Har en radiator LVI som inte värmer. Identifierar att jag enbart får genom ca 14-15v i kretskortet.

Har löddat om samtliga punkter så misstänker att det är någon komponent som inte riktigt vill längre.

Hur ska jag börja?
 
  • Demonterad elektronisk enhet med kretskort och plastkåpa, skruvmejsel, kablar, samt elektroniska komponenter på träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppnat elektriskt kretskort med komponenter och anslutningar på ett träunderlag, delar av ett apparatskal syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet elektriskt kretskort med komponenter, kablar och lödning, placerat på träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här har det gått varmt!
Jag skulle börjat med att mäta upp i ordning:
Elektronisk kretskort, transistor, kondensatorer, motstånd, kretskomponenter, inbyggt system, lödning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och sedan resten av passiva komponenter
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Inte alls ,lönar sig inte, det har skjutit i kortet som syns, köp en ny och sätt dit, sen kan labba med trasiga. Beroende på hur gammalt det är, så är det nya modeller på termostater nu. Går att se typ på skylten för rätt del.
 
  • Gilla
stefan57
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Inte alls ,lönar sig inte, det har skjutit i kortet som syns, köp en ny och sätt dit, sen kan labba med trasiga. Beroende på hur gammalt det är, så är det nya modeller på termostater nu. Går att se typ på skylten för rätt del.
Nja, det är ju billiga komponenter (sammanlagt max en femtilapp, dyrast är IC:n som kostar 25 kronor) så det är rätt enkelt att reparera (om man vet hur man mäter).
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Här har det gått varmt!
Jag skulle börjat med att mäta upp i ordning:
[bild]

och sedan resten av passiva komponenter
Nr 1: 183,9 k
Nr 2: 32,7 k
Nr 3: 1,564 m

Alla de små motstånden har normala värden. Har mätt på allt utom IC-kretsen samt den svarta komponenten som jag är osäker på hur jag ska mäta.
Lysdioder lyser iaf.
 
  • Elektronisk kretskort med komponenter och trassliga kablar inuti en apparat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den svarta är en triac som styr ut spänningen till elslingan. Kommer det inget till slingan så är det nog stopp i den. har du kollat den blanka i plastboxen till vänster, det är ett om jag inte har helt fel nu, ett överhettningskydd som när det löser måste bytas
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Den svarta är en triac som styr ut spänningen till elslingan. Kommer det inget till slingan så är det nog stopp i den. har du kollat den blanka i plastboxen till vänster, det är ett om jag inte har helt fel nu, ett överhettningskydd som när det löser måste bytas
Triacen har värdet 72-74 på denna samt ett annat likadant kort som fungerar. Även den blanka ska fungera då det är kontinuitet innan och efter.
 
Låt mig först förklara att jag vet egentligen ingenting om ditt element eller dess kontroller men jag har jobbat med elektronik hela mitt liv så man snappar upp en del på vägen 😉

Nr 1: 183,9 k
Nr 2: 32,7 k
Nr 3: 1,564 m

Nr 1 är en diod, den leder i en riktning och spärrar i den andra.
Den kan mätas i kretsen, men för att vara 100% säker bör i vart fall en ände lödas bort.
https://www.electronicshub.org/test-a-diode/

Nr 2 är en 33K resistor, den är hel.

Nr 3 är en kondensator, den bör mätas urplockad.
https://www.wikihow.com/Test-a-Capacitor

IC:n är en "Zero voltage switch power controller"
https://www.electrokit.com/uploads/productfile/40352/UAA2016-D.PDF

som driver en Triac (den svarta klumpen med tre ben).
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Låt mig först förklara att jag vet egentligen ingenting om ditt element eller dess kontroller men jag har jobbat med elektronik hela mitt liv så man snappar upp en del på vägen 😉

Nr 1: 183,9 k
Nr 2: 32,7 k
Nr 3: 1,564 m

Nr 1 är en diod, den leder i en riktning och spärrar i den andra.
Den kan mätas i kretsen, men för att vara 100% säker bör i vart fall en ände lödas bort.
[länk]

Nr 2 är en 33K resistor, den är hel.

Nr 3 är en kondensator, den bör mätas urplockad.
[länk]

IC:n är en "Zero voltage switch power controller"
[länk]

som driver en Triac (den svarta klumpen med tre ben).
Har provat ta bort dioden och på det felande kortet visar den 189,3 men på ett annat som fungerar visar den 154. Borde vara inom tolerans..

Känns som det enda som inte är mätt nu år IC-kretsen.
 
Du har även en IC-krets som säkert styr triacen, då får du mäta på den som fungerar och jämföra. Men var försiktig lätt att få kortis mellan benen på dom. Trångt
 
J jonaserik skrev:
Du har även en IC-krets som säkert styr triacen, då får du mäta på den som fungerar och jämföra. Men var försiktig lätt att få kortis mellan benen på dom. Trångt
I databladet jag länkade till finns all info:
Elektrisk kretsschema för applikation, inkluderar sensor, DAC, synkronisering, förstärkare och lastanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
D Dilato skrev:
I databladet jag länkade till finns all info:
[bild]
Det där är en helt annan nivå 😁
 
T TuXy skrev:
Har provat ta bort dioden och på det felande kortet visar den 189,3 men på ett annat som fungerar visar den 154.
Vad har du mätt då?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad har du mätt då?
Jag har mätt alla komponenter utom ICn. Tänker att det kanske är den eftersom inga av de andra brunnit sönder och visar ett värde som är helt åt skogen.
 
Den här blanka prylen, kan det vara tempsensorn (NTC) ?
Närbild på en vit plastkonstruktion med en metallisk knapp eller sensor. Delvis demonterat eller öppnat tillstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.