D Dilato skrev:
Det var precis så jag menade.
Det verkar som att din triac faktiskt funkar.
Det är bra, även om det gör det hela lite klurigare att hitta den felande komponenten. Kvar finns bara IC och kondensator.
 
 
  • Gilla
TuXy
  • Laddar…
S
J jonaserik skrev:
Det med JÄVLA syn får stå för dig. Så jag betackar mig för sådana kommentarer. Tänk till lite själv.
Vadå får stå för mig? Vem skulle min kommentar annars stå för?
Jag vidhåller alltså att jag tycker du har en jävla syn. TS har solklart visat sig vilja ge radiatorn ett försök att reparera vilket är positivt både ekonomist och miljömässigt.

J jonaserik skrev:
I åtanke på vad skrev, så har TS nu spenderat tillsammans med er andra på forumet mer tid än vad det tar tillverkaren att tillverka kortet och räknas den tiden som en ekonomi som du och andra förlöst sig på här. Så har nog TS kunnat köpa 5 st helt nya radiatorer. NU är det lite av egenintresse för TS att kunna laga något och inte ha ett tänkande som slit och släng som många i samhället har. Även jag har lagandet som tänk.
Det har du ju inte, du har ju visat solklart på motsatsen, det ska slängas och köpas nytt vid minsta fel. Inser du inte vad du skrev tidigare?
J jonaserik skrev:
går det är det bra, men kostar det för mycket mot en kund avstår jag.
Tycker du att det verkar som att TS lagar element professionellt åt en kund just nu, eller är det sin egen radiator han försöker reparera kanske?
 
Redigerat:
  • Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
T TuXy skrev:
Det är bra, även om det gör det hela lite klurigare att hitta den felande komponenten. Kvar finns bara IC och kondensator.
Ibland finns det sprickor i kopparbanorna på kortet så att det inte blir kontakt. Lödningar kan ge dålig kontakt trots att de ser hela ut. Det är två tänkbara problem. I synnerhet när kortet är så bränt som det är.

Om det ser ut som det brukar har du ett motstånd och lysdioden mellan IC:n och triacen. Lyser lysdioden så går det ström igenom den. Men det kan vara så att det är dålig kontakt eller motståndet mellan IC och triac är bränt och har för högt värde så att det räcker för att tända lysdiod men inte triac.
 
  • Gilla
TuXy och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Vadå får stå för mig? Vem skulle min kommentar annars stå för?
Jag vidhåller alltså att jag tycker du har en jävla syn. TS har solklart visat sig vilja ge radiatorn ett försök att reparera vilket är positivt både ekonomist och miljömässigt.


Det har du ju inte, du har ju visat solklart på motsatsen, det ska slängas och köpas nytt vid minsta fel. Inser du inte vad du skrev tidigare?

Tycker du att det verkar som att TS lagar element professionellt åt en kund just nu, eller är det sin egen radiator han försöker reparera kanske?
Det finns gott om argument för att inte lägga ner massor med tid på att laga och reparera ett kretskort till en elradiator. Skärp till dig. Du bistod med den otrevliga tonen mot någon som inte nödvändigtvis ser saker på samma sätt som du.

Som andra nämnt så kan kopparbanor vara påverkade, kondensatorer uttorkade, ledarisolering påverkad och andra materialutmattningssymtom relaterade till ålder och värme. Så för ett rent utbildningssyfte så absolut, lappa o laga o felsök.

Men en elradiator är obevakad under större delen av sin driftstid. Vad kan hända om en skyddsfunktion sätts ur spel?

Fullkomligt rimliga invändningar mot att laga kortet på detaljnivå, i synnerhet utan specialkompetensen för det. (Och självklart uppmuntrar jag laborationer och sökandet efter ny kunskap). Men om ett nytt kort går att få tag på så finns starka argument för det.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
S
T Tsdoesds skrev:
Det finns gott om argument för att inte lägga ner massor med tid på att laga och reparera ett kretskort till en elradiator. Skärp till dig. Du bistod med den otrevliga tonen mot någon som inte nödvändigtvis ser saker på samma sätt som du.

Som andra nämnt så kan kopparbanor vara påverkade, kondensatorer uttorkade, ledarisolering påverkad och andra materialutmattningssymtom relaterade till ålder och värme. Så för ett rent utbildningssyfte så absolut, lappa o laga o felsök.

Men en elradiator är obevakad under större delen av sin driftstid. Vad kan hända om en skyddsfunktion sätts ur spel?

Fullkomligt rimliga invändningar mot att laga kortet på detaljnivå, i synnerhet utan specialkompetensen för det. (Och självklart uppmuntrar jag laborationer och sökandet efter ny kunskap). Men om ett nytt kort går att få tag på så finns starka argument för det.
Ts frågade SPECIFIKT "Hur ska jag börja" och får svaret "Inte alls" av någon som hellre kastar saker än att laga dom. Det låg inte i linje med vad TS frågade efter.

Kopparbanor kan vara påverkade på alla gamla elektriska apparater, ska allt slängas efter en viss tid, eller ska man kasta alla gamla radiatorer? Vid vilken ålder ska dom ut isåfall? Att kondensatorn torkat är väl det minsta problemet här tycker du inte?

TS vill/ville ju få fart på radiatorn igen eller hur? Säg då till honom att han bör byta kondensatorn då den kan ha åldrats i förtid pga. värmen.

Men i en värld där allt vore gratis och resurser oändliga så är det helt rätt, då bör man byta alla apparater så fort garantitiden gått ut för säkerhets skull. :)
 
  • Gilla
TuXy och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.