Magnus E K
Magnus Filip skrev:
Stämmer, är fake news. Min åsikt för jag menar att det är skillnad mellan spot och kontrakterad el. Enorm skillnad för man kan köpa för 72 öre, se tid. inlägg.

Jämför rörligt elpris med att köpa aktier, vinn eller försvinn. Eller rörlig ränta.
Med den logiken kan jag påstå att priset på tomater i nuläget är 0 kr bara för att jag fortfarande har kvar av årets skörd och inte behöver köpa.

Priset på en vara är aktuellt marknadspris oavsett vad man själv betalar.
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
D
Man kan ju säga att de svenska elpriserna numera sätts efter den ryska krigsmaskinens behov, genom att sammankoppla vår energimarknad med den av rysk gas dominerade europeiska, så regleras energipriserna utefter vilket pris Putin sätter på denna, detta kommer, åtminstone i de södra regionerna, fortsätta vara fallet oavsett hur mycket vi bygger ut produktionen här. Vill man ha priser baserade på vår tillgång och efterfrågan istället så måste man bryta denna kedjan.
 
  • Gilla
karlmb och 7 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Stämmer, är fake news. Min åsikt för jag menar att det är skillnad mellan spot och kontrakterad el. Enorm skillnad för man kan köpa för 72 öre, se tid. inlägg.

Jämför rörligt elpris med att köpa aktier, vinn eller försvinn. Eller rörlig ränta.
Haha what? Trist att hälften av alla avtal i Sverige är baserat på fake news isåfall.
 
R
berisen berisen skrev:
Varför skulle det bli dyrare att köpa el till spotpris jämfört med vanligt rörligt tänker du?
Det skrev jag inte heller. Om man är smart och planerar sin förbrukning så bör förstås snittpriset bli lägre. Däremot är det bara de med timdebitering som har fått betala 6kr/kWh under vissa perioder.

EddieHansson EddieHansson skrev:
Vilket obefogat påhopp.

De som har spotpris väljer ju att styra sin förbrukning till tidpunkter med lägre pris, dvs de hjälper till att balansera elförbrukningen istället för att kräma på vid effekttopparna samtidigt som alla andra.

Även med vanliga rörliga avtal går priserna upp ordentligt nu eftersom de höga priserna har varit så långvariga - vilket är ju anledningen till Norges ersättning.
Ok, hycklare var kanske att ta i, men det är ju minst sagt "att både äta kakan och ha den kvar" om man anser att staten ska gå in och jämna ut topparna när man valt ett abonnemang med stora svängningar.
 
tommib
Magnus Filip skrev:
Det är du som är den tvärsäkre, om mig.
Detta är ett hobby-forum och inte en vetenskaplig institution. Om det är något som jag står emot så är det traditioner, inte fysik.
Alla här har sina idéer, teorier, erfarenheter och råd. Går på dem eller gör det inte, välj djälv. Take it or leave it!
Jag tar och klipper in detta igen då.
Magnus Filip skrev:
Se Lindab takvärme, effektivaste värmen för hus. Men få har det i villa. Takvärme, tydligen var det det lyxigaste och bekvämaste värmen på 70-talet. Troligen för dyrt att montera i villa.
Och lägger till den här. Hyfsat hög svansföring om du frågar mig.
Magnus Filip skrev:
Mot dumhet kämpar gudarna förgäves!
Är du fortfarande av åsikten att takvärme (specifikt från Lindab, enligt dig) är det mest effektiva sättet att värma ett hus?

Jag tycker det är väldigt mycket floskler från dig och väldigt lite fakta. Du är högljudd när du tror dig ha rätt och har väldigt svårt för att backa och medge att du har fel.
 
  • Gilla
LevaLivet och 7 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Alla här har sina idéer, teorier, erfarenheter och råd. Går på dem eller gör det inte, välj djälv. Take it or leave it!
Det kunde ju vara bra då om du själv tänkte efter lite innan du går ut i korståg som ofta slutar i att man får välja "leave it". Eller din lätt oförskämda fråga till andra vad de gör här som ett exempel på din smidighet i en annan tråd där du var ute på cykeln.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
halper halper skrev:
Det är en så vanlig uppfattning att någon borde skriva en pedagogisk förklaring på hur det fungerar med elpriser så att man kan klistra in den så fort spotpris nämns :)
På min rörliga räkning finns posten "spotpåslag" så jag gissar att det blir lite dyrare med rörligt elpris än med "spotpris" (med vilket jag antar att man menar timdebitering).
 
A
GK100 GK100 skrev:
Det kunde ju vara bra då om du själv tänkte efter lite innan du går ut i korståg som ofta slutar i att man får välja "leave it". Eller din lätt oförskämda fråga till andra vad de gör här som ett exempel på din smidighet i en annan tråd där du var ute på cykeln.
Alla är inte som du eller som mig. Är detta forum till för slätstukna kollektivister? Eller alla?

Skall gå på jobbpass strax några dagar. Mkt att höra på jobbet innan jul alla då har bråttom innan julen. Puuhhh

tommib tommib skrev:
Jag tar och klipper in detta igen då.


Och lägger till den här. Hyfsat hög svansföring om du frågar mig.


Är du fortfarande av åsikten att takvärme (specifikt från Lindab, enligt dig) är det mest effektiva sättet att värma ett hus?

Jag tycker det är väldigt mycket floskler från dig och väldigt lite fakta. Du är högljudd när du tror dig ha rätt och har väldigt svårt för att backa och medge att du har fel.
Fråga dem eller någon annan firma. Har jobba
tommib tommib skrev:
Jag tar och klipper in detta igen då.


Och lägger till den här. Hyfsat hög svansföring om du frågar mig.


Är du fortfarande av åsikten att takvärme (specifikt från Lindab, enligt dig) är det mest effektiva sättet att värma ett hus?

Jag tycker det är väldigt mycket floskler från dig och väldigt lite fakta. Du är högljudd när du tror dig ha rätt och har väldigt svårt för att backa och medge att du har fel.
tommib tommib skrev:
Jag tar och klipper in detta igen då.


Och lägger till den här. Hyfsat hög svansföring om du frågar mig.


Är du fortfarande av åsikten att takvärme (specifikt från Lindab, enligt dig) är det mest effektiva sättet att värma ett hus?

Jag tycker det är väldigt mycket floskler från dig och väldigt lite fakta. Du är högljudd när du tror dig ha rätt och har väldigt svårt för att backa och medge att du har fel.
tommib tommib skrev:
Jag tar och klipper in detta igen då.


Och lägger till den här. Hyfsat hög svansföring om du frågar mig.


Är du fortfarande av åsikten att takvärme (specifikt från Lindab, enligt dig) är det mest effektiva sättet att värma ett hus?

Jag tycker det är väldigt mycket floskler från dig och väldigt lite fakta. Du är högljudd när du tror dig ha rätt och har väldigt svårt för att backa och medge att du har fel.
GK100 GK100 skrev:
Det kunde ju vara bra då om du själv tänkte efter lite innan du går ut i korståg som ofta slutar i att man får välja "leave it". Eller din lätt oförskämda fråga till andra vad de gör här som ett exempel på din smidighet i en annan tråd där du var ute
berisen berisen skrev:
Haha what? Trist att hälften av alla avtal i Sverige är baserat på fake news isåfall.
Ja, stämmer.
 
Redigerat:
tommib
Det är väldigt svårt att förstå vad du vill ha sagt. Framför allt så bemöter du inte kritiken mot dig. Du har tid att skriva massor av blaha men du kan inte skriva vad som gör att du är så säker på att du har rätt.

Forumet är givetvis till för alla men det är mer intressant om man har belägg för det man skriver istället för att bara slänga invektiv efter andra som har en annorlunda uppfattning.

Just nu är din argumentation på en väldigt låg nivå.
 
  • Gilla
LevaLivet och 4 till
  • Laddar…
A
Ta reda på själv eller gå på mina hänvisningar om du vill fördjupa dig och är intresserad, har gett massor av tips. Bara din tid nu behövs.
Leider, livet serveras inte på en bricka! Man behöver dra sitt stå själv också.

Gå på strax. Så ha en go söndagskväll!
 
P pmd skrev:
På min rörliga räkning finns posten "spotpåslag" så jag gissar att det blir lite dyrare med rörligt elpris än med "spotpris" (med vilket jag antar att man menar timdebitering).
Säkert olika från leverantör till leverantör, men jag minns att Vattenfall har samma påslag på sitt månadspris som på timpriset. 4 eller 6 öre eller något sådant, vilket känns rätt saftigt i perioder när snittpriset ligger på typ 20 öre …
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
Magnus Filip skrev:
Detta är ett hobby-forum och inte en vetenskaplig institution.
I detta forum finns hobbysnickare och amatörelektriker, men också professionella rörmokare och professionella plattläggare (bl.a.) så att det skulle vara ett hobbyforum håller jag inte med om.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
P
tommib tommib skrev:
Det är möjligt att detta forum inte är det bästa för att lära sig saker
I bygahussammanhang är väl det bästa att studera fysik och byggnadsingenjörsämnet på lämplig högskola och dessutom gå som lärling hos en elektriker.

Näst bäst tror jag är detta forum.
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
tommib
Magnus Filip skrev:
Ta reda på själv eller gå på mina hänvisningar om du vill fördjupa dig och är intresserad, har gett massor av tips. Bara din tid nu behövs.
Leider, livet serveras inte på en bricka! Man behöver dra sitt stå själv också.

Gå på strax. Så ha en go söndagskväll!
Jag har inte sett en enda faktisk referens från dig, bara lösa handviftningar om att fråga något företag som sysslar med installationer av just den typen. Som om det vore något slags objektiv källa.

Det är du som har bevisbördan här eftersom det är du som förespråkar en ickekonventionell lösning.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
tommib
@Magnus Filip
Jag tog och skummade igenom Lindabs takvärmeguide nu och du ska nog läsa den själv som sagt. Den stödjer överhuvudtaget inte ditt påstående om att takvärme skulle vara det mest effektiva sättet att värma upp en villa. Möjligen kan det bli i samma härad som golvvärme om värmekällan är fjärrvärme men annars kommer det oundvikligen blir sämre driftekonomi i och med de höga framledningstemperaturerna som inte alls passar med en värmepump.

Räkneexemplet de använder är en industrihall med 8 m takhöjd, fjärrvärme som primär värmekälla och 0,3 ofrivilliga omsättningar/tim av luften (dvs luftläckage/drag). Även i det exemplet är det nätt och jämt bättre än golvvärme.

Jag kan inte säga att jag vet hur många ofrivilliga omsättningar av luften per timme som är standard att räkna med i en villa men för mig låter 0,3/tim högt. Det kanske inte är det om man kör köksfläkt iofs.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.