Har lite funderingar på hur man ska lösa det smidigast. Får man sätta ett eluttag i taket ovanför duschkabinen? För isåfall kanske man kan dra kablarna till det uttaget via takdosan för belysningen i taket? Borde ju kunna dra vp-rör från den dosan och montera en ny dosa där eluttaget ska placeras uppifrån vinden? Sen krävs det ju jordfelsbrytare också, vilket alternativ är bäst då att köpa ett sånt dyrt Eljo Aqua-Trend uttag med inbyggd jordfelsbrytare eller att sätta en för hela anläggningen vid elcentralen?
 
Nej du får inte sätta uttag i taket ovanför kabinen, oavsett vilken kapslingsklass det har.

Vad gäller JFB så får du ju en jordfelsbrytare för hela anläggningen till samma eller lägre pris som det enstaka uttaget.

Om du överväger att hempula så vill jag aboslut avråda från att du hempular en jfb i centralen, finns ganska många obehagliga fel man kan ställa till om man inte vet exakt hur det skall göras och varför.
 
Hehe näe hade inte tänkt att hemmapula, funderade bara på vart uttaget skulle placeras. Vill helst slippa utanpåliggande uttag och kablar. Var skulle man kunna få placera uttaget isåfall. Helst skulle jag inte vilja ha en jfb till hela anläggningen utan kunna dela upp det lite så att inte tex pannan osv lägger av om jfb skulle lösa ut pga typ julbelysning utomhus när man är bortrest över jul och nyår.
 
Uttag skall sitta minst 120cm från dushmunstycket, och då mäter man horisontellt på väggen, alltså inga diagonalmätningar till munstycket i höjdled.

I den nya reglerna som just trätt i kraft så har jag för mig att det finns en höjd angiven också men att det var ormiligt högt, i stil med 3 meters höjd ovanför dusch eller mer, så stor takhöjd är ganska ovanlig.
 
Ang. jordfelsbrytare och sektionering. Efterssom just utomhusuttag är det jag har erfarenhet att de löser ut jfb, utan ngt. större fel. Så har vi satt utomhusuttagen på personskyddsautomater, dvs kombinerad jfb och säkring, resten av huset uppdelat på 2 jordfelsbrytare.
 
Vad säger regelverket om placering av taklampa i duschutrymme ?, Gäller 120cm där också kan jag lika gärna lämna dörren öppen och tända halllampan :confused:;):)
 
Ok, ska man räkna de 120cm från duschmunstycket inne i duschkabinen eller från väggen där duschblandaren satt innan vi ställde dit kabinen? Lägger med en liten snabb skiss på hur det ser ut på ett ungefär.

Tänkte som sagt inte göra det själv utan vill bara ha lite bättre koll på hur jag kan få det innan jag pratar med en elektriker. Blir det väldigt mycket krångligare att sätta tex elen till garaget och ett uttag på altanen på en sån personskyddsautomat än att bara ha en jfb på hela anläggningen då?

Har en sån central med porslinssäkringar från -75 som det antagligen har hemmapulats lite i också. Vet iaf om att ett 3-fas uttag var kopplat in på fel sida om säkringarna på skenorna som jag upptäckte efter att jag skruvade ur säkringarna till det å fortfarande hade ström där :)
 
  • Badrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Mäster skrev:
Vad säger regelverket om placering av taklampa i duschutrymme ?, Gäller 120cm där också kan jag lika gärna lämna dörren öppen och tända halllampan :confused:;):)
I duschen får du ha lampa, men beroende på monteringshöjd så skall den ha olika kapslingsklass. Kör du med IP44 och sätter den i taket så bör det vara OK.

Men observera att det gäller just lampa. Du får inte sätta en brytare oavsett vilken kappslingsklass inne i duschen.
 
Ang. duschkabinen och placering. Bra fråga. Kan troligen besvaras på mer än ett sätt. Självklart måste avståndet hållas till nuvarande dushplats. Frågan är väl om en nitiskt elektriker tycker att det även måste hållas mot den gamla placeringen (risken för att ngn. skrotar kabinen och börjar duscha på den gamla platsen).
 
Blir det någon skillnad om man istället skrotar stickproppen och ansluter fast i en sköljtät dosa? Om jag ska ha ett uttag blir det isåfall att mäta 120 cm horisontellt efter väggen från hörnet eller får jag ta med de 30-40 cm som är från där duschblandaren sitter på väggen runt hörnet också?

Kabinen byts ut till något annat när det blir dags att göra om badrummet, men då blir ju elen omgjord också. Just nu är det plastmatta och våtrumstapet därför vi ställde dit en duschkabin då det känns säkrare än att duscha mot tapeten även om det inte var fuktproblem någonstans vid besiktningen.
 
Redigerat:
Enligt vad jag har hört så får man bara ta hänsyn till sträcka runt en vägg om väggen går ända från golv till tak, det får alltså inte gå att spruta vatten över väggen.

Detta enl.min elektriker.
 
Ang dosa för fast anslutning, så tror jag att det är godkänt, men det bör du ta emd din elektriker. Man gör ju sådana lösningar för ex. bubbelbadkar.
 
Jo får ta och se om jag får tag i någon elektriker. Dosor för fast anslutning finns det såna för inbyggnad eller blir det utanpåliggande som gäller då? Kanske blir problem om kabinen ska flyttas för rengöring av avlopp iofs, fast det borde ju bli samma sak med ett bubbelbadkar som är fast anslutet.
 
Ah bra, en sån infälld i taket skulle jag kunna stå ut med om man får göra så. Isåfall borde det väl gå att dra en fast fas via taklampan som är rätt nära där jag skulle vilja ansluta duschkabinen. Eventuellt skulle det funka med fasen från taklampan också för den kommer ju ändå att vara tänd när man duschar. För från den befintliga taklampans dosa går det väl att dra vp-rör uppe på vinden och sätta en lämplig dosa för att montera den där infällda anslutningsdosan i?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.