Det ser ut som fjädrarna är på tok för hårt spända, så dom inte kan fjädra efter när plankan skall gå igenom släpp på all o prova dig fram ,känn på rullarna med en planka,det skall gå trycka in den utan någon större kraft (utan hyveln igång)
Är det stål eller gummirullar,eller något annat material
Det är ju en rikt o planhyvel,och det första man justerar in stålen med är att lägga en rak planka på utmatningsbordet
ock då skall stålen nudda vid den på sin högsta punkt när man snurrar på den för hand sen kan man behöva justera hela valsen så den stämmer med planhyvelbordet
 
Matte_Nörden skrev:
Skulle nog gissa på justeringen av stålet. Hur gjorde ni när ni justerade in det? Det måste vara rätt inställt i förhållande till matningen.
Vet inte hur maken gjorde för det var 2 helt nya stål som inte var monterade utan följde med i en separat kartong. Får kolla på detta.
 
Elkludde skrev:
Det ser ut som fjädrarna är på tok för hårt spända, så dom inte kan fjädra efter när plankan skall gå igenom släpp på all o prova dig fram ,känn på rullarna med en planka,det skall gå trycka in den utan någon större kraft (utan hyveln igång)
Är det stål eller gummirullar,eller något annat material
Det är ju en rikt o planhyvel,och det första man justerar in stålen med är att lägga en rak planka på utmatningsbordet
ock då skall stålen nudda vid den på sin högsta punkt när man snurrar på den för hand sen kan man behöva justera hela valsen så den stämmer med planhyvelbordet
Ang. fjädrarna så borde de i mitt tycke vara lika hårt eller löst spända och ser man på den högra sidan där bägge fjädrarna har samma storlek så är de inte det. Jag har läst på den bruksanvisning som är tidigare länkad till men den är ju tyvärr på tyska vilket inte är min starka sida.
Det verkar också som att graderna dvs. där jag kan ställa in brädans tjocklek inte stämmer på någon mm. så om brädans verkliga tjocklek är låt såga 30 mm så får jag justera mätaren någon mm vilket kanske betyder att stålet inte är korrekt inställt?
 
På min Emco (som är en större modell) så fick jag justera alla skalor och hyvelstål innan den gick att köra.

Så om tex din skala på plan delen (när du kör igenom maskinen) är lite fel så kanske ni försöker köra igenom för tjocka saker, så testa med att öka höjden och strunta i vad den säger att det borde vara för höjd och kör igenom en bräda (tex en 70 eller 95 regel som står på höjden). Sänk bordet tills plankan går igenom utan att bli hyvlad, höj bordet någon mm och testa igen. Gör så tills den börjar mata själv. Kolla då vad skalan är och jämnför med hur tjock regeln är och justera sedan skala så den matchar. Min var fel på några mm och då är det tvär kört att få igenom någonting.

Kolla även att bägge rullarna (en på vardera sida av hyvlestålet) rör på sig när maskinen går. Det borde synas om man bara tittar in. De går mycket långsammare än hyvelvalsen.
 
Elkludde skrev:
Det ser ut som fjädrarna är på tok för hårt spända, så dom inte kan fjädra efter när plankan skall gå igenom släpp på all o prova dig fram ,känn på rullarna med en planka,det skall gå trycka in den utan någon större kraft (utan hyveln igång)
Är det stål eller gummirullar,eller något annat material
Det är ju en rikt o planhyvel,och det första man justerar in stålen med är att lägga en rak planka på utmatningsbordet
ock då skall stålen nudda vid den på sin högsta punkt när man snurrar på den för hand sen kan man behöva justera hela valsen så den stämmer med planhyvelbordet
Jag har nu varit ute och sänkt bordet så mycket att jag utan problem kan putta igenom en 45x95 regel stående på högkant. När jag sedan höjer bordet lite så blir det tvärstopp och antar att det som menades var att man skulle kunna putta igenom en planka för hand och då antar jag att rullarna skall röra sig och manuellt så att säga putta igenom plankan men det går inte för det blir stopp och så får jag sänka bordet för att ta bort regeln. Kan det då vara så att det faktiskt är stålen som sitter fel. Man kanske kan ta bort stålen helt och prova med samma fenomen för att se om den rullar igenom lätt manuellt.
 
Eva på Västkusten skrev:
Jag har nu varit ute och sänkt bordet så mycket att jag utan problem kan putta igenom en 45x95 regel stående på högkant. När jag sedan höjer bordet lite så blir det tvärstopp och antar att det som menades var att man skulle kunna putta igenom en planka för hand och då antar jag att rullarna skall röra sig och manuellt så att säga putta igenom plankan men det går inte för det blir stopp och så får jag sänka bordet för att ta bort regeln. Kan det då vara så att det faktiskt är stålen som sitter fel. Man kanske kan ta bort stålen helt och prova med samma fenomen för att se om den rullar igenom lätt manuellt.
Nja det ar ju lätt att se vad det är som tar emot om du vrider kuttern så inget stål pekar neråt och det ändå tar emot,så misstänker jag att valsarna
är så hårt spända som dom inte kan fjädra upp,fjädrarna brottar i sig själv.lossa fjädrarna så muttrarna sitter längst ut och se vad som händer då
 
Personen ni köpte hyveln vad har han sagt om hyveln att den funkar eller att den måste fixas innan ni kan använda den. Finns det en möjlighet att ni kontaktar säljaren. För som du säger Eva så är ni nybörjare och vi kan sitta här och spekulera att ni skall göra si. Men det hjälper ju inte er när ni inte ens vet hur en rikt och plan skall fungera.
Om inte säljaren kan komma och hjälpa er kanske mot en liten ersättning så försök att hitta någon som kan visa er hur det skall funka. För det är mycket lättare att förstå hur en maskin skall användas om någon visar än att läsa sig till det finstilta som inte står i bruksanvisningen.
Googla hur man postar en rikthyvel eller rikt & plan hyvel får du ingen träff på svenska prova engelska så får du förmodligen hundratals träffar.

Pär
 
pär h skrev:
Personen ni köpte hyveln vad har han sagt om hyveln att den funkar eller att den måste fixas innan ni kan använda den. Finns det en möjlighet att ni kontaktar säljaren. För som du säger Eva så är ni nybörjare och vi kan sitta här och spekulera att ni skall göra si. Men det hjälper ju inte er när ni inte ens vet hur en rikt och plan skall fungera.
Om inte säljaren kan komma och hjälpa er kanske mot en liten ersättning så försök att hitta någon som kan visa er hur det skall funka. För det är mycket lättare att förstå hur en maskin skall användas om någon visar än att läsa sig till det finstilta som inte står i bruksanvisningen.
Googla hur man postar en rikthyvel eller rikt & plan hyvel får du ingen träff på svenska prova engelska så får du förmodligen hundratals träffar.

Pär
Det handlar inte om att vi inte ens vet hur en hyvel fungerar när den fungerar utan om hur man justerar in den när det inte fungerar som det skall. Du behöver ju inte vara bilmekaniker för att köpa/köra bil men det kanske kan underlätta om bilen börjar krångla. Hur som helst så köpte vi hyveln av en person som sålde den åt sin avlidna svärfar. Han hade kört igång den för att se om motorn fungerade vilket den gjorde och stålen satt inte på. Däremot sa han att den kan behöva smörjas och ev. justeras något med tanke på att den stått i några år. Löser vi inte det med hjälp av alla trevliga tips vi fått tidigare i tråden så får vi väl anlita någon som kan justera den.
 
Eva på Västkusten skrev:
Jag har nu varit ute och sänkt bordet så mycket att jag utan problem kan putta igenom en 45x95 regel stående på högkant. När jag sedan höjer bordet lite så blir det tvärstopp och antar att det som menades var att man skulle kunna putta igenom en planka för hand och då antar jag att rullarna skall röra sig och manuellt så att säga putta igenom plankan men det går inte för det blir stopp och så får jag sänka bordet för att ta bort regeln. Kan det då vara så att det faktiskt är stålen som sitter fel. Man kanske kan ta bort stålen helt och prova med samma fenomen för att se om den rullar igenom lätt manuellt.
Att du kan inte kan mata igenom regeln "manuellt" när maskinen inte är igång behöver inte betyda att något är fel. Jag har två rikt/planhyvlar, och det går inte att snurra på inmatningsvalsen med handkraft på någon av dem när maskinen är strömlös. Båda fungerar felfritt i drift.

Vad händer om du om du gör samma procedur och startar maskinen när du höjt bordet en eller två mm från "frigångsläget"? Börjar den mata då när du kör in regeln? Om den inte gör det så vet du i varje fall vad du behöver få ordning på innan du ger in på att posta om hyvelstålen.
 
bygga_bo skrev:
Att du kan inte kan mata igenom regeln "manuellt" när maskinen inte är igång behöver inte betyda att något är fel. Jag har två rikt/planhyvlar, och det går inte att snurra på inmatningsvalsen med handkraft på någon av dem när maskinen är strömlös. Båda fungerar felfritt i drift.

Vad händer om du om du gör samma procedur och startar maskinen när du höjt bordet en eller två mm från "frigångsläget"? Börjar den mata då när du kör in regeln? Om den inte gör det så vet du i varje fall vad du behöver få ordning på innan du ger in på att posta om hyvelstålen.
Nu skall jag bevisa att jag kan tänka lite själv, något jag kanske borde gjort från början :wow:
1. Jag tog dem nämnda regeln och puttade igenom den längst till höger och hade ett pyttelitet motstånd. Puttade igenom den i mitten och hade pyttepyttelitet motstånd för att till sist putta igenom den vänster utan något motstånd alls. Jaha, slutsats något är snett.
2. La ett litet vattenpass på själva ytan där man kör igen om träet och det står 100% i vatten. Eftersom passet är magnetiskt så vände jag på det och fäste det på rullarna och vad skådar mitt norra öga? jo att det lutar en aning vilket stämmer med att antingen skall vänstra sidan höjas/sänkas och vise versa mot den högra. Jag antar då att det är där justeringen skall göras i första hand. Då förmodar jag att det är fjädrarna som gäller. Man borde ju kunna ha passet hängande på rullarna och vrida på muttrarna till det ligger i vatten?
 
Eva på Västkusten skrev:
Nu skall jag bevisa att jag kan tänka lite själv, något jag kanske borde gjort från början :wow:
1. Jag tog dem nämnda regeln och puttade igenom den längst till höger och hade ett pyttelitet motstånd. Puttade igenom den i mitten och hade pyttepyttelitet motstånd för att till sist putta igenom den vänster utan något motstånd alls. Jaha, slutsats något är snett.
2. La ett litet vattenpass på själva ytan där man kör igen om träet och det står 100% i vatten. Eftersom passet är magnetiskt så vände jag på det och fäste det på rullarna och vad skådar mitt norra öga? jo att det lutar en aning vilket stämmer med att antingen skall vänstra sidan höjas/sänkas och vise versa mot den högra. Jag antar då att det är där justeringen skall göras i första hand. Då förmodar jag att det är fjädrarna som gäller. Man borde ju kunna ha passet hängande på rullarna och vrida på muttrarna till det ligger i vatten?
men matarrullarna ligger alltid i sin hällare dikt nertill oavsett om fjädrarna är olika spända så är det i alla fall på min Schepach ock din ser ut att ha samma system,lite annorlunda på min Emco King det kan ju vara så att någon mixtrat med hyveln som ibland är av ondo men om rullarna lutar lite saknar betydelse dom följer arbetsstycket även när det är vingt o ojämt
men dom hårt spända fjädrarna stör mig myket
 
arvid0 skrev:
Hur mycket försöker ni hyvla bort? Den där bör man inte ta mer än 2 mm med enligt min erfarenhet. På den modellen jag hade var dreven till matarrullarna av något plast/kompositmaterial och de höll inte om man ville hyvla bort för mycket eller hade för grova/tunga arbetsstycken. Kolla som tidigare sagt matarvalsarna så de inte är igensatta. Sedan beror det på hur jämt/ojämt virket är på den sidan som ligger mot bordet.

Hur mycket parafin har ni på? Är bordet slätt och blankt? om inte putsa upp det med autosol eller liknande sen använd hellre supergleit eller liknande som glidmedel. Vet en som skruvade fast en plastskärbräda på ett slitet bord för att minska friktionen och det fungerade bra men kanske inte så bra precision.

Jag beställde delar direkt från emco, billigare och framförallt snabbare än när jag var hos lunaåterförsäljaren.
Köpte du nya drev i plast av Emco (kan inte hitta dem på hemsidan) eller köpte du andra någon annanstans? Mitt ena gick sönder för nån vecka sedan...
 
Glömde säga att min inte heller ville mata arbetsstycket när jak köpt den. Berodde på att matarrullarna var fulla med gojs (varta, kåda mm.) Efter en grundlig rengöring funkade de fint igen!
 
jokamp skrev:
Köpte du nya drev i plast av Emco (kan inte hitta dem på hemsidan) eller köpte du andra någon annanstans? Mitt ena gick sönder för nån vecka sedan...
Nej vi har inte köpt något nytt mer än den lilla drivremmen. Vi får prova att minska spänningen på fjädrarna samt prova att rengöra och smörja.
 
Uppdatering! Vi har nu sänkt alla fjädrarna till nästan i botten. Sänkt stålet och polerat upp ytorna. Resultat: om den tidigare nämnda regel körs igenom med maskinen igång så matar den med viss tröghet igenom regeln utan att stanna på vänstra sidan. Gör man likadant i mitten eller på högra sidan så stannar den och man får dra igenom den manuellt som innan. Vad kan nästa steg/inställning vara??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.