K Kenta_S skrev:
Hm. När jag gick i skolan så ökade resistansen i en kopparledning när man utsatte den för hög ström så här hänger jag inte alls med.

Vid en kortslutning så talar vi hundratals ampere i ett kort ögonblick
Jo koppar och de flesta metaller gör, halvledare är dock tvärtom. Så lite beroende på applikation så kan det bli både och.
 
D Daniel 109 skrev:
Hur vet du att de ”bara langat in den” utan att först gjort en bedömning om det är lämpligt?
Det var nog dig jag skulle svarat i första hand, sena att det blev citerat av annan person så blev det lite snett

Helt ok att ifrågasätta men trevligare om du läser mina inlägg tidigare där jag beskriver att de övriga jobben de gjort sett ut som skit, var det ett svar som kan vara vettigt för dig?

Att veta, har jag inte sagt utan det är mycket troligt.

Ena personen här i forumet säger att de flesta elektriker är skräp och gör fel och inte ingav något förtroende, medan nästa person, säger det omvända som du verkar styra in på där jag tolkar din fråga/ påstående att man borde lita på att de gjort beräkningar osv. och är just pålitliga kunniga yrkesmän.
Eller fattade jag dig fel?

Om jag ser bra installationer ihop med ändringar på gruppisen, och kanske en sån här ökning till en C13 på en 1,5mm och på en kabel där det inte är troligt att "man" hänger på mer så kan jag tro att sån beräkning osv. gjorts, men jag har inte varit där ännu tyvärr. Kanske arbetar jag i en kommun där elektriker fixar mer än är installatörer och därför jag ser mer fel än jag sett när jag arbetat i andra delar av Sth o Uppsala, inte vet jag.

Det är jag som installatör som ska skaffa mig den kännedom om objektet jag ska arbeta på och då hamnar man som kund i att jag kommer undra och fråga lite hur en del saker förhåller sig om det är något som får mig att tveka om allt står rätt till inför uppdraget jag är kallad att lösa.

Ibland som ofta så får man en förklaring som ger mig det stödet att jag tycker mig ha sett med konstigheter eller fel o brister.

Det brukar heta att verkar det konstigt så är det ofta det.
 
Om det är troligt att man hänger på mer kvittar väl? Det är den som hänger på mer som ska se till att utlösningsvillkoret fortfarande uppfylls.
 
Fairlane
Utan någon som helst statistik som grund är ändå min gissning att de flesta förändringar i normcentralen, exempelvis ett byte till en C13 säkring, utförs av folk med behörighet att göra jobbet. Om det då så ofta utförs misstänkt fel så visar det väl väldigt tydligt på att nuvarande system är rätt kass.

För mig är tanken att man måste veta vad man gör något som alltid ska gälla om man arbetar med el, oavsett om man har egen auktorisation, arbetar genom en anställning eller om man gör jobbet olagligt.

Hellre en olaglig korrekt installation än en laglig felaktig.

Jag tillhör gruppen som vill lära mig mer för att göra bättre jobb om jag utför jobb. Jag vill förstå och vara säker. Är jag inte säker gör jag inte jobbet. Även om jag anlitar en elektriker som lagligt får göra jobbet vill jag gärna förstå, då kan jag lättare sålla bort en elektriker som inte kan mer än jag (det finns som sagt de med egen auktorisation som inte tror att en jordfelsbrytare gör nytta i ett ojordat uttag).

För att man ska ha en chans att lära sig så fungerar det inte om man alltid får "ring en elektriker" som svar. Ett bättre svar är att förklara att det är behörighetskrävande, men om man ändå väljer att göra själv så tänk på x, y, z. Det kan räcka för att få någon att tänka ett varv till "Oj, var det så mycket att tänka på, bäst jag tar hjälp". Sen finns det alltid en grupp som vi inte kommer nå, oavsett regelverk.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om det är troligt att man hänger på mer kvittar väl? Det är den som hänger på mer som ska se till att utlösningsvillkoret fortfarande uppfylls.
Så är det, men hur ska jag kunna bevisa att ett visst antal uttag o utrustning funnits på den gruppen om jag arbetat på samma grupp som uppsäkrats till C13 och en tid sedan så kommer en elektriker efter mig och hänger på mer?

Som jag sagt innan saknas en rätt o riktig gruppförteckning od så vet du ju inte hur en grupps alla delar blir matade vilket jag iofs ska veta innan jag hänger på det som ligger i mitt uppdrag så här är det kanske inte så konstigt att som jag säger att jag inte gärna jobbar på såna grupper vilket jag inte gjort heller men jag kan väl få vara skeptisk till det förfarandet ändå eller?

Jag har ingen lust att sova dåligt i åratal för att det tillåts vara såna brister i dokumentation o handlingar. Många skriver ju inte ens på fakturan vad de har gjort och då är det ju svårt att i efterhand hålla någon som man inte kan veta vem det var som orsakar den här ytterligare "påhängningen" Drar jag ut en ny grupp är det skitlätt att sen visa vad jag gjorde eller inte gjorde.

Jag kommer ju drabbas av höjda försäkringspremier om fastigheter eller person o djur skadas av dumheter som kunnat undvikas. Snabba fixar är inte samhället behjälpta av.

Jag har aldrig säkrat ner annans uppsäkring mig veterligen eller som jag kommer ihåg för ett sånt jobb är inte livsfarligt och då vore ett sånt tilltag vara egenmäktig o sånt sysslar inte jag med.

Jag vill som sagt att det ska rulla på fint utan onödiga samtal om andras utföranden av eljobb. Bara tycker det sitter lite väl många C13 lite här o där..
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jo koppar och de flesta metaller gör, halvledare är dock tvärtom. Så lite beroende på applikation så kan det bli både och.
Ehh, så vid en kortslutning så bedömde du att temperatur inte skulle öka? nu hänger jag inte med i ditt senare svar till mig "att jo koppar o fler metaller".
 
Fairlane Fairlane skrev:
Utan någon som helst statistik som grund är ändå min gissning att de flesta förändringar i normcentralen, exempelvis ett byte till en C13 säkring, utförs av folk med behörighet att göra jobbet. Om det då så ofta utförs misstänkt fel så visar det väl väldigt tydligt på att nuvarande system är rätt kass.

För mig är tanken att man måste veta vad man gör något som alltid ska gälla om man arbetar med el, oavsett om man har egen auktorisation, arbetar genom en anställning eller om man gör jobbet olagligt.

Hellre en olaglig korrekt installation än en laglig felaktig.

Jag tillhör gruppen som vill lära mig mer för att göra bättre jobb om jag utför jobb. Jag vill förstå och vara säker. Är jag inte säker gör jag inte jobbet. Även om jag anlitar en elektriker som lagligt får göra jobbet vill jag gärna förstå, då kan jag lättare sålla bort en elektriker som inte kan mer än jag (det finns som sagt de med egen auktorisation som inte tror att en jordfelsbrytare gör nytta i ett ojordat uttag).

För att man ska ha en chans att lära sig så fungerar det inte om man alltid får "ring en elektriker" som svar. Ett bättre svar är att förklara att det är behörighetskrävande, men om man ändå väljer att göra själv så tänk på x, y, z. Det kan räcka för att få någon att tänka ett varv till "Oj, var det så mycket att tänka på, bäst jag tar hjälp". Sen finns det alltid en grupp som vi inte kommer nå, oavsett regelverk.
Vettigt resonemang!

Jag tycker tyvärr att vissa regler o lagar är mindre bra. Men jag är bara installatör och inte jurist, lagman osv. Dock kan jag drabbas om jag inte kan bevisa min oskuld
om något går riktigt galet om jag missat andras dåligheter.

Eller ett förtydligande att det är möjligt att göra dåliga o felaktiga jobb men inget händer är väl det som är felet, för det var nog inte andemeningen med regler mm.

Även om att göra elarbete olagligt inte är nåt jag kan rekommendera men det förstår du nog eftersom OM det blir fel o allvarligt så är det oåterkalleligt när någon skadats.

Att googla lösningar o fråga runt är helt rätt men att med hjälp av sån info att göra otillbörligt elarbete kan leda dig att göra nåt som inte blir bra om du saknar rätt kunskap, men visst när de som ska kunna sin sak visar på brister så ger de kunder en osäkerhet som inte är bra är bra för någon.

Absolut rätt att somliga kör på och struntar i rätt fel eller vettigt och mkt svåra att påverka att göra rätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
K_H och 1 till
  • Laddar…
K Kenta_S skrev:
Så är det, men hur ska jag kunna bevisa att ett visst antal uttag o utrustning funnits på den gruppen om jag arbetat på samma grupp som uppsäkrats till C13 och en tid sedan så kommer en elektriker efter mig och hänger på mer?

Som jag sagt innan saknas en rätt o riktig gruppförteckning od så vet du ju inte hur en grupps alla delar blir matade vilket jag iofs ska veta innan jag hänger på det som ligger i mitt uppdrag så här är det kanske inte så konstigt att som jag säger att jag inte gärna jobbar på såna grupper vilket jag inte gjort heller men jag kan väl få vara skeptisk till det förfarandet ändå eller?

Jag har ingen lust att sova dåligt i åratal för att det tillåts vara såna brister i dokumentation o handlingar. Många skriver ju inte ens på fakturan vad de har gjort och då är det ju svårt att i efterhand hålla någon som man inte kan veta vem det var som orsakar den här ytterligare "påhängningen" Drar jag ut en ny grupp är det skitlätt att sen visa vad jag gjorde eller inte gjorde.

Jag kommer ju drabbas av höjda försäkringspremier om fastigheter eller person o djur skadas av dumheter som kunnat undvikas. Snabba fixar är inte samhället behjälpta av.

Jag har aldrig säkrat ner annans uppsäkring mig veterligen eller som jag kommer ihåg för ett sånt jobb är inte livsfarligt och då vore ett sånt tilltag vara egenmäktig o sånt sysslar inte jag med.

Jag vill som sagt att det ska rulla på fint utan onödiga samtal om andras utföranden av eljobb. Bara tycker det sitter lite väl många C13 lite här o där..
Okej, så du ska ta ansvar för vad kommande elektriker gör i framtiden? Det låter som att du tar på dig väl stort ansvar.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Okej, så du ska ta ansvar för vad kommande elektriker gör i framtiden? Det låter som att du tar på dig väl stort ansvar.
Nej absolut inte så. Förklara för mig, om jag inte vet vilka uttag o utrustning som ingått i en grupp när jag gått på en sån uppsäkrad grupp? precis det kan du inte!

Då kan jag alltså inte när/om fel uppstått bevisa att någon efter mig gjort fel och som kanske inte ens lämnat en faktura/verifikation efter sig, kanske gjort ett svartjobb? vad ska jag säga då.

Skulle önska att det vore så enkelt att göra som du tror man kan.

Dock ska du veta att elinstallationer är ett lag-reglerat yrke. Vilka andra hantverksyrken är reglerade i Svensk lag? Inga, mig veterligen. Jag begår alltså ett lagbrott om jag inte följer reglerna! Låter det så himla kul när få vill betala för ens kompetens eller ansvar, gärna svara på tusen frågor för man har ju omsorgsplikt mot kunden.

Om det vore så "lallla la" att bara göra rätt o jobba på varför är det så reglerat och så himla viktigt med denna auktorisation, egenkontrollprogram osv.

När det är så lätt att som privatperson att göra ett otillbörligt installationsarbete eller för en elektriker som gör ett felaktigt arbete att om inget händer så blir felet fastighetsägarens ansvar och felet får kvarstå och denne fastighetsägare som sällan förstår vad det betyder, för den informationen finns på ElSV´s hemsida och går man inte dit o läser, så vet man inte det.

Kan tillägga att hade jag arbetat i den här privata bostadssfären under mina tidigare år så hade jag bytt yrke eller kundunderlag långt tidigare.

Idag känns det som en tickande bomb men jag har ju mestadels varit i fastigheter som inte privatpersoner fått bestämma med sin plånbok vilka regler o lagar som ska råda så jag har väl varit i en värld fri från fulel och sen några år fått en sådan som dos att jag börjar krokna eller börjar se någon form av dubbelmoral. Det finns supertydliga regler men ingen åker fast, det händer sällan nåt om inget allvarligt händer så egentligen varför är jag så orolig?

Har så förbaskat svårt för regler som ska följas men att man samtidigt kan skita i dem, då blir jag inte glad kan vi hålla oss till för fridens skull.

Se alla solcellsinstallationer, de har samma regler att arbeta under som alla andra elinstallationer och regelverket kom till under 2017 som för mig som också har auktorisation för produktionsanläggningar iofs.

Tänk om du kunde förklara för mig hur det kan komma sig att hundratal om inte tusentals solcellsinstallationer ha såna brister i Sverige?

Helt obegripligt för mig att det är möjligt och ska ta sån tid att försöka få någon ordning på.

Jag har installerat solceller under 2012 och fått förfrågan i närtid att samarbeta med solcellsföretag eller göra jobb åt de som vet att jag är elinstallatör, men skulle inte för en dag sticka ut o kasta mig in i denna samling av vet inte vad jag ska kalla det.
Det är arbeten som skall vara rätt o riktigt utförda, dokumenterade etc.

Finns branschfolk som jag varit på deras webinar o lyssnat.
Ett ex.
Solcellstak, det var tydligt, alla kontakter ska vara inspekterbara...?

Somliga opponerade sig och sa att så vill folk inte ha det att man ska ha rader med celler med mellanrum mellan raderna.

Webinarföredragarens korta svar: Det finns inget i regelverket som tar hänsyn till det estetiska. punkt o där avslutades frågor om det.

Vem har sett ett solcellstak i rader med mellanrum med inspekterbara kontakter hur man nu ska kunna komma åt dem och kolla eller repa är en annan sak men en bestämmelse är väl något man ska följa eller?

Den här personen vet jag är kunnig och troligen inte dragit till med nåt denne själv tyckt till om själv o nåt hittepå.

Hm om det nu står i reglerna att det ska vara så och tusentals tak inte utförs så.

Vad har regelverket för syfte då.

Det blir ju den elinstallatör som är ansvarig för regelefterlevnad som får ta den smällen om något blir fel, som vanligt är det vi installatörer som alltid ska stå ansvariga.

Sedan att man släppt igenom allt o anslutit får ju stå för dem själva.

Jag är som sagt inte sugen att storma in i denna ovissa nya typ av produktionsanläggning.

Regler är bra som tusan men när det går åratal av fel om det nu stämmer att ex. de ska vara inspekterbara det vet inte jag.

Kan bara tillägga att 2012 fanns inte en enda att fråga om hur jag skulle göra åt min kund, Satt en hel sommar med nyköpt ipad och läste o läste och ju mer jag läste så såg jag vilket ansvar man hade som installatör och Vattenfall var inte att leka med, de hade en Per har jag för mig som hade tusen frågor om växelriktarens vara och icke vara, frekvenser hit o did o dokument jag skulle hitta o skicka in mm.

Hur var min kund, jo han ville göra jobbet själv som alla vill idag med, ingen skillnad, men att jag ska sköta alla papper o ansvar.

Mig veterligen funkar allt ännu och inget brunnit men satan vad jag läste på. Nej jag gick inte plus på det jobbet heller men har inte heller sovit direkt dåligt av installationen.

Bra med regler men är det bara de som är skötsamma som ska följa dem för inget verkar ju hända om man inte följer dem??
 
Redigerat:
K Kenta_S skrev:
Vilka andra hantverksyrken är reglerade i Svensk lag? Inga, mig veterligen. Jag begår alltså ett lagbrott om jag inte följer reglerna!
Inte för att det egentligen spelar någon roll men AC/värmepumpar/kylmedier har väl en del regler. Annars kommer inte heller jag på några. Hissar kanske?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
AC/värmepumpar/kylmedier har väl en del regler.
Korrekt, alla kylanläggningar kräver behörighet. Även de som baserar sig på "säkra" kylmedier, faktiskt även vatten. Detta då vatten är en F-gas i enlighet med F-gasdirektivet (R718) så det är inte själva köldmediet som skapar behörighetskravet, utan det faktum att det används i en köldanläggning.
Alfredo Alfredo skrev:
Annars kommer inte heller jag på några. Hissar kanske?
Nej, hissar omfattas ej. Detta ingår istället i den vanliga elauktorisationen (AL).
En hiss anses vara en maskin, precis som vilken motorförsedd maskin som helst.

Men hissar för persontransport ska ju istället inspekteras av ett ackrediterat inspektionsföretag innan den får driftsättas, så där fångas ju alla felaktigheter upp.

Bara finland har ett separat behörighetskrav för hiss. Som "hiss" räknas alla former av lyftanordningar, dvs rulltrappor, hissar, lyftar, vinschar m.m.
Detta måste skaffas ovanpå den vanliga behörigheten då den vanliga behörigheten specifikt undantar hissar.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Men hissar för persontransport ska ju istället inspekteras av ett ackrediterat inspektionsföretag innan den får driftsättas, så där fångas ju alla felaktigheter upp.
Ja och nej? Visst kan en befintlig redan driftsatt hiss "utsättas" för ganska genomgripande "renovering" utan krav på extra besiktning? Typ byte hissmaskin, linor med mera?
 
Nu har du helt fel. F-gaser är florerade gaser. Inte att de har ett R nummer.
F-gaser är kräver behörighet för att hantera i kylanläggningar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Korrekt, alla kylanläggningar kräver behörighet.
Nej.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Inte för att det egentligen spelar någon roll men AC/värmepumpar/kylmedier har väl en del regler. Annars kommer inte heller jag på några. Hissar kanske?
Regler har de flesta yrken. Jag säger reglerade i lagtext, du begår lagbrott om du inte följer reglerna för oss installatörer, man kan bli lagförd

Följer du inte dessa regler för de yrken du nämner så gör du fel, thats it.

Det är en juridisk skillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.