T TuXy skrev:
Jag har mätt alla komponenter utom ICn. Tänker att det kanske är den eftersom inga av de andra brunnit sönder och visar ett värde som är helt åt skogen.

Mätt vad? Resistans? Det går inte att mäta resistans på en diod och dra några slutsatser om funktionen.
 
  • Gilla
Bjober och 2 till
  • Laddar…
T TuXy skrev:
Ja, mätte resistans. Har ett defekt kort och ett nytt..
useless useless skrev:
Mätt vad? Resistans? Det går inte att mäta resistans på en diod och dra några slutsatser om funktionen.
Såhär visar multimetern i diod-läget.
 
  • En person mäter elektronikkomponenter med en digital multimeter som visar 7,04 på skärmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T TuXy skrev:
Såhär visar multimetern i diod-läget.
och när du vänder på proberna (så du mäter i spärr-riktningen)?
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
D Dilato skrev:
och när du vänder på proberna (så du mäter i spärr-riktningen)?
Då visar den såhär, så då antar jag att den fungerar som den bör?
 
  • Elektronisk reparation, multimeter används, demonterad apparat, hand, kretskort, komponenter, skruvmejsel, träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Ja, det verkar vara rimliga siffor.
 
Hade du mätt rakt över termosäkringen? Skall vara 0 ohm, ser ut som den sitter i serie med värmeelement, ntc är nog den lilla gråa mitt på kortet. Skulle nog också möta upp potetiometern som sitter nära kolmilan. De brukar ej gilla hetta
 
A
Visst är det så att för att mäta en diod så måste multimetern ge tillräcklig framspänning?
 
Ja. Det är den man mäter med diodtestfunktionen.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
är kapacitansen på elektrolytkondensatorn uppmätt - med den värmen den befunnits i så är den troligen knalltorr inuti och därmed låg/ingen kapacitans och hög inre resistans.

så... jag skulle faktiskt prova att byta den först då om strömförsörjningen är vek och spänningen ripplar mycket i avsaknad av kapacitans så är det svårt att få resten att fungera som tänkt.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Visst är det så att för att mäta en diod så måste multimetern ge tillräcklig framspänning?
Ja, en vanlig diod har typ 0.7 Volt framspänning och det mindre än vad de flesta multimetrar använder i resistansläge så det går att mäta.
TS har ju dessutom mätt med diod-läget.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
T TuXy skrev:
Lysdioder lyser iaf.
Jag vill gärna ta fasta på det här. Lyser den oavbrutet eller beror det på i vilket läge temperaturvredet står? Ofta sitter lysdioden i serie med gaten till triacen så att den lyser när elementet värmer. Så om lysdioden lyser när du skruvar upp vredet och slocknar när du skruvar ner det så fungerar allt på kortet fram till triacen.

Den blanka komponenten som @Dilato zoomar in är en termosäkring. Har du kontakt genom den? Vad har du för resistans genom själva elementet?
 
Kanske inte är något, men det ser ut som den vita ledaren har legat och svetsat mot något. Är isoleringen skadad där?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
X xxargs skrev:
är kapacitansen på elektrolytkondensatorn uppmätt - med den värmen den befunnits i så är den troligen knalltorr inuti och därmed låg/ingen kapacitans och hög inre resistans.

så... jag skulle faktiskt prova att byta den först då om strömförsörjningen är vek och spänningen ripplar mycket i avsaknad av kapacitans så är det svårt att få resten att fungera som tänkt.
Det är väl dom tre komponenterna jag markerade med nummer som är strömförsörjningen så jag håller med om kondensatorn.
Elektroniskt kretsschema, UAA2016 puls-förstärkare, komponenter, nätspänning, utgång, kondensator, motstånd.
Mäter man mellan pin 7 & 5 ska man få -8.7V relativt pin 7.
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Hade du mätt rakt över termosäkringen? Skall vara 0 ohm, ser ut som den sitter i serie med värmeelement, ntc är nog den lilla gråa mitt på kortet. Skulle nog också möta upp potetiometern som sitter nära
Då får jag 0,2 över termosäkringen.
Potentiometern fungerar och ändras när jag vrider.
 
Ok säger som andra här att kodningen brukar vara 1a grej och kolla men hade, du inte mätt denna? Kräver förstås, att multimeter kan det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.