R Rkarlsson skrev:
Så du tror att alla gör så?
Tankas prisuppgifter säger att diesel kostade runt 16,20. Så 4 spänn om du vill vara så noga sen innan de drog igång allt. Så det resonemanget stämmer, 1 kr stämmer inte riktigt. Bensinen låg under 16 kr.

Det jag menar är att inkomsterna stannade för många år 2021 för att fackföreningarna gick helt på företagens sida även om företagen tjänade pengar.

Att man sen ska ha koll på sin ekonomi är helt klart, men det är ju bara löjligt det ni håller på med att försvara sådant här.
det kallas leva estwing
 
  • Gilla
Rkarlsson och 1 till
  • Laddar…
M Mildredemil skrev:
Frågan från TS var hur elräkningen såg ut, eller? Eller ska man bara svara om man känner att det svider i plånboken?
Ja och då hjälper det att prata om tidigare lotto vinst? Trampade jag på en öm tå?
 
J Jasmin9371 skrev:
det kallas leva estwing
Jag är med snål. Men jag kan tänka på andra människor med, vissa får skylla sig själv men en del har lite oflyt och blir drabbade av vansinnet.
 
J Jasmin9371 skrev:
det kallas leva estwing
R Rkarlsson skrev:
Så du tror att alla gör så?
Tankas prisuppgifter säger att diesel kostade runt 16,20. Så 4 spänn om du vill vara så noga sen innan de drog igång allt. Så det resonemanget stämmer, 1 kr stämmer inte riktigt. Bensinen låg under 16 kr.

Det jag menar är att inkomsterna stannade för många år 2021 för att fackföreningarna gick helt på företagens sida även om företagen tjänade pengar.

Att man sen ska ha koll på sin ekonomi är helt klart, men det är ju bara löjligt det ni håller på med att försvara sådant här.
Du verkar tro jag gillar elpriset nu.
Ärligt talat så får du nog läsa igenom och förstå rätt att folk gnäller som sagt för några tusingsr men man kan spendera mångdubbelt när elpriset va lågt.
Lustigt
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Vad är det som vissa försvarar?
stigande energipriser..?
Att priset på allt stiger. Medans lönen står still.
 
A
K katho75 skrev:
Man fick ett års extra undantag från EU så det ska höjas.
Och det är väl tur det, vi har många hål att fylla. ;)
Ah det var det du hänvisade till..
Blev lite fundersam om jag missat något i guldfisk skålen... ;)

Nja Sverige valde faktiskt att inte utnyttja subventioneringen 2022 redan så. det är därför som vi ser en reduceringsplikt med en kostnadsökning för oss konsumenter..

Denna reducering kommer öka för varje år..
Och då att försöka blanda ut med de dyraste som finns är ju dårskap..
 
  • Gilla
katho75
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Att priset på allt stiger. Medans lönen står still.
Du får väl prestera mera och vara värd högre lön lr utbilda dig till något bättre så får du bättre lön.
Svårare är det inte.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Ca 4500 för december, har inte fått fakturan ännu, men kan räkna ut via Greenley. Förbrukat 2850 kw/h, handlar el i SE2. Ca pris per kWh landar på 85 öre ungefär. Villa 220 m2, uppvärmt garage 80m2. FLVP i huset och en LVP i garaget.

Kollade nu vad jag kunde få för pris via elskling, jag blev faktiskt förvånad, fast pris 44 öre/kWh, bindningstid 9 månader. Vad är haken?
 
estwing estwing skrev:
Du verkar tro jag gillar elpriset nu.
Ärligt talat så får du nog läsa igenom och förstå rätt att folk gnäller som sagt för några tusingsr men man kan spendera mångdubbelt när elpriset va lågt.
Lustigt
Men du förstår nog inte.
Fattiga familjer som kan lägga pengar på bra mat och något nöje för sina barn kan ju inte göra detsamma om elpriset blev 200-400% dyrare. Elpriset är löjligt, och det finns miljoner förklaringar men det hade inte behövt bli på detta viset.
 
  • Gilla
heimer och 2 till
  • Laddar…
A
R Rkarlsson skrev:
Att priset på allt stiger. Medans lönen står still.
Nä lönerna hade väl ökat eller om de skulle öka med ca 2%...
så det är ju en del i synen om att inflationen tar ett hopp uppåt.. Och det drar med sig även det höjda priser på varor.. tillsammans med detta med elen...
 
hsd
Maskintok skrev:
Nja inte riktigt..
bensinen låg som lägst här under corona 15.75 kr.
E85 9.65 kr..
dieseln 16.35.kr..
nu är det 17.69 kr för e10.
17.09 för E85.
20.45 kr för B7 Diesel...

Så det är en stor skillnad...
Och de blir dyrare för var dag...
Här va det dryga 14 kronor för bensin
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
hsd hsd skrev:
Här va det dryga 14 kronor för bensin
Det var ju riktigt lågt.. (y)
 
estwing estwing skrev:
Du får väl prestera mera och vara värd högre lön lr utbilda dig till något bättre så får du bättre lön.
Svårare är det inte.
Jag fick ju högre. Men många fick inte. Lägger nog undan mer än de flesta också men lite jävla empati har jag.
runt 40-50% lägger väl du med undan ?
 
  • Gilla
katho75
  • Laddar…
estwing estwing skrev:
Du verkar tro jag gillar elpriset nu.
Ärligt talat så får du nog läsa igenom och förstå rätt att folk gnäller som sagt för några tusingsr men man kan spendera mångdubbelt när elpriset va lågt.
Lustigt
det är sant men då gör du det frivilligt och jobbar inte för räkningar bara
Jag spenderade 70.000 denna sommar med familjen för hel månad men fortfarande tycker att 5000 är dyrt för el
 
Maskintok skrev:
Nä lönerna hade väl ökat eller om de skulle öka med ca 2%...
så det är ju en del i synen om att inflationen tar ett hopp uppåt.. Och det drar med sig även det höjda priser på varor.. tillsammans med detta med elen...
2021 så blev löneförhandlingarna inställda i april. Den blev av i oktober, vi som fick fick inte retroaktivt. En del blev utan.
Återstår att se om det blir något av det i år för majoriteten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.