Hej!
Nu har jag läst tillräckligt mycket på forumet utan att bidra med något själv, så här kommer mitt lilla garageprojekt!

Basic Hus - Komplett Garage Komponenter_SW.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Målet med bygget är vad jag kallar ett enkelgarage med plats att meka med hobbybilen och motorcyklar; efter mycket ritande och funderande spikades till slut en ritning om ca. 62m[SUP]2[/SUP] i anslutning till befintlig carport/förråd.

IMG_3346.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bygglovsansökan lämnades in våren 2013; vid midsommar samma år kom entreprenören som fått äran att göra markarbetet och gjuta grunden; runt 120kkr senare hade vi en snygg betongplatta med ett varv leca murat runtom (samt golvvärme, kulvert för varmvatten och golvärme, avlopp till handfat mm.).
 
  • Gilla
Spett och slägga och 5 till
  • Laddar…
IMG_3468.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Medans betongen brann passade jag samt släkt och vänner på att snickra ihop de olika sektionerna till stommen - allting i 195x45, cc. 60 med både stående och liggande hammarband... Ska det vara så ska det!
IMG_0448.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När väl stommen var rest, täckt med asfaboard och panelen struken med ett lager falurött samt spikad så insåg jag till min stora förtret att även takstolstillverkare ville ha semester - då var det bara att ta lunch (typ två veckor lunch...) och vänta på att takstolarna skulle anlända...
IMG_0458.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När väl takstolarna anlände var inte bara takstolsfabrikens semester slut, så var även min...
IMG_0646.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trots det låg tegelpannorna på plats bara tre helger senare; i mitten av september låg taket där det skulle sånär som på lite pannor och plåtbitar i vinkeln mellan den gamla carporten och det nya garaget...
 
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Tack vare en mild vinter har arbete kunnat fortlöpa även efter september; tyvärr har inte bilderna hittat till min dator ännu... :banghead:

Det som hänt sedan september är att dörr, fönster och port monterats, foder runt dörr och fönster samt vindskivor har målats och skruvat upp, lite mer plåt har dykt upp kring takvinkeln och en massa andra småsaker - sånär som på 60cm panel på vardera sida om porten (mina färdigmålade panelbrädor från i somras tog slut typ 6 plankor för tidigt...) är garaget numera helt vädertätt, så nu kan arbetet med insidan snart börja!

Första steget invändigt blir att få upp balkar för en travers i taket - finns det någon vänlig själ här som känner för att kontrollräkna åt mig???
Planen är att ha två längsgående balkar upplagda på ytterväggarna samt en tvärgående balk mellan dem som hänger i löpvagnar. De längsgående balkarna får då en spännvidd på 7600mm, den tvärgående får en spännvidd på 5200mm.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=124867.0 hittade jag formlerna för nedböjning för punktlast och utbredd last hos en stålbalk.
Jag knappade glatt in formlerna med mina mått enligt ovan och en maximal nedböjning på L/500 i Wolfram Alpha och fick följande värden på nödvändig böjstyvhet för balkarna vid dimensionering för ca. 800kg maxlast (jag vet inte vad jag skulle lyfta som är så tungt, men skillnaden till nästa storlek klenare balk är stor, prisskillnaden liten...):
Tv'ärgående balk: https://www.wolframalpha.com/input/...11/1000*9.82)*5200^4)/(384*210000*(5200/500)) = 310x10[SUP]4[/SUP]mm[SUP]4[/SUP]
Längsgående balkar: https://www.wolframalpha.com/input/...16/1000*9.82)*7600^4)/(384*210000*(7600/500)) = 847x10[SUP]4[/SUP]mm[SUP]​4[/SUP]

Om jag inte tittat helt fel i balktabellerna på: http://konstruktion.triodev.se/KonstrtabellerStal.pdf så borde det innebära att jag kan använda IPE 160 balkar till längsgående balkar och IPE 120 till tvärgående och känna mig trygg med att det håller för åtminstone 500kg... Ser ni några uppenbara missar jag gjort??? Bör jag vara nervös för vridning i balkarna (längsående balkar stagas i sidled av innertaket, men tvärgående balken är ostagad)?

Slutligen, när jag tittar i trätabeller för dimensionering av stolpar (http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=709&contextPage=1465) ser jag att en stolpe av två stycken inbyggda 95x45 tål 21kN belastning permanent; det tycker jag låter som att jag borde kunna ställa hela min travers på 95x45 reglar som står på syllplankan och är skruvade i resten av stommen - åsikter???
 
Redigerat:
Hur ser budget ut för ett sånt här bygge, och hur mycket har du gjort respektive lejt bort?
 
Allt markarbete och grunden lejde vi bort helt och hållet, dels p.g.a. tidsaspekten men främst för att jag inte kände att jag kunde tillräckligt mycket för att få ett bra resultat - betong för nästan 20000kr vill man ju helst inte behöva bila bort för att man gjort något dumt...

Resten av arbetet räknar vi med att göra själva (vi får se hur mycket hjälp jag kan få med elen av släkt och vänner som är elektriker, annars lejs den också bort), så förutom grunden blir det mest materialkostnad. Realistiskt sett hamnar vi nog på 250-300kkr när allt är klart, förhoppningsvis kommer vi under det...

Specen på garaget i övrigt:
Grund: Murad 20x40x60 block runt hela, 200mm cellplast under plattan, golvärmeslang under armeringen. Indraget avlopp till handfat/toa, kulvert för tappvatten samt golvärme från huset
Ytterväggar: Stående panel, spikläkt, asfaboard, 195mm stående isolering i stommen, (åldersbeständig plast, har inte bestämt mig riktigt ännu...), liggande 45mm isolering, OSB, gips. Väggliv 240cm
Tak: Takgips, gles, åldersbeständig plast, 500mm lösull, kallvind. Jönåker betongpannor, 27[SUP]o[/SUP] taklutning
Övrigt: 3st 12x9 fasta treglasfönster, gångdörr från Byggmax, Reco Duo vikport 2+2 delad, 480x225cm
 
Gillar att du har en "findel" där man har vardagsbilen stående närmast huset i carporten
och så garaget med en större uppfart för det viktiga. :)
 
Kan du visa en skiss över hur din stålkontruktion är tänkt att se ut , samt hur du tänkt belasta resp "lägga upp" stöden ? - så kan vi nog hjälpa till att kontrollräkna.
 
Traversskiss.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En snabb skiss i paint... De bruna punkterna markerar stolpar (förhoppningsvis fungerar trä) under balkarna ner till syllen. Tanken är att bulta fast stolparna i stommen samt bygga in dem i väggarna bakom OSB och gips.
7600mm balkarna bultas (tar förhoppningsvis lite dragkrafter vid nedböjning) och kommer dessutom stagas i sidled av innertaket med glespanel och takgips för att minska risken att de viker sig åt fel håll.
5200mm balken är tänkt att hänga i två löpvagnar (typ Julas 1-tonsvariant eller liknande), så den blir helt "flytande" upphängd. På 5200mm balken hänger sedan ytterligare en löpvagn för att lyfta från (om jag inte får tag i en prisvärd telfer som redan är byggd för att hänga på en balk...).
Då man således kommer kunna flytta lasten i både x- och y-led kommer det man hänger från traversen kunna hamna vart som helst inom rektangeln som spänns upp av de fyra hörnen...

Jag tror som sagt att 500kg lyftkapacitet räcker långt för min del; att jag räknat på 800kg i exemplet ovan var främst för att det passade väldigt bra in på de föreslagna balkdimensionerna...

Stolparna ska som sagt leda ner belastningen till syllen, där nere hade jag tänkt sprida lasten över ca 60cm (bredare får inte plats i ena ändan p.g.a. port och liknande) med hjälp av ett (typ) stående hammarband...
 
Redigerat:
Jag skulle aldrig lägga så mycket energi på någon komplicerad travershistoria. Som blir onödigt dyr & tar en hel del på höjden i garaget. Köp en hopfällbar motorlyft / verkstadskran mer användbar när du inte tappar lika mycket på höjden i garaget
 
Lite tips angående själva traversfunktionen tänkte jag dela med mig. 5200mm balken bör utformas som ett väldigt lågt liggande H för att inte knixa när du drar den fram och tillbaka längs 7600mm balkarna. Om möjligt, lägg 5200mm balken ovanpå 7600 balken för att vinna lite lyfthöjd. Detsamma gäller även för telfern, montera den så högt som möjligt ovanpå 5200 balken. Återigen för att vinna höjd.
Nu vet jag inte vad du har för takhöjd och hur högt du tänkt montera 7600 balkarna, men det ser ut som en maxhöjd på ca 2500mm. Då minskar utrymmet snabbt om lägger ihop måtten: IPE160 + vagn + IPE 120 + telferns höjd (krok till undersidan på IPE120).
 
Bra tips! Just angående att utforma 5200mm balken som ett lågt H har jag funderat mycket på; min tanke nu är att låta balken vara "flytande" i båda ändar så att man kan dra den lite snett utan att den fastnar, förhoppningsvis räcker det. Annars är det ju ganska lätt gjort att bygga om just den delen i efterhand...
Det viktigaste just nu känns som 7600mm balkarna; för att få maximal lyfthöjd kommer de monteras en bit in i innertaket så att bara precis tillräckligt mycket sticker ner för att få plats med löpvagnarna. Att få den delen rätt från början känns ganska viktigt så att man slipper ta ner innertak och innerväggar för att justera i efterhand...

Angående takhöjd så kommer färdiga takhöjden bli strax över 260cm, så det finns lite plats att ta av även om det gäller att tänka till och inte bygga för lågt...

I valet mellan verkstadskran/motorlyft eller travers är det ett enkelt val för min del; jag lägger hellre de extra pengarna nu (i proportion mot vad resten av garaget kostar är det inte några astronomiska summor) och slipper ha en kran som tar upp värdefull golvyta i garaget i all framtid... Golvytan ser jag redan nu kommer tecknas in ganska fort med arbetsbänkar, maskiner, (låg)lyft, bil, MC o.dyl., taket har jag inte några användningsområden för ännu förutom att hänga lampor i... Klara jag bara att hålla nedersta delen av balkarna högre än porten (225cm) så tar ju inte traversen någon plats egentligen!
 
Då jag nyligen byggt min egen travers i garaget så har jag en del tips.
Först och främst ska du låta bli att lyssna på de som påstår att det är onödigt, självklart ska du ha en travers ;)

Du har aldrig funderat på att låta de längsgående balkarna vara fast förankrade i väggarna, det gör att behovet av kraftiga profiler minskar avsevärt, själv har jag L-profiler med dimension 100x65x8mm som är bultade på c-c 60cm i de stående väggreglarna.
Den tvärgående balken måste som redan sagts byggas som ett H för att undvika "byrolådeeffekt". För att undvika "vippning" vid belastning så skulle jag överväga att bygga med två parallella balkar, de låser då varandra i sidled samtidigt som du får möjlighet att sätta åkvagnen mellan dessa båda balkar och på så sätt minska bygghöjden.

Ikväll när jag är hemma och har tillgång till min formelsamling så kan jag räkna och ge dig förslag på lämpliga profiler.

Under tiden bjuder jag på en bild på min egen travers, mina tvärgående balkar är nästan 8m långa och är byggda av dubbla IPE160.

travers.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har bara 270cm takhöjd i garaget, och det är 244cm fri höjd under den tvärgående balken.
 
  • Gilla
newk och 7 till
  • Laddar…
Hittade ett par bilder till som kanske kan hjälpa till för att få en uppfattning om konstruktionslösningen.

travers2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

travers3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
newk och 8 till
  • Laddar…
Riktigt smart byggt, det såg väldigt smidigt ut! Ditt garage verkar vara rätt likt det jag ser framför mig i huvudet när jag föreställer mig mitt garage om ett par år...:)

Eftersom mitt garage ser ut lite som ett L skulle balkar bultade i stommen ändå kräva 5200mm fribärande balk på ena sidan, det är ju dock klart mindre än den lösning jag ritat på... Om man tänker L-profil eller UPE, hur grov skulle en sådan behöva vara för att klara ett 5200mm spann med laster enligt ovan?
Edit: Om jag kikar i balktabellen igen så ser det ut som UPE-120 har något högre böjstyvhet än IPE-120 i x-led; det borde ju innebära att en UPE-120 balk klarar mitt 5200mm spann enligt beräkningarna för den tvärgående 5200mm balken ovan... De är dessutom 55mm djupa vilket borde ge åtminstone lite plats för en åkvagn... Hmm, vi kan vara något på spåret här!

Helt klart en bra ide att fundera över; hur ser åkvagnarna ut på din travers?
 
Redigerat:
Jag har nu räknat på vilken profil som behövs för att bära 600kg (500 last och 100 egenvikt) på fri spännvidd 5200mm.
Jag har räknat på punktlast mitt på (eftersom det är värsta tänkbara scenario) även om det inte kan inträffa i praktiken om man bygger en åkvagn som är ca 1m lång.
För att inte få mer nedböjning än 13mm (5200/400) så krävs en profil med böjtröghetsmoment med minst 632cm4.
Tex: IPE 160, USP160 eller HEA 140.
Dock skulle jag fortfarande vara orolig för att en sådan balk riskerar vippning, speciellt om belastningen är förskjuten mot balkens centrum. Men kanske kan den stagas mot taket på något sätt som förhindrar detta.

Jag har för vana att dimensionera stål efter nedböjning istället för plasticering eftersom man i praktiken inte vill ha en konstruktion som beter sig som spagetti även om den håller.

Angående hur jag byggt mina åkvagnar så är det kullager (6205) som rullar direkt mot stålprofilerna. Åkvagnarna på långsidorna har vardera 4st 6205 lager (dubbla i var ände), de har dessutom mindre kullager som löper mot L-järnets vertikala yta, för att förhindra "byrolådeeffekt" (dessa mindre lagers fästskruv kan ses på nedersta bilden).

030.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

029.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

028.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.