Kollar alltid min förbrukning vid varje månadsslut på ”mina sidor” Ellevio.

Har två anläggningar, en 3-fasmätare för villan och en 1-fasmätare för sjöboden. Anläggningarna ligger ca 2 km från varandra.

Kollade nu i årsskiftet hur mycket förbrukningen varit i december. Villan mätarställning 299 kWh och förbrukning 0 kWh. Sjöboden mätarställning 299kWh och förbrukning 0 kWh. Sjöbodens siffror hade kopierats till villans, alltså.

Skall bli spännande att se vad som kommer på räkningarna, då jag inte vet vad de presenterat för siffror till elleverantören Varberg Energi heller.

Förra gången felet i datasystemet uppstått för något år sedan var siffrorna tvärt om, då hade jag förbrukat ca 75 000 kWh i sjöboden mars månad. Det tog dem hela 3 månader innan de hittat och rättat till felet.

Detta är tredje gången de inte får till siffrorna rätt, då det ytterligare en gång när Fortum var nätägare för tio år sedan hände samma sak, då tog det 6 månader brevledes att få det tillrättat.

Får nu som förr tyvärr bekväma mig till att fotografera av mätarna varje månadsskifte, så jag har bevis för vad de står på. Nu ämnar de återigen byta mätare till ny typ fick jag meddelande om. Återstår att se vad det kan ge för spännande fel. Får väl försöka bevaka när de kommer och byter, så jag kan få ett foto av
mätarställningen ifall de inrapporterar fel ställning vid bytet.

Inom parentes har jag avtal med Kundkraft (finns även andra företag som håller på med elnätauktioner), som i höstas band villapriset till 61,38 öre kWh i ett år. Förbrukade ca 1700 kWh i dec. i villan.
 
Vi band oss till eon i sep 2021 i 1 år på 101 öre kwh. Ska bli spännande och se till sommaren vad man kan få då. Men dom fasta kostnaderna är ju för fan dyrare än själva elförbrukningen.
 
Claes Sörmland
Marcus0321 Marcus0321 skrev:
Eller så kanske småhusägare skall börja se över isolering och andra värmetjuvar. Ofta får folk rådet både i liknade forum eller av kommunens energirådgivare att det är billigare att montera in en luft/luftvärmepump än att isolera vinden/taket, väggar, byta fönster, bila bort den oisolerade betongplattan och ersätta med en isolerad med vattenburen värme, montera in ett FTX-aggregat eller att byta ut oljebrännaren i pannan och byta emot en pelletsbrännare. Naturligtvis kostar dessa åtgärder mer än att montera in en luftvärmepump men i december och alla andra dagar på året var jag nöjd med att jag hade gjort ovanstående. Man måste även som individ ta ett ansvar för sin investering som ett småhus är. Speciellt som vi traditionellt haft förhållandevis låga elpriser jämfört med övriga Europa. Sedan kan man tycka vad man vill om bidrag/subventioner till personer i samhället men man måste även de om sitt egna hus som husägare.
Låter som typiskt sett en riktigt dålig affär att göra alla dessa renoveringar på ett gammalt hus.
 
  • Gilla
Lill72 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Smuttgubben Smuttgubben skrev:
Det verkar inte vara några svårigheter med att binda sig. Det är väl bara att man inte är så lockad av prisnivån...

[bild]

Det är väl bara att inse att man har missat tåget.
Jag har inte fått fakturan från nätägaren än, men min valbara del gick på 8.600 för december (jämfört med 1.700 föregående år), så jag tror att totalen hamnar på runt 12 tusen.
Det är väl bara att hoppas på mildväder i januari och skruva ned golvvärmen lite till.
Som jag skrev till någon annan, sedan något år eller så, så hamnar alla skatter och avgifter på själva elen (utom själva grundpriset), på samma räkning som nätavgiften och för mig brukar näträkningen då vara minst dubbelt så hög vintertid jämfört med elräkningen.

Exempel januari (bundet, se2) nät 1800kr (EOn), elräkning 1800kWh ca 900kr (ej fått än, men har ju fast)

Ser nu att det ligger moms på elen, så den delen verkar vara kvar på själva elräkningen. Enbart el utan skatter kostade mig 720kr med Skellefteå Kraft.
 
Claes Sörmland
A Alf Ek skrev:
Kollar alltid min förbrukning vid varje månadsslut på ”mina sidor” Ellevio.
Ellevio/Fortum har något problem med sin hemsida. Här uppgav de den dubbla förbrukningen för någon månad sen. Jag satte igång ett stort sökande efter den enorma förbrukningsökningen innan jag fick fakturan och insåg att den visade exakt hälften av hemsidans värde.
 
G GVR4 skrev:
Alla är väl medvetna om att rörligt elpris kan bli dyrare. Men detta är inte normalt. Precis som att banken inte kräver att man tar höjd för att klara 100% ränta på bolån.
Precis. För mig handlar det om något betydligt större än att ha bundet eller rörligt avtal. Det handlar om att elsituationen havererat fullständigt. Fullständigt oacceptabelt att ha 4 olika elområden där priset i norr kan ligga på 60 öre och i söder på 8:-. En så viktig grundläggande samhällsfunktion som el, både för hushåll och industri, borde ha samma prissättning i hela landet.
 
  • Gilla
masse.j och 2 till
  • Laddar…
Fick min dom idag, 5334 kr på 1432kwH
Förra månaden låg på 2100 kr.

Mycket för mig, men klarar mig. Men måste vara många som hamnar i en kris hela februari
 
  • Gilla
katho75
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Men kommer det bli någon ändring? Är politikerna på gång med något i frågan? Eller är det som vanligt, dom skiter i det och låter det rinna ut i sanden? Tycker inte man läser så värst mycket om detta media ändå.
Det är väl som vanligt med Sverige att lagen gör att det inte går:mad::mad:. Som alltid bra exempel med allt som hänt i pandemin att man måste ändra lagar för att optimera nått. Militären får inte hjälpa polisen med gränsövergångs check (covid-patient koll) allt slödder har mer fritt fram.
 
Redigerat:
Själv var jag medveten om energibristen, men jag hade inte räknat med att läget var såhär akut.

Ca 1500 kWh/3700kr. 96 kvm +39 kvm biutrymme. Tyvärr visar det sig att luft/vatten-värmepumpen jag installerade i höstas kommer återbetala sig snabbare än väntat.

För mig personligen har jag inga problem att ta en högre el-räkning, men på samhällsnivå kommer leda till stora förändringar till det sämre. Enkelt sagt så blir vi fattigare och får en sämre levnadsstandard. Kanske enligt makthavarna något positivt att vi når klimatmålen. Nämligen att den breda massan inte har råd att konsumera energi och därmed minskat utsläpp av koldioxid.
 
  • Gilla
Bengt Sjöberg och 5 till
  • Laddar…
F F_GRIBERG skrev:
Ni som är miljöpartister i tråden kanske inte ska klaga.... :)
Jag skulle kunna sträcka mig till att samtliga som tror på klimat-bluffen (eller klimathotet om ni så vill) kan hålla tyst.
Ni ska bara vara glada att vi har en kall vinter och att nyttjandet av el är förknippat med konsekvenser.
 
  • Arg
RoAd
  • Laddar…
E
pellefant pellefant skrev:
Sluta gnäll om elpriset, ni har gjort eget val att ha rörligt och har mestadels haft lägre pris än vi som valt fast pris. Alternativet är att ni ser till att bli omyndigförklarade och en god man sköter era räkningar.
Pellefjant när ditt fasta avtal löper ut så blir det lika roligt för dig :)
 
  • Gilla
McHolm och 7 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Pga flera olika faktorer är redan inflationstrycket högt på många håll (IKEA höjer t ex alla priser globalt med 10% nu), så räntorna kommer att gå upp, men troligen med viss fördröjning. Hur mycket återstår att se. Jag spår nivå på minst 3% 2024, men det kan bli mycket värre än så med tanke på krigsrisker, valutor som svajar, riksbanker som tryckt för mycket pengar osv.
Eftersom jag är intresserad att köpa en möbel från Ikea men visste om prishöjningarna så har jag gjort screendump innan årsskiftet och idag.

Innan årsskiftet 3500kr
Idag 4200kr

Ganska saftig höjning får man säga.

Varför köpte jag inte innan årsskiftet kan man undra. Jo för att den alltid är slut i lager.
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
S DanielF skrev:
Socialdemokraterna skiter fullständigt i detta.
Kom ihåg detta när ni röstar i September...
Folk har tyvärr inte bättre minne än en vecka tillbaka.
Säger Magdalena att dom kommer se till att el- och bränslepriserna sänks, kommer folk köpa det rakt av och rösta på dom. Vänta så får du se...
 
  • Gilla
GlennB och 6 till
  • Laddar…
N nissebrun skrev:
Precis. För mig handlar det om något betydligt större än att ha bundet eller rörligt avtal. Det handlar om att elsituationen havererat fullständigt. Fullständigt oacceptabelt att ha 4 olika elområden där priset i norr kan ligga på 60 öre och i söder på 8:-. En så viktig grundläggande samhällsfunktion som el, både för hushåll och industri, borde ha samma prissättning i hela landet.
Dags att ni i söder börjar producera tillräckligt med el så ni blir ”självförsöjande” så slipper ni bortfallet som blir när elen ska transporteras långa sträckor. Tycker de är idiotisk och tragiskt att de bygger stora vindkraftsparker här uppe i norr när vi redan har el (vattenkraft) så de räcker.

Bygg stora vindkraftsparker i havet utanför de större städerna i söder så blir de bra, ex: i Stockholm skärgård finns de goda förutsättningar för stora parker.
 
  • Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
C Chentin skrev:
Folk har tyvärr inte bättre minne än en vecka tillbaka.
Säger Magdalena att dom kommer se till att el- och bränslepriserna sänks, kommer folk köpa det rakt av och rösta på dom. Vänta så får du se...
Minns förra gången när de kom ut någon timme innan röstdagen. Alla med barn ska få en extra vecka per år familjevecka kallar vi den.. snacka om att fiska röster.
Kommer bli samma igår.
 
  • Gilla
mnils och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.