Fairlane Fairlane skrev:
I trafiken kan du nog också glömma att någon blir av med körkortet för att någon annan sett de begå ett fel och anmäler det.

Jag vidhåller att i din roll som elektriker när du kommer till en plats och ser att det är felkopplat så är det skitsamma om det är kopplat av någon med eller utan behörighet.
På samma sätt är det i trafiken, att vad jag ska göra för att undvika en olycka när någon annan gör ett fel inte påverkas av om den andra har körkort eller inte.
Bara att om du skulle skriva i forum där "vanligt folk" läser, att du tycker det är ok att förare utan körkort som kör utan vett o sans ska få finnas där så tror jag inte den stora massan skulle samtycka med dig.

Här i forumet är det en del som blivit drabbade av dåliga elektrikers arbeten och då vill utföra elarbeten själva för att de självutnämnt tycker sig ha kunskapen att göra detta är inte att skriva för den "stora massan". Det är många där ute som inte vet att de är ansvariga för sin egen elanläggning och kanske inte skulle samtycka till att dåliga elektriker anställda eller hempulare kan göra bristfälliga jobb just för att det kommer bli deras ansvar när de köpt ett sånt hus där såna eljobb finns.

Jag säger för tusende gången. Jag vill få bort fulel o fix, inte sänka ribban ytterligare oavsett vem o vilka som varit utförare vi seriösa vill inte ha mer ansvar och fler som ska säga kan själv utan att de får ta ansvar för det som de själva gjort, inte lämpa över på någon annan att reda upp eller ta ansvar för.

Alla som säger sig kunna el vet inte hur mycket det finns att veta om el. Fel blir det alltid ändå, oavsett om man inte ville skapa några.

Att ha intensionen att göra ett jobb till 100% kostar oerhört med tid o pengar o resultatet kommer kanske upp till 98-99%
men att göra jobbet till i teorin till 95% sänker din insats med väldigt mycket i tid o pengar MEN det kommer bli saker du missat och slutresultatet kommer inte bli 95% utan kanske 89% för sänker man ambitionen så blir det en faktor på felen eller missarna och de gånger jag gjort så hos mig själv så har jag alltid ångrat att jag inte helt struntat i att ens göra något alls om det blir för kostsamt att göra 100 eller göra det bra om jag nu ska göra ett jobb i hemmet till mig själv.

I en elinstallation blir det samma sak och de 89% kanske inte är säkert nog när ålder på installationen, ökat användande, enklare materiel osv varit med i bilden.

Min tanke dock.

Finns andra som inte ser runt hörnet och tror det kan göra några fel och när jag stöter på sånt och ska ta vid o göra rätt för kunden så blir min insats att jag måste höja den där låga ribban och det kostar tid o pengar som kunden alltid knorrar över och de helst inte vill man ska finna några fel o brister men vill hemskt gärna att man gör ett väldigt bra o säkert jobb så de kan sova gott och inte behöva använda hemförsäkring där olycka uppstått eller får dyrare försäkringspremier när fler o fler får elfel i hemmen. Vi får se om jag förutspått rätt eller om de som tycker jag är onödigt noga haft fel.
 
Nu är ju allvarliga skador pga elfel väldigt ovanliga. Det är vanligare att man får bränder i felaktigt använda korrekta installationer. Många kommer nog ihåg TV-bränderna som orsakades av att folk ställde värmeljus direkt på toppen på tjock-TVn. Numera har vi bränder pga laddning av elbil med Schuko. Dessa saker blir du inte av med pga bättre kvalitet på elinstallationerna.

Lägg till detta vattenskador, stölder, skadedjursangrepp osv...

Utifrån detta så tror jag inte att elinstallationernas kvalitet är särskilt dimensionerande för försäkringsbolagens premier.

Därmed inte sagt att de inte skall vara av bra kvalitet, men du blandar och ger i argumentationen.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu är ju allvarliga skador pga elfel väldigt ovanliga. Det är vanligare att man får bränder i felaktigt använda korrekta installationer. Många kommer nog ihåg TV-bränderna som orsakades av att folk ställde värmeljus direkt på toppen på tjock-TVn. Numera har vi bränder pga laddning av elbil med Schuko. Dessa saker blir du inte av med pga bättre kvalitet på elinstallationerna.

Lägg till detta vattenskador, stölder, skadedjursangrepp osv...

Utifrån detta så tror jag inte att elinstallationernas kvalitet är särskilt dimensionerande för försäkringsbolagens premier.

Därmed inte sagt att de inte skall vara av bra kvalitet, men du blandar och ger i argumentationen.
Skulle jag ändra mitt arbetssätt efter jag bränt ner ett hus och sedan börjat göra rätt? Konstigt resonemang. Det är ju därför vi har ett regelverk för att det inte ska ske men det sker en massa elfel o skador ändå, sen om du tycker de är allvarliga eller ej beror ju på tur många gånger att brand i dosor o uttag o centraler stannat av o inte spridigt sig. Lite tunt när man är yrkesman att lita på turen.

I dag inrymms en tolkningsrätt vi inte såg förr i regelverket som då var var mer styrande och här kan jag tycka att dessa tolkningar av hur man ska göra blivit fel eller undermåligt för man lagt ribban för lågt eller inte förstått allt.

Nu är det ju installatörer med auktorisation som är de enda som får ansvara för utförande av elinstallationer för de under sitt EKP och nu är det tydligen ännu fler som vill klämma sig in under detta paraply?!

Det är redan många som inte ens arbetar i privatbostäder för sånt jag försökt upplysa om för dessa installatörer lessnat att tala inför döva öron. Jag kan få frågan, arbetar du åt privatpersoner för jag har fått flera nej kan de säga och jag vet varför. Nuff said
 
Fairlane
K Kenta_S skrev:
Bara att om du skulle skriva i forum där "vanligt folk" läser, att du tycker det är ok att förare utan körkort som kör utan vett o sans ska få finnas där så tror jag inte den stora massan skulle samtycka med dig.
Jag tror inte heller att det är populärt. Jag tycker man både ska ha ett körkort (givetvis personligt) och köra sansat.
Tvingas jag välja mellan en som kör bra utan körkort och en som kör dåligt med körkort väljer jag det förra.
K Kenta_S skrev:
Här i forumet är det en del som blivit drabbade av dåliga elektrikers arbeten och då vill utföra elarbeten själva för att de självutnämnt tycker sig ha kunskapen att göra detta är inte att skriva för den "stora massan".
Ja eller för att man har svårt att få tag i någon eller för att det kostar för mycket, eller för att man som du säger tror sig göra ett minst lika bra jobb. Sen finns det lite olika inställning till om man ska ge någon hjälp eller inte.
Jag tycker att det är viktigast att det blir korrekt och säkert. Då måste man förstå, inte bara koppla blå mot N och hoppas att det fungerar. Därför brukar svaren vara att få den som kopplar att förstå vad den gör eller låta bli. Andra har inställningen att bara säga att man inte får. Risken är att personen då gör jobbet ändå och sämre.
K Kenta_S skrev:
Det är många där ute som inte vet att de är ansvariga för sin egen elanläggning och kanske inte skulle samtycka till att dåliga elektriker anställda eller hempulare kan göra bristfälliga jobb just för att det kommer bli deras ansvar när de köpt ett sånt hus där såna eljobb finns.
Så är det. Frågan är vad lösningen på det problemet är. Personlig auktorisation byggd på uppvisad kunskap tror jag kan vara ett steg på vägen.
K Kenta_S skrev:
Jag säger för tusende gången. Jag vill få bort fulel o fix, inte sänka ribban ytterligare oavsett vem o vilka som varit utförare vi seriösa vill inte ha mer ansvar och fler som ska säga kan själv utan att de får ta ansvar för det som de själva gjort, inte lämpa över på någon annan att reda upp eller ta ansvar för.
Där är du nog ense med en stor del av skribenterna här. De flesta vill inte sänka kraven utan tvärtom höja kraven. Man vill ha krav på egen auktorisation, utan att för den skull kräva att man måste jobbat X år på ett företag kopplat till en viss organisation eller att man måste suttit av en specifik utbildning.
K Kenta_S skrev:
Alla som säger sig kunna el vet inte hur mycket det finns att veta om el. Fel blir det alltid ändå, oavsett om man inte ville skapa några.
Precis. Därför tror jag mer på att fråga personen om de räknat på utlösningsvillkor etc än att säga att de inte får. Kanske tänker då personen "va, vad är det? Det här kanske var svårare än jag först trodde" och antingen avstår eller lär sig. Avstår personen och istället ringer in en firma så kan vi nog gissa att det många gånger kommer någon som inte heller kan räkna på det.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Man vill ha krav på egen auktorisation, utan att för den skull kräva att man måste jobbat X år på ett företag kopplat till en viss organisation eller att man måste suttit av en specifik utbildning.
Precis. Eller rentav olika auktorisationer.

En auktorisation för att få driva elinstallationsbolag, en auktorisation för att få jobba kommersiellt som elektriker, och en auktorisation för att få pula hemma och hos vänner t.ex.

Med helt skilda krav på kunskaper.
Lite som att det finns olika körkort, A, B, C, D, taxi etc + yrkestillstånd.

Sitter du som ledare på ett elbolag så ska du ju ha kunskaper om ansvarsfördelning, arbetsmiljö, skador, elfaror och elolyckor m.m.
Är du anställd som elektriker behöver du de normala elkunskaperna men också kunskaper om skyddsutrustning, arbete på servis, elolyckor, rapportering till arbetsgivare, redovisning, dessutom en hel del om arbete under spänning, etc.
som "hempulare" med auktorisation så behöver du bara de rent praktiska elkunskaperna, dvs koppla rätt helt enkelt, dimensionera säkringar och iaktta avstånd till t.ex. dusch o sådant i våtutrymmen.

Sedan en annan viktig skillnad med el och t.ex. trafik, är att med el, så kan du skruva ur proppen eller slå av huvudbrytaren. Sedan är anläggningen pausad, och du kan ta all tid i världen att mäta, kontrollera, efterdra, dubbelkolla allt i 3 steg osv.
När du kör bil så finns inte den möjligheten. Du kan inte mäta varje sväng 3 gånger för att vara säker.

Så med el behöver man inte kunna göra rätt på 1 försöket egentligen. Råkar du klanta till dig med skalningen så bara göra ett nytt försök.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror inte heller att det är populärt. Jag tycker man både ska ha ett körkort (givetvis personligt) och köra sansat.
Tvingas jag välja mellan en som kör bra utan körkort och en som kör dåligt med körkort väljer jag det förra.

Ja eller för att man har svårt att få tag i någon eller för att det kostar för mycket, eller för att man som du säger tror sig göra ett minst lika bra jobb. Sen finns det lite olika inställning till om man ska ge någon hjälp eller inte.
Jag tycker att det är viktigast att det blir korrekt och säkert. Då måste man förstå, inte bara koppla blå mot N och hoppas att det fungerar. Därför brukar svaren vara att få den som kopplar att förstå vad den gör eller låta bli. Andra har inställningen att bara säga att man inte får. Risken är att personen då gör jobbet ändå och sämre.

Så är det. Frågan är vad lösningen på det problemet är. Personlig auktorisation byggd på uppvisad kunskap tror jag kan vara ett steg på vägen.

Där är du nog ense med en stor del av skribenterna här. De flesta vill inte sänka kraven utan tvärtom höja kraven. Man vill ha krav på egen auktorisation, utan att för den skull kräva att man måste jobbat X år på ett företag kopplat till en viss organisation eller att man måste suttit av en specifik utbildning.

Precis. Därför tror jag mer på att fråga personen om de räknat på utlösningsvillkor etc än att säga att de inte får. Kanske tänker då personen "va, vad är det? Det här kanske var svårare än jag först trodde" och antingen avstår eller lär sig. Avstår personen och istället ringer in en firma så kan vi nog gissa att det många gånger kommer någon som inte heller kan räkna på det.
Det är många lagar att uppfylla mot en privatperson, de som aldrig vill höra om att jag behöver göra mer än de tror ska behövas (de visste sällan vad som skulle göras eftersom de inte kan el) men man kan ju skita i omsorgsplikten mot kund och göra som de beställt jobbet dock rätt utfört men det kanske fanns mycket bättre lösningar som kunden gärna vill veta innan för att kunna ta rätt beslut?

Jag är inte den som vill betala för den omsorgen, det kan väl staten göra då om den kräver det av mig.

En elektriker tror många är någon som kopplar in det man pekar på eller köpt hem.

En del jobbar så, men jag är nog mer av elkonsult då jag arbetat en del åt ganska krävande företag o där man velat ha alternativen presenterade innan utförandet.

Ta bort den här omsorgsplikten man har mot kunden o kraven som kunden alltid annars kan klaga på efter utför arbete.

Ställer man krav på entreprenörer och dessa är seriösa o gör som man ska så, blir vår/ min insats/ kostnad till intäkten alldeles för stor.

Men är det kul att bara langa in något en kund pekar på och sedan tänker de kanske att varför fick jag inte fick mer info om vad som kunnat gjorts innan?

Det är ju inte så kul, men vetskap och information är väldigt värdefullt och kostar någon annan tid o pengar.

En dimension till utöver elfel o brister som gör kommunikationen mellan mig o kund större än önskvärt.
 
Fairlane
K Kenta_S skrev:
Det är många lagar att uppfylla mot en privatperson, de som aldrig vill höra om att jag behöver göra mer än de tror ska behövas (de visste sällan vad som skulle göras eftersom de inte kan el) men man kan ju skita i omsorgsplikten mot kund och göra som de beställt jobbet dock rätt utfört men det kanske fanns mycket bättre lösningar som kunden gärna vill veta innan för att kunna ta rätt beslut?
Set är faktiskt inte unikt för elinstallatörer. Lämnar jag in bilen på verkstaden och ber de byta kardanförgasarsnöret så har även de skyldighet att tala om för mig att det inte kommer lösa mitt problem. De har också skyldighet att avråda mig till att reparera en bil där reparationen kommet kosta mer än bilen kommer vara värd etc.

Gillar man inte det så ska man inte jobba mot privatpersoner.
K Kenta_S skrev:
Jag är inte den som vill betala för den omsorgen, det kan väl staten göra då om den kräver det av mig.
Nej varför ska du betala, eller staten? Kunden ska betala för den tid du lägger ner. Om det är mer av ett offertarbete finns det olika lösningar, ta betalt för tiden (var tydlig mot kund om det), höj timpriset för att täcka försäljningsarbete, säg att du inte lämnar offerter utan gör vad som ska göras så kommer fakturan sen.
K Kenta_S skrev:
En elektriker tror många är någon som kopplar in det man pekar på eller köpt hem.
Ja, det finns nog en hel hel som tänker så. Det stämmer nog in på de flesta yrkeskategorier att alla inte vet vad man kan förvänta sig och vad man inte kan förvänta sig.
K Kenta_S skrev:
En del jobbar så, men jag är nog mer av elkonsult då jag arbetat en del åt ganska krävande företag o där man velat ha alternativen presenterade innan utförandet.
Ja och många är vi som uppskattar detta., även om inte alla gör det.
När jag har haft elektriker hemma då har jag sagt vad jag vill ja, men också frågat om det finns bättre sätt att lösa det.
Jag hade en elektriker hemma i en tidigare lägenhet, för att sätta lite fler uttag i vardagsrummet. När vi gick igenom det hela så föreslog han att sätta 4-vägsuttag på några ställen och dessutom ett uttag i hallen som saknade uttag. Det tog jag tacksamt emot och och det tog inte många minuter att sälja in. Som egenföretagare måste man inse att man inte bara är hantverkare (eller vad man nu har för yrkesroll) utan även säljare. Intr nödvändigt så att man måste kränga på kunden mer saker utan sälja in sig själv och företaget så kunden känner förtroende.
K Kenta_S skrev:
Ta bort den här omsorgsplikten man har mot kunden o kraven som kunden alltid annars kan klaga på efter utför arbete.
Avskaffa konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen?
inte bara för elektriker då utan för alla antar jag? Jag tror många uppskattar dessa och om man som företagare inte gör det så kan man ju välja att bara jobba mot.andra företag. Det märkliga är att även om det inte är lagstadgat företag emellan så brukar dw flesta företag uppskattar om man visar omsorg mot dem. Man kan få fler affärer på det sättet, märkligt men sant.
K Kenta_S skrev:
Ställer man krav på entreprenörer och dessa är seriösa o gör som man ska så, blir vår/ min insats/ kostnad till intäkten alldeles för stor.
Ja i ditt fall förstår jag det eftersom du inte skickar faktura på tiden du lägger ner.
Jag tror dock inte det är rätt lösning att alla blir oseriösa istället.
K Kenta_S skrev:
Men är det kul att bara langa in något en kund pekar på och sedan tänker de kanske att varför fick jag inte fick mer info om vad som kunnat gjorts innan?
Nej, så jobbar åtminstone inte jag.
K Kenta_S skrev:
Det är ju inte så kul, men vetskap och information är väldigt värdefullt och kostar någon annan tid o pengar.
Återigen, det är inte förbjudet att fakturera för sin tid.
K Kenta_S skrev:
En dimension till utöver elfel o brister som gör kommunikationen mellan mig o kund större än önskvärt.
Det kanske helt enkelt är så att du inte bör ha så mycket kundkontakt och kanske inte driva eget.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror inte heller att det är populärt. Jag tycker man både ska ha ett körkort (givetvis personligt) och köra sansat.
Tvingas jag välja mellan en som kör bra utan körkort och en som kör dåligt med körkort väljer jag det förra.

Ja eller för att man har svårt att få tag i någon eller för att det kostar för mycket, eller för att man som du säger tror sig göra ett minst lika bra jobb. Sen finns det lite olika inställning till om man ska ge någon hjälp eller inte.
Jag tycker att det är viktigast att det blir korrekt och säkert. Då måste man förstå, inte bara koppla blå mot N och hoppas att det fungerar. Därför brukar svaren vara att få den som kopplar att förstå vad den gör eller låta bli. Andra har inställningen att bara säga att man inte får. Risken är att personen då gör jobbet ändå och sämre.

Så är det. Frågan är vad lösningen på det problemet är. Personlig auktorisation byggd på uppvisad kunskap tror jag kan vara ett steg på vägen.

Där är du nog ense med en stor del av skribenterna här. De flesta vill inte sänka kraven utan tvärtom höja kraven. Man vill ha krav på egen auktorisation, utan att för den skull kräva att man måste jobbat X år på ett företag kopplat till en viss organisation eller att man måste suttit av en specifik utbildning.

Precis. Därför tror jag mer på att fråga personen om de räknat på utlösningsvillkor etc än att säga att de inte får. Kanske tänker då personen "va, vad är det? Det här kanske var svårare än jag först trodde" och antingen avstår eller lär sig. Avstår personen och istället ringer in en firma så kan vi nog gissa att det många gånger kommer någon som inte heller kan räkna på det.
Jag har både räknat på kablarna i program och mätt med instrument många saknar, där felaktigheter varit eller innan jag ska dra långt.

Kabelberäkningsprogram kostar pengar och när färre uppdrag kommer in så blir det dyrt med såna hjälpmedel för att vara helt säker att villkoren uppfylls.

Även spänningsförlust är nåt man ska ta hänsyn till och det tagit tid innan de klarat mina knepiga uppdrag med just spänningsförluster i trefas mm.
 
Fairlane
K Kenta_S skrev:
Jag har både räknat på kablarna i program och mätt med instrument många saknar, där felaktigheter varit eller innan jag ska dra långt.

Kabelberäkningsprogram kostar pengar och när färre uppdrag kommer in så blir det dyrt med såna hjälpmedel för att vara helt säker att villkoren uppfylls.

Även spänningsförlust är nåt man ska ta hänsyn till och det tagit tid innan de klarat mina knepiga uppdrag med just spänningsförluster i trefas mm.
Så är det ju och set blir dyrt att anlita dig då jämfört med någon som inte kan räkna utan bara kör 1,5kvmm 10A (kanske 13A, borde räkna med testar, det fungerar säkert), 2,5kvmm 16A.

Det är de företagen du konkurrerar med, inte direkt hemmapulare.

Sen är det väl inte jättemycket sådant som behöver göras i en normal bostad i tätort. En normal bostad är inte direkt rocket-science utan det bör de flesta med intresse kunna lära sig. Sen brister tyvärr intresset hos många, både hemmapulare och yrkesmän.

Jag är knappast ensam om att ha lärt mig mycket på detta forum. Allt från att göra säkrare arbete (både sånt jag får och inte får), till att lättare avstå om jag inte vet säkert, till att lättare avslöja branschens okunniga.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Set är faktiskt inte unikt för elinstallatörer. Lämnar jag in bilen på verkstaden och ber de byta kardanförgasarsnöret så har även de skyldighet att tala om för mig att det inte kommer lösa mitt problem. De har också skyldighet att avråda mig till att reparera en bil där reparationen kommet kosta mer än bilen kommer vara värd etc.

Gillar man inte det så ska man inte jobba mot privatpersoner.

Nej varför ska du betala, eller staten? Kunden ska betala för den tid du lägger ner. Om det är mer av ett offertarbete finns det olika lösningar, ta betalt för tiden (var tydlig mot kund om det), höj timpriset för att täcka försäljningsarbete, säg att du inte lämnar offerter utan gör vad som ska göras så kommer fakturan sen.

Ja, det finns nog en hel hel som tänker så. Det stämmer nog in på de flesta yrkeskategorier att alla inte vet vad man kan förvänta sig och vad man inte kan förvänta sig.

Ja och många är vi som uppskattar detta., även om inte alla gör det.
När jag har haft elektriker hemma då har jag sagt vad jag vill ja, men också frågat om det finns bättre sätt att lösa det.
Jag hade en elektriker hemma i en tidigare lägenhet, för att sätta lite fler uttag i vardagsrummet. När vi gick igenom det hela så föreslog han att sätta 4-vägsuttag på några ställen och dessutom ett uttag i hallen som saknade uttag. Det tog jag tacksamt emot och och det tog inte många minuter att sälja in. Som egenföretagare måste man inse att man inte bara är hantverkare (eller vad man nu har för yrkesroll) utan även säljare. Intr nödvändigt så att man måste kränga på kunden mer saker utan sälja in sig själv och företaget så kunden känner förtroende.

Avskaffa konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen?
inte bara för elektriker då utan för alla antar jag? Jag tror många uppskattar dessa och om man som företagare inte gör det så kan man ju välja att bara jobba mot.andra företag. Det märkliga är att även om det inte är lagstadgat företag emellan så brukar dw flesta företag uppskattar om man visar omsorg mot dem. Man kan få fler affärer på det sättet, märkligt men sant.

Ja i ditt fall förstår jag det eftersom du inte skickar faktura på tiden du lägger ner.
Jag tror dock inte det är rätt lösning att alla blir oseriösa istället.

Nej, så jobbar åtminstone inte jag.

Återigen, det är inte förbjudet att fakturera för sin tid.

Det kanske helt enkelt är så att du inte bör ha så mycket kundkontakt och kanske inte driva eget.
Det är just kundkontakten jag gillar men tyvärr är de flesta privatkunder idag så upptagna med sitt liv att de inte ens samtalar familjen i mellan så när jobben sen ska göras så säger den andre att den vill si eller så och det är det ointresset av att göra som man gör på jobbet som jag är så himla less på då jag kanske inte har grejer hemma för ändringen ed.

I yrket så återkopplar man och håller tider och sätter sig in i vad som är på agendan, men nästan ingenting av detta har i några fall inte funkat alls och de är dessa jobb som jag skrivit om.

Som i samhället i stort, sällan läser man om alla nöjda kunder utan det är när det är fel man skriver om o tyvärr även jag också när jag försökt förklara varför ett uppdrag drar iväg i tid o inte alltid bara pga elfel o fulel.

Har även kunder som beställer jobb o betalar nästan innan fakturan landat och är nöjda och de är dessa kunder som får mig att fortsätta hoppas, men det bleknar.

Har blivit extremt tydlig redan vid första kontakten och det är tråkigt att behöva göra så för de dåliga uppdragen sänker verksamheten. När man måste tala om att allt kostar tid o pengar.

Finns ju de som är privat kund och agerar som de skulle vara på jobbet och då går allt bra.

Dessvärre är allt för många som beställer jobb med mysbrallorna på, för då är man privatperson och skyddad av alla dessa lagar o regler och det kan inte vara svårt att förstå att då vill jag inte vara med.
 
Vilka kabelberäkningar behöver man program till?
 
K Kenta_S skrev:
Det är just kundkontakten jag gillar men tyvärr är de flesta privatkunder idag så upptagna med sitt liv att de inte ens samtalar familjen i mellan så när jobben sen ska göras så säger den andre att den vill si eller så och det är det ointresset av att göra som man gör på jobbet som jag är så himla less på då jag kanske inte har grejer hemma för ändringen ed.

I yrket så återkopplar man och håller tider och sätter sig in i vad som är på agendan, men nästan ingenting av detta har i några fall inte funkat alls och de är dessa jobb som jag skrivit om.

Som i samhället i stort, sällan läser man om alla nöjda kunder utan det är när det är fel man skriver om o tyvärr även jag också när jag försökt förklara varför ett uppdrag drar iväg i tid o inte alltid bara pga elfel o fulel.

Har även kunder som beställer jobb o betalar nästan innan fakturan landat och är nöjda och de är dessa kunder som får mig att fortsätta hoppas, men det bleknar.

Har blivit extremt tydlig redan vid första kontakten och det är tråkigt att behöva göra så för de dåliga uppdragen sänker verksamheten. När man måste tala om att allt kostar tid o pengar.

Finns ju de som är privat kund och agerar som de skulle vara på jobbet och då går allt bra.

Dessvärre är allt för många som beställer jobb med mysbrallorna på, för då är man privatperson och skyddad av alla dessa lagar o regler och det kan inte vara svårt att förstå att då vill jag inte vara med.
Du kanske ska sadla om till amatörpsykolog?
 
D Daniel 109 skrev:
Vilka kabelberäkningar behöver man program till?
Ska erkänna att jag sällan beräknar utan kör tumregler men det är inte rätt.
Dock har jag ett installationsinstrument som kan beräkna efter utförd installation och då ser jag om ledning o längd ger tillräckligt kortslutningsström så dvärgbrytare eller säkring löser ut inom erforderlig tid. Även kontinuitetsmätning på skyddsjord kollas så inte ohmvärde är för dåligt o det är lite jox ibland att finna "säker jord" att mäta till, men nödvändigt.

Lite kort förklarat. Är du på landsbygden långt från trafon o långa ledningar så blir påskjutande elnät klenare och den önskade höga kortslutningsström du vill ha om du får fel i din anläggning kan då bli för låg om du drar långa gruppledningar som inte är grövre än "tumregeln" (1,5- 10A. 2,5- 16A förenklat) och lägger man in värden för kunds elmätare (förimpedans o kortslutningsström) i kabelberäkningsprogram och gör din installation "i dataprogrammet" 😉 så kan det programmet räkna ut vilken kabeltyp, area, längd o säkring du ska använda innan du dragit 60m 1,5mm och får göra om och dra 2,5mm på dina önskade 10A. Tumregler använda ofta men är man som sagt på ett klent elnät så ger en beräkning en trygg installation. Tumregler förutsätter ju att se tidigare kablaget innan din elcentral har rätt säkringar o areor om man befinner sig i en fastighet med massa centraler. Man ska ju inte ha 6kA dvärgare i ett kraftigt nät utan välja 10kA osv. Finns lite att tänka på. Men jag är ingen expert, bara en elektriker för mina egna jobb.
 
K Kenta_S skrev:
Skulle jag ändra mitt arbetssätt efter jag bränt ner ett hus och sedan börjat göra rätt? Konstigt resonemang. Det är ju därför vi har ett regelverk för att det inte ska ske men det sker en massa elfel o skador ändå, sen om du tycker de är allvarliga eller ej beror ju på tur många gånger att brand i dosor o uttag o centraler stannat av o inte spridigt sig. Lite tunt när man är yrkesman att lita på turen.

I dag inrymms en tolkningsrätt vi inte såg förr i regelverket som då var var mer styrande och här kan jag tycka att dessa tolkningar av hur man ska göra blivit fel eller undermåligt för man lagt ribban för lågt eller inte förstått allt.

Nu är det ju installatörer med auktorisation som är de enda som får ansvara för utförande av elinstallationer för de under sitt EKP och nu är det tydligen ännu fler som vill klämma sig in under detta paraply?!

Det är redan många som inte ens arbetar i privatbostäder för sånt jag försökt upplysa om för dessa installatörer lessnat att tala inför döva öron. Jag kan få frågan, arbetar du åt privatpersoner för jag har fått flera nej kan de säga och jag vet varför. Nuff said
Nu var poängen den att du inte kan använda försäkringspremier som anledning för att man skall höja standarden på elinstallationerna, detta då elbränder från anläggningen utgör en ytterst liten del av försäkringspremien. Det var det jag skrev också...
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du kanske ska sadla om till amatörpsykolog?
pacman42 pacman42 skrev:
Nu var poängen den att du inte kan använda försäkringspremier som anledning för att man skall höja standarden på elinstallationerna, detta då elbränder från anläggningen utgör en ytterst liten del av försäkringspremien. Det var det jag skrev också...
Vad är det du tror man ändrar reglerna efter?
Det är ju historiskt vad som hänt o inte får ske igen som skapar nya regler bl.a. och när vi ändrat tankesätt o regelverk som vi nu gjort så kan det ta ett antal år innan ev brister i tankarna kring regelverket upptäcks om det blev brister men det är ju några som undrar om det blev så himla bra?!

Regelverk ändras inte för det är kul och har det hänt nåt som fått regler att ändras så har nog en försäkring eller två betalats ut och om det blir en hoper ännu ej uppkomna skador/bränder eller dödsfall så kommer det bli ett väldigt samhällsproblem.

Ok så om just brandförsäkringarna skulle skjuta i höjden ifall det blir mer elbränder menar du då att man struntar i just det momentet BRAND för att ha råd med en hemförsäkring?

Jag hade ett tag tanke på köp av minigrävare o mitt försäkringsbolag sa att köp du o gräv för det du orsakar om du skapar ett elfel med en brand är så oerhört mycket mer kostsamt för oss som bolag än om du skulle vispa till en byggnad ed. Med en grävare. Nu blev det aldrig så. Pandemi o allt annat dåligt kom i vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.