A
effektskatten på kärnkraften användes för att subventionera vindkraften.

Nu ser vi att vindkraftverk ska kunna regleras.. ungefär som man gör med vattenkraftverk... Varför då?
Ska vi reglera så att vi inte får stort överskott och därmed ingen export?

Eller ska vi inte ha hög produktion och då lågt pris... Utan vi kanske kommer som normal taxa på ungefär 1 kr exkl moms för energi se..?
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
A
Priset på rysk gas till Europa skjuter i höjden | SVT Nyheter
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/priset-pa-rysk-gas-till-europa-skjuter-i-hojden

väldigt intressant att USA lagt in sanktioner emot Gazprom över nordstream 2..
Och Tyskland dvs EU vill ha ytterligare utredning..

Ukraina hävdar en sak... Men nja de nog sluta sno gas enligt andra källor...

Detta med sanktioner var lite komiskt..
speciellt när Biden står och hävdar att de ska landsätta soldater :thinking:... nästan så man undrar om inte USA vill åt marknaden åt sig själv... Och detta genom att använda sig av Nato... :thinking:.. ;)...
Jag är som sagt ytterst säker på att mer än många vet ligger till grund...
 
A
Källor: Nord Stream 2-leveranser dröjer
https://www.di.se/nyheter/kallor-nord-stream-2-leveranser-drojer/

lite väl intressant detta..
Man avvaktar från ryskt håll..
De skulle kunna pressa på och fixa fram gas utan licens och då få ett bötesbelopp.. Men det skulle gynnat både Europa och Ryssland.. Men då den nya förbundskanslern är av S kvalitet... Och inte lika stöttande som Merkel... Så låter Gazprom detta vara... Det om något borde ge Ryssland respekt...
 
A
https://www.nyteknik.se/energi/nordstream-2-usa-och-tyskland-overens-7018281

:thinking:2024 går transitavtalet med Ukraina ut...
Och fram tills dess tjänar Ukraina pengar på att Gazprom låter flödet vara högt..
samtidigt så måste Ryssland hålla kranarna öppna för att inte riskera sanktioner.

Hade Tyskland gett licensen för nordstream 2 så hade Ukraina förlorat intäkter.. Vilket inte USA vill.. Men detta hade säkrat billigare energi i Europa..

Så vem är det egentligen som är spindeln i nätet.. :thinking:
 
Problemet med elpriserna är ju att det är en öppen marknad. När det blir energiunderskott i
Europa så stiger elpriserna givetvis. De svenska elleverantörerna har inte högre kostnader
för att producera el än tidigare. De skulle alltså utan vidare kunna sälja el till oss svenska
konsumenter till samma pris som tidigare. Men det är lönsammare att sälja sin el till kontinenten
för de högre "bristpriset" än att sälja den här hemma. Och då åker vi svenskar med på
samma dyra tåg vare sig vi vill eller inte! Det ju till och med så dyr el att det är lönsamt att köra
Karlshamnsverket ibland, och då pratar vi verkligen dyr el!
 
  • Gilla
Zlatje och 3 till
  • Laddar…
A
pegee pegee skrev:
Problemet med elpriserna är ju att det är en öppen marknad. När det blir energiunderskott i
Europa så stiger elpriserna givetvis. De svenska elleverantörerna har inte högre kostnader
för att producera el än tidigare. De skulle alltså utan vidare kunna sälja el till oss svenska
konsumenter till samma pris som tidigare. Men det är lönsammare att sälja sin el till kontinenten
för de högre "bristpriset" än att sälja den här hemma. Och då åker vi svenskar med på
samma dyra tåg vare sig vi vill eller inte! Det ju till och med så dyr el att det är lönsamt att köra
Karlshamnsverket ibland, och då pratar vi verkligen dyr el!
Nja det stämmer att den öppna marknaden ger högre priser... Men det som felar är ju att man glömde bort att skapa en inhemsk marknad när man skapade de 4 elområdena..
 
Det norska elpriset i NO1 har varit högt varje gång jag kollat i "kontrollrummet" sen i höstas. Jag tror att de nya norska exportledningarna påverkar mycket då det helt plötsligt finns nya vägar för elen att ta.

Man exporterar el men importerar priset. Det blir spännande att se vad de finska priserna kommer att bli efter deras nya kärnkraftverk kommer igång. Och om de kommer påverka de svenska också.

Jag tror det saknas 1GW planerbar produktion i både SE3 och SE4 för att täcka upp nuvarande behov.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
A
M merbanan skrev:
Det norska elpriset i NO1 har varit högt varje gång jag kollat i "kontrollrummet" sen i höstas. Jag tror att de nya norska exportledningarna påverkar mycket då det helt plötsligt finns nya vägar för elen att ta.

Man exporterar el men importerar priset. Det blir spännande att se vad de finska priserna kommer att bli efter deras nya kärnkraftverk kommer igång. Och om de kommer påverka de svenska också.

Jag tror det saknas 1GW planerbar produktion i både SE3 och SE4 för att täcka upp nuvarande behov.
Jag är ganska säker på att vårt pris går ner en del..
Men för att få ner priset i s3 och s4 krävs basproduktion... Så 2 nya verk vore tillgagn för alla 3 länder... Och sedan strypa åt lite ner till tyskland... Och Danmark
 
  • Gilla
masseman33
  • Laddar…
A
Maskintok skrev:
här kan vi diskutera elpriserna och varför de är höga, och av vilken anledning som lett oss hit.. vad som krävs och vad som mest troligt komma skall...

Är det Putins fel?

Är det svk med regeringen?

Är det avsaknad av ryskgas i Europa?

Är det kablarna som blivit lagda?


Är det avsaknaden av kärnkraften?

Är det effektbrist hos vindkraften?
Inget av det ovan egentligen. Du ser det för kortsiktigt och för smalt

Anledningarna:
1. Vi röstade ja för EU - Sveriges absolut största misstag hittills under min livtid. EU tvingar oss att "utjämna elen"
Hade hellre sett att vi kom med i gamla EG, bra så, bra så inget mer! Men EG tror jag inte finns längre, är nog helt ersatt av EU.
(Tacka högre makter för nejet till EMU)


2. Dessutom har svenskarna röstat totalfel i de flesta val minst sedan 1980 då linje 2 vann.

3. Oerhört viktigt sedan dess vilket parti man röstat på och vilka man kryssat. Det har ju resulterat i att ett visst parti anti kärnkraft och mkt annat anti har fått mkt stort inflytande. Ett annat stort gammalt parti har som metod att bara lägga kostnaderna som de har på befolkningen. Bättre att de ersätts.

Nej, det är inte försent än. Rösta rätt och kryssa rätt i september. Läs på om personerna innan du kryssar och välj parti genom att se bakåt i 40 år och se vad respektive har gjort bra eller ställt till med.
. Vårt viktigaste val någonsin?
Blir det tokigt igen kommer hushållens kassor att tömmas ännu snabbare. Medelklassen tappar köpkraft snabbt nu.
"Underklassen" (sorry, taskigt uttryck för ni är lika värda som alla andra, kanske mer värda för ni sliter och bär upp samhället mest, men kom inte på något annat ord) kommer inte ens ha råd med något annat än att äta och bo. Hur kul är det att tvingas söka bidrag där andra kan betala själv?

Se på UK! De är på rätt spår. Men en lång process innan de är i fas igen, 10 år?
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Inget av det ovan egentligen. Du ser det för kortsiktigt och för smalt

Anledningarna:
1. Vi röstade ja för EU - Sveriges absolut största misstag hittills under min livtid. EU tvingar oss att "utjämna elen"
Hade hellre sett att vi kom med i gamla EG, bra så, bra så inget mer! Men EG tror jag inte finns längre, är nog helt ersatt av EU.
(Tacka högre makter för nejet till EMU)


2. Dessutom har svenskarna röstat totalfel i de flesta val minst sedan 1980 då linje 2 vann.

3. Oerhört viktigt sedan dess vilket parti man röstat på och vilka man kryssat. Det har ju resulterat i att ett visst parti anti kärnkraft och mkt annat anti har fått mkt stort inflytande. Ett annat stort gammalt parti har som metod att bara lägga kostnaderna som de har på befolkningen. Bättre att de ersätts.

Nej, det är inte försent än. Rösta rätt och kryssa rätt i september. Läs på om personerna innan du kryssar och välj parti genom att se bakåt i 40 år och se vad respektive har gjort bra eller ställt till med.
. Vårt viktigaste val någonsin?
Blir det tokigt igen kommer hushållens kassor att tömmas ännu snabbare. Medelklassen tappar köpkraft snabbt nu.
"Underklassen" (sorry, taskigt uttryck för ni är lika värda som alla andra, kanske mer värda för ni sliter och bär upp samhället mest, men kom inte på något annat ord) kommer inte ens ha råd med något annat än att äta och bo. Hur kul är det att tvingas söka bidrag där andra kan betala själv?

Se på UK! De är på rätt spår. Men en lång process innan de är i fas igen, 10 år?
Varför sover du inte? Imponerande inlägg iallefall inte många som hade lyckats skriva så bra mitt i natten (y)
 
A
Magnus Filip skrev:
Inget av det ovan egentligen. Du ser det för kortsiktigt och för smalt

Anledningarna:
1. Vi röstade ja för EU - Sveriges absolut största misstag hittills under min livtid. EU tvingar oss att "utjämna elen"
Hade hellre sett att vi kom med i gamla EG, bra så, bra så inget mer! Men EG tror jag inte finns längre, är nog helt ersatt av EU.
(Tacka högre makter för nejet till EMU)


2. Dessutom har svenskarna röstat totalfel i de flesta val minst sedan 1980 då linje 2 vann.

3. Oerhört viktigt sedan dess vilket parti man röstat på och vilka man kryssat. Det har ju resulterat i att ett visst parti anti kärnkraft och mkt annat anti har fått mkt stort inflytande. Ett annat stort gammalt parti har som metod att bara lägga kostnaderna som de har på befolkningen. Bättre att de ersätts.

Nej, det är inte försent än. Rösta rätt och kryssa rätt i september. Läs på om personerna innan du kryssar och välj parti genom att se bakåt i 40 år och se vad respektive har gjort bra eller ställt till med.
. Vårt viktigaste val någonsin?
Blir det tokigt igen kommer hushållens kassor att tömmas ännu snabbare. Medelklassen tappar köpkraft snabbt nu.
"Underklassen" (sorry, taskigt uttryck för ni är lika värda som alla andra, kanske mer värda för ni sliter och bär upp samhället mest, men kom inte på något annat ord) kommer inte ens ha råd med något annat än att äta och bo. Hur kul är det att tvingas söka bidrag där andra kan betala själv?

Se på UK! De är på rätt spår. Men en lång process innan de är i fas igen, 10 år?
Nä detta säger inget alls.
Hade man börjat läsa tråden så hade man insett att allt börjar där jag startat...

Vad de gröna och mp lyckats med kommer längre fram.
Men visst kan man säga att EU har skuld.. Men det är då främst Tyskland som är påverkade av USA..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.