J Jocke789 skrev:
för visst förstår ni att de pengarna som ni sparar får någon annan betala?
Som jag förstått det:

Ett fastprisavtal över t ex 3 år innebär att elhandelsföretaget (i mitt fall Storumans energi) köpt upp el för tre år framåt till kunden till fast pris från Nordpol. Sen lägger elhandelsföretaget på sina ören. Vi med fast pris åker inte snålskjuts på er som har ett rörligt pris. Det fasta priset är fast hos mig och hos elhandelsföretaget.

Själv fick jag tillgodo hos Eon på 3 800 kr trots att jag inte haft ökade kostnader för elen med ett högre pris per kw eftersom jag har fast pris. Elräkningen har dock höjts med ca: 40% då jag laddar min elbil hemma. Så tack staten kan jag väl säga för att jag får köra min bil gratis i några månader! :)

Som grädde på moset så blev elnätsavgifterna från Eon nu bara 67 öre per kw inkl statens skatt mot 1,07 kr innan eftersom jag med elbilen och mitt hus sedan innan nu kommer över 8 000 kw/år. Vet inte om detta är unikt för Eon eller liknande upplägg finns hos andra nätägare.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
En kompis räkning såg ut såhär, min var en vanligt med 2.164kr som skall betalas... Vattenfall vs Telge Energi

Bild på en elnätsfaktura med negativt belopp på -1879,79 kr, datum och kontaktinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


fkHVU_nwqUMjGo4lRDP4E-W1nCX5IkTzua7ujacwRSTuUG0CRwYO0yX5hj12RzVxizF6jH3dCJ4wwMkwxMY77RJyxr-di6snE8r9CwkzlT4xoTYPkCpBzBnIn7IBO58dwbBmSA27ALtd8Pnsr7OHdRo2yoqKUQ3V1QXdESIRqmPw-h0HpNPXchCpfSJEFTqN51BSqIZRYdRGoYj2j4nHGjxWk-myk4k5F17osdNQbxIbDWDIJB83Zyct7YPN2C8DEOm_zD41UaPnlJMoSXJipKwtzriAcT3pAPegAG2l7EfrTc7TGg--KDMljKYXb4X5Xrx4wdHMBAaSBQf-L5HuXPF1IJZkrdScmXFbv3XtyVo4lSE8wm8jPmCqfDwzIc_UppCSFYhpUEr1X5pYawpTk7Pc1KKM7NYIPADwjFkyD2hKGjLzHKwhQHBdDpVRarNeaDO9JK5XGtl7q3MisK1_4MN-ATQIhJ-GPoFMEI_WGImM3Omd7lX_uCPBth5uyHqayeV0SZ0gPbmzel7SPBec1GsRukK23KDOLZhkWxsFkF8Ldbw7yWuo_LVOwXvX4scCxgP9Co_Qe_41LF_p8quqq_wF5LKx3f-b7DNbyRVfRImcDg1etjXOW3eFCNHCXn6QBWZFiN0q169jIZq9IzdyDy1ug1nB9wdSATHk9BBdMjik_Cr7kGMZEk4TJzwFmu1FfNrmrFI_ADGfhvMuPmV8XG3sCQeAEkKh2gHJLD8Lxt0DI7ksvT3J7uMemXPlfHo51FcU_yqTitiG5WlLVctlvndLXDnCJ06rndDL5gm46rS5xgwN_-pkXB1yPVWrAat0rea9d3c=w408-h880-no
 
Bo00 Bo00 skrev:
Som jag förstått det:

Ett fastprisavtal över t ex 3 år innebär att elhandelsföretaget (i mitt fall Storumans energi) köpt upp el för tre år framåt till kunden till fast pris från Nordpol. Sen lägger elhandelsföretaget på sina ören. Vi med fast pris åker inte snålskjuts på er som har ett rörligt pris. Det fasta priset är fast hos mig och hos elhandelsföretaget.

Själv fick jag tillgodo hos Eon på 3 800 kr trots att jag inte haft ökade kostnader för elen med ett högre pris per kw eftersom jag har fast pris. Elräkningen har dock höjts med ca: 40% då jag laddar min elbil hemma. Så tack staten kan jag väl säga för att jag får köra min bil gratis i några månader! :)

Som grädde på moset så blev elnätsavgifterna från Eon nu bara 67 öre per kw inkl statens skatt mot 1,07 kr innan eftersom jag med elbilen och mitt hus sedan innan nu kommer över 8 000 kw/år. Vet inte om detta är unikt för Eon eller liknande upplägg finns hos andra nätägare.
Ok då förstår jag varför det anses att du bara ska binda ditt avtal så löser sig allt. Men visst förstår vi alla att bolag inte upphandlar varje konsumentavtal för den avtalstiden de avser? Även dessa bolag spekulerar givetvis i priserna som finns på marknaden för att förhoppningsvis tjäna pengar. Det är inte många Aktiebolag som är noterade som försöker nå +- 0 i resultat.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Då är ju du lika blåst som jag på skattepengarna. Vi hade under 500 kWh/månad jan-mars. December 562 kWh.
Ja man ska tydligen vara slösaktig för att få pengar av staten.
Bra "uppmaning".

Borde givetvis varit % avdrag på höjningen och inget annat. Om ens något alls.
 
J Jocke789 skrev:
Ok då förstår jag varför det anses att du bara ska binda ditt avtal så löser sig allt. Men visst förstår vi alla att bolag inte upphandlar varje konsumentavtal för den avtalstiden de avser? Även dessa bolag spekulerar givetvis i priserna som finns på marknaden för att förhoppningsvis tjäna pengar. Det är inte många Aktiebolag som är noterade som försöker nå +- 0 i resultat.

Om de upphandlar för varje konsument vet jag inte men med tanke på att rörligt vs. fast pris ligger på ca: 50% i Sverige så borde elhandelsföretaget gå med brakförlust nu om de inte säkrat fatsprisavtalen för kunder 3 år framåt där var de köper elen.
 
K Kane skrev:
Hur värmer du? Bara ved/pellets?
Ja ved. Men varmvattenberedaren går tyvärr på ren el, av ren lathet...
Borde kopplat om det där för länge sedan....
tanken var att köra varmvatten från acctankarna när de är varma en stor del av året och elvärmt varmvatten bara på sommaren...
Med fyra barn och en sambo så går det lite varmvatten och X-antal tvättmaskiner så ingen konstig räkning tycker jag.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Fick ingen räkning så jag måste logga in hos EON och leta reda på månadens räkning, Den brukar komma automatiskt runt 3-4:e varje månad.
Det visar sig att om det inte är nåt att betala så skickar de inte räkningen trots att där finns en massa info, som man behöver om man följer förbrukningen.
Hur som helst så fick jag 6000 insatt hos EON för Dec-Jan-Feb.
Jag förbrukar c:a 18000 kWh/år i mitt 70-talshus....
 
Bo00 Bo00 skrev:
Som jag förstått det:

Ett fastprisavtal över t ex 3 år innebär att elhandelsföretaget (i mitt fall Storumans energi) köpt upp el för tre år framåt till kunden till fast pris från Nordpol. Sen lägger elhandelsföretaget på sina ören. Vi med fast pris åker inte snålskjuts på er som har ett rörligt pris. Det fasta priset är fast hos mig och hos elhandelsföretaget.
Inte riktigt så. Elbolaget köper in en del av sin totala el enligt vissa längre terminspriser. Dock tror jag inga priser sätts tre år framåt.
Elbolagen gamblar med fastprisavtal och kunden får betala lite extra för risken. När priserna skenar som i vinter går bolagen back på fastpriskunderna.
 
  • Gilla
KÅMH
  • Laddar…
J Jocke789 skrev:
Vilket gnäll den här tråden är. Fick tillbaka 6000kr vilket innebär bara 3000kr att betala EON istället för 9000kr på nästa faktura. Så totalt för dec-feb ca 25000kr, så mycket skatt och moms inbetalt. Märkligt sätt att hjälpa konsumenter, men men. Till er som yrar om att de som inte har bundna avtal och får skylla sig själva, tacka oss som har rörliga avtal och får betala för att täcka upp för era fasta avtal, för visst förstår ni att de pengarna som ni sparar får någon annan betala?
Är det verkligen så det fungerar?
 
Bo00 Bo00 skrev:
Som jag förstått det:

Ett fastprisavtal över t ex 3 år innebär att elhandelsföretaget (i mitt fall Storumans energi) köpt upp el för tre år framåt till kunden till fast pris från Nordpol. Sen lägger elhandelsföretaget på sina ören. Vi med fast pris åker inte snålskjuts på er som har ett rörligt pris. Det fasta priset är fast hos mig och hos elhandelsföretaget.

Själv fick jag tillgodo hos Eon på 3 800 kr trots att jag inte haft ökade kostnader för elen med ett högre pris per kw eftersom jag har fast pris. Elräkningen har dock höjts med ca: 40% då jag laddar min elbil hemma. Så tack staten kan jag väl säga för att jag får köra min bil gratis i några månader! :)

Som grädde på moset så blev elnätsavgifterna från Eon nu bara 67 öre per kw inkl statens skatt mot 1,07 kr innan eftersom jag med elbilen och mitt hus sedan innan nu kommer över 8 000 kw/år. Vet inte om detta är unikt för Eon eller liknande upplägg finns hos andra nätägare.
Nordpool är elbörsen där det handlas spot. Att köpa el på 3 år via Nordpool går således inte.
 
Enkla men kompletta beskrivningar av elmarknaden är sällsynta… Elhandelsbolagen har kunder med rörliga, korta och långa kontrakt. De kan väl inte matcha kundkontakt exakt mot långa kontrakt med producenter. De behöver väl ”klumpa ihop” affärerna. Köpa, säkra priset, och ev spekulera. Vad händer om de har köpt mer el på kontrakt än de har kunder till? Är det då man kan löpa till ”under det rörliga priset”? (2 öre under har jag blivit erbjuden).
En märklig detalj (så som marknaden beskrivs) är att det går att tjäna pengar på derivathandel, men ingen tycks förlora pengar…är det ingen som behöver betala för de ”dåliga affärerna”…? (ironi) :rolleyes:


Handel på elbörsen
22 februari 2022, https://www.energiforetagen.se/energifakta/elsystemet/elhandel/handel-pa-elborsen/
Så gott som all handel med el inom Norden går genom Nord Pool. Det ökar trovärdigheten i den nordiska elbörsen. Exempelvis säljs ungefär 90 procent av den svenska årliga elproduktionen direkt till Nord Pool. Där sätts elpriset timme för timme – årets alla dagar.
Tvådelad fysisk marknad – dagen-före och intradag
Den fysiska marknaden omfattar dagen-före marknaden respektive intradag marknaden.
Dagen-före marknaden är en 24-timmars marknad för kortsiktig handel med fysiska elkontrakt. I dagligt tal kallas denna för spotmarknaden och där fastställs spotpriset via auktionshandel ett dygn i förväg för varje enskild timme nästkommande dygn.
Spotpriset fastställs som ett jämviktspris, baserat på de samlade köp- och säljbuden i området. På grund av fysiska överföringsbegränsningar mellan de nordiska länderna bildas periodvis områden med olika pris på spotmarknaden. Förutom priser för de femton elområden som i dag finns i Nord Pools börsområde, beräknas även ett så kallat systempris. Systempriset används som referenspris för den finansiella elhandeln och beräknas som om det inte fanns några överföringsbegränsningar.
Intradag marknaden är en fysisk justeringsmarknad för kontinuerlig handel av timkontrakt. Handel kan ske intill en timme före leverans under dygnets alla timmar.

På den finansiella marknaden kan aktörer säkra elpriset för variationer i spotpriset. Detta sker genom olika finansiella produkter med olika löptid. Handel kan göras på dygns-, vecko-, månads-, kvartals- eller årskontrakt för en tidsperiod på upp till tio år. På den finansiella marknaden sker även handel med utsläppsrätter.

Såhär beskriver Finans Inspektionen marknaden i ”Den finansiella elmarknaden” 2005 https://www.fi.se/contentassets/431922e16ec643d0b94c7d8aa1a00a59/rapport2005_6_0505101000.pdf

Aktörer handlar på den finansiella marknaden för att hantera risk och för att spekulera. Företagen minskar sin riskexponering genom prissäkring, s.k. hedging i terminshandeln. Derivaten blir en del av kraftportföljen. Aktören har möjligheter att tjäna pengar vid relativa prisförändringar samtidigt som han tar en risk. Företag är utsatta för olika former av risk i sin dagliga verk- samhet. Ett sätt för elbolagen att hantera sina risker i elmarknadssystemet är genom derivathandel.
Finansiell osäkerhet är viktig att hantera inom både finansiella och icke fi- nansiella företag.. Elmarknad och elpriser involverar betydande risk, bland annat därför att affärsuppgörelser i stor utsträckning måste baseras på be- dömningar och antaganden om hur exempelvis vädret kommer att bli.
De risker som styr besluten i elbolagen är handelsrisker som elprisrisk, af- färsrisk, effektrisk (dvs. risken för oväntade produktionsbortfall i systemet), likviditetsrisk, motpartsrisk, profilrisk och valutarisk, för att nämna några.
Profilrisken är speciell för denna verksamhet. Denna risk uppkommer då många slutkunder har en högre förbrukning el dagtid än under nätter och helger. För detta ändamål finns kontrakt benämnda dagkraftkontrakt och peakkontrakt som kan kombineras på olika sätt då de är konstruerade med olika löptider under ett dygn. Dessa används för att prissäkra en förmodad stor prisökning under de kritiska timmarna under dagens 24-timmarsperiod. Det finns även andra strukturerade produkter som t ex brukstidskontrakt.
Det är svårt att helt prissäkra alla risker i ett företag. Svensk Energi har gjort en uppskattning av vilka risktyper ett elhandelsbolag utsätts för samt kostna- den för att hantera dessa. Riskkostnaden i verksamheten beräknas uppgå till 0,8 – 6,3 öre/kW[5], en kostnad som avspeglas i företagens pris mot slutkund.
Handeln
På Nord Pools finansiella marknad kan aktörer handla i standardiserade finansiella kontrakt med en löptid upp till fyra år. Hur dessa instrument värderas bestäms av för- väntad prisutveckling på spotmarknaden. De två typer av produkter som den finansiella marknaden tillhandahåller är terminer och optioner. Standardiserade finansiella kon- trakt kan även handlas via mäklare och clearas då genom Nord Pools clearingverk- samhet.
Vid sidan av handeln på Nord Pool omsätts kontrakt på OTC-marknaden. Denna marknad är mäklardriven och sker via telefon eller vid elektroniska marknadsplatser. Vid sidan om OTC-handeln finns även en bilateral marknad. Där omsätts kontrakten direkt mellan aktörer på marknaden, dvs. utanför värdepappersmarknaden.
Att handla utanför Nord Pool medför att transaktionskostnaderna blir lägre. Aktörer- na tar emellertid en motpartsrisk, något som dock kan elimineras om affären clearas hos Nord Pool. Nord Pool tar då över den risken. Skälen till att genomföra handel utanför Nord Pool kan vara många, men Nord Pools avgift är sannolikt ett av skälen. Dessutom är det en fördel för aktörer som inte vill visa sina handelsvolymer
För att förstå hur den finansiella marknaden fungerar måste man förstå hur den fysis- ka marknaden är uppbyggd. Kraftpriset sätts per timme på Nord Pools spotmarknad. Producenter och konsumenter lägger in sälj- och köpbud för kommande dygn och priset sätts där utbuds- och efterfrågekurvorna möter varandra. Därmed får man ett s.k. sy- stempris vilket fungerar som referenspris för den övriga elmarknaden.
Elderivat
Derivat som handlas på Nord Pools finansiella marknad är terminer och op- tioner. Värdet på terminskontrakten speglar marknadens förväntningar på framtida prisutveckling på spotmarknaden. Ett terminskontrakt innebär att parterna åtar sig att köpa/sälja en tillgång – i detta fall el - till ett bestämt pris vid en viss framtida tidpunkt. Terminskontrakt kan vara standardiserade s.k.”futures” eller OTC-kontrakt, ”forwards”. På Nordpool handlas futures med löptider på normalt ett par månader och forwards med löptid upp till fyra år. Nord Pool erbjuder även en särskild typ av forwardprodukt, Con- tracts for Differences (CfD: s). Till skillnad från terminskontrakten, som innebär att aktören säkrar sig mot prisrörelser i systempriset, innebär denna typ av kontrakt att aktören säkrar sig mot skillnader i områdespris, dvs. pris- skillnader som uppstår mellan olika områden i Norden till följd av begräns- ningar i överföringskapaciteten mellan olika områden. När överföringskapa- citeten inte räcker till för att upprätthålla systempriset i hela området kom- mer olika marknadspriser att gälla inom olika prisområden.
Genom optioner kan aktörerna säkra sig mot både pris- och volymrisker. De optioner som handlas på Nord Pool är europeiska och kan lösas först på lö- sendagen. På Nord Pool är den underliggande varan ett forwardkontrakt. Avvecklingen av affärerna sker för samtliga instrument finansiellt, dvs. utan några fysiska leveranser av el.
Även om affärer med eldrivat kan göras för att spekulera i prisförändringar är agerandet på eldrivatmarknaden i första hand ett sätt för företag som handlar med el att säkra de priser man kontrakterat med sina kunder mot de ibland kraftiga fluktuationer som präglar elpriserna. Derivatmarknaden på- verkar på så sätt det elpris som hushåll och företag betalar.
[5] Svensk Energi 2001a, ”Elmarknadens utveckling och struktur 2000”.


Så här fungerar elmarknaden,
Energimarkndsinspektionen 2021-03-03 https://ei.se/konsument/el/sa-har-fungerar-elmarknaden

Diagram över elproduktionens kostnader med vattenkraft, kärnkraft, vindkraft, indikerande produktion och efterfrågan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att ingen kan förlora på derivathandel undrar jag var du har hört nånstans. ?

Sen är det ju inte så att producenten ”förlorar” pengar på att säkra delar av sin produktion bara för att det efteråt visade sig att spoten blev högre…
 
Z Zodde skrev:
Att ingen kan förlora på derivathandel undrar jag var du har hört nånstans. ?
Just det skrev jag med en mycket stor portion ironi…
Sen är det ju inte så att producenten ”förlorar” pengar på att säkra delar av sin produktion bara för att det efteråt visade sig att spoten blev högre…
(y)
Någon måste väl omvandla de finansiella instrumenten till ”fysisk handel” till börspris eftersom all handel (i alla fall 90%) sker på elbörsen till sportpris. Jfr handel med optioner och CfDer etc på börsen.
För handel utanför elbörsen syns varken pris eller volym men den är ju liten (10%).

Förr (före vindraften och vädergudarna styrde elpriset) låg riskpremier på 0,8 till 6 öre per kWh
Vad kommer riskpremier för fast pris ligga på i framtiden?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Just det skrev jag med en mycket stor portion ironi…
(y)
Någon måste väl omvandla de finansiella instrumenten till ”fysisk handel” till börspris eftersom all handel (i alla fall 90%) sker på elbörsen till sportpris. Jfr handel med optioner och CfDer etc på börsen.
För handel utanför elbörsen syns varken pris eller volym men den är ju liten (10%).

Förr (före vindraften och vädergudarna styrde elpriset) låg riskpremier på 0,8 till 6 öre per kWh
Vad kommer riskpremier för fast pris ligga på i framtiden?
Här blandar du nog ihop en lite. De 10% spot som inte omsättes på Nordpool omsätts på andra börser.
Futures omsätts huvudsakligen på Nasdaq och där syns både pris och volym.
 
Z Zodde skrev:
Här blandar du nog ihop en lite. De 10% spot som inte omsättes på Nordpool omsätts på andra börser.
Futures omsätts huvudsakligen på Nasdaq och där syns både pris och volym.
Vilka börser?
Börsen finns ju för att köpare och säljare ska enas om ett pris vilket båda parter tycker är bra. Det går väl att komma överens om ett pris utanför börsen?
Jag är inte i branschen så jag får förlita mig på vad myndigheter och branschen skriver...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.