AndersPS skrev:
Fibernät tror jag sällan läggs med markeringsband med metalltråd eller ens med markeringsband, här i mitt kvartet är det enbart en tunn plastslang nedgrävd. Jag la ner ett "riktigt" grönt fiberrör från tomtgräns och in till huset och såg till att få ner det på rimligt djup. Hos vissa grannar ligger det nästan i marknivå.
Nja, nu jobbar jag ju inom området. Alla fastigheter vi jobbar läggs med markeringsband och med metalltråd som ska finnas anslutningsbar vid huset för utsättning. Däremot om kunden själv dragit kanalisation så brukar det saknas men då har man redan ett förstärkt skydd i den slangen. Däremot så ansluts inte markeringsbandet metalltråd mot motsvarande i markeringsband i allmän mark. Den tunna "plastslangen" är säkert 7 mm fiberdukt med ca 1,8mm tjocka väggar som får förläggas även på allmän mark t.ex. trottoar/gata/etc. Men det finns säkert de som fuskar med både grävdjup och utmärkning, eller så sparar fiberägaren pengar, men nu gissar jag.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Vi fick en pem slang och söktråd att gräva ner mellan anslutningspunkt och fasaden som de sen drar fibern i. Känns som det ska mycket till att gräva av pem slangen?
Begärde utsättning på ledningskollen och eon skickade ut en gubbe som sprayade ut alla ledningar i närheten, inklusive ledning från mitt hus till ladan som ligger på helt andra sidan huset mot fibern. Fattar inte riktigt hur han kunde känna till den?!
 
Han kanske gissade ;)
 
AndersS skrev:
Nja, nu jobbar jag ju inom området. Alla fastigheter vi jobbar läggs med markeringsband och med metalltråd som ska finnas anslutningsbar vid huset för utsättning. Däremot om kunden själv dragit kanalisation så brukar det saknas men då har man redan ett förstärkt skydd i den slangen. Däremot så ansluts inte markeringsbandet metalltråd mot motsvarande i markeringsband i allmän mark. Den tunna "plastslangen" är säkert 7 mm fiberdukt med ca 1,8mm tjocka väggar som får förläggas även på allmän mark t.ex. trottoar/gata/etc. Men det finns säkert de som fuskar med både grävdjup och utmärkning, eller så sparar fiberägaren pengar, men nu gissar jag.
Det är nog som du säger stor skillnad mellan olika leverantörer.
 
Hemmakatten
Tror inte att det blir en så stor värdeminskning för enskilda fastigheter om fiber dras över tomten, snarare blir det väl en värdeminskning om fastigheten INTE har fiber framdraget.
 
Hemmakatten
Hur är det med samfälligheter som vill ha sista ordet vilken fiberleverantör som skall få lov att gräva ner fiber? Vi har just nu tre fiberleverantörer som konkurrerar oh gärna vill lägga fiber, men föreningsstyrelsens småpåvar vill ha "utredning" och därmed riskerar vi alla att inte få någon fiber. Vad gör man? Fiberdragning ingår inte i föreningens anläggningsbesluts verksamhet och vi själva har ledningsservitut in till tomten. Alla andra har telekablar och annat in på sina tomter. Årsmötet är först om några månader och sista datum för inlämnande av motioner har passerat.
 
BiFuel skrev:
En liten detalj om Ledningskollen - nätägare lämnar information om sina ledningar fram till tomtgräns eller servispunkt! Allt inne på privata tomter är fastighetsägarens ansvar att hålla reda på. Detta svar får vi alltid när vi gör Ledningskoll i mitt jobb. Om inte fastighetsägaren vet så jobbar vi i blindo. Vissa bolag kan ändå tänka sig att mäta in var t.ex elledningar går, men tar inga garantier inne på tomtmark.
Jag har vid två tillfällen begärt ledningskoll pga grävarbeten på villatomten med några års mellanrum.
Vid båda tillfällena så fick jag karta i pdf-format från Skanova & fjärrvärmeleverantören, dessa kartor visade ganska exakt var ledningarna skulle ligga, 1m säkerhetsmarginal på var sida, från elnätsägaren fick jag också en pdf-karta men där var sträckningen osäker så att dom skulle komma ut och märka upp kabeln. Nätägaren sökte fram kabeln med kabelsökare (typ https://www.svith.se/sv/annat/kabel...rce=googleps&gclid=CJaF9tjBkNICFRZlGQodycEG4w ), han sökte fram även grannen kabel som går i tomtgränsen, han började märkningen ute i gatan, vår kabel låg/ligger på ungefär 1-1,5m djup.

Första utmärkningen gjordes inför borttagning av ett träd, trädet stod rakt över elkabeln.
Andra utmärkningen var inför dräneringsgrävning runt huset.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Ett tips kan vara att man ska begära (kanske kräva) geodetisk inmätning efter schaktning och nedlagd fiberduct på fastigheten i ts fall när det ska läggas gemensam fiber över fastigheten, då får man ett riktigt dokumenterat läge. Många av de kartor som finns idag har inte gjorts på det sättet och kan ha ganska stora avvikelser. Men även här slarvas det tyvärr för det är ändå manuell markering när man tar mätpunkter.
 
OK - Då kör vi ett race om utsättning/inmätning - Definition av marktyp

Fastighet/Tomt
För en ledningsägare är det ingen skildnad om den mark man förlagt ledningar i, klassas som tomtmark eller inte. En "Fastighet" är detsamma som en plätt mark. I det fall det ligger ett hus på fastigheten brukar man i förläggningshänseende kalla den bit mark runt huset som "sköts" som tomt. Med "sköts" menar jag då anlagd gräsmatta, avskärmad med staket eller häck. Naturligtvis öppet för stor tolkning. Skatteverkets definition av tomtmark är här ointressant!

Utsättning/Inmätning
Oavsett om det är tomtmark eller inte så mäts stamnät nästan alltid in - och BÖR ALLTID göras. På servicenät, kundanslutning, däremot har detta varierat stort. För tomtägaren spelar det dock ingen roll! Vid planerad schakt på tomt är det ledningsägarens SKYLDIGHET att sätta ut existerande kablar - både stam/stomkablar OCH kundservicer. Är de inte dokumenterade med läge så blir det svårare för dem men det är deras problem. Inmätning innebär att man mäter in en kabels läge med en GPS. Det blir nogrant, men används sällan vid Utsättning. Vid stamförläggning på tomt har man rätt att begära en karta med förläggningen inritad. Här BÖR man tillse att en inmätning är gjord, och tillse att man får en karta, så att man med säkerhet vet var på fastigheten är förlagd. DÄREMOT kommer det antagligen att vid UTSÄTTNING sondas fram var kabeln finns. Då använder man den metalltråd som är förlagd samtidigt för att htta var kabeln finns. Nogrannheten är tillräcklig för att visa på det område där man skall iakta försiktighet vid grävning.

Många nätägare sätter generellt inte ut tomt/kund-servicer. Anledningen är ofta tidsbrist eller dåligt förfrågningsunderlag. De flesta markarbeten som innebär ledningsvisning görs inte på tomtmark. Utsättarna låter då bli att sätta ut dem. Var nogrann i ansökan om utsättning och ange att även tomtservicen skall sättas ut - och här får jag av erfarenhet säga: Följ upp och tillse att det blir gjort. Missas OFTA!

Karta istället för Utsättning -
ska man aldrig acceptera. Många nätägare skickar ut en karta när man begär ledningsvisning. Detta är bra - för att påvisa om det finns kablar i närheten. Men innan ett arbeta påbörjas rekommenderas att ALLTID begära "Utsättning på plats - Inkl. tomtservicer". Då SKA allt i marken sättas ut.

Förläggningsdjup:
Det finns olika generella fastslagna regler/standarder för förläggningsdjup. Man tar då hänsyn till vad marken används till. Jordbruk, Skogsbruk, Tomtmark, Hårdgjord yta, Orörd mark, Infart/Utfart m.m. I denna tabell finns fastslaget rekommenderat förläggningsdjup för respektive typ enligt ovan. Som markägare anser jag att man SKA kräva detta förläggningsdjup. Det är framtaget för att säkerställa nedlagd kanalisation. Generellt finns ingen anledning att kräva mer - Hänsyn är här tagen till nyttjandet av marken. MEN, i det fall att man ser en framtida ändring av markens nyttjande BÖR man ta en diskution med nätägaren och komma fram till ett djup som passar de ändrade användningsförhålandena - På tomtmark generellt Plattsättningar. Vill ej ha Hus eller byggnader på en kabel, då flyttar man sträckningen! Enklast - Kräv i avtalet att förläggningen skall uppfylla Robust Fiber. Då slipper ni håla er uppdaterade om alla olika standarder. OBS: Detta gäller ENBART när nätägaren vill förlägga stam på er fastighet OCH oavsett om det är på tomtmark eller fastighet i övrigt.

Vid servicegrävning har man, generellt, att acceptera leverantörens förutbestämda schaktdjup. Jag tycker man skall efterfråga ett förläggningdjup om 35cm, men om leverantören/Nätägaren inte följer Robust Fiber, kan det innebära att avtalet mellan dig och nätägaren inte erbjuder det. Finns möjlighet att välja leverantör av fiber, vissa har faktiskt det(!) så välj den som jobbar efter Robust Fiber! Om din fiberleverantörs avtal erbjuder ett mindre förläggningsdjup, så kan det vara lämpligt att, om möjligt, köpa till denna tjänsten. Och JA, Nu är vi inne på "Dessa klåpare" som det skrivs om högre upp i tråden, men har man inget val så har man inte!

Söktråd
Söktråd förläggs som regel i alla stamnät. Ibland förläggs både separat söktråd, även kallad "Elly" OCH ett markband med insydd söktråd.

Ellyn används huvudsakligen i Stamnätet. Den skarvas ALLTID och är sökbar via skåp eller "KUP". Denna förläggs i princip aldrig in på tomt då detta skulle innebära för många skarvar och därmed en stor risk för kabelbrott med resultatet av utebliven sökfunktion!

Söktråden i markbandet skarvas ofta även in på tomt. Dock är detta en mer utsatt tråd då det är markbandets jobb att "flagga" för att det ligger kablöar under. Det innebär att det är meningen att detta skall synas, och därmed riskeras grävas av - INNAN- man hittar kablar. Det förläggs ca. 10cm ovanför kablarna. Det SKA skarvas vid avgrävning men detta sköts inte alltid och tråden kan dessutom dras av i marken utanför schakrgrop utan att det märks. Söktråden SKA, när den förläggs in på tomt, läggas upp så att den går att hitta invid anslutningspunkten vid fasaden. Ofta ligger den i/vid den plåtränna som monteras vid anslutningspunkten. Man kan då sätta signal på denna tråd och sedan sondera ut var tomtschakten går. Snabbt och enkelt! OM sökbandet är skarvat mot stamledningens sökband/tråd så KAN man sätta signal även i skåpet. Men efter några år brukar detta sluta fungera pågrund av avgrävningar.

Någon form av söktråd förläggs alltid i Stam/Stomnätet. Brukar vara ett krav från kommuner att detta skall finnas med för att de skall få Grävtillstånd. Inne på tomtmark, nu pratar vi kundanslutning, är dock detta beroende på leverantör/Nätägare. Återigen - Robust Fiber kräver detta, men alla bygger inte efter Robust Fiber! Jag förlägger alltid en söktråd även vid kundanslutning. I det fall kunden grävt själv kan jag inte förlägga ett markband. Då brukar jag kunna dra med en ren söktråd tillsammans med fiberslangen när jag drar fram den till fastigheten. Ibland har dock kunden förlagt hela vägen in till ett mediaskåp INNE i fastigheten - då GÅR det inte!

och DÅ - hade man haft nytta av inmätning. I detta fall går det ju inte eftersom kunden själv förlagt slangen och det går inte att spåra den. Men i det fall att jag HAR förlagt söktråd, men den slutar fungera pga kabelbrott, inne på tomtmark eller ute i stamnät och det gjorts en inmätning. DÅ har jag nytta av inmätningen, för utsättning.

Varför inmätning när det fionns söktråd?
Om man undantar fallet ovan, som rätt sällan uppstår, om nätet är rätt byggt, så finns det en STOR anledning till att göra inmätning av kabeln. Man kan få in den i kartan! Det är lätt att rita raka streck vid en projektering. Entreprenören, oavsett om han fuskar eller är duktig, kan sällan gräva exakt som det är ritat. Att överföra dessa ändringar, även små, i schaktsträckor in till kartan UTAN inmätning är svårt, nästan omöjligt. Inmätning gör att efter färdig schakt kan schakrtkartan korrigeras och verklig sträckning dokumenteras. DEt är DENNA karta som markägare och Nätägare bör begära efter färdigställd entreprenad. Även om den inte går att gräva efter vid framtida arbeten ute i fält, så visar den vid projekteriong/planering av nya arbeten när man är i närheten av "riskområden" med kablar - så att man kan begära "Utsättning på plats" före grävning.
 
För mig känns det som man behöver ha servitut för att lägga den här typ av annans ledningar på egen tomt.Ledningsförläggningar på tomtmark brukar markeras med ett U på tomtkartan.. Det bör i det här läget
läggas in på tomtkartan och bekostas av fiberföretaget.
Sedan tycker jag att det är dåligt betalt för det här intrånget på din tomt. Du kan dessutom få problem med
framtida nyttjande. För mig från baksätet är det ett klart nej till den här ledningsförläggningen.
 
Wickstroem01 skrev:
OK - Då kör vi ett race om utsättning/inmätning - Definition av marktyp

. Inne på tomtmark, nu pratar vi kundanslutning, är dock detta beroende på leverantör/Nätägare. Återigen - Robust Fiber kräver detta, men alla bygger inte efter Robust Fiber! Jag förlägger alltid en söktråd även vid kundanslutning. I det fall kunden grävt själv kan jag inte förlägga ett markband. Då brukar jag kunna dra med en ren söktråd tillsammans med fiberslangen när jag drar fram den till fastigheten. Ibland har dock kunden förlagt hela vägen in till ett mediaskåp INNE i fastigheten - då GÅR det inte!

och DÅ - hade man haft nytta av inmätning. I detta fall går det ju inte eftersom kunden själv förlagt slangen och det går inte att spåra den. Men i det fall att jag HAR förlagt söktråd, men den slutar fungera pga kabelbrott, inne på tomtmark eller ute i stamnät och det gjorts en inmätning. DÅ har jag nytta av inmätningen, för utsättning.
Tack för den proffesionella genomgången!
Vi ska bygga fibernät enligt robust fiber i en förening. (Krävs ju för att få bidrag idag)
Grävning på tomtmark får medlemmarna lösa själv, eller ev köpa till från någon entrepenör.
Finns ju uppenbar risk att några inte lägger ner ngn söktråd/band även om vi lämnar av et tillsammans med kanalisationen i tomtgräns.
Så hur menar du att du drar med en ren söktråd? I samband med inblåsningnen av fibern?
 
robert2017 skrev:
Förra veckan var energibolaget här och tittade på hur vår nya fiber skulle dras, Ett önskemål från dem var att de skulle få dra fiber över vår tomt för att slippa gräva så mycket. Detta innebär att vi kommer att få uppgrävt på sidan av vår trädgård.
Som kompensation skulle vi få välja var vi vill ha in vår fiber. Är detta skäligt? går det att begära mer?

Var är lämpligaste inkopplingspunkten för en enplansvilla med källare?
Hade det velat dra dem igenom min trädgård så hade jag begärt helt kostnadsfri dragning och inkoppling av fiber. Kanske går det även att få löpande rabatterat pris månadskostnaden.

Se dessutom till att bolaget skall står för alla ev. framtida kostnader och total återställning av er trädgård om något gör att de måste grävas upp i framtiden.
 
Det finns alla möjliga varianter. Fick erbjudande om fiber häromdagen. I avtalet står det att de har rätt att dra till grannen på min tomt. Hehe. Inte en chans att jag skriver på.
 
1) Reglerna för innevarande period för landsbydsstöd innebär att man får ersättning för schakt - även tomtschakt. Detta förutsätter dock att schakten sköts genom projektet. SÅ att låta de boende själva sköta tomtschakt innebär att ni inte kan nyttja bidrag för den biten. Detta kommer att göra det rätt mycket dyrare för alla som inte kan eller vill gräva själva. Ersättningen i Blekinge, där jag är mest aktiv med denna typ av nät är 70% av kostnaden för schakt - då blir det inte vidare intressant att gräva själv!

Smartare att låta entreprenören göra det.

Du har dessutom en svärighet med garantier om ni själva löser den delen. OCH som sagt - fibern skall mätas in på tomten. Ett av mina starkaste argument mot egen grävning är att entreptrnören ansvarar för att det förläggs blåsbar kanalisation. Om era kunder själva lägger ner viss sträcka kan detta medföra diskutioner vid blåsstopp vilket kan medföra stora kostnader i stillestånd. Värt att tänka på och vara medveten om!

Jag bygger ofta med 7/3,5 mm slang i spridningsnätet. Nu vet jag inte hur glest/tätt det är mellan era skåp, men i de fall ni kan använda den slangen, prisvärd!, så ställer den en del krav på förläggning. I de fall den förläggs av kund brukar vi skicka med en 16mm PEM-slang som kunden själv gräver ner. Antingen ställer vi en truma som kunderna själva kan klippa från, eller mer vanligt, vi mäter upp och levererar en bit slang till dem på tomten. Denna är lite styvare än 7mm slangen och garanterar därför att det inte blir en för "slingrig" förläggning.med blåsproblem som resultat.På detta sätt vågar vi leverera garanti även när kund själva grävt.

Och här kommer svaret på din fråga: När vi sedan drar in 7mm slangen i den grövre 16mm pem-slangen - drar vi med en söktråd samtidigt.
 
  • Gilla
Poontus
  • Laddar…
Servitut behövs inte. Det räcker med ett markupplåtelseavtal, För LEDNINGSÄGAREN kan det vara smart att få detta inskrivet i fastighetsboken. Det blir då klassat som ett Avtalsservitut,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.