LJA skrev:
Å andra sidan kanske fiber höjer värdet på fastigheten
Till sin egen bostad ja
 
Man får såklart se till att lägga fibern efter kanten på tomten, men det antar jag att man redan har tänkt på...
 
  • Gilla
Poontus
  • Laddar…
Vet inte om det förbättrats nåt, men de tidiga fiberinstallatörerna verkade vara lycksökande amatörer. Efter beställning hände ingenting eller så blev det försenat eller så blev det slarvigt gjort. Men kunden satt ändå fast i avtalet.

Sen ang värdehöjning, inte ökar det värdet på min fastighet om grannen har dragit in fiber. Här kanske TS också ska ha fiber, men betala fullt pris för att ha grannens ledning över tomten. Dålig deal.
 
useless skrev:
Man får såklart se till att lägga fibern efter kanten på tomten, men det antar jag att man redan har tänkt på...
Utan att gräva av rötterna till en eventuell häck... In till sig själv kräver eftertanke och planering vad som passar bäst för MIG inte för någon annan! Lämna Martin Luther utanför beslutet.

De e mycke nu! För att citera Lorry.
 
Ja, väldigt mycket nu. Varför krångla till det? Anvisa en bra plats för energibolaget att dra fibern där det inte stör framtida byggnadsmöjligheter och låt projektet gå vidare.
 
Framtida byggmöjligheter.... ? Man har ju ingen spåkula att kika i tyvärr. Hur jag eller framtida ägare vill bygga om X antal år är ju okänt. Det tokiga är ju att intrånget är permanent - i kombo med att man inte kan förutse konsekvenserna helt.
 
Drar man en liten bit från tomtgränsen så är det väl ganska säkert att man inte kommer att bygga där? Men i första hand får man väl prata med bolaget och fråga varför dom inte kan gå någon annan väg.
 
useless skrev:
Drar man en liten bit från tomtgränsen så är det väl ganska säkert att man inte kommer att bygga där? Men i första hand får man väl prata med bolaget och fråga varför dom inte kan gå någon annan väg.
Min granne och jag har, efter överenskommelse, byggt var sin carport mycket nära tomtgräns. Precis som flera sagt, man vet inte vad framtiden för med sig.
 
J
Det är lite märkligt. De flesta vill ha fiber - till sig själv vill säga. Fiberducten in till sitt hus, den är guld värd.
När ducten ska gå vidare till någon annans hus, då vrider man sig i plågor, eftersom man säkert just där ska plantera sin Rhododendron eller Esters astrar, eller bygga sin friggebod precis på platsen.

Sen är det klart att man ska gå i gatan om det går, detta är självklart. Problemet är väl att i många fall blir det väldigt dyrt för nätägaren. Det är inte alltid denne är ett stort styggt bolag, utan kan vara en lokal förening. Ska alla då opponera sig och kräva det ena och det andra, då blir det troligen inte byggt alls...
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Så du tycker att det är helt OK om man gräver fjärrvärme, tele, optofiber, elnät på tomten eller är det bara fiber som är OK att lägga på tomten? Jag skulle tro att dom allra flesta är mer intresserade av el och fjärrvärme än fiber. :confused:
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
J
elmont skrev:
Så du tycker att det är helt OK om man gräver fjärrvärme, tele, optofiber, elnät på tomten eller är det bara fiber som är OK att lägga på tomten? Jag skulle tro att dom allra flesta är mer intresserade av el och fjärrvärme än fiber. :confused:
Man har i de flesta fall redan elnät i befintliga tomter. Jag har redan sagt vad jag tycker i övrigt.
 
Vad är det för pajasföretag som bygger nätet? Sitter i byanät-grupp och vill gärna veta.
Klart du får välja var i huset anslutningspunkter kommer vara, ingår det inte i startavtalet är det en spottstyver att betala extra.

Vill du verkligen har andras anslutning på din trädgård? Delansvar faller alltid på markägaren på något vänster och likaså att mer grävning kanske sker i framtiden. Om du låter företaget hållas se till att ta med en jurist och upprätta ett avtal.
 
Jag vill inte ha fiber själv (just nu iaf) men förstår att grannarna kanske vill ha det. Men försämringen av min tomt om de ska dra kabel här måste vara värt mer än 0 kr. Så de får motivera noga varför de inte kan dra kabeln som de ritat på projekteringskartorna. Och öppna plånboken. Som sagt nu är det lite rundgång, vi som inte gillar försämringen/värdesänkningen har nog fått fram det i tråden, och ni som tycker tvärtom har redogjort för det. Alla är olika :) Ville bara förtydliga att det är inte så enkelt som att jag vill ha fiber till mig själv men struntar i om de andra får det, det är inte det diskussionen handlar om. Och nej det handlar inte om rosenbuskar heller. Tomter är hiskeligt dyrt och man vill ju utnyttja så mycket det går, eller rättare sagt lämna öppet för att kunna utnyttja så mycket det går.
 
AndersS skrev:
Elbolag behöver inte veta hur du grävt ned den, utan de kan med instrument mäta var den finns. Samma gäller kopparnätet, dock kan man inte alltid vara säker på om det är tele eller el som indikerar ledning.
För fibernät läggs ofta markeringsband med metalltråd som kan signalsättas för utsättning. Beroende på nätägare kan det göras på olika sätt. Så utsättning kan göras i många fall utan att det behöver finnas något dokumenterat.
Sedan om de väljer att inte göra utsättning så är det nätägarens problem vid skada.
Jag har fått utsättning här på min tomt tidigare och då har jag fått exakt utmärkning av inkommande elkabel, men innan jag fick det kom det en ritning från elbolaget. Det lär de inte kunna fixa i dagsläget.

Samma sak med Skanova, som skickade ut en ritning med ungefärlig placering av deras ledningar.

Fibernät tror jag sällan läggs med markeringsband med metalltråd eller ens med markeringsband, här i mitt kvartet är det enbart en tunn plastslang nedgrävd. Jag la ner ett "riktigt" grönt fiberrör från tomtgräns och in till huset och såg till att få ner det på rimligt djup. Hos vissa grannar ligger det nästan i marknivå.
 
En separat fråga. Placering. Detta beror på leverantör. Vissa erbjuder stor flexibilitet andra ingen I te alltid möjligt att köpa till.

Utsättning och söktråd. De som bygger efter robusta nät lägger alltid söktråd och gör inmätning även på tomt. Andra gör varken eller. Utsättning får att begära även på tomt. Anledningen till att det är svårt är att många kablar inte finns dokumenterade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.