Känns bra att få tillbaka 50öre på förbrukningen när man fortfarande har ett bundet avtal till nästa höst på 32öre kw/h. Dock går man inte plus iaf då det tillkommer ju överföringsavgifter osv men själva elhandeln går man nog + på. :)

Jag brukar fan i mig alltid ha otur med allt så detta känns som att nångång ska det väl vara min tur. :)
 
  • Gilla
sijo 50 och 3 till
  • Laddar…
hsd
Elmarknadsinspektionen har inte sagt sitt ännu
 
C
C cbrolin skrev:
Anledningen till att man valt att göra så här är att man vill undvika att folk slösar med elen.
Det innebär ju antingen att:
a. Man haft den insikten hela tiden men medvetet valt att ljuga väljarna rakt upp i ansiktet.
b. Man gått till val med ett förslag som var så dåligt genomarbetat att det inte gick att realisera. Något man för övrigt kritiserat andra för.
Vet inte vilket alternativ som är värst...
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Försäkringskassan får i uppdrag, tillsammans med Svenska kraftnät, att se till att regeringens elstöd betalas ut till elkunder i Sverige.

Myndigheten får 30 miljoner kronor i år för att genomföra arbetet, skriver regeringen i ett pressmeddelande.

"Vi återkommer så snart vi kan med mer information om utbetalning av ersättning", säger äldre- och socialförsäkringsminister Anna Tenje i pressmeddelandet.

Försäkringskassan och Svenska kraftnät ska också där det krävs samarbeta med andra myndigheter och aktörer.
 
C cpalm skrev:
Det innebär ju antingen att:
a. Man haft den insikten hela tiden men medvetet valt att ljuga väljarna rakt upp i ansiktet.
b. Man gått till val med ett förslag som var så dåligt genomarbetat att det inte gick att realisera. Något man för övrigt kritiserat andra för.
Vet inte vilket alternativ som är värst...
Förslaget är ett beställningsjobb av förra regeringen. Så jag tror snarare på:
c. Man hade inte tid att ta fram och förankra ett eget förslag, så man tog det förslag svenska kraftnät redan jobbade på som skulle vara klart i början av november.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Försäkringskassan får i uppdrag, tillsammans med Svenska kraftnät, att se till att regeringens elstöd betalas ut till elkunder i Sverige.

Myndigheten får 30 miljoner kronor i år för att genomföra arbetet, skriver regeringen i ett pressmeddelande.

"Vi återkommer så snart vi kan med mer information om utbetalning av ersättning", säger äldre- och socialförsäkringsminister Anna Tenje i pressmeddelandet.

Försäkringskassan och Svenska kraftnät ska också där det krävs samarbeta med andra myndigheter och aktörer.
Var läste du det? Undrar varför man inte går via elnätsägarna som tidigare?
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jag har 2 lägenheter där hyresgästerna kommer få egen elmätare i år (hoppas jag) undra hur det blir åt dom?
Antar att dom inte får nåt alls?
Iof är det här retroaktivt så är det ju jag som ska ha det men är det stöd för i vinter så blir det ju fel...
 
C
useless useless skrev:
Förslaget är ett beställningsjobb av förra regeringen.
Jo, det var ju där vi började när jag undrade om vi därmed fortfarande kan förvänta oss att det utlovade pristaket kommer, utöver att (S) färdigberedda förslag nu släpps fram.

Tidsperspektivet ju inte direkt okänt när (M) lovade att pristaket skulle vara på plats 1/11. Att man nu insett att tiden inte räcker till faller under mitt alternativ b) = så dåligt underbyggt förslag att det inte gick att genomföra.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Var läste du det? Undrar varför man inte går via elnätsägarna som tidigare?
För att de inte har den likviditet som behövs. För lite större elhandlare rör det sig om några miljarder som ska skaffas fram på någon månad.
Man vill inte heller att det blir som förra vintern då man fick till godo på elräkningen, utan pengarna ska betalas ut till kunderna direkt.
 
C cpalm skrev:
Det innebär ju antingen att:
a. Man haft den insikten hela tiden men medvetet valt att ljuga väljarna rakt upp i ansiktet.
b. Man gått till val med ett förslag som var så dåligt genomarbetat att det inte gick att realisera. Något man för övrigt kritiserat andra för.
Vet inte vilket alternativ som är värst...
Det är SvKs förslag. Inte regeringens.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag har 2 lägenheter där hyresgästerna kommer få egen elmätare i år (hoppas jag) undra hur det blir åt dom?
Antar att dom inte får nåt alls?
Iof är det här retroaktivt så är det ju jag som ska ha det men är det stöd för i vinter så blir det ju fel...
Det blir inte fel om du skickar pengarna vidare till dina hyresgäster.
 
  • Gilla
tergo och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jo, det var ju där vi började när jag undrade om vi därmed fortfarande kan förvänta oss att det utlovade pristaket kommer, utöver att (S) färdigberedda förslag nu släpps fram.

Tidsperspektivet ju inte direkt okänt när (M) lovade att pristaket skulle vara på plats 1/11. Att man nu insett att tiden inte räcker till faller under mitt alternativ b) = så dåligt underbyggt förslag att det inte gick att genomföra.
Vad menar du? Pristaket är redan på plats.
 
  • Wow
Fairlane
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Vad menar du? Pristaket är redan på plats.
Du menar helikopterpengarna till alla som har ett elabbonemang?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
C
C cbrolin skrev:
Vad menar du? Pristaket är redan på plats.
OK, då har jag missat nåt. Vad blir maxpriset framöver då?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.