P pmd skrev:
Det tycks finnas en del att lära av Förenade Arabemiraten.
du menar att låta gästarbetarna göra jobbet?
 
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
jag har gjort två grafer över "modern tid" – båda publicerade några tusen inlägg tidigare i denna tråd

– sen finns det en handfull under byggnation i Europa och Americas där jag gjorde en grafik som är en i det närmaste komplett förteckning över alla reaktorer under byggnation och deras kostnader, med något undantag; mer detaljer finns i inlägg #5303:

[bild]

that's about it – sen finns det kanske ett drygt halvdussin till som är i planeringsfas, företrädesvis i Östeuropa
Jo nu vet jag inte vad du har för källa till dina påståenden?
https://world-nuclear.org/informati...eration/plans-for-new-reactors-worldwide.aspx
Förvisso inte många länder i västra Europa men desto fler i östra. Polen samt Tjeckien kommer snart med i s listan.

Sen den riktigt stora anläggningen i världen under uppstart är då Barakah, Förenade Arabemiraten (Dubai) där man insåg att det var bättre att man genererade el med kärnkraft så kunde man sälja mer olja!
https://en.wikipedia.org/wiki/Barakah_nuclear_power_plant

Slutligen så passar nog mindre SMR-reaktorer dagens kunnande samt behov!
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
harka harka skrev:
jag gjorde en graf och inlägg om Sydkorea in en annan tråd (#556)

[bild]

byggtiderna i Sydkorea är för all del kortare än i Europa, men även där har det blivit segare på slutet...
Barakah är då syd-koreanska reaktorer., Kepco
Vidare kommer Rosatom att bygga flera, VVER-1200
Kina samt Indien bygger ett antal reaktorer.
Och vi sitter och käbblar....;)
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
P
harka harka skrev:
du menar att låta gästarbetarna göra jobbet?
Ja, kanske, men främst att lära hur de lyckas bygga kärnkraftverk på kort tid. Förmodligen är inte gästarbetare den största faktorn för det.
 
P pmd skrev:
Ja, kanske, men främst att lära hur de lyckas bygga kärnkraftverk på kort tid. Förmodligen är inte gästarbetare den största faktorn för det.
reaktorerna i UAE är kopior på en Sydkoreansk reaktor som byggdes några år tidigare – saxat från mitt Sydkorea-inlägg

jag tog också med Sydkoreas första exportprojekt, längst ner i grafen – Barakah i Förenade Arabemiraten där två av fyra reaktorer nu är i drift – en kopia av reaktorerna Shin Kori 3&4

– tid mellan kontrakt och kommersiell drift av första reaktorn, drygt 11 år

– prislappen var ursprungligen på $20 miljarder för alla fyra vid kontraktsdatum december 2009, den ska sedan ha stigit till $24 miljarder efter några år; fortfarande "billigt" med 45 miljarder kronor per reaktor (för den ryskbyggda reaktorn i norra Finland anger man en byggtid på sex år till en kostnad av 75 miljarder)


förutom själva köpesumman på 20 miljarder dollar ingick länderna också någon form av '"kärnsamarbete" som jag inte grävt i, men jag uppfattade det som att UAE köpte drift och bränsle från Sydkorea för ytterligare 30 miljarder kronor – men prislappen kändes luddig och jag fick ingen klarhet i hur många år det kontraktet omfattar
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Japp, tror han insett att han hade fel. Nån är stor nog att pudla, andra bara låtsas att det regnar och hoppas alla glömmer
Haha. Ja jag hade väl fel då.
 
P pmd skrev:
Ja, kanske, men främst att lära hur de lyckas bygga kärnkraftverk på kort tid. Förmodligen är inte gästarbetare den största faktorn för det.
harka harka skrev:
reaktorerna i UAE är kopior på en Sydkoreansk reaktor som byggdes några år tidigare – saxat från mitt Sydkorea-inlägg

jag tog också med Sydkoreas första exportprojekt, längst ner i grafen – Barakah i Förenade Arabemiraten där två av fyra reaktorer nu är i drift – en kopia av reaktorerna Shin Kori 3&4

– tid mellan kontrakt och kommersiell drift av första reaktorn, drygt 11 år

– prislappen var ursprungligen på $20 miljarder för alla fyra vid kontraktsdatum december 2009, den ska sedan ha stigit till $24 miljarder efter några år; fortfarande "billigt" med 45 miljarder kronor per reaktor (för den ryskbyggda reaktorn i norra Finland anger man en byggtid på sex år till en kostnad av 75 miljarder)


förutom själva köpesumman på 20 miljarder dollar ingick länderna också någon form av '"kärnsamarbete" som jag inte grävt i, men jag uppfattade det som att UAE köpte drift och bränsle från Sydkorea för ytterligare 30 miljarder kronor – men prislappen kändes luddig och jag fick ingen klarhet i hur många år det kontraktet omfattar
Kopior? Det är en syd-koreansk licens levererad av Kepco.
https://pulsenews.co.kr/view.php?year=2020&no=791784
APR-1400
https://en.wikipedia.org/wiki/APR-1400
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Priset uttrycks i ören. 10öre vs 20 öre är inte mycket i ören men ändå 100pct dyrare. Om skillnaden ökar från 10 till 100ören så reagerar folk på ett helt annat sätt…
Så hur länge kommer norrmännen att gilla läget? Har man slått igen aluminiumverken för gott redan?
 
Z Zodde skrev:
Utan att vara hundra menar jag att skillnaden norr-söder uppstod ungefär samtidigt i Sverige och Norge. Skillnaden i ören blev först riktigt märkbar under andra halvan av 2021 när rallyt tog fart
När exporten tog fart som sagt.
Men det finns inga siffror förstod jag....
 
Z Zodde skrev:
Japp, tror han insett att han hade fel. Nån är stor nog att pudla, andra bara låtsas att det regnar och hoppas alla glömmer
Vad är nu anledningen till elprisrekorden?
Naturlagar eller dumliberalism?
(Vad glad jag blir varje gång jag ser Mp och L kräla i 2-3% av väljarstödet)
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
Elpriserna i södra Sverige slår i taket igen.

Du kan läsa artikeln här: Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Nu är det billigt igen. Fick elräkningen, 150öre kwh. Bra.
 
T Tomasmexitegel skrev:
Nu är det billigt igen. Fick elräkningen, 150öre kwh. Bra.
Just nu betalar jag 11 öre. Det är billigt, om det inte hade varit för alla skatter och nätavgufter.
 
P
K karlmb skrev:
Vad är nu anledningen till elprisrekorden?
Naturlagar eller dumliberalism?
(Vad glad jag blir varje gång jag ser Mp och L kräla i 2-3% av väljarstödet)
Är L också skyldiga till kärnkraftsavvecklingen?
 
P pmd skrev:
Är L också skyldiga till kärnkraftsavvecklingen?
Nej, men den är som sagt inte inblandad här.
De har fel om den också.
 
P
Fel på vilket sätt?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.