estwing estwing skrev:
Ja om du utgår från att bensinpriset gick först ner ca 5 kr när coronan kom så. men när coronan kom låg priset på bensin på 17:50 ca.
och idag är den samma.

Dieseln har dock gått lite mer än 1 kr.
Så det resonemanget stämmer ej.
Oavsett vad så lever vi nästan alla sjukt lyxigt och bra.
Det går jäkligt bra att byta bil rätt ofta.
Köpa ny tv. Många har flera i huset.
Man åker på resor mm.
Man lnvesterar och renoverar hemma.

Detta går bra och man klagar egentligen inte. men nu när elen går upp över vintern och man får pröjsa några tusenlappar mer så går man under?

Detta jag menar att se över sina utgifter mot sin inkomst.
//Estwing
4,4 miljoner människor bor i lägenhet, 60% av dessa i hyresrätt. Man vill höja hyrorna kraftigt pga. B la elkostnaderna för uthyrarna. Säg att 1 miljon lever på gränsen, pga sjukdom, ensamstående, arbetslöshet, ålder osv. En ökning på hyran med ett par hundra i mån för stor skillnad, dessutom blir ALLT annat dyrare med höga bränslekostnader och elkostnader. Komiken nu, nog fan har folk rätt att klaga, även dom som har det bra ställt bör klaga, för sina medmänniskor!
 
  • Gilla
LURIGLANA och 1 till
  • Laddar…
A
hsd hsd skrev:
Har för mig att det var de blåa som krävde avreglering nån gång på 90-talet
1996 avreglerades elmarknaden.
Carl Bildt ledde en koalitionsregering..
fram till mars 1996..
så ja det var ett jävla lapptäcke även då som lyckades.. c och Fp (L) var med i detta samt KDS.. (kd)... Så ja vad ska man säga...
 
  • Gilla
Elektra
  • Laddar…
A
hsd hsd skrev:
Okej, blandade ihop det:sweat:
Man kan inte minnas dem alla.
;):crysmile:
 
D Daniel 109 skrev:
Den har varit väldigt billig. Det här är högt, men att våra priser skulle närma sig Centraleuropas borde inte varit svårt att räkna ut.
lönena borde närma sig också och mindre skatt
Den argumet håller inte tyvärr
 
  • Gilla
Screew och 1 till
  • Laddar…
Att El är dyrt under perioder är i min bok helt okey, efterfrågan och tillgång osv. Men att staten fortsatt ska ha in samma % oavsett pris är en helt annan femma. Bör i mitt tycka vara en summa staten ska ha in för att klara sin budget, och således bör ju då staten kunna gå in och ge skattereduktion när summan är nådd.

Jag har själv råd att betala för mig när räkningen kommer och är redå att slanta upp när det krävs. Men jag vet både yngre och äldre som inte har samma marginaler.

Att beskylla dessa för att vara idioter för att dem inte band sitt elavtal under förmånligare tider är iaf i mitt tycke fel.
 
  • Gilla
Vindens och 8 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
2021 så blev löneförhandlingarna inställda i april. Den blev av i oktober, vi som fick fick inte retroaktivt. En del blev utan.
Återstår att se om det blir något av det i år för majoriteten.
För frun som brände ut sig på sjukhuset under 2020 resulterade lönerevisionen i 35kr (efter justering för inflation). Förhandlingen sköts på ett halvår pga covid, men de fick inget retroaktivt. Nu varit sjukskriven hel och halvtid över ett år och jäkligt svårt att komma tillbaks till arbete fullt när sjukvården är som den är just nu. Hennes lön och sjukersättning försvinner till 100% till elräkning och bensin denna månaden...
Tur jag är hyggligt välbetald så vi hade råd med mat och julklappar till barnen. Men blir det fler månader med extrema elpriser får man börja dra in på saker.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Elektra och 9 till
  • Laddar…
A
J Jasmin9371 skrev:
lönena borde närma sig också och mindre skatt
Den argumet håller inte tyvärr
Man ser prisbilder men man kopierar inte gärna den delen där man går miste om lätta intäkter... Så skattelättnader är ett NO NO
 
A
S swirve skrev:
För frun som brände ut sig på sjukhuset under 2020 resulterade lönerevisionen i 35kr (efter justering för inflation). Förhandlingen sköts på ett halvår pga covid, men de fick inget retroaktivt. Nu varit sjukskriven hel och halvtid över ett år och jäkligt svårt att komma tillbaks till arbete fullt när sjukvården är som den är just nu. Hennes lön och sjukersättning försvinner till 100% till elräkning och bensin denna månaden...
Tur jag är hyggligt välbetald så vi hade råd med mat och julklappar till barnen. Men blir det fler månader med extrema elpriser får man börja dra in på saker.
Det var en väldigt tragisk läsning..
Jag hoppas på stabilitet i era liv och välmående åt er båda samt barnen.

samt ett nyktert uppvaknande för våra beslutsfattare så det reder upp sig detta.
 
  • Gilla
LURIGLANA
  • Laddar…
S swirve skrev:
För frun som brände ut sig på sjukhuset under 2020 resulterade lönerevisionen i 35kr (efter justering för inflation). Förhandlingen sköts på ett halvår pga covid, men de fick inget retroaktivt. Nu varit sjukskriven hel och halvtid över ett år och jäkligt svårt att komma tillbaks till arbete fullt när sjukvården är som den är just nu. Hennes lön och sjukersättning försvinner till 100% till elräkning och bensin denna månaden...
Tur jag är hyggligt välbetald så vi hade råd med mat och julklappar till barnen. Men blir det fler månader med extrema elpriser får man börja dra in på saker.
Det är det jag är ute efter att förklara. Om du inte hade haft en bra lön så hade det inte varit så lätt.
Hade inte mina föräldrar bundit så hade de nog fått låna av oss ungar. Men nu hade de tur att de band för en gångs skull.
 
  • Gilla
Ganescha och 2 till
  • Laddar…
K katho75 skrev:
Tror du missuppfattat, är väl inte så många som gnäller, mer bara fakta på hur galet Sverige är, på alla sätt och vis, varför sätter våra politiker oss i dessa situationer?

Jag tycker synd om folk som inte har råd att betala, som blir arbetslösa, inte har råd till mat. Folk kanske dör.

Mig själv drabbar det inte mer än att elräkningen blir dyr, jag har lätt råd. Men jag tänker också på andra än mig själv.
Det enklaste är att välja ett fast pris. Kanske lite sent att komma på det nu.
 
G Ganescha skrev:
4,4 miljoner människor bor i lägenhet, 60% av dessa i hyresrätt. Man vill höja hyrorna kraftigt pga. B la elkostnaderna för uthyrarna. Säg att 1 miljon lever på gränsen, pga sjukdom, ensamstående, arbetslöshet, ålder osv. En ökning på hyran med ett par hundra i mån för stor skillnad, dessutom blir ALLT annat dyrare med höga bränslekostnader och elkostnader. Komiken nu, nog fan har folk rätt att klaga, även dom som har det bra ställt bör klaga, för sina medmänniskor!
Haha.
Klart som fasen man skall klaga.
Köper jag en tv lr heminredning mm så fan prutar jag.
Tro mig, jag klagar på mycket
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Att El är dyrt under perioder är i min bok helt okey, efterfrågan och tillgång osv. Men att staten fortsatt ska ha in samma % oavsett pris är en helt annan femma. Bör i mitt tycka vara en summa staten ska ha in för att klara sin budget, och således bör ju då staten kunna gå in och ge skattereduktion när summan är nådd.

Jag har själv råd att betala för mig när räkningen kommer och är redå att slanta upp när det krävs. Men jag vet både yngre och äldre som inte har samma marginaler.

Att beskylla dessa för att vara idioter för att dem inte band sitt elavtal under förmånligare tider är iaf i mitt tycke fel.
Så sant så sant..
Det finns ju förklaringar till allt... Men det är inte lätt att förstå dessa i detta..
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
A
R Rkarlsson skrev:
Det är det jag är ute efter att förklara. Om du inte hade haft en bra lön så hade det inte varit så lätt.
Hade inte mina föräldrar bundit så hade de nog fått låna av oss ungar. Men nu hade de tur att de band för en gångs skull.
skratta sig lycklig (y)
 
  • Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Det var en väldigt tragisk läsning..
Jag hoppas på stabilitet i era liv och välmående åt er båda samt barnen.

samt ett nyktert uppvaknande för våra beslutsfattare så det reder upp sig detta.
Jodå det artar sig, ett års rehab och snart byte till vårdcentral istället! Däremot förutspår jag totalt sammanbrott i akutsjukvården om covid tar fart.. När man i media pratar om platsbrist är det i praktiken personalbrist det handlar om. Det finns massor platser, men ingen personal. Och folk säger upp sig i massor, så ska bli skönt när hon lämnar den skiten. Tyvärr är ju vårdcentralen även regionen, men ändå lite annat läge.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 2 till
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Att El är dyrt under perioder är i min bok helt okey, efterfrågan och tillgång osv. Men att staten fortsatt ska ha in samma % oavsett pris är en helt annan femma. Bör i mitt tycka vara en summa staten ska ha in för att klara sin budget, och således bör ju då staten kunna gå in och ge skattereduktion när summan är nådd.

Jag har själv råd att betala för mig när räkningen kommer och är redå att slanta upp när det krävs. Men jag vet både yngre och äldre som inte har samma marginaler.

Att beskylla dessa för att vara idioter för att dem inte band sitt elavtal under förmånligare tider är iaf i mitt tycke fel.
Deg ska in så dom kan leka med våra skattepengar
Vi måste göra budget hemma och hålla oss till denna , men regeringen löser brist på pengar i kassan genom att belasta med skatter
Skatt ska man betala för välfärden men man måste se till att alla kronor används förnuftigt och inte experimentera med dom
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.