N naggen skrev:
Japp det kanske vore en bra idé framöver.
Köp råttgift och lägg under tak-typ en kartong med plast på, med uppskurna "dörrar" under där han troligtvis smiter in!
 
Prövade med några egna billiga fällor från Jula med nätter/choklad..funkade dåligt. Sen fick jag fällor från Anticimex, en ganska stor låda med ingång från båda håll samt konstgjort bete i. Pang direkt i alla fällor, otroligt effektiva!
 
  • Gilla
prebbs_se
  • Laddar…
J jannesspånodamm skrev:
Värm fast en bit choklad på fällorna. Det är effektivare än ost...
Använd nötcreme eller nutella i fällorna. Mössen älskar det och det är lätt att dra på med en bordskniv.
 
blomknopp blomknopp skrev:
Köp råttgift och lägg under tak-typ en kartong med plast på, med uppskurna "dörrar" under där han troligtvis smiter in!
Råttgift kan förvisso vara effektivt, men fördelen med fällor är att man vet att de inte ligger och ruttnar någonstans där det kan börja lukta, eller bli tagna av en katt som blir förgiftad etc.
Men visst, har man ingen möjlighet att vittja fällorna rimligt ofta så kan det vara ett alternativ, typ på vintern i en sommarstuga etc.
 
Jag har köpt ett två-pack med musfällor på Granngården, de är beige-färgade och har som en liten rund kopp som jag la en klick jordnötsmör i. När musen börjar att äta slår den igen över nacken och döden är ögonblicklig! Mycket effektiv har tagit 14 stycken i ladugården på ca en vecka. Priset är ca 60 kronor.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Råttgift kan förvisso vara effektivt, men fördelen med fällor är att man vet att de inte ligger och ruttnar någonstans där det kan börja lukta, eller bli tagna av en katt som blir förgiftad etc.
Men visst, har man ingen möjlighet att vittja fällorna rimligt ofta så kan det vara ett alternativ, typ på vintern i en sommarstuga etc.
Finns olika gift, det anticimex lagt hit ska INTE påverka katter som tar mössen, men det finns sådant som gör det med.

Det finns flera anledningar att jag föredrar gift framför fällor, men mest är det att de flesta mössen här är på vinden, och jag orkar inte klättra upp på vinden och plocka bort 4-5 döda möss varje dag och sen klättra ner för stegen med dom i en påse.. Dag efter dag efter dag..
 
  • Gilla
Kickan42 och 1 till
  • Laddar…
Jag blir galen!

Ytterligare en sömnlös natt.
Förödmjukelsen att ligga vaken och höra musen röra sig 2 meter över en är total :sweat:

Köpt nya fällor idag, har totalt 7st utplacerade, runt huset och uppe på taket (utomhus då).
Har även tagit ner en accesspunkt till wi-fi som sitter i taket, där fanns ett litet hål så jag kunde peta upp en liten musfälla i innertaket där musen huserar.
Dock fick det bara plats en liten musfälla modell mycket enkel.
Är inte säker på att musen når denna del av taket dock då vi inte hört honom just där.
Vad tror ni, brukar det vara öppet över hela eller kan det ligga reglar så att det är totalstopp?

Sen undrar jag, om den nätverkskabel som ligger där uppe är ngt han kan bita sönder?
Jag är rädd för det, finns inget skydd runt den.

Alla fällor är idag gillrade med Marabou Mjölkchoklad :p
 
Möss kan ta sej fam nästan var som helst bara dom vill, och dom äter i princip allt också.. men finns det "god" mat så skippar dom nog kablarna :)
 
M
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Som sagts tidigare, jordnötssmör är storfavorit hos möss, och det kan dom inte sbo med sig heller utan det blir en säker död.

Vill gärna tipsa om en snubbe på Youtube som har en kanal ägnad åt musfällor (och även andra typer av fällor).

[länk]
kan verkligen tipsa om torrfoder för katt, de fan i mig slänger sig i musfällan!
Satte två musfällor typ 30cm ifrån varandra och tog jackpot i båda direkt under kvällen.
Möss är ju annars kända för att dra sig undan när det ligger en död polare i närheten.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Att tänka på om du tar den musen utanför nu är att (enligt Anticimex) i princip alltid kommer andra möss också hitta in samma väg. Katt är det bästa skyddet där.

Lycka till!
 
T Toblu skrev:
Att tänka på om du tar den musen utanför nu är att (enligt Anticimex) i princip alltid kommer andra möss också hitta in samma väg. Katt är det bästa skyddet där.

Lycka till!
"Vår" Anticimex-snubbe sa att mössen lämnar doftspår som gör att de hittar tillbaka. Det är dock bara en familj som följer dess spår, för de fungerar även som revirmarkering. Det är alltså sannolikt att fånga flera möss, men efter ett tag bör de "ta slut". Sen är väl möss rätt bra på att föröka sig så det kan väl bli en del ;-)
 
Det känns som att dom försökar sej snabbare än man hinner ta dom, när det var som värst här, altlså precis innan jag valde att gå över till gift, så kunde man utan problem ta 2-5 om dagen, VARJE dag, vecka efter vecka..

När man kom hem från jobbet var man förvånad om det var nån fälla som var tom..
 
  • Wow
blomknopp
  • Laddar…
TheOddOne2 TheOddOne2 skrev:
En mus kan hitta tillbaka ungefär 2 km, så om du gör så får du vara säker på att de inte hittar in igen.
Jag har deporterat säkert 50 möss, och hittills har jag aldrig sett samma mus två gånger (förutom en som smet ur fällan innan jag hann få ut den, och fastnade igen några timmar senare).

Det går mycket myter om möss (typ "De kan ta sig in genom ett 7 mm stort hål"). Det mesta är bullshit.
 
T Troberg skrev:
Jag har deporterat säkert 50 möss, och hittills har jag aldrig sett samma mus två gånger (förutom en som smet ur fällan innan jag hann få ut den, och fastnade igen några timmar senare).

Det går mycket myter om möss (typ "De kan ta sig in genom ett 7 mm stort hål"). Det mesta är bullshit.
En kollega färgmärkte möss hn fångade och han fick lov att frakta dem förvånasvärt lång för att de inte skulle komma tillbaka...

100 meter räckte inte...
Alla möss kan kanske inte ta sig in i ett 7 mm hål (inte ett runt hål kanske men ett avlångt hål med höjden 7mm och bredden mer.) men de kan ta sig in i små och smala hål är ju sant och inte bullshit.

/ATW
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
100 m har räckt bra för mig. Sedan får man ju tänka lite på var man släpper dem, det ska ju vara på ett bra ställe för dem att trivas på.

Sedan, jag fångade två husmusar när det var -30 eller kallare ute, och nästan en meter snö. Jag hade inte hjärta att släppa ut dem, så jag satte dem i tamråttornas sjukbur, som hade 10 mm galleravstånd, tills vädret blev bättre. De tog sig inte ut ur den. De är väldigt söta och blev tama på en vecka, så det var lite sorgligt, både för dem och mig när jag släppte ut dem. Dock, jämfört med två möss så är sju tamråttor parfym...
 
  • Gilla
Raka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.