A
T Träkirurgen skrev:
Det finns väl kompetens så att det räcker och blir över ”utanför partiets väggar”
om man bara tillåter sig att efterforska den.
Det skulle vara tre viktiga ord med tidigare men nu är det åtgärdat.
Det skulle vara anmärkningsvärt om s skulle tillåta att annat än det inhemska valet fick ta plats på så viktiga positioner... Men det är klart med Stefan så såg vi en sådan utveckling ske... Så ja kanske...
 
N
Dalbotant Dalbotös skrev:
Betalar alla ni andra er elräkning varje månad? Jag har tre månaders förbrukning på varje räkning, blir en skojig överraskning i februari för min del. Har nov + dec + jan på nästa räkning. :sweat:
När det gäller elhandel betalar jag per månad (går inte att välja annat).
Elnät (Vattenfall) och skatt betalar jag per kvartal. Här kan man välja att betala per månad, för två månader eller per kvartal.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
[länk]
Här skulle egentligen stora orosklockor ringa..
För läser man texten så har denne herre möjligheten till lån..
Vad har de som inte kan eller får ta lån för möjligheter?

javisst man kan delbetala eller göra upp med sitt energibolag men frågan kvarstår..
Detta är oroväckande i ett land där försäkringar och sociala avgifter skall finnas..
utan dessa avgifter inga försäkringar..
Men ändå finns inget som stiger in och löser krisen för de som drabbas... Jag känner inte igen s politiken... Utan ser en annan komma... Som jag sett förr... i sovjet och den är farlig för ett samhälle...
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
A
N Nalleman64 skrev:
När det gäller elhandel betalar jag per månad (går inte att välja annat).
Elnät (Vattenfall) och skatt betalar jag per kvartal. Här kan man välja att betala per månad, för två månader eller per kvartal.
elförbrukningen varje månad.
elnätet ellevio... (finska jävlar)
varje månad.. tycker mig ha bättre koll och löpande resultat att analysera då..
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Och kan även utländska företag bygga ut kärnkraft i Sverige? Vill vi det?
Vi och vi, jag kan inte tala för andra, men själv anser jag att elproduktion och elnät i större utsträckning skulle vara statligt ägda.
 
  • Gilla
GlennB och 4 till
  • Laddar…
A
L Leifur skrev:
Vi och vi, jag kan inte tala för andra, men själv anser jag att elproduktion och elnät i större utsträckning skulle vara statligt ägda.
Blev ju lite annorlunda när man släppte marknaden fri...
Sedan fick någon för sig att blanda in EU i den marknaden och kaos uppstod..
 
  • Gilla
GlennB
  • Laddar…
Sep = 2,04 kr/kWh
Okt = 2,55 kr/kWh
Nov = 2,55 kr/kWh
Dec = 3,69 kr/kWh
Totalkostnad inkl alla avgifter och skatter.


J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
 
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh



Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
Samma här!

nov 5 400
Dec 10 200
 
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
lider med dig , det är helt oacceptabelt
 
Vi kunde haft väldigt billige el i sverige. Vi kunde varit självförsörjande. El har alltid varit förhållandevis billigt, 20 öre för inte så många år sedan. El borde vara en mänsklig rättighet i sverige 2021. Vi kunde haft gratis el till en viss kilowattimmar i sverige om vi velat med det skattetrycket och möjlighet till kärnkraft. Hela vänsterpatrasket har orsakat detta och äntligen så svider det i allas plånböcker, inte bara i våra med bil.tur man hat fast på 0,75 och ved.
 
  • Gilla
Bo00 och 6 till
  • Laddar…
L Leifur skrev:
Tyskland ville ersätta kärnkraften med något miljövänligt och därför stängde man ner kärnkraften och sen började man fundera på hur fort man kunde bygga vindkraft eller nåt. När det sen blev kallt så var man tvungen att dra igång kolkraft.

Det är väl ungefär samma sak som vi gjort med Barsebäck och annan kärnkraft, dvs vi har eller ska lägga ner den och ersätta med något annat, men beter oss som idioter och stänger innan vi har ersättning på plats.
Inte bara. Vi har ju startat Karlshamn flera gånger redan i vinter, så vi tvingas också backa upp med kolkraft. Ändå kör dom vidare på spåret om att vi inte ska ha kärnkraften kvar.
Vi har redan brist som det är, med fler och fler elbilar år efter år och ingen bra plan på hur nuvarande brist ska lösas.
Skövla Norrland på skog för vindsnurror löser ju inget. Vi kan inte effektivt transportera elen till resten av landet. Ska skogarna i Småland också skövlas för att lösa det problemet. Och utan skogen får dom hitta på en bra lösning för CO2 problemet dom skapat.. Man undrar verkligen hur dom tänker..
 
  • Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
T Tomasmexitegel skrev:
Därför att "h" inte fungerar på mitt tangentbord, men jag tror alla fattar mitt budskap ändå.
Fast nu funkade det...fast det kanske var på telefonen du skrev nu...:)

1275 kWh i dec i SE3.
Bergvärme, hus 1,5 plans från 1931.
Vet ej vad fakturan blir på men har rörligt pris...
 
J Jasmin9371 skrev:
lider med dig , det är helt oacceptabelt
Tack, det är absurt
 
  • Gilla
Jasmin9371
  • Laddar…
L Leifur skrev:
Vi och vi, jag kan inte tala för andra, men själv anser jag att elproduktion och elnät i större utsträckning skulle vara statligt ägda.
helt klart och det borde finnas ett maxpris tak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.