Hur ser valsarna ut? Är det gummi eller metall? Är där skit på dem?

Grejen är ju att det inte handlar om raketvetenskap. Vi har en yta (matningsbordet) mot vilket ett ämne (regeln) trycks med ett tryck skapat av de två plus två fjädrarna. Valsarna överför kraften från fjädrarna till ämnet. Valsarna ska utöver detta rotera för att mata ämnet över ytan. Med andra ord måste friktionen mellan ämnet och valsarna vara högre än friktionen mellan ämnet och ytan plus den extra kraft som behövs för att trycka ämnet genom kuttern. Om så inte är fallet kommer valsarna slira. Med andra ord finns det egentligen bara tre parametrar att laborerar med, nämligen:

1) Friktionen mellan ämnet och ytan.
2) Trycket från fjädrarna.
3) Friktionen mellan valsarna och ämnet.

Så här långt tror jag alla i tråden är helt med ;) Min erfarenhet från min hemmabygda (dock ej av mig) planhyvel ger följande tankar:

1) Ytan, i ditt fall matningsbordet, måste vara någorlunda plant samt polerat och gärna uppsmort med lämpligt glidmedel. Det är stor skillnad på ett polerat eller smort bord mot ett bord som endast är rent. Nästa fråga är hur ämnet ser ut. I praktiken planar du aldrig ett ämne som inte redan är riktat. Med andra ord, är regeln du försöker mata igenom riktad på undersidan. Om inte tror jag lite av dina problem kan bero på detta.

2) Trycket ska enligt min erfarenhet vara lägre än man tror. Ämnet ska glida lätt över ytan och motkraften från kuttern är inte överdrivet stor.

3) Eftersom valsarna på din Emco inte enkelt går att justera i höjdled kan du utgå ifrån att dessa är korrekt monterade i höjdled. Valsarnas höjd beror lite på hur stålen är monterade i kuttern. Eftersom valsarna är fasta och kuttern likaså räcker det att posta stålen så att de matchar mot utmatningsbordet på riktbordet så borde de bli rätt även för planhyvling.

Friktionen mellan valsarna och ämnet då? Är det gummirullar kan det mycket väl vara så att de är slut och måste bytas. Gummit blir hårt och tappar alla positiva egenskaper som förutsatts när hyveln konstruerades. Är de av metall ska de vara rengjorda, inga hartsbeläggningar får finnas.

Nu till en sista viktig detalj, nämligen testkörningen med den där regeln. Du har två valsar, en före kuttern och en efter kuttern. Man vill ju att båda dessa ska hjälpa till med förflyttningen av ämnet. Den första valsen måste kunna fjädra och hantera att ämnet varierar i tjocklek (anledningen till att plana det). Däremot förutsätts det ju att ämnet när det passerat kuttern har en given tjocklek/höjd i förhållande till kuttern. Om du då bara torrkör reglar utan stål i kuttern kommer du förmodligen få vissa problem med matningen som inte uppkommer vid riktig hyvling. Detta givet att regeln redan är riktad på andra sidan.
 
Oj det var en lång sak :)
Svar på dina frågor/tips
1. Ja, bordet är rengjort och smort. Regeln vi laborerar med är en vanlig hyvlad 45*95 regel från brädgården så den är ok.
2. Vi höjer bara en pyttepyttedel för att testa och det glider lätt
3. Det är inte gummirullar utan räfflad metall. Dessa är rengjorda och stålen är postade och avstämda mot utmatningsbordet enligt tidigare tips. Jag har inte torrkört något utan stål.
Det problemet som är att regeln går att köra igenom av sig själv dvs. den matar igenom sig utan hjälpkraft på den vänstra sidan men kör man regeln på den högra så stannar den och man får putta/dra manuellt. Därav min slutsats att något är snett. Vi har justerat ner fjädrarna till nästan botten men frågan är om man skruvar upp dem på den högra sidan dvs. minskar fjädringen eller vad man nu skall förklara det med om det spänner bättre.
 
Men en 45x95-regel från brädgården är inte riktad när du köper den. Rikta ena "95-sidan", försök därefter att mata den genom planhyveln. Detta är viktigare än du tror.

Men visst, hade du framför allt tänkt dig att använda planhyveln för att bara dimensionera ner virke utan att bry dig om att rikta det så blir det ju uppenbart problem med din maskin :(
 
Om jag inte missuppfattat läget så... Det låter som avståndet mellan valsar/kutter och bordet är olika på höger och vänster sida. Eftersom valsar/kutter inte går att justera i höjdled utan bara trycket genom fjädrarna, skulle jag leta efter ett sätt att justera bordets lutning i höger/vänster led, så att bord och valsar/kutter blir parallella. Därefter skulle jag gå på fjädrar, postning av stål, rengöring och uppsmörjning...
 
Case closed. Efter smörjning, skruvning, rengöring mm. så fanns det inte så mycket mer att prova och ringde därför Luna som sa att man måste spänna den lilla remmen från insidan om det slirar vilket vi inte gjorde efter att ha bytt den. Nu fungerar den klockrent. Tack ändå för alla tips (y)
 
  • Gilla
ergonomen
  • Laddar…
phl skrev:
Men en 45x95-regel från brädgården är inte riktad när du köper den. Rikta ena "95-sidan", försök därefter att mata den genom planhyveln. Detta är viktigare än du tror.

Men visst, hade du framför allt tänkt dig att använda planhyveln för att bara dimensionera ner virke utan att bry dig om att rikta det så blir det ju uppenbart problem med din maskin :(
Nja jag vill påstå att det går utmärkt att plana utan att rikta först Även om det är ganska skevt ,men slutresultatet blir inte lika bra som att rikta först
jag har kört i kilomervis med råsågat utan problem långa brädor som inte går att rikta först på en så liten hyvel
 
Eva på Västkusten Du måste först ha koll på att riktborden är rätt justerade ,vrid stålen så inget pekar upp
lägg en lång linjal på båda borden när inmatningsbordet står ca på noll ,vippar eller det är spricka under linjalen så är det fel lossa utmatningsbordet så det går att justera använd en lång linjal eller 1,20 vattenpass sätt skruvtvingar om linjalen o bord o justera så dom ligger plant till hela vägen o då måste borden vara parallella med kuttern,är dom inte det justera båda borden när det är klart justera stålen så att dom nuddar vid en rätt träblanka ,plankan lägger du på utmatningsbordet
 
Eva på Västkusten skrev:
Case closed. Efter smörjning, skruvning, rengöring mm. så fanns det inte så mycket mer att prova och ringde därför Luna som sa att man måste spänna den lilla remmen från insidan om det slirar vilket vi inte gjorde efter att ha bytt den. Nu fungerar den klockrent. Tack ändå för alla tips (y)
Den frågan om att remmen inte slirar ställdes många gånger :x men det var ju kol att det fixade sig
 
Att valsarna faktiskt roterade togs ju för givet... ;-)
 
phl skrev:
Att valsarna faktiskt roterade togs ju för givet... ;-)
Dom roterade tills de stannade :p
 
Eva på Västkusten skrev:
Dom roterade tills de stannade :p
Och då söker man naturligtvis felet med remmen o matarverket i första hand:banghead:
 
E Eva på Västkusten skrev:
Hej
Har köpt en begagnad hyvel och vi har bytt den lilla remmen och stålen är nya. Gnidit in den med paraffin. Dock är den i princip nästan omöjlig att hyvla med. En får stå och putta i ena ändan och den andra får slita som ett djur för att dra igenom virket. Om man inte drar så stannar den. Har ingen bruksanvisning och vi har inte justerat den på något sätt. Tips och råd önskas på vad som kan vara fel.
Hallå Eva, Kolla först att både den lilla och den stora remmen är i god kondition och att de är korrekt spända. Kolla sedan att de båda hyvelskären är extremt skarpa utan skador och att utsticket på dem är korrekt injusterat. Det finns en liten tolk som man lägger på hyvelbordet (frånbordet till rikthyveln), när man ställer in skären. Detta är mycket noga.
När maskinen är väl injusterad, börja som regel alltid med att rikthyvla plankan på en sida, så att en hel slät yta uppstår, varefter plankan kan läggas in i planhyveln med släta sidan nedåt. Sedan gäller det att inte ställa in för stort skärdjuip, när man planhyvlar.Ta hellre små skär årgången. Lycka till. PS Ny planrem finns hos JemVulk i Brunflo AB och kilremmar hos rembutiken.se. Bra priser, bra service...DS
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.