Vidare för tråden skull så kommer fossil kraft aldrig att fasas ut helt då det skulle innebära slutet på handel med utsläppsrätter och därmed minska elproducenternas lönsamhet.

Allt detta innebär att elen som produkt är högst olämpligt för att priset ska avgöras på elmarknaden.
 
Hur fungerar det om man på nätet "matar ut" el(energi) som ingen köpt, är den gratis eller tar/får någon betalt för den och i så fall till vilket pris?
Hypotetiskt: Anta ett kraftverk (valfri sort) där produktionen (av någon anledning) fortsätter efter att såld produktion har levererats och någon någonstans konsumerar den energin..
 
Jawen: Ja, jag eldar med ved och har förhållandevis låg elförbrukning. Men det påverkar inte hur elmarknaden fungerar.

Jag propagerar inte för elmarknadens förträfflighet. Jag försöker få er att förstå hur den fungerar och påpekar när ni kommer med galna påståenden.

Min elförbrukning har inte med det att göra alls. Möjligen kan man hävda att det påverkar min ståndpunkt till vidlyftiga elstöd. Men elmarknaden fungerar på samma sätt oavsett hur mycket el jag förbrukar.

Nu försöker du byta ämne igen. Kan vi hålla oss till hur elmarknaden fungerar i stället?
 
  • Gilla
  • Älska
harka och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Hur fungerar det om man på nätet "matar ut" el(energi) som ingen köpt, är den gratis eller tar/får någon betalt för den och i så fall till vilket pris?
Hypotetiskt: Anta ett kraftverk (valfri sort) där produktionen (av någon anledning) fortsätter efter att såld produktion har levererats och någon någonstans konsumerar den energin..
Det flyter ihop som en massa/helhet, och går inte att urskilja.
 
D Daniel 109 skrev:
Nu försöker du byta ämne igen. Kan vi hålla oss till hur elmarknaden fungerar i stället?
Försöker ABSOLUT INTE byta ämne igen, jag försöker bara förstå & "se" din ståndpunkt bättre!
 
D Dilato skrev:
Hur fungerar det om man på nätet "matar ut" el(energi) som ingen köpt, är den gratis eller tar/får någon betalt för den och i så fall till vilket pris?
Hypotetiskt: Anta ett kraftverk (valfri sort) där produktionen (av någon anledning) fortsätter efter att såld produktion har levererats och någon någonstans konsumerar den energin..
Det finns handel med den typen av obalanser också. Men jag tycker att vi kan hålla oss till den handeln som nästan ensam styr vårt elpris.
Dvs. Dagenföre handeln på Nordpool.
 
Då fortsätter jag för tråden......

Ett genomsnittspris på elmarknaden skulle helt klart kräva en reglering, nämligen regeln att marginalprissättning inte får användas. Att produktionskostnaden skulle öka låter väldigt långsökt men att elmarknaden skulle bli mindre effektivt att generera vinster till elproducenterna och höja konsumentpriserna är helt klart.

Åsikter?
 
J jawen skrev:
Försöker ABSOLUT INTE byta ämne igen, jag försöker bara förstå & "se" din ståndpunkt bättre!
Elmarknadens funktion är inte en ståndpunkt.
 
J jawen skrev:
Då fortsätter jag för tråden......

Ett genomsnittspris på elmarknaden skulle helt klart kräva en reglering, nämligen regeln att marginalprissättning inte får användas. Att produktionskostnaden skulle öka låter väldigt långsökt men att elmarknaden skulle bli mindre effektivt att generera vinster till elproducenterna och höja konsumentpriserna är helt klart.

Åsikter?
Börja med att förstå marginalprissättningen, så kan jag förklara varför medelpris är en dålig ide sen.
 
D Daniel 109 skrev:
Börja med att förstå marginalprissättningen, så kan jag förklara varför medelpris är en dålig ide sen.
Du kan försöka förminska mig hur mycket du vill, & din STÅNDPUNKT baseras på HUR MYCKET du utsätts.
Om du inte drabbas hårt av elpriser, så har du självklart en "utgångspunkt" som INTE står för Sverige som helhet........Ungefär som Zodde i Norge
 
Vidare för tråden.....

Det blir oxå gissningslekar som gör marknaden ineffektiv.
Elmarknaden är redan idag en gissningslek då elpriset sätts dagen innan leverans varför efterfrågan alltid är en gissning. Därför är efterfrågan inte en känd parameter, endast en gissning.
Därmed är elmarknaden då ineffektiv. Det kanske skulle vara bättre att sätta priset dagen efter leverans då efterfrågan är känd?

Eller?
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
[länk]

8.2 % Nedgång i strömförbruk i Norge 2022 jmf med 2021.

Hushåll ,Tjänste och industrisektor.

Inte specat specifikt på hushåll tyvärr
På totalen ja, men hur är det med de hushåll som fått stödet.?
 
G
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är inte ett sjukt system. Men det är konstigt att du fortfarande inte lyckats förstå hur det fungerar.

Jordgubbar är en ganska bra jämförelse, de kan inte heller lagras särskilt länge. Om man ser en dag i jordgubbsförsörjningen som en timme på elmarknaden blir jämförelsen rimlig.

Det råder inte ”helt andra förutsättningar på elmarknaden”. Men den är effektivare.

Skillnaden är att köpare och säljare dagen innan meddelar till en oberoende part vilka volymer de vill köpa respektive sälja beroende på pris. Denne oberoende part (Nordpool) räknar då ut ett pris som ger jämnvikt på marknaden. Producenterna producerar då exakt den mängd som konsumenterna vill ha till det priset. Inga jordgubbar hamnar på komposten efter som man vet hur många som går åt, ingen tvingas köpa något de inte efterfrågar. (Jag hoppar över intradaghandel nu, det blir lite överkurs)

Förstår du den beskrivningen?
Annars finns det fler att hitta på nätet.
Jo! Vissa tjänar enormt på att det är krig.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
J jawen skrev:
Du kan försöka förminska mig hur mycket du vill, & din STÅNDPUNKT baseras på HUR MYCKET du utsätts.
Om du inte drabbas hårt av elpriser, så har du självklart en "utgångspunkt" som INTE står för Sverige som helhet........Ungefär som Zodde i Norge
Återigen. Hur elmarknaden fungerar ät inte en ståndpunkt. Det är fakta.

Min uppfattning om stödutformning kan du möjligen försöka diskvalificera med min elförbrukning. Men jag skulle föredra konkreta argument.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.