Min ligger på ca 4000 kwh i månaden, vilket ger en kostnad på ca 5000 sek inkl nätavgifter, jag har fast pris ca 1 SEK per kwh från elbolaget men sen kommer ju elöverföringsavgiften till.

Buggaren
 
1450:- i januari, låst avtal på 0,75öre kw
Huset är på c:a 120 m2 där 40m2 är övervåning/loft, har 22 inomhus, enbart 2 luftvärmepumpar Thosiba
samt ett garage på C.a 65m2 som håller 18 grader, där sitter det Electrolux luftvärmepump.
ingen direktverkande el utan i huset så hoppar en pelletskamin igång vid -15 c:a 5-6 säckar i januari
 
R
Plats:
Södra Bohuslän

Byggnad:
Parhus på cirka 60 kvadrat + varmförråd på cirka 5.

Byggår:
1993

Uppvärmning:
Direktel

Totalkostnader för el inkl. nätavgift:
December 1 062 kronor
Januari: 897 kronor

Skillnaden kan förklaras av det faktum att jag flyttade in i höstas och att samtliga frånluftsventiler i huset var kassa och har bytts, tidigare var det som ett hål rakt in i huset. Jag borde egentligen byta tätningslister på altandörr, ytterdött och alla öppningsbara fönster också för optimalt resultat. Cirka 100-200 kronor får räknas bort, värmekostnaden torde alltså ligga på 800 före ventilbytet och 600 efteråt.
 
Jag betalade 7280 i januari till Falkenbergs Energi via "e-faktura". Och när man betalar via e-faktura verkar man inte kunna se någon fakturaspecifikation överhuvudtaget, så jag vet inte hur mycket som ligger på november respektive december och januari. Till det kommer nätavgiften till Lunds Energi som i december var på 832 och januari 876.

Jag tror att jag ska sluta vara e-faktura kund eftersom jag inte får någon spec.
 
Dragigt äldre tegelhus i södra Halland 1 ½ plan med värme i källaren, 105 kvm, ej utbytta fönster.
NIBE bergvärme, 2349 kronor i dec. 3060 kr i jan. 3619 i feb. Samtliga priser med hushållsel och nätavgifter.
5 års fast elavtal i Dala Kraft. Har relativt hög inomhustemperatur drygt 21 grader, p.g.a. att frugan hotar att flytta annars. Accepterar ej tjockare kläder inomhus.Observera att vi har högsta eltariff. 4
Så fort det blåser kyls huset ut, välventilerat utan mögel. Byggt 1958.
Beräknad årsförbrukning 14 576 kWh

Kent i blåsväder:confused:
 
Hus (Bohuslän) på 200 kvm + garage 80 kvm med elelement på 3-4 plusgrader på termostat. Huset (byggt 78) har gammal takvärme (elslingor under innertaket) som fungerar partiellt på bottenvåningen. Vedspis i köket + stor kakladspis i vardagsrummet som eldas intensivt i när vi är hemma. Förbrukning totalt:
Dec 12: 2673kWh
Jan 13: 2437kWh
 
Dec. 1174 kilowatt Jan.1277 kilowatt. Östergötland. Bergvärme för 160 Kvm. inkl. källare o garage/verkstad. Byggt 1956.
9800 Kilowatt/år. Utan bergvärmen 19000 kilowatt/år.
Förstår inte varför folk talar om kronor vilket innebär vilka avtal vi har med elbolagen + plus region
Kilowattimme bör det vara vid jämförelse.
 
87kvm med 114kvm källare. Stenhus från -56 med vanliga 2 glas fönster. Tillläggsisolerad vind med ekofiber.
Bergvärme, IVT, 3st elvärmegolv på sammanlagt ca 23 kvm. Innetemperatur på 23 grader uppe och runt 20-21 i källaren som är isolerad med podrän.


Så till summan då: ca 6400 för dec-jan för värme och hushålls el.
Beräknad årsförbrukning 18000:-
 
Jag bor ett parhus i två våningar på 125 m2 byggt 1980 i Nynäshamn.
Jag har en värmepump luft/luft som är installerad 2009.
Det som är mest intressant är hur många kw som går åt på en månad
alt per år. Vi gjorde av med 1947 kw i jan.och det kostade 2.300. På årsbasis går det
10.500 kw. Det inkluderar all elåtgång såsom värme,disk tvätt dammsugning m.m.
Kostnaden per månad är beroende på vilken näthandel- och elhandel leverantör
du har tecknat avtal med. Jag låter Kundkraft förhandla åt mig en gång om året.
Då får jag absolut bästa pris. Jag har rörligt el.pris.
 
Per Eskilsson skrev:
Jag betalade 7280 i januari till Falkenbergs Energi via "e-faktura". Och när man betalar via e-faktura verkar man inte kunna se någon fakturaspecifikation överhuvudtaget, så jag vet inte hur mycket som ligger på november respektive december och januari. Till det kommer nätavgiften till Lunds Energi som i december var på 832 och januari 876.

Jag tror att jag ska sluta vara e-faktura kund eftersom jag inte får någon spec.
Per, det där låter lite konstigt.

När jag får upp mina e-fakturor på internetbanken (Nordea) finns alltid en knapp att klicka på som heter "Visa faktura".
Då får jag upp fakturan som en pdf-fil, och kan skriva ut den eller spara den.

Och jag kan gå in på nätägarens (Södra Hallands Kraft) hemsida och öppna "Mina sidor" och se hela fakturahistoriken.

Och jag kan gå till elleverantörens (Bixia) hemsida och göra samma sak.

Så jag tycker nog att du också skall kunna få den information du behöver även med e-faktura.

E-faktura är ju väldigt smidigt, inte minst för att man slipper knappa in den förargligt långa OCR-koden.
 
184 kvm 1,5planshus utanför Göteborg byggt 1969, ingen tilläggsisolering men hälften treglas. Ny luftvärmeump nere.

21 grader nere, 19 uppe.

Ca 1900 kwh dec (inkl julbelysningarna)
ca 1800 kwh jan

VI är jag o 2 barn i hushållet
 
Jag installerade en L/L-värmepump i slutet av januari.
Tröttnade på att vakna med rimfrost i skägget helt enkelt.

Har sedan dess bara småeldat lite grand i kaminen,
för att dessförinnan ha eldat rejäla brasor mest hela dagen och kvällen.
Och 700-watts elementet som stod och småvärmde är borta.

Elförbrukningen sjönk från 753 kWh i januari till 535 kWh i februari.
Samtidigt steg i och för sig medeltempen enligt elverket från -4°C i januari till -3,3°C i februari.

110 kvm två år gammalt hus i södra Halland.
 
Jag eldar med ved i jättestora murade stenugnar i ett litet ca 100m2
dåligt isolerat hus och använder ganska jämnt 200 kw per månad -
ibland mindre på sommaren pga bortrest och ibland mer på vintern
pga bortrest (så jag måste ha på värme för det ej skall frysa).

Uppenbarrt inget 100% procent effektivt system men eftersom jag
har kopiöst med ved kan jag hålla 25 garder bara jag vaknar typ var
tredje timme under natten när det är kallt ... vilket jag vant mig vid ... .
 
  • DSC00016.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
KnockOnWood skrev:
Per, det där låter lite konstigt.

När jag får upp mina e-fakturor på internetbanken (Nordea) finns alltid en knapp att klicka på som heter "Visa faktura".
Då får jag upp fakturan som en pdf-fil, och kan skriva ut den eller spara den.

Och jag kan gå in på nätägarens (Södra Hallands Kraft) hemsida och öppna "Mina sidor" och se hela fakturahistoriken.

Och jag kan gå till elleverantörens (Bixia) hemsida och göra samma sak.

Så jag tycker nog att du också skall kunna få den information du behöver även med e-faktura.

E-faktura är ju väldigt smidigt, inte minst för att man slipper knappa in den förargligt långa OCR-koden.
Vi har SEBs internetbank och det är mycket möjligt att jag missat något men jag hittar inga detaljer på internetbanken och inga inloggningsmöjligheter på elleverantörens hemsida. Jag har nu skickat ett mail till elleverantörens kundtjänst. Återkommer när jag vet mer.
 
115kvm m. Källare. Lvp + direktel 2600:- per månad ungefär, men då går det cirka 5 kubik ved också. 2vuxna plus barn och pälshundar som badar varannan vecka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.