När du reser på semester är det inte säkert att mobilladdarens, rakapparatens eller hårfönens stickpropp passar i det landets eluttag. Här har du en detaljerad översikt och jämförelse av IEC:s 15 standardiserade typer av eluttag och stickproppar.

Du kan läsa artikeln här: Eluttag och kontaker i olika länder - standarder och skillnader
 
Redigerat av moderator:
En typ C plugg går att sätta i ett typ G uttag. Kanske inte att rekommendera, men nöden har ingen lag. Gjorde det med laptopen i två år när jag jobbade utomlands.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nääää. USA och Japan har inte SAMMA standard för uttag och stickproppar, de är snarlika och passar oftast men skiljer sig lite, så inte samma.
 
Kina har typ I för jordat och typ A för jordat så grenuttagen har två standarder. Och typ A-uttagen i Kina klarar även Schuko fast bara pinnarna, inte jordblecken.

Vägguttaget har oftast ett typ I och ett typ A.
 
https://www.mogics.com/3824-2

Denna är fantastisk. Köpte den på utförsäljning när Teknikmagasinet lade ned, har aldrig behövt några andra adapters oavsett vart jag varit i världen. Jag reser mycket med jobbet...
 
Den här vore annars väldigt behändigt när man behöver konvertera olika standarder.

Humoristisk teckning som visar en "universell omvandlarbox" med många olika kablar och kontakter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Huzzbutt och 9 till
  • Laddar…
Typ G. England (det är ju inget land eller en nation ens)
Nu blir walesarna, skottarna och nordirländarna väldigt stötta😃
 
  • Haha
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
min favorit är den engelska och när dom har brytare på utagen med säkring
 
Passar bra med ett citat från en f d kollega:
"Det finns så många standarder att det inte finns någon standard"
 
  • Gilla
  • Haha
Qwerty987654 och 2 till
  • Laddar…
Kan lägga till Filippinerna på typ A och 220 V, jobbade där 3 år på 90 talet. De har 60 Hz i nätet , gissa om kompressorena i de förinstallerade teknikbodarna som kom från Sverige tyckte om 60Hz 🤣 Poppade på löpande band....
 
I DK har vi även Schuko sedan 2011. Finns insatser till de danska, väldigt kompakta installationsdosorna så jag har installerat sådana vid kaffebryggare, brödrost, vattenkokare etc. Men överlägset vanligast är typ K. Har faktiskt aldrig sett det franska uttaget (typ E) i DK.

Olika modeller av danska eluttag, standarder, godkännanden och användningsområden visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
Jag har aldrig provat, men går det verkligen att trycka in en stickpropp F i uttag E?
 
N Nyikåk skrev:
Jag har aldrig provat, men går det verkligen att trycka in en stickpropp F i uttag E?
Ibland, men oftast inte. E är ofta lite grövre nuförtiden och då går det (oftast)
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ibland, men oftast inte. E är ofta lite grövre nuförtiden och då går det (oftast)
Så den utstickande jordpinnen är fjädrande och trycks in i uttaget?
 
Nej, det handlar om en stickpropp som inte har någon bokstav utan heter CEE 7/7 och är en kombination av typ E och F.

Europeisk typ C Schuko stickkontakt, svart, med jordning, kabel, ström, används i flera europeiska länder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.