C cbrolin skrev:
Jag kunde kanske varit lite mer nyanserad. Det är inte så dumt att lägga samman de båda variationerna för att se hur det slår. Men jag läste ditt inlägg lite mer som: "Det gör ingenting att lösningen är lite dålig eftersom problemet är så svårt."

För övrigt har jag lite svårt att förstå ditt diagram. Du kan kanske förklara vad du menar med 0-100% på Y-axeln och vad negativ och positiv effekt på X-axeln betyder.

När förbrukar vi negativ effekt? Är det skillnaden mellan normalförbrukning? Vad betyder i så fall procenten?

Att vindkraften bara förvärrar situationen lite grand beror väl framförallt på att vindkraften bara står för en bråkdel av produktionen. Just nu en femtedel och tidigare idag en tiondel.
okej, det ger mig också ett tillfälle att rätta ett slarvfel i min graf över elbehovet – Svenska kraftnät betecknar konsumtion med negativa värden (och produktion med positiva värden), så min ursprungliga graf blev spegelvänd – det förändrar dock inte resonemanget eller slutsatsen

förändringen utav elbehovet från en timme till nästa under fjolårets 8760 timmar fördelade sig som så:
Histogram över förändring i elbehovseffekt timme-till-timme i Sverige 2021, indikerar variation och frekvens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


x-axeln är förändringen av elbehovet – när vi exempelvis vid inledningsvis på nyårsnatten gick från 15243 MW till 14958 MW var det en förändring med -285 MW och noteras i motsvarande stapel lite till vänster om nollan

man ser exempelvis att vid 608 tillfällen sjönk elbehovet på en timme med 100-150 MW; och lägger man exempelvis ihop alla tillfällen med mer än 400 MW nedgång på en timme så hittar man 1747 tillfällen, motsvarande 20% av årets alla timmar

det sistnämnda kan återges i en graf med den kumulativa fördelningen:
Diagram som visar distribution av förändringar i vindkraft och elbehov i Sverige 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


den svarta kurvan avser elbehovet och vi återfinner enkelt den nyvunna insikten att elbehovet sjönk med 400 MW eller mer under 20% av årets timmar (utan att själv behöva addera höjderna på alla staplar i den tidigare grafen)

att den svarta elbehovskurvan har ett flackare utseende än vindförändringen gör (grön kurva) betyder att elbehovet typiskt slår kraftigare än vinden

vi ser exempelvis att vinden ökar mer än 250 MW i 10% av årets timmar (grön kurva, när man går från 90 till 100%), medan elbehovet ökar med mer än 550 MW i 10% av årets timmar (svart kurva, från 90 till 100%), och tittar man på den sammanlagda effekten av vind- och elbehovsförändringar så redovisas den med den streckade kurvan och då är den sammanlagda förändringen mer än 600 MW i 10 % av årets timmar

att vindkraften bara hade en mindre påverkan beror på skillnader mellan vindens och människans förändringsbenägenhet och deras storlekar – storlekarna antas båda att öka framöver (men vindkraften troligen mera), och sannolikt ändras även förändringsbenägenheten för båda, lite svårt att sia om vart det hela tar vägen i framtiden, men det känns inte som något stort drama
 
Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Hittade en bra ekonomisk jämförelse för bara uppvärmningen Berlin kontra Stockholm.

En snabb Googling gav årsmedeltemperaturen 8 grader i Stockholm och 13 grader i Berlin. Tumregeln är typ "en grad sänkning, 5% energibesparing" så 5*5 ger naivt och ungefärligt 25% lägre energiförbrukning i Berlin mot Stockholm för uppvärmning.

Medianinkomsten i Berlin är 41,800€ (454 689 SEK).
Medianinkomsten i Stockholm ca 370 000 SEK.

Så stockholmarna är 20% fattigare än Berlinborna och har 25% högre behov av uppvärmning. Och Berlin är en med tyska mått mätt lite fattig stad

Hur ska detta lösas Daniel109 ?
Du glömde den lilla detaljen att berlinaren inte elektrifierat sin uppvärmning som vi utan (vilket ändå ger avsevärd effekt på vårt elpris) tycker sig göra en insats för Ukraina och sina medmänniskor genom att snåla på gasen och istället drar på ett nyinskaffat el-element i rummet som känns kyligt.
Han får några hundralappar i ökad elräkning (I tillägg tillägg till en gasräkning på någon tusenlapp i månaden numera) men vi får 10000 extra per månad och måste sälja huset.
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
F Fdriver skrev:
Jag vill se en oberoende revision/utredning som går igenom det som händer, en manipulation av elpriser och resultatet ska vara återbetalning och bakom galler för de som är ansvariga för den här jäkla hjärnsmältan.
Tyvärr lät det inte hända i Sverige iaf.
Här har politikerna i alla läger kommit på att de fått en ny mjölkko i Vattenfall som numera drar in flera ggr de 100 miljarder som regnat på SVK senaste året.
Bra å ha när man inte vågar höja skatten samtidigt som vi plötsligt fått flera tunga utgiftsposter i budgeten framöver.
Så de bara käbblar lite om hur allmosor från de 100 miljarderna ska fördelas samt hur bra det vore med några fler reaktorer som ändå inte kommer på plats innan hela landet körts botten.
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Jag kunde kanske varit lite mer nyanserad. Det är inte så dumt att lägga samman de båda variationerna för att se hur det slår. Men jag läste ditt inlägg lite mer som: "Det gör ingenting att lösningen är lite dålig eftersom problemet är så svårt."

För övrigt har jag lite svårt att förstå ditt diagram. Du kan kanske förklara vad du menar med 0-100% på Y-axeln och vad negativ och positiv effekt på X-axeln betyder.

När förbrukar vi negativ effekt? Är det skillnaden mellan normalförbrukning? Vad betyder i så fall procenten?

Att vindkraften bara förvärrar situationen lite grand beror väl framförallt på att vindkraften bara står för en bråkdel av produktionen. Just nu en femtedel och tidigare idag en tiondel.
Tidigare idag stod vinden för nästan lika mkt som kärnkraften.
 
K karlmb skrev:
Tyvärr lät det inte hända i Sverige iaf.
Här har politikerna i alla läger kommit på att de fått en ny mjölkko i Vattenfall som numera drar in flera ggr de 100 miljarder som regnat på SVK senaste året.
Bra å ha när man inte vågar höja skatten samtidigt som vi plötsligt fått flera tunga utgiftsposter i budgeten framöver.
Så de bara käbblar lite om hur allmosor från de 100 miljarderna ska fördelas samt hur bra det vore med några fler reaktorer som ändå inte kommer på plats innan hela landet körts botten.
Nästan så att man önskar nån form av "special-institut", som har RIKTIG expertis inom gruppen och har ett "övergripande" ansvar över den samhällsviktiga elen.

Som SÄPO, Försvaret, Finansinspektionen mm mm
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
C
J jawen skrev:
Som SÄPO, Försvaret, Finansinspektionen mm mm
Som Energimarknadsinspektionen? :rofl:
 
  • Haha
karlmb och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Som Energimarknadsinspektionen? :rofl:
200 st Ulf Kristersson i en sandlåda i Nacka :crysmile:
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Och den "bjuder" de inte grannländerna på, eller?
Med det priset borde ju exporten vara maxad?
Nej nu är jag ingen elhandlare men Polen har då ett överskott när de kör kolkraften utan begränsningar, likaså att Tyskland gör dito, plus att de inte har några elområden mer än det egna landet och troligen viktigast inga "flaskhalsar" mellan länder som vi har i överföringssnitten, norr > syd. Men moder jord tar ju massor med stryk om man ska tro miljöreligionen.
 
  • Gilla
jawen och 4 till
  • Laddar…
Jag skulle ju tro att tomaterna är rätt mycket billigare i Spanien
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Man undrar ju vad ni "anti-EU" människor tycker om NATO?

Det logiska hade ju varit att det samarbetet heller inte fallit er i smaken...

Där får man ju också betala, utan att få mer än ett amerikanskt paraply att hålla i om det regnar bomber....
FInns väl länder i NATO som inte är med i EU. På tal om elexportörer
 
Fast frågan var inte vad tomaterna kostade i Spanien, det är ointressant. Vår tillgång till den inre marknaden gör tomaterna BILLIGARE här.

Vad gällde NATO så handlade det om att folk gnällde på att vi var netto-betalare till EU. Och då undrade vän av ordning om de var emot NATO med, eftersom det också är en organisation där vi betalar för att vara med, och får tillbaka något som är svårt att sätta ett värde på, precis som EU-medlemskapet...
 
Tomaterna från spanien smakar dock inget
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Råkade blanda lite tomater och NATO var inte riktigt meningen.

Ja tomaterna blir säkert billigare här. Pss blir väl då elen dyrare här och billigare i Tyskland? Eller ja blir den det.. billigare i Tyskland alltså, verkar mest bli dyrare här.
 
Z Zodde skrev:
Ingen tror att vi bara exporterar men vi har en klar nettoexport. Risken för ”elbrist” hade dessutom varit mycket högre om vi INTE kunnat importera vid behov.
Märkligt definition på elbrist. Att vi har nettoexport är väl inget belägg för att vi inte kan ha elbrist? Nu importerar vi 3 GW vilket innebär att vi förlitar oss på att andra grannländer har överskott. Hade Norge haft låga vattennivåer nu hade vi fått börja stänga av.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
F fiskarn87 skrev:
Råkade blanda lite tomater och NATO var inte riktigt meningen.

Ja tomaterna blir säkert billigare här. Pss blir väl då elen dyrare här och billigare i Tyskland? Eller ja blir den det.. billigare i Tyskland alltså, verkar mest bli dyrare här.
Ganska naturligt, Tyskland är en bra mycket större marknad. Svårt för oss att röra på dess priser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.