Filar ofta på mina dammiga / vattniga idéer till trädgården.. :cool: och tänkte att nu.. nu skapar jag en tråd för damminspiration och dammprat! (y)

Välkomnar både inspiration, tankar, tips, fiskar, vääxter, fontäner, vattenstenenar, belysning, fågelbad, egna bilderna dammar, andras bilder på dammar - och allt annat relaterat till ”dammområdet” :D

Har ni något vattenblänk därhemma?
 
INSPIRATION:

Hade jag haft en relativt plan tomt hade jag älskat nått sådant här (också) i trädgården..

Trädgård med dekorativ vattenkanal omgivet av blomsterplanteringar och gångstigar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
INSPIRATION:

Det här är nått mer realistiskt för mig och min trädgård, påminner lite om ”träkonstruktionerna” jag filat/ritat på tidigare..

Trädgårdsfontän av tegelstenar med rinnande vatten och dekorativa stenar och blommor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(ej min bild)
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Roligt initiativ.
Jag kommer anlägga en ekologisk baddamm, då det känns bäst eftersom jag inte gillar varken klor eller salt när jag badar :)
Där finns det en hel uppsjö av möjligheter.
Hoppas jag får se några roliga/fina dammar i denna tråden.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Roligt initiativ.
Jag kommer anlägga en ekologisk baddamm, då det känns bäst eftersom jag inte gillar varken klor eller salt när jag badar :)
Där finns det en hel uppsjö av möjligheter.
Hoppas jag får se några roliga/fina dammar i denna tråden.
Har kikat på några sådana, de brukar ha en mer ”växtlig del” (mer dammlik) för själva reningen.. och lite djupare ”sjödel” för ”själva badandet” :)

Ekologiskt system i sitt esse.. (y)

Hade jag velat ha, om jag hade större tomt!
 
 
Ja. David Pagan Butler har gjort mycket sånt och är väl DIY gurun för denna typen av dammar.
Jag har köpt hans litteratur inför mitt bygge.
Hur stor damm tänker du dig?
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Ja. David Pagan Butler har gjort mycket sånt och är väl DIY gurun för denna typen av dammar.
Jag har köpt hans litteratur inför mitt bygge.
Hur stor damm tänker du dig?
En pöl.. eller två (dvs inte så stora).. är lite inne på en ”bäck” från en stenhög.. ner Mot en mindre pöl.. är inte ute efter att kunna ha fisk (mycket rovfåglar) el bada.. ”bara” vattenspel och porlande!

Har tänkt på det hela som hm.. delprojekt.. att kunna börja med en del och sedan utveckla den vidare.

Ska försöka få till en fontän i nån form i år.. fast på innergården :) inget stort, men nått som sprutar vatten! De andra vattenprojekt ligger på planeringen för baksidan ..(dvs huvuddelen av trädgården)

Har en vattensten o liten balja under.. i rabatten nedanför vårt sovrumsfönster idag (sover gott i porlandet) :D(y)
 
Idag har jag köpt en balja!
Egentligen ett planteringskärl/plastkruka :)

Glömde såklart att fotografera den, får bli imorgon!

.. ska också passa på att mäta den, chansade lite på storleken.. den var den näst största de sålde (men den största jag fick in i bilen!).

Frågade (när jag betalade) om jag fick temporärt lämna tillbaka den.. om jag inte fick in den i bilen haha

... min blivande dammbalja (hm mer fontänbalja kanske) :cool:(y)
 
FONTÄNSPIRATION:

En fungerande stenfontän i trädgårdsmiljö och en illustrerad guide till att bygga en liknande fontän med stenar, rör och en vattenbehållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En liten ”Stenfontäns” uppbyggnad.
...för de som vill göra en själv!

Skiss av en hemmagjord stenfontän med beskrivna delar som sfär, kolonn, krukor och hur en pump ansluts.
Här finns ytterligare en modell att inspireras av..
 
Tänkte lufta mina planer och mitt dammbygge här, kommer säkert lite frågor men har grovplanerat färdigt och börjat bygga upp vad som skall bli en damm utan fisk, med lite växter och kanske en eller flera fågelbad. Bonus blir "djupdelen" på 1,5m så man kan svalka tårna om det skulle bli en sådan sommar. En grävmaskin på en grävd arbetsplats framför ett rött hus, där byggandet av en damm har påbörjats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående dammbygge i en snötäckt trädgård med en grävmaskin och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående anläggning av en damm utan fisk, med grävmaskin och byggmaterial runt en grävd grop i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående dammbygge med stora stenblock och grus i en trädgård, ingen vatten eller växter ännu synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppgrävd trädgård med minigrävare och stora stenblock för att anlägga en damm utan fisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ramnemark och 2 till
  • Laddar…
Spännande! Ska bli kul o följa..
Redigt djup på sina håll.. :)

Varför ingen fisk? (du kommer ju ha både djup o storlek menar jag).. för mycket pyssel?

Skulle själv vilja ha några för att få det här ”naturliga” kretsloppet :cool:
 
Jag tror inte den är tillräckligt stor för å få stabila vatten värden, djupdel blir på ca 2000l vattenfall å reningsverk mm +1000l tror jag. Men jag bygger med kanske "om" metoden, så la ner botten plugg 110mm när jag ändå höll på.
Bild är på 3 eller 4 stegs vattenfall (1,5m)..har inte bestämt mig än.
 
  • Stenar arrangerade i grävd yta för framtida 3-4 stegs vattenfall i en trädgård under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
På väg till Bauhaus för att köpa ny gummiduk. Jag köpte från Aliexpress förra året men kontrollera aldrig den. Nu när det är dax så tycker jag den liknar mest en kraftig sopsäck, i kvalité. Dessutom saknar den 3,6m på längden!:mad: köpte 8x10m fick 8x6,3m. Detta är 1 av mina dum-snål missar i detta projekt så långt.
 
  • Wow
Snigla
  • Laddar…
Bauhaus duk i djupdel på plats.
 
  • Nyinstallerad svart byggplast från Bauhaus i en grund grävd för djupdel, med verktyg och byggmaterial runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.