J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
Hej ! J
jag har vart med nästan alla 185 sidor men har på nå vis lyckats missa hur det gick för dig januari-februari

Hade fint
 
idag kommer elpriset toppa 4kr + allt annat
 
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
6300 för December = förbrukning. Har 180 kvm plus garage. Bor i Stockholm. Januari 3200. Jag kör varmt hemma minst 24
 
blomknopp blomknopp skrev:
6300 för December = förbrukning. Har 180 kvm plus garage. Bor i Stockholm. Januari 3200. Jag kör varmt hemma minst 24
Har bergvärme är väl viktigt att tillägga!
 
Z Zodde skrev:
Du menar att det på 70*80talet fann så sofistikerade mätare som kunde visa när på dygnet konsumtionen skedde? Tvivlar starkt på det.

Har själv haft timdebitering flera år men har än så länge INTE ens kunnat matcha snittet.
Man kan bara styra delar av konsumtionen så en stor del konsumeras tyvärr när priset är som högst.
Sen kollar man självklart inte VARJE eftermiddag när timmarna är billigast nästa dygn...
Vi hade ett elavtal som hette något jag inte minns, men det var samma ägare som bott där sedan det byggdes på 60-talet. Där var det billigare på nätterna. Så visst existerar det!
 
E Eyerash skrev:
Vi hade ett elavtal som hette något jag inte minns, men det var samma ägare som bott där sedan det byggdes på 60-talet. Där var det billigare på nätterna. Så visst existerar det!
Att det existerat blev jag varse om minuter efter jag skrev inlägget för drygt en månad sen men tack för påminnelsen, nu glömmer jag aldrig…;)
 
Z Zodde skrev:
Att det existerat blev jag varse om minuter efter jag skrev inlägget för drygt en månad sen men tack för påminnelsen, nu glömmer jag aldrig…;)
hehe bra! Jag kan inte komma på vad han i telefonen sa att det hette, men han ändrade det avtalet direkt då. Just då var det ingen större summa som jag brydde mig om, men han sa i alla fall att det luktade ”stenåldern” över det :p misstänker att de körde tvätt och disk på nätterna. Inget jag orkar stöka med i vilket fall.
 
hsd
Tidstariff
 
hsd hsd skrev:
Tidstariff
Dubbeltariff
 
G GVR4 skrev:
Frågan är vad priserna på bundna avtal kommer vara i framtiden dock. Eller om dom ens kommer finnas alls:thinking:
Nu kan jag inte hitta fasta elprisavtal längre hos eon:rolleyes:
 
Jag fick första räkningen från Skellefte nu.
Jag värmer 240 m2 i SE3, med rätt dålig sjövärmepump som ligger på ca 2.5 i COP under vintern, med hushållsel var räkningen för februari 1700 kr inkl moms + elnät. Huset är välisolerat och brukar dra ca 16000 kwh totalt årligen.
Feb snitt spot var 80 öre. Jag lyckades komma ner till 69 öre med timpris Och inga påslag. Men hade jag skitit i att slå av när priset var högt då kanske det blivit 1 kr. Men nu kom kriget och mars ser ut att bli ungefär som i december. Blåser ju inte heller!

Slutsatsen är att det trots allt är billigast att köra timpris, man slipper hejdlösa profil/volympåslag som endast ploppar upp i efterhand på mellan 10 och 25 öre numera, utan betalar verkligen bara vad priset på spot är.
Alla andra avtalstyper är baserat på gissningar ala bunden ränta, och är dömda att bli dyrare i längden.

Jag har kollat nästa dags elpriser dagligen och slagit av värme o vvb när morgon o em topparna kommit.
Normalt är mellan 6 och 12 samt mellan 16 och 21 kanske, men blåsiga dagar brukar morgon toppen bli mindre eller falla bort helt.
Inga tvätt eller diskmaskiner på dyrtid. Thats it.
Gissar att man troligen skulle kunna komma nästan lika långt genom att bara styra på klockan dessa tider.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jo, men det är inte första gången nån försöker lura i oss svenskar att ”vår beredskap är god”…
B b8q skrev:
Det räcker att backa två år, när vi skulle tro på att regionerna hade beredskap för att skydda äldreboende från virussmitta. Det fanns varken munskydd, visir eller handsprit i några lager, utan kemilärare började tillverka handsprit och folk började sy egna munskydd och tillverka visir av OH-plast. Redan glömt det?
joråsåattehhh…
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k6GgQB/577-hesa-fredrik-inaktiverade-i-bruk-forst-om-23-ar
 
  • Arg
karlmb
  • Laddar…
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J

Jag förstår inte grejen.
Du har väl valt att ha rörligt pris.
Ta kicken och betala. Gnäll inte över dina beslut.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
pperssons pperssons skrev:
Jag förstår inte grejen.
Du har väl valt att ha rörligt pris.
Ta kicken och betala. Gnäll inte över dina beslut.
Du är sist in i matchen och missar hela bollen, snubblar och drattar på röva! Välkommen
 
  • Gilla
  • Haha
Jocke789 och 14 till
  • Laddar…
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
Se på f@n ... fick tebax 192 kr på nätavgiften.

Elräkningspapper med diagram över förbrukning och detaljerad kostnadsspecifikation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.