B byabin skrev:
Alternativen är inte fullt så enkla som "marknadsekonomi eller planekonomi". Det finns otaliga variationer inom marknadsekonomi hur t.ex. prisbildningen sker. Nordpool har valt en pay-as-clear modell (PAC), medan man i andra länder har en pay-as-bid modell (PAB). Den senare är t.ex. vad dina jordgubbar till midsommar kan säljas för och är alltså inte på något sätt liknande hur elprissättningen sker.

Det sägs ibland att PAC är en "vanlig" prissättningsmodell, men jag har svårt att hitta några konkreta exempel utanför elmarknaden. Du kanske kan hjälpa till med några exempel?
Då kan du inte letat länge…

På finansmarknaderna är PAC vanlig. Aktie Emissioner (bookbuilding) där alla får samma pris då orderboken ör fylld. Riksbankens repor Öppnings och stängningscall på börsen varje dag.
Alla affärer knutna till fixing prices.

Se där några exempel…
 
D
13th Marine 13th Marine skrev:
Vaddå förbryllande? Det är som @Daniel 109 försökt förmedla länge, det är normala marknadskrafter.

Utbud möter efterfrågan, finns det ett lågt utbud driver det upp priset, högt pris leder till ökade investeringar vilket ger ökad produktion, vilket sänker priset.

Vår stora problem just nu är att världen är enormt beroende av fossila bränslen som insatsvara för både värme och elproduktion.
Vi har ett stort bortfall av denna insatsvara vilket gjort att priset på denna har exploderat, detta gör att man kikar på att ersätta gasvärme med elvärme, samtidigt som elen också blir dyrare.
Då detta kom väldigt plötsligt har marknaden inte hunnit kompensera för detta bortfall.

Så antigen kör vi total planekonomi där staten styr med hela handen om vilka energislag vi ska nyttja, eller så får vi låta marknaden bestämma.

Man kan tänka sig att vi har kärnkraft för att täcka allt behov för att få ett jämnt elpris.
Eller så har man andra kraftkällor där man medveten om att elen är en "säsongsvara" och varierar över tid, precis som jordgubbar till midsommar (dålig liknelse men ändå).
I mina ögon vore det en bra början, skulle påbörjats för femtio år sedan minst eftersom man redan då visste vart det barkade, att sluta subventionera fossilt och tvärtom se till att dessa produkter avgiftsbeläggs rättvist, dvs påverkan från källa till förbrukning, då hade de investeringar som gjorts dessa år sannolikt gått till andra energikällor som inte hade gjort oss så sårbara. Näst bäst är att ta tag i det nu och sluta dalta med fossilindustrin.
 
  • Gilla
paralun och 1 till
  • Laddar…
B byabin skrev:
Alternativen är inte fullt så enkla som "marknadsekonomi eller planekonomi". Det finns otaliga variationer inom marknadsekonomi hur t.ex. prisbildningen sker. Nordpool har valt en pay-as-clear modell (PAC), medan man i andra länder har en pay-as-bid modell (PAB). Den senare är t.ex. vad dina jordgubbar till midsommar kan säljas för och är alltså inte på något sätt liknande hur elprissättningen sker.

Det sägs ibland att PAC är en "vanlig" prissättningsmodell, men jag har svårt att hitta några konkreta exempel utanför elmarknaden. Du kanske kan hjälpa till med några exempel?
Vilka länder ha ett PAB system? Det låter något udda. Visst är det vanligt på andra marknader. Men då har du en mer kontinuerlig handel. El kan inte sparas, så PAC är klart bättre där. Nu pratar jag som spotmarknaden. På terminsmarknaden är det ju inte samma sak.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är väl inte rocket surgery?
Normalt sett så balanseras priset mellan tillgång och efterfrågan. Varför skulle jag sälja min vara billigare än vad någon annan får betalt?
Dessutom motiverar ett högt spotpris ytterligare investeringar i produktionsanläggningar med låg produktionskostnad (det är inte konstigt att folk vill köpa solceller när man får betydligt mer för sin producerade el).
Därför att uppköparen som ger det bästa priset förr eller senare fyller sin lastbil och åker hem.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Magnus E K
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är väl inte rocket surgery?
Normalt sett så balanseras priset mellan tillgång och efterfrågan. Varför skulle jag sälja min vara billigare än vad någon annan får betalt?
Dessutom motiverar ett högt spotpris ytterligare investeringar i produktionsanläggningar med låg produktionskostnad (det är inte konstigt att folk vill köpa solceller när man får betydligt mer för sin producerade el).
WTAF is rocket burglary?
 
B byabin skrev:
Jag hjälper till med frågan en gång till:



Eftersom du ansåg att det inte var "förbryllande" utan "normala marknadskrafter" borde det vara en smal sak för dig att exemplifiera andra marknader där prisbildningen sker med samma modell. Om inte så utgår jag från att du inte har förstått hur det fungerar.
Buden ser ju ut som idag på grund av den modell vi har. Jag har svårt att tro att buden skulle vara lika låga via PAB, utan de skulle utifrån en prognos ligga väldigt nära varandra, och därmed skulle vi ha precis samma problem ändå.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Vaddå förbryllande? Det är som @Daniel 109 försökt förmedla länge, det är normala marknadskrafter.

Utbud möter efterfrågan, finns det ett lågt utbud driver det upp priset, högt pris leder till ökade investeringar vilket ger ökad produktion, vilket sänker priset.

Vår stora problem just nu är att världen är enormt beroende av fossila bränslen som insatsvara för både värme och elproduktion.
Vi har ett stort bortfall av denna insatsvara vilket gjort att priset på denna har exploderat, detta gör att man kikar på att ersätta gasvärme med elvärme, samtidigt som elen också blir dyrare.
Då detta kom väldigt plötsligt har marknaden inte hunnit kompensera för detta bortfall.

Så antigen kör vi total planekonomi där staten styr med hela handen om vilka energislag vi ska nyttja, eller så får vi låta marknaden bestämma.

Man kan tänka sig att vi har kärnkraft för att täcka allt behov för att få ett jämnt elpris.
Eller så har man andra kraftkällor där man medveten om att elen är en "säsongsvara" och varierar över tid, precis som jordgubbar till midsommar (dålig liknelse men ändå).
Läs mitt exempel om tyske uppköparen som anländer till torget i Svedala.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Buden ser ju ut som idag på grund av den modell vi har. Jag har svårt att tro att buden skulle vara lika låga via PAB, utan de skulle utifrån en prognos ligga väldigt nära varandra, och därmed skulle vi ha precis samma problem ändå.
Det stora problemet är att priset fortplantas till marknader med helt andra förhållanden än där de läggs.
 
Z Zodde skrev:
Då kan du inte letat länge…

På finansmarknaderna är PAC vanlig. Aktie Emissioner (bookbuilding) där alla får samma pris då orderboken ör fylld. Riksbankens repor Öppnings och stängningscall på börsen varje dag.
Alla affärer knutna till fixing prices.

Se där några exempel…
Haha, men inte vid vanlig aktiehandel, för det hade skenat direkt.
 
K karlmb skrev:
Läs mitt exempel om tyske uppköparen som anländer till torget i Svedala.
Hur avgör du vem som får sälja till den tyske uppköparen? För jag lovar att alla vill sälja.
 
K karlmb skrev:
Haha, men inte vid vanlig aktiehandel, för det hade skenat direkt.
Självklart funkar inte det. Börsen har öppet hela dagen. Fixen är en ögonblicksbild. Elhandel på Nasdaq funkar däremot som traditionell aktie/valuta/ränte och råvaruhandeln.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Buden ser ju ut som idag på grund av den modell vi har. Jag har svårt att tro att buden skulle vara lika låga via PAB, utan de skulle utifrån en prognos ligga väldigt nära varandra, och därmed skulle vi ha precis samma problem ändå.
Vi skulle dessutom få nya problem om vissa producenter råkar lägga för höga bud och inte ens kommer med. Nuvarande upplägg vettigt. Jag har svårt att se att något annat används på någon spotmarknad.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Haha, men inte vid vanlig aktiehandel, för det hade skenat direkt.
Aktiehandel är något annat. Där handlas samma aktier om och om igen.

K karlmb skrev:
Det stora problemet är att priset fortplantas till marknader med helt andra förhållanden än där de läggs.
Nej, det är bara en marknad.

K karlmb skrev:
Läs mitt exempel om tyske uppköparen som anländer till torget i Svedala.
Vi har läst det.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Hur avgör du vem som får sälja till den tyske uppköparen? För jag lovar att alla vill sälja.
Hur avgörs det på aktiemarknaden?
Inte raketkunskap direkt.
 
K karlmb skrev:
Hur avgörs det på aktiemarknaden?
Inte raketkunskap direkt.
Nä verkligen inte raketkunskap...
Hur många brukar sälja sina aktier till 1/10 av marknadsvärdet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.