C cpalm skrev:
Och media har fortfarande inte förstått hur elpriset fungerar och rapporterar idag att det finns stora pengar att spara på att skjuta upp morgonduschen en timme imorgon. :thinking:
De fattar inte bara det, de korkade journalisterna tror även att man gör varmvatten samtidigt som man duschar...
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Jag sparar pengar på att vara morgontrött; föredrar helt klart dessa morgontoppar i priset jämfört med kvällstopparna. I och för sig kanske man imorgon borde sätta klockan på 7 bara för att gå upp och slå av huvudbrytaren för exakt noll förbrukning de tre dyra timmarna. Har för närvarande inget som inte klarar tre timmar strömavbrott.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nåja. Gaslighting förutsätter ett beroendeförhållande eller allra minst ett informationsövertag. Sådant föreligger ju inte här (möjligen informationsövertaget, och förmågan att söka fram det man vill ha), så det är ju bara att redovisa en motbild om man tycker att den någon annan lägger fram är falsk.

Jag ifrågasätter som sagt också robustheten i vissa av de prognoser han ställer upp, men ingen har här varit i närheten av att vara så faktabaserad i sitt resonerande som han, även om personer som @tommib vist nog så goda prov på hur man bör räkna. Så man får stanna upp och fundera över såväl siffrornas relevans som ens egna förutfattade meningar. Och det är vi alla fria att göra.
Fakta i form av statistik ger avsändaren automatiskt tolkningsföreträde. Cherry Picking av sagda fakta gör det ännu mer kopplat till den egna tesen i synnerhet om det tas ur sitt ursprungliga sammanhang. Gaslighting i modern form handlar om desorientering och är inte nödvändigtvis kopplat till ”beroendeform”

”Gaslighting – så känner du igen varningstecknen”

Sammanfattningsvis, misslyckas man med att förklara på ett pedagogiskt sätt går det enkelt att dränka argumentation med statistik.

Jag föredrar att man presenterar sin modell på ett enkelt sätt och vid behov underbygger med fakta i separerat avsnitt. Att argumentera mot enskilda fakta blir då en detaljfråga som kan hållas separat från huvudargumentationen.

Som man brukar säga: lögn, förbannad lögn och statistik… ;)
 
flera efterfrågar besked om hur framtiden ser ut – och tror att jag sitter på svaret! – men jag har i alla fall tagit en titt i min kristallkula och ser följande utveckling:

nu
rent egoistiskt så har vi redan idag lite för mycket elproduktion i landet – vi har en nettoexport på i genomsnitt 3.1 GW året runt, ungefär 15% utav det som produceras, eller ungefär hela Forsmarks elproduktion (reaktor 1-3)

så vi skulle klara av en nedstängning utav en reaktor eller två (ungefär som när Oskarshamn 3 var avstängd under tio dagar nu i februari, och ingen brydde sig) – men effektbalansen kan bli ansträngd några dagar under vintern när vi skulle behöva förlita oss på import av el från stöttande grannar – och en avstängning av en reaktor minskar givetvis marginalerna om något annat går fel eller om det blir en isen-över-Stora-Bält-vinter

samtidigt så hjälper vår stora elexport mot Finland, Litauen, Polen, Danmark och Tyskland till att minska deras ryska energiberoende – där fyller vår elexport ett extra gott syfte och kunde gärna varit ännu större – det här är inte en tid för att kapa elkablarna till våra grannländer, utan "ju mer export desto bättre" (men det tar lång tid att bygga nya förbindelser...)

på kort sikt, några år
med årets vinter i färskt minne lär det vara en bestående rusning till solceller och värmepumpar – år 2016 fanns det några hundratusen småhus med enbart direktverkande el här i landet, där finns någon TWh eller två att spara in, och solcellerna drar sitt strå till stacken för att minska elbehovet [och ladda den nyinköpta elbilen]

det finns redan ny [landbaserad] vindkraft under utrullning som tas i drift de närmaste tre åren – cirka 2 nya GW motsvarande 7 nya TWh, alltså motsvarande ungefär en ny kärnreaktor om året

om 6-8 år
de första havsbaserade vindkraftsparkerna i södra Sverige börjar leverera ström till fastlandet i SE 3 och SE4

det är inte osannolikt att en eller två av de existerande svenska reaktorerna läggs ner – i en kombination av dålig lönsamhet och förestående reparationsbehov

vattenkraften börjar alltmer spela rollen som aktiv vindkraftsreserv – vid gynnsam vind- och solproduktion sparas vattenkraften och vattenmagasinen kan då fyllas på för att fungera som reserv vid vindbortfall

Sverige kvarstår som en energijätte i norra Europa, Hansa Powerbridge tas i bruk som planerat 2026 och ökar överföringskapaciteten till Tyskland med 700 MW

de svenska järn- och stålprojekten Hybrit och H2GS har båda storskalig produktion, och vätgasproduktion från vindkraft har visat färg om det är ett lönsamt och attraktivt spår som de växlat in på

mitten 30-tal
flera stora havsbaserade vindkraftparker är i full produktion, i svenska, finska och åländska vatten (och utanför baltstaterna, Polen osv)

förhoppningsvis finns det några SMR i drift i Europa så att det går att bedöma om utfästelser om pris och predikterbara projekt (tid, kostnader och lite drift) höll måttet

början 40-tal
de kvarvarande svenska reaktorerna börjar raskt närma sig den tekniska livslängden som man i början av 20-talet pratade om att de hade

kanske ersätts dessa av nya konventionella reaktorer eller SMRer som beställdes i början av 30-talet – eller kanske har 10 år med erfarenheter utav omfattande vätgasproduktion och -lagring lett fram till mer kostnadseffektiva lösningar

japp, så kommer det att bli! ;)
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Men det tar tid om det övht går.

I nuläget måste punktskatter om moms sänkas. Det här kommer sannolikt fortvara i åratal.
Visst kan vi sänka skatter, men om vi återställer marknaden till hur den såg för ett år sedan, med den exportvolymen under vindstilla dagar, som rådde från de nordiska länderna, framförallt Norge, så blir nog de flesta nöjda igen.
 
Det finns inte så mycket att välja på för vår regering i rådande läge.

Skatterna på drivmedel måste ner, enormt mycket. Sverige stannar annars, detta pga att råvarupriserna drivits upp till galna nivåer.

Skatten på elenergi måste gå samma väg, prisökningarna på kontinenten som kontaminerar priser i syd i synnerhet har nu nått sådana nivåer att man måste kasta alla gamla skatteidéer överbord om Sverige ska överleva.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Om någon till äventyrs inte fattat: Europa är i ett krigstillstånd.
 
  • Ledsen
karlmb
  • Laddar…
harka harka skrev:
för att inte upprepa allting så skulle jag vilja hänvisa till mitt inlägg #8263 där jag ganska noggrant går igenom framtidsbehovet enligt ett av Svenska kraftnäts scenarion för 2040, där jag hade gjort denna graf:

[bild]

den innehåller i korthet:
– inget beroende av Ryssland
– inget fossilt
– när det inte blåser ute kommer elen precis som idag
– och industrin – som vill ha prisvärd, fossilfri vätgas till sin produktion – löser det med att producera den med billig vindkraftsel när det blåser och ett vätgaslager för dagar utan billig el
Jösses, finns det någon som tror på allvar att vi skall driva 50% av Sveriges effektbehov en stilla vinterdag med vätgas?? Det tror ju inte ens Centern på.
 
P
P paralun skrev:
Ryssland militärärledning och styrande såklart inkl stridande ryssar, alla inser nog att det här enbart är mycket sorgligt i grund och botten.
Den ryska ledningen tycks ha gått över till blodbadsstrategi nu.
"Bagdad Bob" är den som förnekar att Ukraina står mot en helt överlägsen styrka. (och det vimlar det av)
Den "helt överlägsna" styrkan tycks inte vara fullt så överlägsen som nästan alla trodde i början av kriget.
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Ja MP och S driver verkligen på marknadsliberaliseringen och Alliansen var egentligen bara buktalardockor på MPs långa armar, äntligen får vi reda på sanningen.
Kanske inte MP, men S satte igång bollens rullning i mitten och slutet av 1980-talet.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Ja, krig är dåligt för ekonomin, el och bränslepriser sticker ju i ögonen men jag antar att börsfallen slår väsentligt hårdare mot de flesta, påverkar både besparingar och pension. Det är långt värre i Ryssland, priserna skenar och pengar blir allt mer en bristvara.
För västvärlden blir pinan kortare ju hårdare sanktionerna är. Det är dags att totalt isolera Ryssland ekonomiskt.
 
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
(sen kan jag inte tänka mig att det går åt så mycket elenergi just nu i Ukraina)
Folk behöver laga mat och dricka vatten.
(Och kanske spola toaletten).
 
P
P paralun skrev:
Det här ställer då krav på politisk styrning och givetvist så blir elen dyrare men INTE volatil med stora svängningar i pris!
Jag är lite radikal och hävdar att det blir bättre med mindre politisk styrning. Ta således bort alla politiska begränsningar för ny kärnkraft i Sverige.

Politisk planering av slumpkraft ska givetvis inte heller förekomma.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P
M MagHam skrev:
Putin har med all önskvärd tydlighet visat att vi behöver en inhemsk produktion som i allt väsentligt täcker vårt behov OCH att vi behöver kunna försvara den med näbbar och klor.
Dags att:
-Bygga många fler både KK VK SK + infrastruktur.
-Femdubbla det svenska försvaret
Bygg alla nya kärnkraftverk i havsbandet längs östkusten och gör bara halva inneslutningar av reaktorhärdarna.
Låt dem vara öppna österut.
 
P
D djac skrev:
Vi kan nog sitta ner i båten, det pågår rätt mycket aktivitet och planering för att ställa rysk fossilindustri offside, det tråkiga för rysk ekonomi är att när en sån omställning väl startats så finns det rätt starka ekonomiska intressen som kommer verka för att genomföra den, den blir liksom självspelande och kommer fortsätta även efter Rysslands aggressioner eventuellt upphör.
Det vore bara bra. Ryssland behöver köras i botten och återstartas på ett bättre sätt. Ett ruinerat Ryssland skulle kunna vara mottagligt för en slags Marshallhjälp med lämpliga villkor.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.