Hej
Har köpt en begagnad hyvel och vi har bytt den lilla remmen och stålen är nya. Gnidit in den med paraffin. Dock är den i princip nästan omöjlig att hyvla med. En får stå och putta i ena ändan och den andra får slita som ett djur för att dra igenom virket. Om man inte drar så stannar den. Har ingen bruksanvisning och vi har inte justerat den på något sätt. Tips och råd önskas på vad som kan vara fel.
 
Det är en tryckrulle som matar igenom virket genom att snurra i motsatt riktning som kuttern. Den är förmodligen för löst spänd och ger för lite tryck neråt. Det sitter fjädrar som trycker ner rullen. Dom kan också vara slut men tyvärr kan jag inte ge tips om återförsäljare av reservdelar.
 
Jag tror precis som ovanstående att det är matningsrullen som inte funkar som den ska. Utsliten rulle, fel höjd på rullen eller utslitna fjädrar. Den här länken är ganska bra för att ställa in rullens höjd och visa hur det fungerar. http://wiki.vintagemachinery.org/Getting Peak Planer Performance.ashx

Om du trycker in plankan, greppar då matningsrullen den alls och matar fram den? Om inte tror jag rullen sitter på fel höjd. Om rullen greppar men slutar mata när plankan når hyvelstålen tror jag rullen är sliten, sitter på fel höjd eller har fel fjädertryck.

Sen en riktig dumfråga:) matar du plankan från rätt håll?
 
Det är vanligare att rullen är full av harts än att den är sliten eller fel spänd.

Är bordet i fint skick, det glider lätt?
 
Om rullarna är slitna har den gått väldigt mycket,kolla så att matarverket går lätt ,så inte den lilla remmen slirar behöver kanske en rengöring o smörja
jag har en Emco King det är väl i stort samma maskin,inga problem alls
Reservdelar har Emco i Österrike eller Luna genom Lantmanna
 
Ola C skrev:
Jag tror precis som ovanstående att det är matningsrullen som inte funkar som den ska. Utsliten rulle, fel höjd på rullen eller utslitna fjädrar. Den här länken är ganska bra för att ställa in rullens höjd och visa hur det fungerar. [länk]

Om du trycker in plankan, greppar då matningsrullen den alls och matar fram den? Om inte tror jag rullen sitter på fel höjd. Om rullen greppar men slutar mata när plankan når hyvelstålen tror jag rullen är sliten, sitter på fel höjd eller har fel fjädertryck.

Sen en riktig dumfråga:) matar du plankan från rätt håll?
Ja plankan matar jag från rätt håll. ;) Den greppar tag i plankan men sen stannar den och man får slita som ett djur för att få igenom den. Vi har fått skruva fast hyveln i golvet för annars så välter den :wow: när vi puttar och drar. Även om det är en hobbyhyvel så tvivlar jag på att man skall behöva vara 2 personer som skall putta och dra för att kunna hyvla något. Får väl kolla det där med rullarna. Är inte tekniskt okunnig men hyvel är något nytt.
 
Är hyveln mycket gammal eller gått mycket,kan möjligen fjädrarna blivit slappa ,den är väl härdadejärnrullar på den.och dom blir inte slitna i första taget tror förr som Daniel L att det är kåda på dom eller att matarverket sliar
 
  • Gilla
Gøran Kristoffersson
  • Laddar…
Elkludde skrev:
Är hyveln mycket gammal eller gått mycket,kan möjligen fjädrarna blivit slappa ,den är väl härdadejärnrullar på den.och dom blir inte slitna i första taget tror förr som Daniel L att det är kåda på dom eller att matarverket sliar
Det sitter ju 4 st fjädrar varav den vänstra framifrån sett där man matar in plankan är en något grövre än de övriga tre. Dom verkar inte helt spända så frågan är om man kan spänna dem eller om de behöver bytas ut. Måste man montera ner hela maskinen för att komma åt och rengöra rullen från ev. kåda? Finns heller ingen bruksanvisning att tillgå tyvärr. Jag antar att när man skall spänna fjädrarna så måste de vara exakta? Läste någon annan stans här på forumet att det kunde skilja från ena sidan till den andra någon eller några mm. Ja, den lilla remmen är ny så det är inte den som spökar.
 
Eva på Västkusten skrev:
Det sitter ju 4 st fjädrar varav den vänstra framifrån sett där man matar in plankan är en något grövre än de övriga tre. Dom verkar inte helt spända så frågan är om man kan spänna dem eller om de behöver bytas ut. Måste man montera ner hela maskinen för att komma åt och rengöra rullen från ev. kåda? Finns heller ingen bruksanvisning att tillgå tyvärr. Jag antar att när man skall spänna fjädrarna så måste de vara exakta? Läste någon annan stans här på forumet att det kunde skilja från ena sidan till den andra någon eller några mm. Ja, den lilla remmen är ny så det är inte den som spökar.
Är inte fjädrarna lika grova ,så verkar det som någon är utbytt
Hur är det med stålens höjd är dom rätt justarade,Om man för in plankan så valsen precis drar in den så skall inte kutterstålen röra den,utan plankan skall lyfta matarvalsen 2-3 mm ca innan den får röra stålen
jag funderar på om stålen sticker ut för lång så det blir ett för stort skär
Är stålen rätt justerade ?
 
Eva på Västkusten skrev:
Det sitter ju 4 st fjädrar varav den vänstra framifrån sett där man matar in plankan är en något grövre än de övriga tre. Dom verkar inte helt spända så frågan är om man kan spänna dem eller om de behöver bytas ut. Måste man montera ner hela maskinen för att komma åt och rengöra rullen från ev. kåda? Finns heller ingen bruksanvisning att tillgå tyvärr. Jag antar att när man skall spänna fjädrarna så måste de vara exakta? Läste någon annan stans här på forumet att det kunde skilja från ena sidan till den andra någon eller några mm. Ja, den lilla remmen är ny så det är inte den som spökar.
Manual och reservdelslistor med genomskärningar/sprängskisser finns här; http://www.emco.or.at/index.php/com...erviceanleitungen/21-kombimaschinen?Itemid=25
 
Glöm inte att ett högre fjädertryck inte nödvändigtvis underlättar matningen. Ökar man trycket för mycket är det stor risk att man trycker ämnet hårt mot matningsbordet och att det återigen går trögt. Lagom är bäst, rengöring en bra första start.
 
Hur mycket försöker ni hyvla bort? Den där bör man inte ta mer än 2 mm med enligt min erfarenhet. På den modellen jag hade var dreven till matarrullarna av något plast/kompositmaterial och de höll inte om man ville hyvla bort för mycket eller hade för grova/tunga arbetsstycken. Kolla som tidigare sagt matarvalsarna så de inte är igensatta. Sedan beror det på hur jämt/ojämt virket är på den sidan som ligger mot bordet.

Hur mycket parafin har ni på? Är bordet slätt och blankt? om inte putsa upp det med autosol eller liknande sen använd hellre supergleit eller liknande som glidmedel. Vet en som skruvade fast en plastskärbräda på ett slitet bord för att minska friktionen och det fungerade bra men kanske inte så bra precision.

Jag beställde delar direkt från emco, billigare och framförallt snabbare än när jag var hos lunaåterförsäljaren.
 
Om du ser på reservdelslistor som har bifogats från jakht så går det inte att justera valsarna , om det nu är det utförandet på maskinen
 
Jag har varit inne och tittat på den bruksanvisningen men den gör oss inte mycket klokare. Man ser även där att de 4 fjädrarna har 3 st. samma reservdelsnummer och en ett annat så jag antar att det skall vara så även om jag inte fattar varför. Däremot kan man se på den högra sidan där det sitter två samma så är de inte lika hårt spända men det kanske de inte heller skall vara. Vi hyvlar minsta möjliga dvs. att för dåligt så åker bara brädan rätt igenom men minsta motstånd så får man dra och putta.
Det kan ju naturligtvis vara så att stålet inte är rätt justerat.

När man är nybörjare på att hyvla är det svårt att veta vad man skall felsöka och vilka inställningar/justeringar som man ev. behöver göra. Vi kvinnor behöver en bruksanvisning för att få det att fungera medan män anser att fungerar det inte så är det fel på maskinen :p
Bifogar några bilder på fjädrarna.
hyveln2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hyveln 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hyveln.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skulle nog gissa på justeringen av stålet. Hur gjorde ni när ni justerade in det? Det måste vara rätt inställt i förhållande till matningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.