mattiasp skrev:
Tyvärr är det för mycket spikhål i det gamla golvet och dessutom en liten vattenskada, så någon renovering blir det inte. Jag har funderat på att bryta upp golvet, skotta ur sågspån och kolstybb från golvbjälklaget och sätta in fler reglar, isolering och skruva det nya golvet direkt i golvreglarna. Men det blir helt enkelt för mycket jobb. Speciellt skottandet av kolstybb är något jag vill undvika.

Jag köpte Cotechhyveln och en uppsättning hyvelskär i hårdmetall. Originalskären verkade mest vara skräp. Någon typ av kolstål skulle jag tro. Det gick förvånansvärt lätt att posta hyveln med de nya skären.

Vi får se hur det går med hyvlingen. Det behöver inte bli perfekt. Jag återkommer när jag har provat. Planen är att hyvla diagonalt över brädorna
Vill gärna hänga med i tugget! Vad är kolstybb?:rolleyes:
 
fransfredrik skrev:
Vill gärna hänga med i tugget! Vad är kolstybb?:rolleyes:
Kolstybb är en blandning av kol och tjära som man förr i tiden hade på löparbanor, men även som isolering (eller möjligtvis vid isoleringen). En fördel skall enligt denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/isolering/50452-suga-ur-kolstybb.html vara att möss inte trivs i kolstybb.
 
Då är man på banan igen! Tackar Daniel.
 
mattiasp skrev:
Därför sparar jag det gamla och genuina som det är och lägger nya golv och spikar ny pärlspont utanpå det gamla.
Men det har du väl ändå inte gjort?
 
  • Gilla
Masafestrampar
  • Laddar…
Om jag tolkar detta rätt så kan man nästan få en hyvel gratis på bekostnad av oanvända golvslippapper om man väljer att hyvla ett hårdlackat vågigt plankgolv istf att ge sig på med slipningen.
Hur kan det vara tidsmässigt om vi pratar om att skala ner 2-3 mm vågtoppar med hyvel vs golvslip?
 
Jag torkar tårarna..... ;-)
 
Nu har man kommit en bit på väg. För första gången har man haft en kamera i verktygslådan! Det blir 4 bilder per inlägg.

Jag vill varna känsliga läsare att det kommer att bli en hel del svartgröna maskiner i den här tråden.

Bild 1:
Markering av var snittet skall placeras

Bild 2:
Jag får passa på att visa min hembyggda, ytterst fiffiga verktygslåda med plats får två skruvdragare.

Bild 3:
Kopplade skenor blir inte helt raka alla gånger. Man får kolla skarven med något som är rakt.

Bild 4:
Första sågsnittet
 
  • IMGP4305.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP4307.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP4309.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP4311.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 1:
Knepigt hörn att planera hur snitten skall läggas.

Bild 2:
Men det går.

Bild 3:
Jag hade beställt en 10 mm borr som egentligen hör till LR32-systemet, av min lokale Festoolskojare. Tyvärr har grejorna fastnat någonstans i Tyskland. Tanken var att jag skulle borra hålen med fräsen. Det blev till att improvisera. Det går att borra genom hålet i mitten med pelarborrtillsatsen, men det är svårt att sikta rätt.

Bild 4:
Ett testhål i en del som skall bort. Delen sitter fast, eftersom man inte gärna kan cirkelsåga bort den här biten utan att såga ett spår i den del av golvet som skall vara kvar. Hur skall det här gå, tro?
 
  • IMGP4313.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP4314.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP4315.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP4320.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Bild1:
En illustration av varför biten satt fast. Gissa hur jag fick bort den?

Bild 2:
Just det, en Multimaster

Bild 3:
Sista bitarna bortsågade

Bild 4:
6mm Skivnotfräs monterad.
 
  • IMGP4322.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP4323.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP4324.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP4326.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 1:
Dammuppsamlingen lämnar en del övrigt att önska...

Bild 2:
Jag körde ett varv extra med skivnotfräsen 1,5 mm närmare golvet. Det blir betydligt enklare att få dit frisen om noten är en aning glapp. Man kan vinkla frisbrädan en aning om noten är glapp nedåt. Nån som begriper mad jag menar?

Bild 3:
Man måste bryta kanterna en aning för att inte riskera urflisningar och stickor i fötterna från det färdiga golvet.
 
  • IMGP4327.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP4329.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP4331.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Grymt impad Mathias! Även jag har ju haft äran att se dina golv!

Frågan är om du kan komma och fixa mina...:)

Just nu hyvlar jag fram de grymmaste golven någonsin. Det blir 23 cm breda kvistfria golv. Men det där med att lägga med fris...det lämnar jag till Mathias som kan det!

Imponerad!
 
Bild 1-3:
Nu är golvet färdigt för att lägga frisen. Men det får bli i morgon.
 
  • IMGP4332.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP4333.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP4334.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mycket snyggt mattias! noggrant och skickligt, precis som förväntat:)

Angående allt dammet, hade du locket på den genomskinliga "burken" mellan fot och fräskropp på? ser ju verkligen inte svart-grönt ut med så mkt damm;)
 
Tyvärr bygger koppen mer än de 20 mm som jag har plats för, eftersom golvet bygger 20mm.
 
mattiasp skrev:
Tyvärr bygger koppen mer än de 20 mm som jag har plats för, eftersom golvet bygger 20mm.
Jag menar alltså inte den "halva koppen" man har under foten, utan den genomskinliga koppen mellan fot och själva fräsens kropp (motorn etc)...eller missförstod jag dig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.