Jag ska bygga ett större enkelgarage på 35 m2 på betongplatta som är färdig.
Jag har tänkt bygga med syll, reglar c-c 60 och bärlina av 45x120, ovanpå detta köpta takstolar med 27 graders taklitning för litet vindsutrymme. Kommer denna regelstomme att vara tillräckligt rejäl? Är det för klent med enn liggande 45x120 som bärlina? Bör denna vara av konstruktionssvirke?
Hur hade ni satt ihop regelstommen, med skruv, spik eller vinkeljärn?
Hade ni gjort färdiga väggar på betongplattan och sedan rest? Hade ni skruvat/spikat underifrån/ovanifrån genom syll och bärlina, eller skråspikat/-skruvat?

Tack!
 
På långsidorna skulle jag ha fällt in en stående 45x120 och en ovanpå på ligg som hammarband, eller bärlina.
Har du kompressor och spikpistol skulle jag spika stommen på plats, och inte resa färdiga väggar. Skråspikning sitter som berget, och går lätt med spikpistol! :)
 
Du skulle alltså såga ur 45x120 längst upp på varje regel, och sedan lägga en 45x120 ovanpå?
Om man skråspikar med spikpistol, räcker det att hålla i regeln eller flyttar den sig när man skjuter i spiken? Hur hade du fästa hammarbandet, skråspika underifrån eller spika rakt igenom ovanifrån?
 
Japp, jag skulle ha sågat in en stående regel, går hyfsat lätt om du har ett sågbord med anhåll. Sticksåg går också men tar längre tid.
Regeln kan flytta sej lite när du skråspikar men jag brukar spika en spik från vardera håll först för att fixare den. Du lär dej med tiden.
Hammarbandet kan du spika uppifrån.
 
I och med att långsidan är 6,6 meter och jag antagligen inte får tag på någon så lång bärlina, hur ska jag skarva denna? Mitt på långsidan mitt över en regel? Förstärka med spikplåt? Syll och hammarband antar jag att jag kan skarva lite varsomhelst?
 
Skarva mitt i ett 'fack', sätt en 45x120 som är lika lång facket bakom bärlineskarven.
Förskjut skarvarna mellan långsidorna så de inte hamnar mitt för varann.

Min röst hamnar också på skråspika.
 
Bygg ihop väggsektionerna liggande och res dem sedan. Absolut enklast och snabbast.

Jag har provar både denna metod och "plockepinn-metoden", och det är ingen tvekan om vilket som är enklast.

Du spikar underifrån genom syllen och ovanifrån genom hammarbandet. Jag har rest sektioner som var 4,8 meter själv, men till dina 6,6-meters är det nog bäst att ha en man till hjälp.
 
Redigerat:
Nu måste ju skruvsidan få en röst :)

Gjorde min stomme med 45X145 förvisso men den skruvades ihop liggandes på plattan, en vägg i taget.
Precis som nämts ovan så fälde jag in en stående regel under hammarbandet
Skarvning bör ske mitt i ett fack med ordentlig överlapp mellan hammarband och den stående.
Jag valde att förstärka med spikplåt och ankarskruv.
Se till att korsmätta in väggen ordentligt när du bygger den och sen sätter man några strävor som låser det hela medans man reser stommen
 
Om jag kommer fram till att jag vill hamra, vad ska jag ha för dimension på spiken, 100x3,4 eller duger något mindre?
Om det istället blir till att skruva, ska jag då ha skruv i stil med 6x120? Ska det hamna gängor även i syll/hammarband om jag skruvar igenom dessa, eller bara i reglarna?
 
Om du tänkte spika för hand så är 100x3,4, men då tycker jag du kan skruva så som mats_o skriver, eftersom du kommer förlora i tid på att spika för hand. Har du däremot kompressor och bössa så röstar jag för spikning. Det spikarna brukar vara 90x2,8 eller liknande, ofta med lim på halva spiken, eller hullingar, som gör att det sitter mycket bättre än handspik.
 
Även om man spikar för hand så går det väldigt snabbt att slå i de spikar som behövs. Två 4" i var ända på regeln. Spiken behöver ju bara hålla regeln i sidled, det blir ju ingen utdragskraft i det här fallet.
 
doc_5985.jpg

Betongplattan är byggd av sådana här kantelement med 10 cm tjock cellplast. Hur ska jag fästa syllen som ska vara 120 mm bred och gå ut någon cm över betongplattans kant? Om jag använder expanderbult, hur djupt i plattan ska de ner? Jag antar att jag får sätta dem nästan längst in på syllen för att få så mycket betong som möjligt att dra fast i?
 
Jag använde 10x160mm (vill jag minnas) Essve Fasadplugg till min syll.
Dock fäste jag syllen i ett lecavarv ovanpå plattan. Men om du fäster den långt in på syllen så kanske även samma funkar för dig?

Varför vill du ha syllen utanför kanten på plattan?
 
En anledning till att ha syllen utanför plattan är att man bör låta asfabord eller liknannde gå ned nån cm över grunden och det ska vara luftspalt mellan den och betongen så att fukt inte kan vandra upp den vägen.
Med 120 får man borra kanske två cm in på trä och ta ganska små bult men flera helt enkelt
 
Är det ok om expanderbultarna bara går ner 4-5 cm i plattan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.