J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J[/QUOTE]

Varför binder ni inte ert avtal?
har man hus/villa så skulle jag aldrig
Våga ha rörligt elpris…
 
  • Gilla
Kasper10 och 1 till
  • Laddar…
K Keski11 skrev:
Dags att ni i söder börjar producera tillräckligt med el så ni blir ”självförsöjande” så slipper ni bortfallet som blir när elen ska transporteras långa sträckor. Tycker de är idiotisk och tragiskt att de bygger stora vindkraftsparker här uppe i norr när vi redan har el (vattenkraft) så de räcker.

Bygg stora vindkraftsparker i havet utanför de större städerna i söder så blir de bra, ex: i Stockholm skärgård finns de goda förutsättningar för stora parker.
Du har uppenbarligen inte koll på energiläget.

Sverige har el så det räcker men exporterar.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
Jag har gjort en lite annorlunda grej av detta än de flesta andra. När jag såg detta hända i höstas köpte jag en FLIR värmekamera och upptäckte några hyffsat stora hål i isoleringen på vinden som jag fixade till. Utöver detta har jag skaffat Shelly hemautomatiserings-enheter för att läsa av energin som jag satte upp en home assistant-server för. Så nu har jag lyckats dra ner vår groteskt höga elförbrukning till normala nivåer genom detta.
 
  • Gilla
Asso och 3 till
  • Laddar…
Då har jag gjort en sammanställning av det totala elpriset inkl. allt.
Totala kWh priset. 157,4 öre

Fast elpris till Eon 46,2 öre inkl moms 56,5 öre kWh
Nätavgift abb 20 Ampere Borås Energi 4555:- inkl moms
Elöverföringsavgift 20,6 öre inkl moms (samma tid förra året 17,3 öre)
Energiskatts 44,5 öre

Kan konstatera att grundpriset per kWh till Eon är 28 % 45,2 öre exkl. moms av det totala elpriset på 157,4 öre
Det skatte tyngd svenska folket knyter näven i byxfickan och kämpar på.
Dieselpriset höjdes ytterligare igår till en ny rekordnivå 20:36
När har vi fått nog?
 
R robinma skrev:
Jag har gjort en lite annorlunda grej av detta än de flesta andra. När jag såg detta hända i höstas köpte jag en FLIR värmekamera och upptäckte några hyffsat stora hål i isoleringen på vinden som jag fixade till. Utöver detta har jag skaffat Shelly hemautomatiserings-enheter för att läsa av energin som jag satte upp en home assistant-server för. Så nu har jag lyckats dra ner vår groteskt höga elförbrukning till normala nivåer genom detta.
Och hur mycket energi har dessa åtgärder minskat
 
N
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
Tvåvåningshus (1800-tal) boyta på 85 m2 som är dåligt isolerat. Luftvärmepump på nedervåningen som normalt klarar att värma hela huset men vid kallare väder tillskott i form av radiator i badrum och ett av rummen på övervåningen. Håller c:a 22 grader på nedervåningen och 20 grader övervåningen.

Förbrukning i december: 1376 kWh.

Kostnad: 2287:- inkl. allt d.v.s. även den fasta avgiften.
Bundet elpris på 67,1 öre t.o.m. 28/2. Därefter bundet pris på 60,5 öre i fem år.
Överföring 30,5 öre Vattenfall, elskatt 44,5 öre.
Fast avgift: 333:- (3920:-/år) Vattenfall.
Allt inkl. moms.
 
Brainspace Brainspace skrev:
Jag använder Tibber, elleverantör som inte tjänar pengar på el. Testa du också så får vi båda 500 kr att handla smarta prylar för
Hur redovosat tibber detta på sin räkning?
Ser man antal kw / h som man har förbrukat under hela dygnet?
Greenely gör ett ett genomsnittpris för hela månaden så då spelar det ingen roll när på dygnet man typ laddar elbilen.
 
2000kwh nov-21 1600kr , 60öre rörligt ske-å kraft, SE2 ,elbil som laddar frekvent då vi kör 300mil/månad+ motor/kupe värm på andra bilen
Luft luft 140kvm + 16m2 förråd med elelement
Eon nätavg 1600kr november=3200 tutti

dec beräknar jag hamnar på drygt 4000 kr totalt el+nät

hanterbar ökning än så länge. Tvingas man börja nalla på sparkapitalet för att betala är elräkningen för hög!

Staten får nog hitta på nåt då det kommer fortsätta med svajiga elpriser
Generellt monteras kärnkraft ner i europa samtidigt som vi är på väg in i ett samhälle som förbrukar mer el. Fossilfritt stål, batterifabriker, elbilar fur alle 2030 etc.
Enbart min region i norra sverige kommer inte kunna skicka lika mycket el söderut när alla fabriker går för fullt
Rysk gas till europa som kan öka rejält i pris

Regnar det inte nåt år samtidigt som det blir en smällkall vinter utan blåst är vi rökta. Inflation is coming!
 
K Keski11 skrev:
Dags att ni i söder börjar producera tillräckligt med el så ni blir ”självförsöjande” så slipper ni bortfallet som blir när elen ska transporteras långa sträckor. Tycker de är idiotisk och tragiskt att de bygger stora vindkraftsparker här uppe i norr när vi redan har el (vattenkraft) så de räcker.norratt leda och styra landet. Om ni i norr tagit många egna alternativ och privat byggt ut elförsörjningen så är ni bara att gratulera.

Bygg stora vindkraftsparker i havet utanför de större städerna i söder så blir de bra, ex: i Stockholm skärgård finns de goda förutsättningar för stora parker.
norr
K Keski11 skrev:
Dags att ni i söder börjar producera tillräckligt med el så ni blir ”självförsöjande” så slipper ni bortfallet som blir när elen ska transporteras långa sträckor. Tycker de är idiotisk och tragiskt att de bygger stora vindkraftsparker här uppe i norr när vi redan har el (vattenkraft) så de räcker.

Bygg stora vindkraftsparker i havet utanför de större städerna i söder så blir de bra, ex: i Stockholm skärgård finns de goda förutsättningar för stora parker.
”Vi i söder” har knappast mandat att privat börja bygga ut elproduktionen utan det bör nog skötas av de som är valda att styra landet. Om ni i norr privat lyckats bygga upp en bra elproduktion så är ni bara att gratulera.
 
T Träkirurgen skrev:
Då har jag gjort en sammanställning av det totala elpriset inkl. allt.
Totala kWh priset. 157,4 öre

Fast elpris till Eon 46,2 öre inkl moms 56,5 öre kWh
Nätavgift abb 20 Ampere Borås Energi 4555:- inkl moms
Elöverföringsavgift 20,6 öre inkl moms (samma tid förra året 17,3 öre)
Energiskatts 44,5 öre

Kan konstatera att grundpriset per kWh till Eon är 28 % 45,2 öre exkl. moms av det totala elpriset på 157,4 öre
Det skatte tyngd svenska folket knyter näven i byxfickan och kämpar på.
Dieselpriset höjdes ytterligare igår till en ny rekordnivå 20:36
När har vi fått nog?
Årets val kommer bli intressant, helvete vad partiet kommer jaga röster.. det är tillfällen svensken säger till.
 
  • Gilla
Träkirurgen
  • Laddar…
N
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det hoppas jag verkligen inte... Har man så små marginaler måste man ju ha fast pris...
"Så små marginaler" när det handlar om skillnader i massor av tusenlappar jämfört med ett normalläge? Hur stora marginaler anser du att en familj med normala inkomster skall behöva ha?
(För egen del har jag inga vad som kan anses som små marginaler men jag har ändå alltid ansett att bundet pris är att föredra för att kunna förutse kommande räkningar).
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Om jag tittar på de pensionärer som bor grannar med mig i mitt kvarter (helt vanligt i en mindre småstad) så har de allihopa nyare (+2015 typ) bilar, åker utomlands titt som tätt och någon har tom en ganska fin veteranbil.. En har precis sålt sitt eget hus och tagit över det de bor i från karlns mamma som dog nyligen. Alltså en obelånad kåk värd runt 2-3 miljoner.. Jag kan inte se att någon av de här är särskilt fattiga, eller inte har möjlighet att omdisponera sina pengar.. Jag pratar ju med dem ibland, och ingen av dem har sagt ett ord om elpriserna sen i somras..

Så utifrån min bild av pensionärer så är de inte speciellt utsatta som grupp. Ska man dessutom vara krass så har de ju alla möjligheter att få en lägenhet, de bör ju ha hur mycket kötid som helst i de kommunala bostadsköerna, och att sälja en villa är ju inte överdrivet svårt idag...

Jag är ju "ganska röd" utifrån ett politiskt perspektiv, men jag kan inte förstå att man ropar på att staten ska strössla helikopterpengar över alla.. Det är ju totalt vansinnigt...
Nä det är ju bättre och strössla dem pengarna på annat skit och att du är röd märks då du ärvt allt och inte bott i svensk fattigdom
 
  • Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
Har förbrukning på:
Oktober 832 kWh
November 1030kwh
December 1240 kWh

180 kvm hus.
38 kvm garage.
Hus från 2021

försöker hålla ca 22-23 grader.
Har bergvärme och ftx
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
N nissebrun skrev:
norr


”Vi i söder” har knappast mandat att privat börja bygga ut elproduktionen utan det bör nog skötas av de som är valda att styra landet. Om ni i norr privat lyckats bygga upp en bra elproduktion så är ni bara att gratulera.
Så är det, men dags att börja rösta rätt… ny chans i höst :)
 
N nissebrun skrev:
norr


”Vi i söder” har knappast mandat att privat börja bygga ut elproduktionen utan det bör nog skötas av de som är valda att styra landet. Om ni i norr privat lyckats bygga upp en bra elproduktion så är ni bara att gratulera.
Sveriges energiminister Khashayar Farmanbar som brinner för vindkraft och Annika Strandhäll som har noll koll på kärnkraften .
 
  • Gilla
mnils och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.