Dagens rapport på SVT;
- elpriserna i norr kommer att öka med 68% om stamledningarna byggs ut
- elpriserna i söder sjunker med 14%

Dessutom så kommer de förstärkta kablarna till utlandet att höja elpriserna generellt.

Det är inte vad Ygeman säger...
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
A
pacman42 pacman42 skrev:
Dagens rapport på SVT;
- elpriserna i norr kommer att öka med 68% om stamledningarna byggs ut
- elpriserna i söder sjunker med 14%

Dessutom så kommer de förstärkta kablarna till utlandet att höja elpriserna generellt.

Det är inte vad Ygeman säger...
Ygeman.... :seenoevil::seenoevil::seenoevil::seenoevil:
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Det som nu Rapport kommit fram till (eller egentligen forskare och SVK) är precis det som jag och andra diskuterade i höstas när Ygeman gjorde sina uttalanden. Nog är det konstigt att en vanlig ingenjör förstår ekonomi bättre än de som styr den...
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
hsd
Felet ligger i att vi ska betala " EUpriser" för elen, om inte kbkarrna sammankopplat oss mot EU skulle inte vi ha dessa fantasipriser
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
Magnus Filip skrev:
Vi behöver inte oroa oss för Ryssland, garanterat. Det ser man för de kom inte ett smack framåt om Ukraina.
Vi kanske bör börja oroa oss lite grann, åtminstone.
Intressant förutsägelse du gjorde om Rysslands brist på framsteg i Ukraina. ;)

Putin har kärnvapen, kemiska vapen och biologiska vapen och tycks börja skramla med dem nu. Det ska vi nog ta på allvar.
 
D
P pmd skrev:
Vi kanske bör börja oroa oss lite grann, åtminstone.
Intressant förutsägelse du gjorde om Rysslands brist på framsteg i Ukraina. ;)

Putin har kärnvapen, kemiska vapen och biologiska vapen och tycks börja skramla med dem nu. Det ska vi nog ta på allvar.
Ja de där kärnvapnen är otrevliga, både i händerna på en trängd och desperat Putin och i de händer de nu hamnar i efter att sagde fått ge upp sitt ämbete. Faller Ryssland sönder igen så finns ju risken att dessa får fötter och landar hos ännu mindre nogräknade organisationer.
 
A
P pmd skrev:
Vi kanske bör börja oroa oss lite grann, åtminstone.
Intressant förutsägelse du gjorde om Rysslands brist på framsteg i Ukraina. ;)

Putin har kärnvapen, kemiska vapen och biologiska vapen och tycks börja skramla med dem nu. Det ska vi nog ta på allvar.
Du kanske vet mer än jag, men jag ser fortfarande inga direkta framsteg. Status quo, förutom en massa destruktion
 
P
D djac skrev:
Ja de där kärnvapnen är otrevliga, både i händerna på en trängd och desperat Putin och i de händer de nu hamnar i efter att sagde fått ge upp sitt ämbete.
Sakta i backarna. Än är inte Putin uträknad.
Faller Ryssland sönder igen så finns ju risken att dessa får fötter och landar hos ännu mindre nogräknade organisationer.
Som t.ex. Ryssland.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
även Turkiet har annonserat för militärt stöd emot Europa om anfall uppstår..
Då är konflikten större än vad nato klarar av.
Turkiet är medlem i NATO …

Se denna tabell: https://www.statista.com/statistics/1293174/nato-russia-military-comparison/
Den säger inte så mycket om mobilseringstakten, men vid det här laget lär nog NATO-länderna ha fått fram tillräckligt med trupp för att stå emot ett ryskt anfall. :D
 
P
Magnus Filip skrev:
Du kanske vet mer än jag, men jag ser fortfarande inga direkta framsteg. Status quo, förutom en massa destruktion
Precis det var ju vad du skrev i inlägg #8, redan för en och en halv månad sen: "de kom inte ett smack framåt". :D
Magnus Filip skrev:
Vi behöver inte oroa oss för Ryssland, garanterat. Det ser man för de kom inte ett smack framåt om Ukraina.
Däremot hade du helt fel om att vi inte behöver oroa oss för Ryssland. Galningen och psykopaten Putin har redan hotat oss med kärnvapen.
 
  • Gilla
Dub361
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Precis det var ju vad du skrev i inlägg #8, redan för en och en halv månad sen: "de kom inte ett smack framåt". :D

Däremot hade du helt fel om att vi inte behöver oroa oss för Ryssland. Galningen och psykopaten Putin har redan hotat oss med kärnvapen.
Jag har läst nyheterna varje dag men inte sett att de har hotat Sverige med dessa vapen eller att vi här behöver direkt oroa oss för honom.

Men jag kan ha missat något, så jag letade. Hittade inget förutom detta.
.
Påstående:
– President Putin fortsätter att höja beredskapen för sina nukleära styrkor och hotar att invadera Sverige och Finland. Ryssland har förrått FN och deras agerande går emot allt det här organet står för, sade Linda, Sveriges USA ambassadör.

Svaret:
”Fullständigt befängt”
Utrikespolitiska institutets forskningsledare Jan Hallenberg är skarpt kritisk till utspelet.

– Jag tycker det är olyckligt och fruktansvärt överdrivet utifrån svenskt perspektiv. Det är många som är oroliga. Man måste skilja på vad som är känslomässigt och vad som är rationellt. Att Putin skulle kunna attackera halva Västeuropa är fullständigt befängt, säger han och fortsätter:

– Det här är onödig krigsretorik där man vill ha Sverige på sin sida och visa hur illa ryssarna beter sig.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Sakta i backarna. Än är inte Putin uträknad.

Som t.ex. Ryssland.
Nä såklart inte, det var en gissning baserat på att det är svårt att se något scenario där han vinner. :)
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
D
Magnus Filip skrev:
Jag har läst nyheterna varje dag men inte sett att de har hotat Sverige med dessa vapen eller att vi här behöver direkt oroa oss för honom.

Men jag kan ha missat något, så jag letade. Hittade inget förutom detta.
.
Påstående:
– President Putin fortsätter att höja beredskapen för sina nukleära styrkor och hotar att invadera Sverige och Finland. Ryssland har förrått FN och deras agerande går emot allt det här organet står för, sade Linda, Sveriges USA ambassadör.

Svaret:
”Fullständigt befängt”
Utrikespolitiska institutets forskningsledare Jan Hallenberg är skarpt kritisk till utspelet.

– Jag tycker det är olyckligt och fruktansvärt överdrivet utifrån svenskt perspektiv. Det är många som är oroliga. Man måste skilja på vad som är känslomässigt och vad som är rationellt. Att Putin skulle kunna attackera halva Västeuropa är fullständigt befängt, säger han och fortsätter:

– Det här är onödig krigsretorik där man vill ha Sverige på sin sida och visa hur illa ryssarna beter sig.
Putin är körd, han har använt sina kärnvapen, om än bara för att hota västeuropa och USA, då har man spelat ut sitt sista kort och omvärlden kan inte glömma det. Sen är såklart sista steget att använda dem men skadan är till stor del redan skedd.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
A
D djac skrev:
Putin är körd, han har använt sina kärnvapen, om än bara för att hota västeuropa och USA, då har man spelat ut sitt sista kort och omvärlden kan inte glömma det. Sen är såklart sista steget att använda dem men skadan är till stor del redan skedd.
Ok stämmer kanske, men har inte sett eller hört något om detta alls.
 
A
P pmd skrev:
Turkiet är medlem i NATO …

Se denna tabell: [länk]
Den säger inte så mycket om mobilseringstakten, men vid det här laget lär nog NATO-länderna ha fått fram tillräckligt med trupp för att stå emot ett ryskt anfall. :D
Nu var det inte emot Nato länder som detta handlade om.. :rolleyes:.
 
  • Gilla
Garwin82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.