P paralun skrev:
Kablarna var "mättade" under lång tid med lågt elpris, sen var det någon som bytte ut styrelsen i Vattenfall samt gav direktiv att R1/R2 skulle stängas, efter det var inte kablarna mättade och än mindre när tre till kärnreaktorer stoppades i Tyskland förra årsskiftet.
Hur kan stängning av tyska reaktorer medföra att vi inte kan mätta ledningarna? Det är snarare fler ledningar som är förklaringen. Det ska vara en gemensam marknad så det är inget fel. Om de ofta är mättade lär det byggas fler.
 
P paralun skrev:
Kablarna var "mättade" under lång tid med lågt elpris, sen var det någon som bytte ut styrelsen i Vattenfall samt gav direktiv att R1/R2 skulle stängas, efter det var inte kablarna mättade och än mindre när tre till kärnreaktorer stoppades i Tyskland förra årsskiftet.
Vi var Europas största elexportör i somras.
Detta är ändå precis tvärtemot vad du påstår?

https://www.reuters.com/business/en...uropes-largest-net-power-exporter-2022-08-10/
 
G
D Daniel 109 skrev:
Hur kan stängning av tyska reaktorer medföra att vi inte kan mätta ledningarna? Det är snarare fler ledningar som är förklaringen. Det ska vara en gemensam marknad så det är inget fel. Om de ofta är mättade lär det byggas fler.
Kablar genererar ingen el! Varför ska vi medborgare och företag i EU betala för ännu fler kablar? Är mycket bättre pengarna går till att producera el.
 
Det är ju lämpligt att elen kommer fram till kunderna också. Med du vill kanske behålla alla flaskhalsar.
 
Z Zodde skrev:
Vi var Europas största elexportör i somras.
Detta är ändå precis tvärtemot vad du påstår?

[länk]
Jovisst och då blåste det....
Nu är det kallt och blåser sämre eller nästan inget.
Och inte tillräckligt med planerbar elkraftsproduktion.
Kan inte bli mer fel.... men vi kan väl välja fattigdomen då?
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jovisst och då blåste det....
Nu är det kallt och blåser sämre eller nästan inget.
Och inte tillräckligt med planerbar elkraftsproduktion.
Kan inte bli mer fel.... men vi kan väl välja fattigdomen då?
Blåser det i Sydsverige så blåser det i Danmark och Tyskland också. Står dock inget om ”mättade export kablar» som vi enligt dig hade under lång tid innan Ringhals avvecklande. Ändå hade vi rekord NU i somras….
Ser du inte den logiska kullerbyttan här…?

Vaf är det som inte stämmer…?
 
Z Zodde skrev:
Blåser det i Sydsverige så blåser det i Danmark och Tyskland också. Står dock inget om ”mättade export kablar» som vi enligt dig hade under lång tid innan Ringhals avvecklande. Ändå hade vi rekord NU i somras….
Ser du inte den logiska kullerbyttan här…?

Vaf är det som inte stämmer…?
Nej jag kan inte se den logiska kullerbyttan men däremot den röd-gröna lögnen!

Vi får väl se vad det blir och jag kan tänka mig några havsbaserade vindsnurror också isf enbart SMR reaktorer
https://www.svt.se/nyheter/sverige-kan-fa-25-nya-sma-karnkraftverk
 
Hur kan du missa det när så pass många försöker förklara för dig?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej jag kan inte se den logiska kullerbyttan men däremot den röd-gröna lögnen!

Vi får väl se vad det blir och jag kan tänka mig några havsbaserade vindsnurror också isf enbart SMR reaktorer
[länk]
Ok

Jag provar.

Du säger att exportkablarna var ”mättade ” under lång tid INNAN Ringhals blev nedlagda (aldrig hört om så då bes du bevisa detta)

Sverige slår exportrekord i sommar men samma kablar är inte ”mättade ”.

Låter som en paradox. Kan du skingra dimmorna?
 
Z Zodde skrev:
”Enbart”
I teorin kanske men….Har det nånsin skett?
Att kablarna ”mättats” med ett högt pris och vi sen har väsentligt lägre inhemskt pris. ?
Har vi sån mängd nu (så vi kan slå exportrekord)när alla säger det är ”brist” med nedlagda KK och låga eller islagda vattenreservoar…
Skulle tro att det är enklare att mätta kablarna än att producera tillräckligt med el för att ersätta den el i Europa som genereras med hjälp av gas. Eller vad tror du?

Att vi har för lite produktion i sydsverige (när det inte blåser tillräckligt mycket) är väl ingen nyhet. Du tror alltså att de nedlagda kärnkraftverken inte skulle producerat något när inte vindkraften gör det? Det är inte bara två kärnkraftverk man lyckats lägga ner.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Med statistik kan man visa på precis vad som helst...

Som @harka skrev, påverkar våra nedstängda reaktorer elpriset i Italien?
Eller är det nedstängda kärnkraftverk i Tyskland, eller är det de ökande gaspriserna?
Eller kanske en kombination av allt...
ack ja, med statistik kan man visa på det mesta...

jag har redan tidigare lagt upp bilden som regeringens visade på sin pressträff för två veckor sedan, med elpriset i Sverige och stängningen av Ringhals 1 och 2

Diagram över elpriset i Sverige sedan 1996 med markeringar för händelser och olika områden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och motsvarande för Italien – som jag gjorde och la upp tidigare – där även italienarnas elpriser förefaller ha stigit på samma sätt när vi stängde Ringhals 1 i Sverige

Graf som visar ökning av elpriset i Italien, skarp topp nyligen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


jag passar på och kompletterar med hur stängningen av Ringhals 1 också gjort att elpriserna på Irland skjutit i höjden, jag har tyvärr inte data för andra halvåret i år, men sambandet är ju uppenbart hur stängningen av svenska kärnkraftverk – eller någon annan godtyckligt vald händelse – sänker alla Europas ekonomier
Linjediagram visar ökning av elpriset till företag i Irland 2007-2022, skarp uppgång senast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


tyvärr har en vettig diskussion kring energiförsörjningen övertagits av polariserande politiska propagandafloskler före valet, och alla som dignar under elräkningarna söker en enkelt förklaringsmodell och syndabock – är det inte det som sker inom landet så är det Tysklands (eller möjligen Danmarks) fel, medan Putin och det ryska anfallskriget sällan nämns av populisterna

men lägger vi regeringens försök ovan till att använda statistiken för bondfångeri åt sidan, kan vi ju titta på lite riktig statistik i stället ;)

– Sverige är i år Europas största elexportör i absoluta termer, och har i år exporterat mer el till grannländerna än någonsin

– Tyskland är en traditionellt en stor elexportör och är fortfarande så, men har på sju år gått ner från en årlig export på närmare 60 TWh till "bara" 25 TWh i export

– Frankrike som vanligen är den största elexportören (främst till Italien om jag minns rätt) men har gått från en nettoexport på 60 TWh årligen till att vara nettoimportör i år, ett ras på 80 TWh räknat från 2015, och ett ras på hela 60 TWh bara från fjolåret
Stapeldiagram: Svenska, tyska, franska nettoexporten av elenergi 2015-2022; förändringar i TWh/år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och för lite folkblldning kan vi också göra ett nedslag i vårt närområde och jämföra Sverige med våra närmsta grannar, där samma period har sett ut så här:
Stapeldiagram visar årlig nettoexport av el i Skandinavien från 2015 till 2022, uppdelat per land.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


– Norges nettoexport har varierat mer än vad i alla fall jag trodde – jag har inte grävt i varför men killgissar på varierande vattentillgång och grannarnas exportmöjligheter/importbehov

– såväl Danmark som Finland bättrar på sina balanser över tid, och det verkar som att Danmark ska kunna få en positiv nettoexport i år

till sist en aktualiserad blick på gaspriset som spelar en stor roll för elpriset på hela kontinenten

Graf som visar naturgaspriser över tid, med noteringar om händelser som påverkat priserna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


gaspriset har som bekant varit extremt högt hela året med en topp i augusti vilket ledde till elprisrekord i många (alla?) länder i Europa "mitt i sommarn" – men de senaste åtta handelsdagarna har det faktiskt varit ett lägre gaspris än motsvarande period under fjolåret (som då var obegripligt dyrt)
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
djac och 9 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
Skulle tro att det är enklare att mätta kablarna än att producera tillräckligt med el för att ersätta den el i Europa som genereras med hjälp av gas. Eller vad tror du?

Att vi har för lite produktion i sydsverige (när det inte blåser tillräckligt mycket) är väl ingen nyhet. Du tror alltså att de nedlagda kärnkraftverken inte skulle producerat något när inte vindkraften gör det? Det är inte bara två kärnkraftverk man lyckats lägga ner.
Jag har läst vad du skriver 3 ggr men blir ändå osäker på vad det är du försöker hävda…
 
harka harka skrev:
ack ja, med statistik kan man visa på det mesta...
Du missförstår vad pressträffbilden visar, se förklaring här.

Medelvärdet av prisspridningen mellan SE4 och SE1 är från och med indelningen i elområden november 2011 till 2020 ca 1 öre och från och med 2020 till nu, september 2022, ca 51 öre.
 
B byabin skrev:
Du missförstår vad pressträffbilden visar, se förklaring här.
Harka missförstår inget. Hen är bland de mest insatta och framförallt mest pedagogiska å förklara saker som mindre pedagogiska skribenter som mig själv inte lyckas med…
 
  • Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Harka missförstår inget. Hen är bland de mest insatta och framförallt mest pedagogiska å förklara saker som mindre pedagogiska skribenter som mig själv inte lyckas med…
Då har du inte läst eller förstått originalartikeln bakom bilden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.