Dowser4711 Dowser4711 skrev:
För att se att man verkligen inte fångar samma mus två gånger är det bra att märka dem, typ genom att bryta nacken av de man släpper fria. :)
Varför? De kommer inte tillbaka, varför vara onödigt grym när de inte utgör ett problem längre?

Alfredo Alfredo skrev:
Jag har ett svagt minne av att jag kan ha frågat dig tidigare men kommer inte riktigt ihåg... Men hur vet du att du aldrig sett en mus komma tillbaka. De är ju rätt lika varandra...
Jag har haft tamråttor. Efter ett tag så är deras (och möss) ansikten lika personliga som människors. De har dessutom rätt olika kroppar. Det är en färdighet man lär sig. Ungefär som hur barn som visas bilder på olika lemurer (som ser likadana ut för random person) lär sig att se känna igen dem lika lätt som människor.

TheOddOne2 TheOddOne2 skrev:
Men att de inte skulle kunna hitta tillbaka till sitt hem 100 m tror jag helt enkelt inte på. De flesta djur jag känner till orienterar sig i bra mycket större områden än så.
De kanske kan, men de gör inte. Kom ihåg, de har blivit fångade i huset, de har lärt sig att det är otäckt där. Sedan släpper jag ut alla på samma ställe, så de bildar en ny koloni där. Efter ett tag så sniffade de lite när jag släppte dem, och sprang sedan direkt till ingången till boet som tidigare deporterade mössen byggt.

Vill du vara extra säker på att de stannar där, strö ut lite mat när du släpper dem.
 
T Troberg skrev:
Jag har haft tamråttor. Efter ett tag så är deras (och möss) ansikten lika personliga som människors. De har dessutom rätt olika kroppar. Det är en färdighet man lär sig.
Kan du känna igen 50 random deporterade möss så kan jag inte annat än buga för dina, i mina ögon, närmaste övernaturliga förmågor. Att känna igen ett husdjur man äger är väl en sak men det du behärskar är väldigt imponerande. Något för Talang kanske. ;)
 
  • Haha
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kan du känna igen 50 random deporterade möss så kan jag inte annat än buga för dina, i mina ögon, närmaste övernaturliga förmågor. Att känna igen ett husdjur man äger är väl en sak men det du behärskar är väldigt imponerande. Något för Talang kanske. ;)
Det är inte konstigare än att känna igen olika hundar. Känner du igen olika hundar i grannskapet?

Sedan, det är inte 50 jag behöver komma ihåg. Möss lever inte så länge (1-2 år), och jag deporterade inte så många varje år.
 
Mus Hah!
Jag för en ojämn kamp mot en råtta i källaren. Tror den skrattar åt mig:rofl: Bor i gammalt hus från 30-talet. Måste ha lite öppet källarfönster för lufttillförsel då jag eldar med ved.Dessutom glipa under källardörren som är svår att täta. Tar sig in i tvättstugetaket genom felgjorda hål av rörmokaren. Tre innekatter sitter och tittar mot golvet där den gnager(?). Kan/vill inte släppa ner katterna i källaren, Försökt täta hålen i taket, med papper, träklossar, stanniol. :crysmile: säger råttan. Ringt Anticimex, får se vad som händer nu
 
K Kickan42 skrev:
Mus Hah!
Jag för en ojämn kamp mot en råtta i källaren. Tror den skrattar åt mig:rofl: Bor i gammalt hus från 30-talet. Måste ha lite öppet källarfönster för lufttillförsel då jag eldar med ved.Dessutom glipa under källardörren som är svår att täta. Tar sig in i tvättstugetaket genom felgjorda hål av rörmokaren. Tre innekatter sitter och tittar mot golvet där den gnager(?). Kan/vill inte släppa ner katterna i källaren, Försökt täta hålen i taket, med papper, träklossar, stanniol. :crysmile: säger råttan. Ringt Anticimex, får se vad som händer nu
Prova att sätta galler/nät för ingångarna.
 
  • Gilla
Kickan42
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Det är inte konstigare än att känna igen olika hundar. Känner du igen olika hundar i grannskapet?
Nä inte ett dugg konstigare. ;):crysmile::p

Grupp av svarta råttor som nosar och leker på en bädd av träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rad av olika hundraser sitter bredvid varandra, från stor till liten.
 
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nä inte ett dugg konstigare. ;):crysmile::p

[bild]
[bild]
Hundar av samma ras...

Men, sure, titta på bilden:

Uppenbara skillnaden att börja med är hane eller hona. Nu vänder ingen baken mot kameran, men ser man den så är det uppenbart på möss och råttor (https://i.pinimg.com/originals/73/e5/82/73e58281dd57b33fe9b9f4992c5df770.jpg). Det är också skillnad på storlek.

Sedan kan du titta på öronen. Speciellt vilda möss har naggade öron i varierande grad. Mönstret är i sig lika tydlig identifiering som en tatuering på en människa. Du ser också att öronen sitter olika högt, vissa har dem mer uppåt, visa mer på sidan. Extremt exempel, som man sällan ser i naturen: http://img-aws.ehowcdn.com/600x600p/photos.demandstudios.com/getty/article/197/240/87676779.jpg. Även öronform/storlek varierar.

Sedan har man ansikte. Smalt, brett, runt, smal nos, rundare nos. Hur ser teckningen ut runt nosen (det är oftast där den varierar på vilda djur). Hur sitter ögonen? Tätt, brett, långt bak? Hur ser teckningen ut runt morrhåren?

Kropp. Slank, rund, lång, kort? Teckning på magen (också en av de saker som varierar en hel del, även på vilda djur).

Svans. Ganska vanligt är att de har en liten rosa svanstipp, bara 2-10 millimeter lång. Det är lätt att se.

Tassar: Rosa eller mörka undersidor?

Skador: Vilda djur har ofta skador, framför allt på svans och tassar. Haltar den? Är den "sned" (vanligt efter vissa typer av infektioner). Tumörer? Ärr? Ögonen? Öronen?

Sedan finns en massa mer svårkvantifierade saker, tex rörelsemönster, beteende, hur de reagerar på mig osv. Hur tittar den på mig, är den vaksam eller nyfiken? Har den rörelsemönster som en alpha eller en beta? Av de två djuren i förgrunden så är den vänstra typiskt lägre i rang än den högra.

För en som inte kan läsa kinesiska så är kinesisk text bara en röra av obegripliga symboler och du skulle inte komma ihåg hur den såg ut ett år senare. För en som kan läsa kinesiska så kan man läsa texten, memorera den, och komma ihåg hur den såg ut. Samma här.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Dubbelgilla! (y)(y)Jag ger mig. :oops: Lägger mig plattare än en pirellimodifierad näbbmus på E4an.
 
T Troberg skrev:
Hundar av samma ras...

Men, sure, titta på bilden:

Uppenbara skillnaden att börja med är hane eller hona. Nu vänder ingen baken mot kameran, men ser man den så är det uppenbart på möss och råttor ([länk]). Det är också skillnad på storlek.

Sedan kan du titta på öronen. Speciellt vilda möss har naggade öron i varierande grad. Mönstret är i sig lika tydlig identifiering som en tatuering på en människa. Du ser också att öronen sitter olika högt, vissa har dem mer uppåt, visa mer på sidan. Extremt exempel, som man sällan ser i naturen: [länk]. Även öronform/storlek varierar.

Sedan har man ansikte. Smalt, brett, runt, smal nos, rundare nos. Hur ser teckningen ut runt nosen (det är oftast där den varierar på vilda djur). Hur sitter ögonen? Tätt, brett, långt bak? Hur ser teckningen ut runt morrhåren?

Kropp. Slank, rund, lång, kort? Teckning på magen (också en av de saker som varierar en hel del, även på vilda djur).

Svans. Ganska vanligt är att de har en liten rosa svanstipp, bara 2-10 millimeter lång. Det är lätt att se.

Tassar: Rosa eller mörka undersidor?

Skador: Vilda djur har ofta skador, framför allt på svans och tassar. Haltar den? Är den "sned" (vanligt efter vissa typer av infektioner). Tumörer? Ärr? Ögonen? Öronen?

Sedan finns en massa mer svårkvantifierade saker, tex rörelsemönster, beteende, hur de reagerar på mig osv. Hur tittar den på mig, är den vaksam eller nyfiken? Har den rörelsemönster som en alpha eller en beta? Av de två djuren i förgrunden så är den vänstra typiskt lägre i rang än den högra.

För en som inte kan läsa kinesiska så är kinesisk text bara en röra av obegripliga symboler och du skulle inte komma ihåg hur den såg ut ett år senare. För en som kan läsa kinesiska så kan man läsa texten, memorera den, och komma ihåg hur den såg ut. Samma här.
Vill bara inflika att jag aldrig i livet skulle se skillnad på grannarnas tre border terriers... Men jag tvivlar inte på att grannarna själva gör det förstås.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jag hade teorin om att katts doftar speciellt som då håller bort mössen många grannar har problem med möss på kattvindar och vanliga vinden , sen fick jag höra att närmaste grannen också har problem med möss och dom har ju katt. Själva har vi inte hört ett sus på de två år vi bott i huset . En vild och antagligen totalt osannolik gissning skulle vara att dom just inte gillar doften av norsk skogkatt och helig birma och att vi har två katter grannen bara en (sibir) men troligare är att mössen föredrar grannarnas hus pga av att de ligger mindre öppet ( tomten ) och närmare skogsdunge. Husen är exakt likadana med oinredd vind. Jag tycker klart en billig ljudstörare från ex Jula kan vara tappert försök är det bara en mus kan ju han känna sig iaf något störd och flytta till en granne som inte har några störande ljud. Om de funkar vet jag ej men min kollega använde sådan i ett garage mot någon typ av större insekter med strålande resultat.
 
Lite uppdatering; Skrev i höstas om råtta/mus som hånskrattade åt mig. Anticimex kom hit och lade råttgift i taket på tvättstugan, där de gnagt sig in. Två döda möss, sedan lugnt ett tag. Nu har familjen kommit för att hämnas, tar sig in genom en springa i källardörren. Har försökt täta med diverse brädor, men .....:rofl:Nu har jag gjort det lite bättre, ska se om de gnagt fri väg igen. Kusin råtta tar sig in i pannrummet, satt nät för källarfönstret (måste ha in lite luft för vedpannan). Hittade hål i väggen där den tagit sig in, nu får det bli nytt samtal med Anticimex:devilish:
 
T Troberg skrev:
Bästa fällorna för möss är burfällorna för råttor på Jula eller på Granngården. Bara att fånga, och sedan släppa ut de små krabaterna några hundra meter bort.

Edit: Bara för tydlighetens skull, jag menade inget rasistiskt med "krabatern
T Troberg skrev:
Bästa fällorna för möss är burfällorna för råttor på Jula eller på Granngården. Bara att fånga, och sedan släppa ut de små krabaterna några hundra meter bort.

Edit: Bara för tydlighetens skull, jag menade inget rasistiskt med "krabaterna".
Långsiktigt är det ju inte det eftersom mössen finns kvar och därigenom sannolikt förökar sig, för att sedermera ta sig in till dig och grannen. Bästa botemedlet mot möss är katt, med fällor som god tvåa.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.