Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns ju studier och beräkningar.
Som naturligtvis starkt påverkas av valda avskrivningstider och avkastningskrav.
Men här ...
[länk]
...kommer man fram till att de i Europa senast färdigställda eller snart färdigställda reaktorerna kommer behöva 117öre/kWh.
Men lyckas man bättre med att hålla nere kostnader och byggtider så är halva kostnaden möjlig
jo, det är höga kostnader förknippade med kärnkraften och det går givetvis ut över produktionskostnaden som springer iväg till följd av höga kapitalkostnader (en del debattörer verkar bara dela anläggningskostnaden med antalet driftår, medan de stora utgifterna hamnar på kapitalkostnaderna, som dessutom börjar ticka på under den långa byggtiden

med de långa tidshorisonterna för kärnkraft så blir resultatet också varierat beroende på antaganden om framtida prisändringar i bränslepris och andra driftkostnader, den faktiska byggtiden (4 år eller 17...) osv

andra kraftslag har lägre kapitalkostnader och mindre osäkerheter i byggtid och driftkostnader
 
A ajn82 skrev:
Jag började tråden med att konstatera att jag var nöjd med 3 år bundet på 93 öre, såklart inte mindre nöjd nu, men både då och nu tycker jag priser runt en krona på kWh är fullt rimligt.

[länk]

Om priset för att pressa snittpriset lägre är kraftiga prisfluktationer och ransonering vill jag inte det ska vara billigare.
sorry, jag missade ditt tidiga inlägg i tråden och att du var nöjd med runt en krona per kWh – alla forumdeltagare verkar dock inte lika nöjda

visst kan man tänka sig en premiumavgift för att undvika fluktuationer, men det finns ju gränser...

fast jag tror det är en känslosam sammanblandning mellan fluktuation och prisnivå – för i slutänden är det rimligen genomsnittet som är relevant, det som faktiskt tär från plånboken

innan de ryska gasmanipulationerna började i fjol så låg den dagliga prisfluktuationen kring 2.5 gånger mellan min- och maxpris över dygnets timmar – jag minns inte att någon då pratade om att vilja betala extra för att slippa prisväxlingarna mellan dag och natt
 
Prisfluktationer i sig är såklart inte ett problem, snittkostnaden är det som avgör kostnaden långsiktigt.

Men, den bakomliggande orsaken till fluktuationen är, dålig matching mellan tillgång och efterfrågan, som i sin extrem leder till ransonering och/eller avstängning.
 
det är väl ingen dålig matchning mellan utbud och efterfrågan? om det inte finns en matchning så leder det till ransonering/avstängning viket vi inte upplevt i Sverige

det som utlöst de väldigt påtagliga prisfluktuationerna är den väldigt höga kostnaden för gas – när gas användes till belastningstopparna för +1 år sedan så fluktuerade priset även då, men med det då rådande gaspriset så var topparna mycket lägre, så ingen brydde sig nämnvärt
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Men nu hade väl tyska staten börjat svänga mot kk igen?
Fan tro’t. Att de under galgen accepterar att kortsiktigt driva vidare tre reaktorer för att inte bli politiskt lynchade är inte direkt samma sak som att de är varma kärnkraftsvänner.

Å andra sidan har de tre partier i regeringen. Alla tycker inte nödvändigtvis lika.
 
D djac skrev:
Ja jo, eller så är det som vanligt att de som är i branschen kan sin verksamhet bättre än folk i allmänhet.
Mig veterligen är även Barsebäcks VD ”i branschen”, så det är inte en fråga om vad man i bransch vs allmänhet tycker, utan om att hon snabbt blev tillrättavisad från högre ort inom koncernen.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Mig veterligen är även Barsebäcks VD ”i branschen”, så det är inte en fråga om vad man i bransch vs allmänhet tycker, utan om att hon snabbt blev tillrättavisad från högre ort inom koncernen.
Hon kan ju knappast ha kört en reklamkampanj i ett år före valet utan att högsta ort vetat om det...
 
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Mig veterligen är även Barsebäcks VD ”i branschen”, så det är inte en fråga om vad man i bransch vs allmänhet tycker, utan om att hon snabbt blev tillrättavisad från högre ort inom koncernen.
Jo, såklart men svårt för mig att veta om hon är en outlier, ekonomiskt ansvarslös, inte är insatt i den totala ekonomin för bolaget (typiskt har inte mellanchefer det), eller om hon bara inte är så skarp som resten av branschen, ingen aning men jag är i allmänhet försiktig med att sätta för stor tillit till enskilda som har sett ljuset.
 
För de som fortfarande tror på allmosor från regeringen:
https://www.svd.se/a/dwReGz/finns-det-en-dold-agenda-i-elpriskaoset-skriver-bengt-ekenstierna
Anledningen till de skenande elpriserna är en dysfunktionalitet i prissättningsmekanismen av elen på Nordpool, där de ökade exportvolymerna till andra länder i Europa plötsligt blir prissättande för elen i södra Sverige. Man benämner det med att vi importerar högkostnadsländernas elpriser när vi exporterar el från SE4 (södra elområdet).

Vi trodde därmed att det var grönt ljus för Sverige att genomföra de av Beken-teamet föreslagna justeringarna i Nordpools prissättningsmodell. Till vår förvåning avvisades våra propåer härom av svenska politiker, ivrigt påhejade av de så kallade expertmyndigheterna och nationalekonomer. Istället konstaterar vi att regeringen väljer att använda delar av de pengar som elkonsumenterna blivit ”rånade” på och som benämns flaskhalsavgifter i ett politiskt skapat omfördelningsprogram (omfattande 25 procent av de samlade omotiverade högre elpriserna).

Men sådan här omfördelning via bidrag löser inte grundproblemet. Kunderna kommer fortsatt att ha skyhöga elräkningar och förmögenhetsöverföringen fortsätter. När vi påtalar detta får vi inga svar, varken från nytillträdda energiministern Ebba Busch eller från hennes stab.

Regeringen bör tala klarspråk om dessa förhållanden. Då kan vi lägga ner vårt arbete med att försöka hitta lösningar på den nu pågående förmögenhetsöverföringen som främst drabbar elkonsumenterna söder om Dalälven och som driver en inflation som vi inte har sett i mannaminne. Följden blir att många småföretagare tvingas dra ner på sin verksamhet eller i värsta fall lägga ner samtidigt som de svenska hushållen tvingas att förändra sina levnadsvillkor radikalt.

Om det är så att dessa 100-tals miljarder krävs för att andra prioriteringar i Sverige, till exempel utmaningar kring brottsbekämpning, upprustning av försvaret, sjukvård och skola – då bör regeringen förklara det och använda skatter för att få in dessa pengar på ett tydligt och hederligt sätt.
 
Mikael_L
Coolt, nu har vi haft negativt elpris igen.
Svagt negativt pris (-0,07 öre/kWh) under småtimmarna, kl 03 - 05.

Det blåser bra idag, det började igår em, och priserna sjönk från kl 14 och 41 öre till midnatt med endast 7 öre.
Efter midnatt så fick vi 7 öre och noll öre vid kl 4, sen börjar vår konsumtion öka och priset något, till 2-3 öre under dagen, vid middagstid ökar det med några enstaka öre till för att åter sluta med 0,01 öre negativt pris vid midnatt. Morgondagens pris är inte auktionerat klart än.

Hela dagen har mer än hälften av Svensk elkraft producerats med vindkraftverk, kärnkraft har stått för 25-30%. (Skönt för ägarna av Ringhals idag att R4 står stilla, idag går alla reaktorer med saftig förlust).

Ja vad kan vi lära oss av detta. Är det pga av stor Svensk kraftproduktion som vi får lågt elpris.
Nja, delvis förstås.
Men vi kikar på Danmark, det blåser bra där också, De har haft uppåt 90% vindkraft i sin elproduktion (resten år troligen kraftvärme, som måste gå ändå för fjärrvärmens skull) , vilket pressar ner Danska priser.
Så danskarna lägger helt enkelt inget bud i elområde SE4 som är högre, ty danska vindsnurror och kraftvärme går ändå och säljer för noll öre och hoppas att det budas upp till något enstaka öre i alla fall.

Finland då? Ja det har inte tillräckligt med vindkraft, inte tillräckligt med kärnkraft och vattenkraft heller och de skulle gärna haft fetare elkablar från Sverige och Norge. Så de får något lite högre elpris en del av detta dygns timmar, men det är precis på gränsen, så många timmar får de ändå njuta av Svenskt lågt elpris.

Tyskland då?
Ja de skulle verkligen önska att de fick fetare kablar till alla elområden med detta jättelåga elpris.
Men kraften räcker inte där, så de måste ha igång några gas eller kolkraftverk, och får därmed det elpriset i hela Tyskland, som idag varierar mellan ca 1-2 kr/kWh under olika tider på dagen.
På morgonkvisten så maxar Danskarna sina elledningar mot Tyskland och får ner det tyska elpriset lite, för då har DE1 rätt stor överproduktion, och både danskskallarna och tyskarna gör som vi i andra länder, konsumerar mindre el på natten innan kl 0700

Frankrike då?
Ja de har ganska jämnt elpris mellan 1,5 -2 kr/kWh under hela dagen, men går nedåt 1 kr under morgontimmarna. De köper ibland från Tyskland, säljer ibland.


Det är endast Sverige och Norge som drabbas av negativt elpris.
Det beror på att en kärnreaktor stoppar man inte för att det är dåligt betalt några timmar, och vindkraften går ju och går inte att göra något åt, och vattenkraften har sina vattendomar att följa, de kan inte släppa mindre vatten än de är tillåtna.

Norge lite samma sak, vattendomar + deras vindkraft.

Överproduktion = negativt elpris så fort våra utlandsledningar är proppfulla.

I Tyskland har de många gas och kol-kraftverk att dra ner produktionen i och sen stoppa, innan de når negativt elpris. Samma med finland. Jag misstänker att Danmark idag har haft all renodlad kolkraft stoppad, utan att det endast är kraftvärmeverks som knatat på och gett de där sista 10-20% av kraft de behövt.

https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/ALL1/Hourly/?view=table
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
K karlmb skrev:
För de som fortfarande tror på allmosor från regeringen:
[länk]
Eller kanske för de som fortfarande tror att saker kan lösas genom trolleri och amsagor. Bekenmodellen är grundligen sågad här och annorstädes många gånger.
 
  • Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Japp, Uniper har blivit ett tyskt statsverktyg på samma vis som Vattenfall är ett svenskt. Och att ett statsföretag där statsledningen är emot kärnkraft inte tänker bygga någon ny sådan är inte förvånande.

När Blykalla-nyheten kom för två år sen ägde dock inte tyska staten Uniper, så omsvängningen är sannolikt politisk.
Jo men hur konstigt är det med 400 miljarder i förlust samt ska betala nästan 100 miljarder till Fortum som ersättning. Det börjar synas vad Tysklands korkade "Energiewende" kostar"!
(men den röd-gröna sörjan skyller säkert på Putin)
https://www.energinyheter.se/20221104/27744/uniper-gor-forlust-pa-400-miljarder-kronor
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Eller kanske för de som fortfarande tror att saker kan lösas genom trolleri och amsagor. Bekenmodellen är grundligen sågad här och annorstädes många gånger.
Jo "drottningen" Ursula van der Leyen (EU kommisionens ordförande) härstammar ju från Angela Merkel regering och hon viker säkert inte ner sig i sann stortysk maner. Sen är jag inte säker på att Bekenmodellen är det rätta? Hur det än är så bestämmer ACER nuförtiden. Jag blir inte klok på hur ACER styrs politiskt?
https://www.acer.europa.eu/
 
P paralun skrev:
Jo "drottningen" Ursula van der Leyen (EU kommisionens ordförande) härstammar ju från Angela Merkel regering och hon viker säkert inte ner sig i sann stortysk maner. Sen är jag inte säker på att Bekenmodellen är det rätta? Hur det än är så bestämmer ACER nuförtiden. Jag blir inte klok på hur ACER styrs politiskt?
[länk]
De styrs väl av kommissionen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.