K karlmb skrev:
Du påstår alltså att det är något annat än exporten som gett oss dessa rekordhöga elpriser. Kan du som vet allt om elmarknaden och det mesta annat, utveckla det?
Vad är det som är orsaken?
Alla som kan något om marknadsekonomi och prisbildningsteori vet vad marginalprissättning är.
Det är att Priset på den dyraste producerade kWh sätter priset på marknaden (som självklart binds samman av kablar till utlandet.)
Internationella energipriser steg kraftigt mid/end 2021 så att vi också såg ett prisrally är då naturligt.

Detta har dock INGET att göra med Kvantiteten El som Sverige exporterade (eller vilket område du nu syftar på, ändrar sig efterhand) att göra vilket du verkar tro. Volymerna var nämligen ganska lika i slutet av 2021 jmf med slutet av 2020.

Tror faktiskt vi hade haft ungefär samma elpris även om vi varit nettoimportörer end 2021...
 
Redigerat:
K karlmb skrev:
Just nu betalar jag 11 öre. Det är billigt, om det inte hade varit för alla skatter och nätavgufter.
Menar du just denna timmen,, 11öre? För inte har du ett avtal på 11öre?
 
T Tomasmexitegel skrev:
Menar du just denna timmen,, 11öre? För inte har du ett avtal på 11öre?
Just den timmen.
 
  • Gilla
Tomasmexitegel
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Alla som kan något om marknadsekonomi och prisbildningsteori vet vad marginalprissättning är.
Det är att Priset på den dyraste producerade kWh sätter priset på marknaden (som självklart binds samman av kablar till utlandet.)
Internationella energipriser steg kraftigt mid/end 2021 så att vi också såg ett prisrally är då naturligt.

Detta har dock INGET att göra med Kvantiteten El som Sverige exporterade (eller vilket område du nu syftar på, ändrar sig efterhand) att göra vilket du verkar tro. Volymerna var nämligen ganska lika i slutet av 2021 jmf med slutet av 2020.

Tror faktiskt vi hade haft ungefär samma elpris även om vi varit nettoimportörer end 2021...
Du påstår på allvar att pga marginalprissättningen så importerar vi Tysklands priser till Sverige så snart vi släpper på 1 kW i kabeln?
 
K karlmb skrev:
Du påstår på allvar att pga marginalprissättningen så importerar vi Tysklands priser till Sverige så snart vi släpper på 1 kW i kabeln?
Nej, Det är lite mer komplicerat än så utan att jag ska gå in på det i detalj. Till det är min pedagogiska förmåga, detaljkunskap om elnätens flöden/begränsningar, producenters fasta och rörliga kostnader och konsumenternas beteende/konsumtionsmönster för dålig.
Till skillnad från dig chansar jag inte om jag inte i stort har full kontroll. Att sitta och gissa bidrar inte till att höja nivån eller humöret på forumet.

Man behöver dock inte vara ett snille för att förstå att rallyt i Q4-21 INTE hade något med exportvolym att göra då denna volym var lika stor i Q4-20.
 
  • Gilla
  • Älska
nerdybynature och 3 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Nej, Det är lite mer komplicerat än så utan att jag ska gå in på det i detalj. Till det är min pedagogiska förmåga, detaljkunskap om elnätens flöden/begränsningar, producenters fasta och rörliga kostnader och konsumenternas beteende/konsumtionsmönster för dålig.
Till skillnad från dig chansar jag inte om jag inte i stort har full kontroll. Att sitta och gissa bidrar inte till att höja nivån eller humöret på forumet.

Man behöver dock inte vara ett snille för att förstå att rallyt i Q4-21 INTE hade något med exportvolym att göra då denna volym var lika stor i Q4-20.
Energiforsk måste vara rena idioter.
Och dina begränsade pedagogiska färdigheter gör att de måste fortsätta leva i djup okunskap då.
https://energiforsk.se/nyhetsarkiv/storre-elproduktion-hade-kunnat-ge-lagre-elpriser/
 
K karlmb skrev:
Energiforsk måste vara rena idioter.
Och dina begränsade pedagogiska färdigheter gör att de måste fortsätta leva i djup okunskap då.
[länk]
Din länk säger INGET om det vi diskuterar. Nämligen om kraftigt ökad export i 2021… ( som inte stämmer)
Den säger INGET om exportvolym…
Den säger faktiskt inget om Export öht!

Som vanligt söker du nya ämnen/infallsvinklar när du hamnar i en återvändsgränd.

Jag må ha begränsade pedagogiska färdigheter men då agerar jag därefter.

Du borde tagga ner i ämnen du redan tidigare blivit påkommen med direkta faktafel. Vad vill du uppnå med dina märkliga påståenden som direkt kan avfärdas med en enkel googling?
 
Redigerat:
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Du borde tagga ner i ämnen du redan tidigare blivit påkommen med direkta faktafel. Vad vill du uppnå med dina märkliga påståenden som direkt kan avfärdas med en enkel googling?
Så skriver du nu, lever du efter det själv?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Så skriver du nu, lever du efter det själv?
Ja. 98% av det som avhandlas på BH kan jag lite eller inget om, skulle aldrig falla mig in att mästra en snickare, elektriker, rörläggare, skogsarbetare, jurister, advokater, arkitekter eller liknande yrken.
Finans, marknader, räntor, valutor, handel och bank har varit min profession hela livet så där är jag över snittet.
Att då se skribenter som uppenbart inte kan särskilt mycket i dessa områden självsäkert hävda och in absurdum argumentera för felaktiga saker får mig att se svart, de förstör mycket för forumet med risk att folk faktiskt tror på dom…
Har svårt att sånt ska gå stå oemotsagt
Whataboutism lr ständigt skiftande av fokus för att dölja initiala klavertramp istf snabbt pudlande är också förkastligt (pudlande som dessutom har fördelen att korta ned trådar som denna med ett antal 100 inlägg och göra BH till ett bättre forum)
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
pmd och 5 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Din länk säger INGET om det vi diskuterar. Nämligen om kraftigt ökad export i 2021… ( som inte stämmer)
Den säger INGET om exportvolym…
Den säger faktiskt inget om Export öht!

Som vanligt söker du nya ämnen/infallsvinklar när du hamnar i en återvändsgränd.

Jag må ha begränsade pedagogiska färdigheter men då agerar jag därefter.

Du borde tagga ner i ämnen du redan tidigare blivit påkommen med direkta faktafel. Vad vill du uppnå med dina märkliga påståenden som direkt kan avfärdas med en enkel googling?
Håller med om den inte tycker export är något som är betydelsefullt: "Nuvarande begränsningar i överföringskapacitet till andra länder gör att tillkommande el till stor del stannar i Sverige och därför har stor påverkan på priserna här."
När de sedan konstaterar att några fler reaktorer bara skulle fått ner elpriserna det extrema Q4-2021 med 30-50%,, så blir både de och du svaret skyldig : vad var anledningen till den extrema volatiliteten Q4?

Om du för ett ögonblick kan låta bli att sprida dynga på andra här i forumet och istället ge oss din högt värderade kunskap om vad det egentligen var som hände vore jag tacksam.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Håller med om den inte tycker export är något som är betydelsefullt: "Nuvarande begränsningar i överföringskapacitet till andra länder gör att tillkommande el till stor del stannar i Sverige och därför har stor påverkan på priserna här."
När de sedan konstaterar att några fler reaktorer bara skulle fått ner elpriserna det extrema Q4-2021 med 30-50%,, så blir både de och du svaret skyldig : vad var anledningen till den extrema volatiliteten Q4?

Om du för ett ögonblick kan låta bli att sprida dynga på andra här i forumet och istället ge oss din högt värderade kunskap om vad det egentligen var som hände vore jag tacksam.
Whataboutism igen. Varför ska jag avtvingas ett svar på nåt annat än det vi diskuterar? Varför kan du inte hålla dig till den initiala frågeställningen. Varför detta ständiga skiftande av fokus?

Jag kan citera dina 10 värsta osanningar om du vill… Men då sprider jag iofs dynga, det har du rätt i:crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Whataboutism igen. Varför ska jag avtvingas ett svar på nåt annat än det vi diskuterar? Varför kan du inte hålla dig till den initiala frågeställningen. Varför detta ständiga skiftande av fokus?

Jag kan citera dina 10 värsta osanningar om du vill… Men då sprider jag iofs dynga, det har du rätt i:crysmile:
Länken jag gav var ett pedagogiskt försök att få såna som du att tänka ett steg längre och kanske se elefanten i rummet.
Inte whataboutism.
Men vi kan väl återgå till din planhalva då.
Bara ge mig ett svar på trådens ämne.
Varför blev det dyrt i Q4?
Så får vi se vad en proffesionell person som du anser om detta.
Det är väl inte för mkt begärt?
 
K karlmb skrev:
Länken jag gav var ett pedagogiskt försök att få såna som du att tänka ett steg längre och kanske se elefanten i rummet.
Inte whataboutism.
Men vi kan väl återgå till din planhalva då.
Bara ge mig ett svar på trådens ämne.
Varför blev det dyrt i Q4?
Så får vi se vad en proffesionell person som du anser om detta.
Det är väl inte för mkt begärt?
Högre gaspriser i Europa är den viktigaste av flera faktorer som drog pt samma håll!

Se, nu svarade jag på DIN fråga.

Svara nu på min som jag försökt få svar på i flera dagar.

Du hävdade kraftigt ökad export var en av orsakerna.
Kan du belägga att det öht var nån kraftigt ökad export. ??!
 
Z Zodde skrev:
Högre gaspriser i Europa är den viktigaste av flera faktorer som drog pt samma håll!

Se, nu svarade jag på DIN fråga.

Svara nu på min som jag försökt få svar på i flera dagar.

Du hävdade kraftigt ökad export var en av orsakerna.
Kan du belägga att det öht var nån kraftigt ökad export. ??!
Gaspriser?
Ok, och hur kunde dessa påverka vår marknad som inte eldar gas för att producera el?
Vi eldar inte gas i någon större utsträckning längre för uppvärmning heller i Norden.
Du får allt svara på detta också om du ska kunna anses veta något om elmarknaden i Norden.
 
K karlmb skrev:
Gaspriser?
Ok, och hur kunde dessa påverka vår marknad som inte eldar gas för att producera el?
Vi eldar inte gas i någon större utsträckning längre för uppvärmning heller i Norden.
Du får allt svara på detta också om du ska kunna anses veta något om elmarknaden i Norden.
Nu missade du en sak igen, (du måste läsa noggrannare) jag svarade på din fråga och du skulle svara på min.
Istället kör du på med följdfrågor. Vi kan väl svara i tur och ordning. Din tur nu så svarar jag på nästa efter det…

Frågan igen ”Du hävdade kraftigt ökad export var en av orsakerna till skenande elpriser
Kan du belägga att det öht var nån kraftigt ökad export. ??!”
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.