Jag har en stuga utan elanslutning. Där har jag batterier till en liten inverter med flytande nolla. Jag har ibland ett par förbrukare kopplade till invertern, alla är dubbelisolerade.
Sedan laddar jag batterierna ibland med ett enfas elverk med flytande nolla.
Hur bör jag jorda?

1. jordtag till inverter
2. Jordtag till inverter och koppla en fas till jordtaget
3. Jordtag till elverk.
4. Jordtag till både elverk och inverter
5. Annat

Jordfelsbrytare?
 
A Avemo skrev:
Men får man då använda elverket utan jordtag?
Mer formellt ska man ju ordna jordfelsskydd precis som du skrev om PEN tidigare. Vid småverken kommer ju i princip aldrig säkringar eller andra överströmsskydd kunna fungera så man hamnar i någon form av JFB eller isolationsvakt. Som påpekats flera gånger tidigare är det inga problem om det används till en förbrukare åt gången och utan större utbredning. Och vid utförande med jordblecken kopplade till mittuttag skulle åtminstone jag se det som gynnsamt med någon form ordnat jordtag.

Klippen från manualen är ju exempel på dålig översättning och dålig förståelse om det man översatt. Frågan är vad som i särfall kan bli sämst att försöka följa den eller utan större funderingar använda jordpett eller låta bli. De senare alternativen är nog jämbördiga om man inte granskar enskilda uppställningar och väljer fackmässigt det unikt bästa.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
På kretskortet finns en anslutning Y/G som går till punkt med tecken för jordpunkt (märkt EgG). Samma sak från eluttagen går ledare märkta Y/G som går till tecken för jordpunkt (märkt EgG).

Hur anslutningen Y/G på kretskorten har för anslutning till utgången på själva invertern på kretskortet framgår inte. Det kan vara direkt till en mittpunkt i en delad fas utgång på invertern. Det kan även vara någon form av impedansjordning, eller något annat.
Det är möjligt att den är mittpunktsjordad, men då borde den också ha ett jordfelsskydd. Bruxet tycker jag är tydligt med att den saknar jordfelsskydd och dess rekommendation om användning av JFB tyder 100 % på att den helt saknar jord. Men det borde vara mer tydligt än då. Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att beskriva säkerheten hos elverk, och är Honda inget lågprismärke som säljs på Jula.

Det bör vara enkelt att kontrollera genom att mäta spänningen mot skyddsjordsblecket på elverket med lite belastning. Den belastning som finns i bättre spänningsprovare duger. Då ser man om det är EMC-filter man mäter. Om elverket har ett "elektroniskt" och högimpedivt jordfelsskydd så bör man se skillnad ändå.
 
D David__11 skrev:
Jag har en stuga utan elanslutning. Där har jag batterier till en liten inverter med flytande nolla. Jag har ibland ett par förbrukare kopplade till invertern, alla är dubbelisolerade.
Sedan laddar jag batterierna ibland med ett enfas elverk med flytande nolla.
Hur bör jag jorda?

1. jordtag till inverter
2. Jordtag till inverter och koppla en fas till jordtaget
3. Jordtag till elverk.
4. Jordtag till både elverk och inverter
5. Annat

Jordfelsbrytare?
5. inget jordtag behövs.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.