last mitt på, men då är nedböjningen ordentligt stor.

Det kanske även är på sin plats att påpeka att även om man kan beräkna stål och har förutsättningarna att konstruera och bygga något liknande så sker det såklart på egen risk.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Gabbe1 skrev:
Jag har nu räknat på vilken profil som behövs för att bära 600kg (500 last och 100 egenvikt) på fri spännvidd 5200mm.
Jag har räknat på punktlast mitt på (eftersom det är värsta tänkbara scenario) även om det inte kan inträffa i praktiken om man bygger en åkvagn som är ca 1m lång.
För att inte få mer nedböjning än 13mm (5200/400) så krävs en profil med böjtröghetsmoment med minst 632cm4.
Tex: IPE 160, USP160 eller HEA 140.
Dock skulle jag fortfarande vara orolig för att en sådan balk riskerar vippning, speciellt om belastningen är förskjuten mot balkens centrum. Men kanske kan den stagas mot taket på något sätt som förhindrar detta.

Jag har för vana att dimensionera stål efter nedböjning istället för plasticering eftersom man i praktiken inte vill ha en konstruktion som beter sig som spagetti även om den håller.

Angående hur jag byggt mina åkvagnar så är det kullager (6205) som rullar direkt mot stålprofilerna. Åkvagnarna på långsidorna har vardera 4st 6205 lager (dubbla i var ände), de har dessutom mindre kullager som löper mot L-järnets vertikala yta, för att förhindra "byrolådeeffekt" (dessa mindre lagers fästskruv kan ses på nedersta bilden).

[bild]
[bild]
[bild]
Vilken dimension har L profilen och hur har du fäst den?
EDIT. såg det längre ner. Gäller att läsa alla inlägg... :D
 
Min L-profil är 100x65x8mm och drygt 10m långa.
Det krävdes tre starka killar för att lyfta upp dem på plats, de fick tillfälligt vila på stöttor av träreglar medan de skruvades fast i väggarna.
 
Redigerat:
Nu har jag äntligen fått igång min webserver igen, så nu kommer fortsättningen på historien... När vi lämnade arbetet hade ni precis fått bilder på det nylagda taket - nu kommer en snabbresumé fram till dagens datum...

IMG_1550.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Strax efter jul ramlade garageporten dit; 4,8x2,25m fyrdelad, utåtgående vikport från Reco. Inga större svårigheter att montera på tre personer, trots att instruktionerna kanske var lite väl kortfattade ibland...

IMG_1553.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även fönster (fasta treglas, 12x9) samt dörr från Byggmax ramlade dit, och vips var garaget vädertätt!

PICT0207.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lagom till semestern i somras dök det upp en lastbil med isolering, OSB, gips och glespanel - bara att börja jobba igen!

PICT0220.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Yttre 195mm isoleringen börjar ramla på plats...

PICT0257.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plast och glespanel på plats. Glespanelen skruvades med 2st 5x80mm varmförsinkade träskruv - ingen risk att det rasar ner! Dessutom spikat liggande 45x45 på väggarna samt stående 45x45 där traversen ska bultas.

PICT0273.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

VP-rör och dosor spikade och kablar dragna, sedan var det bara att isolera klar och bygga igen!

PICT0033.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

OSB-skivorna uppskruvade och ena traversbalken nästan på plats. Svågern står med lilla skruvdragaren (850W borrhammare...) och skruvar i 10x140mm fransk träskruv. De måste ju igenom inre 45x45-regeln innan de når riktiga stommen, så det behövdes långa skruvar!

PICT0012.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Innertaket och andra traversbalken på plats, här med ca. 5,5m fritt spann. Bultad i väggen i ena ändan med konsoler under, står på stolpe i andra ändan. Ska även stagas mot vippning från taket.

PICT0006.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slutligen framme i nutid - vägggipset på plats och första lagret spackel lagt. Blir minst ett lager till innan väv och färg. Därefter ska bara elen kopplas och golvet målas innan det börjar bli dags för invigning!
 
Kul med uppdatering!
Smart att skruva upp traversens L-järn mot väggen innan gipsning, då får du ytterligare säkerhet eftersom L-järnen även vilar lite mot gipsskivorna.
 
Det hade jag inte tänkt på...:) Jag tänkte mest att man riskerar att gipset smulas sönder av att balken pressar mot det i nederkant när åkbalken åker förbi... Jag har lite glapp mellan gipset och balken som kommer mjukfogas, så mina balkar kommer nog inte få så mycket stöd av gipset i vart fall...
 
Fint bygge, får mycket inspiration till dom egna garageplanerna. Man inser inte hur mycket arbete det är förrän man hittar sådana här trådar som beskriver hela processen...

Ser fram emot fler bilder framöver!
 
Full fart i garaget nu under julen; allt spacklande färdigt, taket målat (tre strykningar, tak för den Biltemas "proffs" rollerskaft som inte rullade!), väv på väggarna samt målat. Imorgon ska det handlas lister och skivor till fönstersmygar och dylikt, när väl det är på plats är det inte mycket kvar! Bilder utlovas...
 
  • Gilla
SC Aero och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.