Z Zodde skrev:
Du kan ju inte jmf konsumentpriser som inkluderar moms å andra skatter+ avgifter…? Hur tänker du

istället får du jmf på råvarumarknaden
Potatis eller olja, det är samma sak.
Det är individuella affärer och inte någon marginalprissättning.
Så varför måste det vara det senare för tim-handlad el?
 
Därför att potatis kan lagras.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur kan du fortfarande efter så många förklaringsförsök ha missat det?

Edit: Skulle du kunna sluta påstå saker om hur marknaden fungerar tills du har förstått åtminstone det mest grundläggande? Du har uppenbarligen noll koll på hur elbörsen fungerar.

Du beter dig arrogant & drygt mot andra upprepat, och din totala retorik & sociala kompetens är på en 15-årings nivå.
Struntar fullständigt om du i micro-detalj kan just elhandel, men du tillför INGENTING i sakfrågan
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nej, jag beter mig inte artigt mot Karlmb längre. Tålamodet har tagit slut. Det handlar inte om små detaljer jag anser mig ha bättre koll på. Karlmb har fullständigt missförstått hur prissättningen går till. Ändå tjatar han i inlägg efter inlägg hur fel den är. Visst, om den fungerat som han inbillat sig så skulle det vara en sjuk marknad. Men jag och flera andra har försökt förklara hur det fungerar i månader.

Karlmb förstör alla seriösa diskussioner med sina missuppfattningar.

Jag försöker tillföra något i sakfrågan.
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det sitter ju myndigheter och säkerställer att tillräcklig produktion finns för varje timme.
Så normalt möter alltid tillgång efterfrågan vilket verkar vara liberalernas våta dröm.
Men det märkliga är bara att när det högsta budet hittat en köpare på Nordpool så är handeln över och alla får detta pris som en enda desperat köpare accepterat.
Tänk om aktiehandeln fungerat så?
Myndigheten ser till att nätet fungerar, för att det går inte att exakt förutspå hur mycket el som produceras och konsumeras hela tiden. Därmed har de producenter och konsumenter som mot ersättning är beredda att snabbt ändra sin produktion/konsumtion för att hålla elnätet stabilt.

Problemet om man skulle matcha det högsta köpbudet mot det lägsta säljbudet som ger tillräcklig produktion är att de andra säljarna till nästa dag kommer höja sina bud till strax under vad man tror det högsta blir, och då får alla samma pris ändå.

Och då bortser vi från att samma köpare kan lägga flera köpbud med lägre volymer vid högre priser, hur ska vi veta vilket bud är det som egentligen är det som drar upp priset?

Hur tänker du att man ska göra om produktion inte möter efterfrågan, vem ska vara utan?
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Myndigheten ser till att nätet fungerar, för att det går inte att exakt förutspå hur mycket el som produceras och konsumeras hela tiden. Därmed har de producenter och konsumenter som mot ersättning är beredda att snabbt ändra sin produktion/konsumtion för att hålla elnätet stabilt.

Problemet om man skulle matcha det högsta köpbudet mot det lägsta säljbudet som ger tillräcklig produktion är att de andra säljarna till nästa dag kommer höja sina bud till strax under vad man tror det högsta blir, och då får alla samma pris ändå.

Och då bortser vi från att samma köpare kan lägga flera köpbud med lägre volymer vid högre priser, hur ska vi veta vilket bud är det som egentligen är det som drar upp priset?

Hur tänker du att man ska göra om produktion inte möter efterfrågan, vem ska vara utan?
Man kan mycket väl separera prismodellen för ett pris inom och ett exportpris precis som Bekenmodellen bygger på. Men jag är inte särskilt att just den modellen är den rätta.
Finns det en "dold agenda"?
https://www.svd.se/a/dwReGz/finns-det-en-dold-agenda-i-elpriskaoset-skriver-bengt-ekenstierna
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Nej, det finns ingen dold agenda. Men kan inte göra så. Alla producenter kommer ju då att vilja lägga bud som ligger över Sverigepriset.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det finns ingen dold agenda. Men kan inte göra så. Alla producenter kommer ju då att vilja lägga bud som ligger över Sverigepriset.
Jo jag är övertygad om att det går men med politisk styrning.
Norge funderar på samma sak.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Man kan mycket väl separera prismodellen för ett pris inom och ett exportpris precis som Bekenmodellen bygger på. Men jag är inte särskilt att just den modellen är den rätta.
Finns det en "dold agenda"?
[länk]
Och hur ska du göra det utan att det blir ett handelshinder?
 
Paralun: Har du samma bild som Karlmb om hur elpriset sätts?
 
K karlmb skrev:
Priset var lågt tills de nya elkablarna kom igång.
Ja, precis.

Grejen med kablarna är ju att om man har överskott, som vi oftast har, och kablarna är mättade, då blir det ju ett osäljbart överskott här, och då får vi lågt pris, även om resten av EU har ont om el. Men så länge det inte går max i kablarna kommer priserna att harmonisera någorlunda.

En bättre liknelse än volvobilar är kommunicerande vätskekärl. Om röret mellan kärlen är stort kommer två sammankopplade kärl alltid att ha samma nivå, även om du tömmer ur det ena och fyller på i det andra. Men är röret mellan dem smalt, så kommer det inte att gå igenom tillräckligt mycket.

Högre yta = lägre elpris.
Inflöden = elproduktion
Utflöden = förbrukning
Kärlen = elprisområden

Om det blir tillräckligt låg nivå i ett kärl lönar det sig ekonomiskt att starta upp oljekraftverken. Men är det hög nivå i vårt kärl och låg nivå i det tyska kärlet trots att det strömmar för fullt så lönar det sig inte, eftersom strömmen inte kan skickas över. Därför bygger de fler ledningar.
 
  • Gilla
jawen och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Och hur ska du göra det utan att det blir ett handelshinder?
Bekenmodellen innebär ingen handelsbegränsning över gränsen.
 
Karlmb: Börja med att inse att det är lägsta accepterade köpbud som sätter elpriset. Inte det högsta. Sedan kan det vara rimligt att diskutera med dig.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Problemet om man skulle matcha det högsta köpbudet mot det lägsta säljbudet som ger tillräcklig produktion är att de andra säljarna till nästa dag kommer höja sina bud till strax under vad man tror det högsta blir, och då får alla samma pris ändå.
Du får gärna förklara vad du menar med detta.
Vad skiljer detta från vanlig aktiehandel? Där råder alltid balans mellan tillgång och efterfrågan.
Svar från Daniel 109 ignoreras.
 
Redigerat:
Skillnaden är att där handas samma aktier hela tiden. El kan inte sparas. När du inte förstår grunderna för handeln är det meningslöst att diskutera eventuella förändringar.

Edit: Gillar du inte när jag påpekar dina felaktigheter?
 
Redigerat:
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.