F fribygg skrev:
Norrlänningar, Svenskar och Östdanskar är väl definitionen?
Ett par nya reaktorer både i SE03 och SE04 kan nog om inte sänka priset iaf dämpa topparna på elpriset om vi inte bygger mer transmissionskapacitet
Mitt förslag om lastbegränsning är ju betydligt enklare och billigare (även om staten stod för hela investeringen) och kräver inte ens någon uppgradering av stamnätet.
 
M Myckling skrev:
Jag har tidigare länkat till nedanstående artikel och uppmanar åter att ni i skåne ger er på era lokala politiker, de är i högsta grad medverkande till att det ser ut som det gör. Istället för att skrika nazist och andra onyanserade påståenden.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

I elbristens Skåne finns inga planer på ny vindkraft. Faktum är att det inte inkommit några ansökningar på landbaserade snurror på flera år. – Det är bekymmersamt, säger Annelie Johansson, miljödirektör på länsstyrelsen i Skåne.


Det senaste halvåret har elpriserna skenat, speciellt i elområde 4, det vill säga södra Sverige med fokus på Skåne. Landsänden är beroende av "import" norrifrån men också från grannländerna i söder, där elpriset oftast ligger högre och som därmed smittar av sig.

Kapaciteten är också emellanåt på bristningsgränsen. Inför vintern befaras elbrist och/eller ännu högre priser om det blir kallt och den krisartade situationen i Europa fortgår.

Inget på 3–4 år

Mer lokalproducerad el skulle kunna råda bot på detta. Och då handlar det om vind eller sol, andra energikällor är inte aktuella i det kortare perspektivet. Men det är ingen som bygger, inte heller någon vindproducent som planerar för det, i alla fall inte på land.

– Vi har inte haft några ansökningar på vårt bord på 3–4 år, de enda som kommer in är havsbaserade, säger Annelie Johansson.

Och de till havs tar väldigt lång tid innan det kommer till skott, med många aktörer som ska säga sitt, försvaret, kommunerna och miljöintressen. Och det är förenat med betydligt större kostnader.

– Vi har de högsta elkostnaderna i landet, vi har stora problem med kapaciteten i länet. Samtidigt är det inga markägare som släpper till mark. Jag har förstått att det är väldigt svårt för vindkraftsbolagen att komma fram, säger Johansson.

Kommuner bromsar

Det är länsstyrelsen som ger miljötillståndet, men frågan kan stanna upp långt innan det hamnar på dess bord. Kommunerna måste också ge sitt samtycke.

Per Tryding, vice vd på Sydsvenska Handelskammaren, nämner att en del förfrågningar har kommit in till kommunerna senaste åren, men att de alla sagt nej, med den ungefärliga motiveringen: Nej tack, gärna vindkraft men inte här.

Likt konflikten kring Cementa på Gotland krockar de lokala hänsynen ofta med de nationella.

– Många säger ""Bra för klimatet, men inte bygga just här". Det är viktigt för de nationella politikerna att ta tag i den här frågan, säger Per Tryding som efterfrågar någon slags uppsida för kommunerna att säga ja till vindkraft.

Även Annelie Johansson är inne på samma spår.

– Det skulle behövas en arena för nationell planering.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Edit: Artikeln kommer från Västerbottens-Kurirens Affärsliv24 den 1 november. (Hoppas det är ok att kopiera in texten)
How about: Mindre lokal förbrukning under köldknäppar?
 
G
K karlmb skrev:
Jag har letat men inte hittat någon statistik på hur många som bor i radhus av alla småhusboende.
Vi kan gissa, men saken är ju den att även dessa kan ordna effektiva värmepumpslösningar.
Ofta är de redan ihopkopplade via fjärrvärme som man kan direkt koppla till en grupp berg eller jordvärmepumpar, och de som är värmda av direktel kan ju relativt enkelt kopplas ihop med ett vattenburet system och göra samma sak.
Gör man så är det lättare att hitta plats för borrhål, man kan tex använda parkeringsplatser och grönområden intill.
Det är ju en del av grejen med radhus att man har en samfällighet som kan göra denna typ av investeringar.
Jag tycker som sagt att staten mkt väl kan stötta detta genom bidrag eller förmånliga lån, precis som sker i andra civilicerade länder som inte hela tiden mumlar om marknaden utan ser att det finns en mening i att ta ut skatt (även om den är lägre än i våra trakter), för att faktiskt hjälpa medborgarna med saker som detta problem vi nu fått på halsen pga politiska beslut ihop med en tuff marknad.
Men också att denna typ av investeringar är såpass lätta att räkna hem att ingen egentligen borde tveka ändå.
Jag håller inte med att detta är "lätt att räkna hem" för att täcka maxeffekten. Fjärrvärme har högre temp än BV väldigt dyrt att kombinera, många har bara direkt el, vissa har egen el panna och att minska maxeffekten vid lägsta ute temp drastiskt kräver enorma investeringar och detta behövs pga att vi lägger ner baskraft pga ett 4% parti
 
Planekonomiskt tilldelade ransoner med andra ord. Ska de vara konstanta eller beroende på om det blåser?
 
A
P pmd skrev:
Folk är väl lite yrvakna, gissar jag.
Nä EU vänliga och söker för mycket gemenskap... jäkla kollektivt tänkande...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Jag håller inte med att detta är "lätt att räkna hem" för att täcka maxeffekten. Fjärrvärme har högre temp än BV väldigt dyrt att kombinera, många har bara direkt el, vissa har egen el panna och att minska maxeffekten vid lägsta ute temp drastiskt kräver enorma investeringar och detta behövs pga att vi lägger ner baskraft pga ett 4% parti
Har man fjärrvärme idag så är man ju inte ens med i denna frågeställning så hur tänkte du där?
Hur mycket skulle allt kosta enligt dig? Att byta till dubbelpaneler ifall det är enkla kostar inte många tusenlappar per hushåll. Att dra in vattenburet i en länga radhus kostar kanske 40.000 per lägenhet. Att ett par radhuslängor går ihop och skaffar några BVP och borrar 10 hål, kanske en miljon.
I England tyckte de säkert också det var himla onödigt att dra in gas på 80-talet när de hade alla kokspannor på plats.
Jag har inte mkt till övers för Maskrosorna, men kan man på ett enkelt sätt lösa effektbrist vintertid så ska man inte sitta och kverulera om baskraft.
 
D Daniel 109 skrev:
Planekonomiskt tilldelade ransoner med andra ord. Ska de vara konstanta eller beroende på om det blåser?
Vad mumlar du om? Ta och argumentera för något annat än dina planekonomiska dumheter.
Mitt förslag bygger på lika mkt frivillighet som att du sitter och accepterar skyhöga säkringsavgifter trots att du inte kan bränna på 3 bastur + ladda elbilen precis när du själv behagar.
 
  • Gilla
Ådi88
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Mitt förslag om lastbegränsning är ju betydligt enklare och billigare (även om staten stod för hela investeringen) och kräver inte ens någon uppgradering av stamnätet.
Om det bara är enkelhet du eftersträvar är det väl bara att klippa nätansluteningen?

Jag vill fortsätta ha ett välfärdssamhälle med fungerande kommunikationer och industriproduktion även framgent, därför föreslår jag utökad eller åtminstone återställd baskraftsproduktion.
Placerar man nya reaktorer vid Barsebäck och Figeholm finns redan stamnätsanslutningar.
 
  • Gilla
  • Haha
Lullejulle och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om det bara är enkelhet du eftersträvar är det väl bara att klippa nätansluteningen?

Jag vill fortsätta ha ett välfärdssamhälle med fungerande kommunikationer och industriproduktion även framgent, därför föreslår jag utökad eller åtminstone återställd baskraftsproduktion.
Placerar man nya reaktorer vid Barsebäck och Figeholm finns redan stamnätsanslutningar.
Det är din definition på enkelt. OK.
 
M
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och jag är precis lika irriterad på ICA, de har på något mystiskt vis redan innan jag kommer in i butiken bestämt vad allt ska kosta... Men hur kan de veta hur efterfrågan är just idag.
Nä. tydlig marknadsmanipulation, jag borde få förhandla priset vid varje köptillfälle, allt annat är någon slags monopolfasoner !!! :mad:
Är du dum på riktigt eller gör dig bara till?

Välkommen till min växande ignore lista.
 
  • Haha
  • Gilla
Ådi88 och 1 till
  • Laddar…
tommib
K karlmb skrev:
Mitt förslag om lastbegränsning är ju betydligt enklare och billigare (även om staten stod för hela investeringen) och kräver inte ens någon uppgradering av stamnätet.
Du har ju helt hakat upp dig på din briljanta idé om lastbegränsning. Jag tycker att du ska skicka in den till något politiskt parti, eller skriva en debattartikel om det i någon större tidning så kanske du kan få detta ur dig. Tänk om alla bara var lika smarta som du så skulle problemet redan vara löst.


Eller så är det så att, som t.ex. Mikael_L redan påpekat, så systemet fungerar idag. Du vill bara öka straffet ytterligare för att ta ut effekt under höglasttid, gärna med någon slags brytpunkt vid en godtycklig gräns som du bestämmer. Det låter dock inte lika trevligt med straffavgift och brytpunkt (och ransonering, notera ordet lastbegränsning du använder där i citatet).
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 4 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Du har ju helt hakat upp dig på din briljanta idé om lastbegränsning. Jag tycker att du ska skicka in den till något politiskt parti, eller skriva en debattartikel om det i någon större tidning så kanske du kan få detta ur dig. Tänk om alla bara var lika smarta som du så skulle problemet redan vara löst.


Eller så är det så att, som t.ex. Mikael_L redan påpekat, så systemet fungerar idag. Du vill bara öka straffet ytterligare för att ta ut effekt under höglasttid, gärna med någon slags brytpunkt vid en godtycklig gräns som du bestämmer. Det låter dock inte lika trevligt med straffavgift och brytpunkt (och ransonering, notera ordet lastbegränsning du använder där i citatet).
Var har jag skrivt brytning och ransonering? Håll dig till det jag skriver.
Du skriver att det redan fungerar så idag. Nej, det gör det inte,
För det kostar en given timme (om nu mot förmodan en av de i målgruppen skulle haka på timmätning) lika mycket att bränna en kWh som hundra, oavsett hur efterfrågan ser ut den timmen.
Vilket alltså leder till höga svängningar i lasten, vilket alltså elnät och produktion har svårt att möta ifall det inte blåser i närheten av konsumenten.
Vilket du och andra som lever i det förgångna vill lösa genom att bygga ny kärnkraft på 10 år eller vad ni drömmer om. Även om ni skulle lyckats prata med något parti och få med er en majoritet i riksdagen för det så är det ju nu vi har problemet, och kanske som du är rädd för, kommer att tvingas till ransoneringar och liknande.
Mitt förslag minskar den risken och alla inblandade skulle spara pengar på köpet.
Förstår du nu?
 
Redigerat:
G
K karlmb skrev:
Har man fjärrvärme idag så är man ju inte ens med i denna frågeställning så hur tänkte du där?
Hur mycket skulle allt kosta enligt dig? Att byta till dubbelpaneler ifall det är enkla kostar inte många tusenlappar per hushåll. Att dra in vattenburet i en länga radhus kostar kanske 40.000 per lägenhet. Att ett par radhuslängor går ihop och skaffar några BVP och borrar 10 hål, kanske en miljon.
I England tyckte de säkert också det var himla onödigt att dra in gas på 80-talet när de hade alla kokspannor på plats.
Jag har inte mkt till övers för Maskrosorna, men kan man på ett enkelt sätt lösa effektbrist vintertid så ska man inte sitta och kverulera om baskraft.
Hur tänker du själv? DU skrev: "Ofta är de redan ihopkopplade via fjärrvärme som man kan direkt koppla till en grupp berg eller jordvärmepumpar," Dubbelpaneler? vad är det? 'Enkla sätt" eller hur... effektbristen är skapad och kverulra kan du göra själv! Jag är alla fall förbannad för nedläggningen av Ringhals, särskillt 1an! och det är inte att kverulera! Natuligtvis ska alla se om sitt hus löpande och det sker väl alltid men inte så lätt i vissa föreningar. Jag frågade en person som sitter i styrelsen för en stor BRF med kjedje/rad/par hus i Huddinge om de funderat på någon form av VP, om man själv fick ha LVP. Nej inga VP alls i denna förening är godkänt. De kör med fjärr.
 
tommib
K karlmb skrev:
Var har jag skrivt brytning och ransonering? Håll dig till det jag skriver.
K karlmb skrev:
Mitt förslag om lastbegränsning
(min fetning).

Brytning skrev jag inte heller att du skrev, jag använde ordet brytpunkt, vilket i sammanhanget är när den ökade avgiften träder in. Jag orkar inte gå tillbaka och citera dig på detta också men du har argumenterat för att kostnaden ska öka ickelinjärt efter en viss nivå.
 
G OMathson skrev:
Hur tänker du själv? DU skrev: "Ofta är de redan ihopkopplade via fjärrvärme som man kan direkt koppla till en grupp berg eller jordvärmepumpar," Dubbelpaneler? vad är det? 'Enkla sätt" eller hur... effektbristen är skapad och kverulra kan du göra själv! Jag är alla fall förbannad för nedläggningen av Ringhals, särskillt 1an! och det är inte att kverulera! Natuligtvis ska alla se om sitt hus löpande och det sker väl alltid men inte så lätt i vissa föreningar. Jag frågade en person som sitter i styrelsen för en stor BRF med kjedje/rad/par hus i Huddinge om de funderat på någon form av VP, om man själv fick ha LVP. Nej inga VP alls i denna förening är godkänt. De kör med fjärr.
Ja, det ar en olycklig formulering, en del är fortfarande nöjda med fjärrvärme och kommer naturligtvis att hålla kvar vi det. De har ju iaf inte kopplat ihop fjärrvärmenäten med kontienten än, eller med vindkraften så de vet hyffsat väl iaf på hösten vad notan hamnar på under kommande vinter.
Men det finns också exempel på både radhusområden och lägenhetsfastigheter där man tröttnat på de ständiga prishöjningarna på fjärrvärmen och kopplat ifrån sig till förmån för 60-70% gratisenergi från moder natur. Du kanske skulle tipsa honom om detta.
Om du inte vet vad skillnaden är mellan en enkel panel och en dubbel så tycker jag du ska kolla upp det i nåt värmepumpsforum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.