Det ska nog gå fint, bara du kommet åt från vinden.
 
De ska jag nog komma åt, har dock inte varit och lyft på isoleringen ovanför badrummet, men där jag har varit och dragit bla antennkablar för parabolen så har de inte varit några problem. Antar att vp-rören till den befintliga belysningen går under isoleringen bara. Taket är bara takgips och ovanför det någon papphistoria med plastfilm i.
 
Tänk på att inte punktera plastfilmen, då kan du få mögelproblem på vinden. OM du måste punktera den så se till att täta igen. Finns speciell åldersbeständig tejp på byggmarknaden för det ändamålet.
 
Vet inte om den är så värst tät nu heller, vet inte vad de använde -75. Men de är nog inte tätat så noga, ser ut som svart papp med en tunn plastfilm i, låg nån gammal rulle på vinden av det.
 
Nej 75 använde man nog inte så bra plast.

Vi byggde på en våning på en tidigare utbyggnad från 76 (resten av huset är reda i 2 plan från 30 talet).

När vi rev taket på utbyggnaden så satt det en plastfolie i taket, den var så spröd att den regnade ner i rummet som flingor på ca 10x20 mm bara man nuddade den.
 
Har haft lite kontakt med en elfirma nu, två JFB vid centralen en för matningen till garaget och en till resten av huset och sen anslutning av duschkabinen via en fast anslutning i taket. Ca priser på det skulle bli 1200kr plus moms i materialkostnadoch 1600kr plus moms för arbete. Sen tillkom det ju med arbete om de fick leta jordfel osv. 349kr/timme plus moms låg arbetskostnaden på. Låter det rimligt att det totalt går på 3500 minus 1000kr i rot-avdrag bör det bli också
 
Det är nog rimligt.
 
Oki får se hur det går sen när elektrikern kommer då, fick en tid till 20/11 iaf. Han tyckte i allafall att det inte skulle behövas en separat jfb på garaget, men att man däremot skulle sätta uppvärmningen utanför jfb. Så då blir det el till pelletsbrännaren och elpatronen som får vara utan jfb isåfall. Sen undrade han om det fanns el på nån vägg utanför där duschkabinen skulle kopplas in men de tror jag inte. Borde väl vara lättast att lösa det uppifrån vinden med minst åverkan på ytskikten.

Var uppe på vinden och kikade idag, eldosan till badrummet sitter på väggen utanför badrumsdörren. Därifrån gick det vp-rör uppe på vinden till lampan som blir närmast där jag hade tänkt ansluta duschkabinen. Fast det vp-röret gick bara rakt ner till taklampan, alltså ingen takdosa där att gå vidare ifrån. Det som gick fram till lampan var bara nollan och fas från strömbrytaren. Så isåfall skulle en fast fas och jord behöva dras fram dit och vidare till ansluteningen för duschkabinen. Om det nu får plats med 4 fk i rören och man kan lösa det för att komma vidare från taklampan.
 
Det är väl lite extra pyssel, men det går ju alltid att fälla in en takdosa där du har rörutloppet för takbelysningen, om det är åtkomligt uppifrån dvs.
 
Tror inte att man får ha takdosa till belysningen i badrum.
 
Hade tänkt rulla ihop isoleringen mellan de takstolarna som är ovanför badrummet så då blir det lätt att komma åt där rörutloppet är och där jag hade tänkt få anslutningen till duschkabinen. Men får man inte ha en takdosa där så blir det ju svårare att dra vidare ström till anslutningen för duschkabinen.
 
Jga vet att man tidigare inte fått ha dosa, men det har just kommit nya regler för våtrum som gör att jag är lite osäker. hur lång från duschen sitter taklampan.

I de nya reglerna verkar det som att allt som tidigare var zon 3 numera räknas som torrt utrymme. Men jag kan ha fått det om bakfoten.
 
Ska jag mäta från blandaren inne i duschkabinen där den står nu eller där blandaren satt på väggen innan vi ställde dit duschkabinen. Blir ju rätt svårt att spola ut vatten från kabinen med dörrar och tak på.
 
Vad har du för takhökd? De nya zonerna går bara upp 2250 från golv.
 
Takhöjden är 240 cm så då får elektriker sätta anslutningen med ett vanligt uttag var som helst i taket? Eller fast anslutet var som helst?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.