S SueCia skrev:
Nä va? Incitament att jobba har det inte funnits på länge. De som jobbar hårdast är de som får lägst lön. Kolla sjuksköterskor, hantverkare osv. Osv. Att nå upp till statlig skatt är inte ens på kartan.
Många hantverkare har då fan inte låg lön iallafall
 
  • Gilla
Titan123 och 3 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
vi får trösta oss med att begravningsavgiften sänks med 0,3 öre nästa år

Begravningsavgiften sänks 2023 - Kammarkollegiet
Som elektriker kan man jorda själv helt utan avgift.
 
  • Gilla
marieed2 och 1 till
  • Laddar…
Gutt. Jag kände precis att jag hade lite för mycket pengar inför nästa år! 0% löneökning också. Det går bra nu som statligt anställd
 
S
H hablam skrev:
Många hantverkare har då fan inte låg lön iallafall
Vilka hantverkare har så höga löner att dom når upp till statlig skatt?
(Nu blir det bara löjligt om du räknar med övertid)

tror du att du förväxlar vad det kostar att anlita en hantverkare med vad en hantverkare tjänar.
 
  • Gilla
Oaken och 3 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
(Nu blir det bara löjligt om du räknar med övertid)
Fast all ersättning ska nog räknas med eftersom avtalen för övertid skiljer sig åt mellan branscher.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
A ati skrev:
Jamen då vet ju du redan hur underbart det är att inte bli dubbelbeskattad. Gläds åt dina medmänniskor istället på samma sätt som du gör när exempelvis pensionen höjs, något som heller inte påverkar dig.

Ingen vinner något på att öppet ha en missunnsam jante-inställning mot en utvald folkgrupp. Oavsett folkgrupp. Du bidrar bara med segregation.
:) Egentligen läste jag fel - jag läste in ett "mer" som inte fanns men nu när jag läser igen undrar jag vilka du syftar på ska få "incitament att faktiskt jobba"? Det är nog inte så många som har inkomster i de nivåerna som gör det lönsamt att byta ut dem mot arbetsinkomster... Jag kan tillstå att jag kan vara avundsjuk men för det missunnar jag ingen annan det jag är avundsjuk på...
 
S
K Kastar_spjut_i_radhus skrev:
Fast all ersättning ska nog räknas med eftersom avtalen för övertid skiljer sig åt mellan branscher.

Nej det tycker jag inte. En hantverkare som jobbar 60 timmar i veckan för att nå över gränsen för statlig skatt är inte jämförbart med en genomsnittsprogrammerare som gör 15-20 timmar i veckan och utan problem kommer upp över gränsen.

Nu har vi svävat iväg rejält, poängen är alltså att den högre gränsen för statlig skatt endast gör att de som är rika blir rikare. De som utför riktigt arbete får inget incitament att ”jobba hårdare” för det är orimligt mycket de måste jobba för att nå dit. Dessutom är det ovanligt att man skulle få jobba så mycket övertid man vill
 
R
S SueCia skrev:
Nej det tycker jag inte. En hantverkare som jobbar 60 timmar i veckan för att nå över gränsen för statlig skatt är inte jämförbart med en genomsnittsprogrammerare som gör 15-20 timmar i veckan och utan problem kommer upp över gränsen.

Nu har vi svävat iväg rejält, poängen är alltså att den högre gränsen för statlig skatt endast gör att de som är rika blir rikare. De som utför riktigt arbete får inget incitament att ”jobba hårdare” för det är orimligt mycket de måste jobba för att nå dit. Dessutom är det ovanligt att man skulle få jobba så mycket övertid man vill
Avundsjuka är ingen vidare superkraft ;) Det står dig (och alla andra) fritt att byta till ett så "slappt" jobb som programmerare om ni vill (ingen tvingar in någon i ett visst skrå i Sverige så vitt jag vet). Så gör det istället för att bittert posta inlägg efter inlägg som tyder på hur du vantrivs i din egen situation.

Men en varning, dina 15-20 timmar i veckan kanske inte riktigt stämmer med verkligheten.
 
  • Gilla
Mange_64 och 6 till
  • Laddar…
^ Helt fri att sälja sin själ och bli programmerare för programvara som mjölkar sista kronan ur sina användare med predatoriska månadsavgifter (läs Adobe), säljande av data till "big brother" och allt annat vad proprietära appar från "app stores" nu har för skadlig verkan på mänskligheten.
 
A ansic skrev:
^ Helt fri att sälja sin själ och bli programmerare för programvara som mjölkar sista kronan ur sina användare med predatoriska månadsavgifter (läs Adobe), säljande av data till "big brother" och allt annat vad proprietära appar från "app stores" nu har för skadlig verkan på mänskligheten.
Nu finns det ju varianter på det temat. Man kan programmera maskiner, affärssystem, mikrovågor etc. Vidare är 20-25t nog närmre sanningen
 
C
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Vidare är 20-25t nog närmre sanningen
20-25 timmar per vecka, eller 20-25 tusen per månad? :rofl:
 
S
R RoAd skrev:
Avundsjuka är ingen vidare superkraft ;) Det står dig (och alla andra) fritt att byta till ett så "slappt" jobb som programmerare om ni vill (ingen tvingar in någon i ett visst skrå i Sverige så vitt jag vet). Så gör det istället för att bittert posta inlägg efter inlägg som tyder på hur du vantrivs i din egen situation.

Men en varning, dina 15-20 timmar i veckan kanske inte riktigt stämmer med verkligheten.
Självklart känns det fel när folk som utför riktigt arbete som sjuksköterskor, hantverkare, brandmän, poliser, osv. osv. listan kan göras lång. får lägre löner än diverse personal som jobbar hemifrån 2-3 timmar per dag.

Det är för sent för mig att byta, trivs ändå rätt bra med jobbet :)
 
  • Gilla
Olle81 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
20-25 timmar per vecka, eller 20-25 tusen per månad? :rofl:
Timmar. 20-25 är lite tunnt
 
S SueCia skrev:
Självklart känns det fel när folk som utför riktigt arbete som sjuksköterskor, hantverkare, brandmän, poliser, osv. osv. listan kan göras lång. får lägre löner än diverse personal som jobbar hemifrån 2-3 timmar per dag.

Det är för sent för mig att byta, trivs ändå rätt bra med jobbet :)
Riktigt arbete. Det var det ja. Jag kan tycka att vilket arbete som helst med mål och mening är riktigt. Att koda på en nionde parkeringsapp eller utforma lömsk reklam faller inte i den kategorin.
Sen att vissa har det lugnare än andra innebär inte att det är oförtjänt. Blott att det borde gälla alla.
 
R
S SueCia skrev:
Självklart känns det fel när folk som utför riktigt arbete som sjuksköterskor, hantverkare, brandmän, poliser, osv. osv. listan kan göras lång. får lägre löner än diverse personal som jobbar hemifrån 2-3 timmar per dag.

Det är för sent för mig att byta, trivs ändå rätt bra med jobbet :)
Om någon kan få ut mer i lön än en heltidsarbetande sjuksköterska och bara jobba 2-3 timmar per dag så är det väl bara att gratulera? Om man inte är den avundsjuka typen förstås.

Jag kan meddela att så ser inte verkligheten ut för den absoluta majoriteten av programmerare. Arbetsbördan är ofta mer än heltid. Dessutom är det svårt att släppa jobbet på samma sätt som någon som sågar plank på dagarna så det "jobbas" en hel del även när man inte sitter framför datorn.

Jag har varit i branschen mer än 20 år så jag borde veta. Du verkar däremot vara en Ahlsell-fikande rörmokare eller liknande då det är uppenbart att du bara gissar utifrån dina (avundsjuka) fördomar ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.