Excel
I höst varslar solelsföretagen sin personal, marknaden bara dog!
 
M
Nissens Nissens skrev:
Våra skattepengar går till helt fel saker…
är inte det definitionen av skattepengar? Att man kastar typ halva sin inkomst i ett mörkt hål, man får vara glad så länge de bara går till onödiga saker och inte skadliga….
 
  • Ledsen
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Nissens
L LabanW skrev:
Under 2024 har jag nog fått ihop mina 42 000kr sedan kan det bli många år till med bra lönsamhet.
”Nog” är är osäkerheten i detta. Ingen vet, men skakigt är det. Börsen stiger nu och sannolikheten för att den ger mer avkastning framöver är hyfsat stor med tanke på hur mycket den fallit tillbaka tidigare.
Men ingen vet. :)
 
Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
”Nog” är är osäkerheten i detta. Ingen vet, men skakigt är det. Börsen stiger nu och sannolikheten för att den ger mer avkastning framöver är hyfsat stor med tanke på hur mycket den fallit tillbaka.
Men ingen vet. :)
Sannolikheten är större att börsen stiger mer än solceller avkastar ja, men risken är högre och dina aktier kan gå minus, solceller kan inte avkasta negativt.
 
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Sannolikheten är större att börsen stiger mer än solceller avkastar ja, men risken är högre och dina aktier kan gå minus, solceller kan inte avkasta negativt.
Det beror helt på vilken aktie man väljer min käre spann vatten. I detta fallet är sannolikt till och med en indexfond hästlängder bättre än solceller. We will see.
 
Aktier i vapenindustrin har ju verkat som ett säkert kort senaste åren... allt går för högtryck.
 
Karrock
Det är vårflod i reglerade älvar också. Nästan 100-årsflod dessutom. Så vattenkraften måste kanske släppa på nästan fullt. Det lär lugna ned sig på ett par veckor. Jag ser gärna elpriser på 30 öre och att mina solceller inte betalar sig alls så snabbt som i offerten. Men noll och inget lär inte vara bra för att driva och underhålla vattenkraft och kärnkraft. Det hoppas jag är tillfälligt.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Excel
Nissens Nissens skrev:
Det beror helt på vilken aktie man väljer min käre spann vatten. I detta fallet är sannolikt till och med en indexfond hästlängder bättre än solceller. We will see.
Solceller och värmepumpar är teknik att drifta en fastighet. Aktier mm är en annan typ av investering. Meningslöst att jämföra.
 
  • Gilla
Oskick och 2 till
  • Laddar…
Excel
Karrock Karrock skrev:
Det är vårflod i reglerade älvar också. Nästan 100-årsflod dessutom. Så vattenkraften måste kanske släppa på nästan fullt. Det lär lugna ned sig på ett par veckor. Jag ser gärna elpriser på 30 öre och att mina solceller inte betalar sig alls så snabbt som i offerten. Men noll och inget lär inte vara bra för att driva och underhålla vattenkraft och kärnkraft. Det hoppas jag är tillfälligt.
Ja fortsätter det så här med såpass låga elpriser kan man istället bränna energin på att bryta bitcoin eller annan krypto, kyla finns också hos de som har borrhål.

Antar att elhandelsbolagen tjänar bra att priserna fluktuerar såpass mycket.
Både köpare och säljare får svårt att planera.


Vi som har solceller börjar bli många nu, vore bra med en organisering där solel förhandlas och säljs till fast pris. Nu är det elhandelsbolagen som tjänar pengarna (1,7kr) för ettåriga avtal i SE3
 
Det är väl "sämsta" tiden på året prismässigt just nu för solceller, då behovet av AC inte är så stort i Europa än. (Samtidigt som alla andra effekter som nämnts i tråden.) När behovet av AC går upp senare i sommar så kommer troligen priserna att gå upp något, även om AC-behovet inte helt stämmer med solinstrålningen över dagen.
 
Köpte 385 kWh i maj och sålde 1700 kWh. Fick ändå en räkning på 100kr. Kommer ta hundra år att tjäna in solcells investeringen.
 
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Köpte 385 kWh i maj och sålde 1700 kWh. Fick ändå en räkning på 100kr. Kommer ta hundra år att tjäna in solcells investeringen.
Jo du måste ju som vanligt betala för ditt elabonnemang och det du köpt inkl överföringsavgift och moms på det. Det du sålt läggs i en pott hos ditt valda elhandelsbolag typiskt och stäms av ett par ggr/år, du bör kunna se vad du har innestående där.
 
Högst trolig att TS har samma elnätbolag och elleverantör och därför inte fått något tillgodo, då abonnemangen kostar minst några hundralappar.

TS känns som han har ingen koll och börjar tröttna på folk som skaffat solceller utan ha någon koll på alls och antigen blivit lurade av glädjekalkyl eller trodde de skulle tjäna massa pengar enkelt.

hur mycket har TS sparat på egenanvändning samt minskad elöverföring o moms samt med 100kr så räknar han inte med 60öringen om han tillräcklig årsförbrukning. Den ger 1020kr extra tillbaka. Så -900kr total elräkning.

Frågan vad installations kostnaden var, för tycker inte alla solcells anläggningar är lönsamma idag.
 
Något annat som verkar ha förändrats är elpriserna över dygnet. Förra året var det dyrt på dagarna och billigt på kvällar/nätter.

Nu verkar det vara tvärtom. Billigast på dagen vilket innebär dåligt betalt för såld solel.

Blir svårt att räkna hem investeringen.

Obs, det är inget gnäll utan jag bara är frågande till hur det helt plötsligt är mer eller mindre gratis el på dagarna nuförtiden.
 
M m@nge skrev:
Något annat som verkar ha förändrats är elpriserna över dygnet. Förra året var det dyrt på dagarna och billigt på kvällar/nätter.

Nu verkar det vara tvärtom. Billigast på dagen vilket innebär dåligt betalt för såld solel.

Blir svårt att räkna hem investeringen.

Obs, det är inget gnäll utan jag bara är frågande till hur det helt plötsligt är mer eller mindre gratis el på dagarna nuförtiden.
Utbud och efterfrågan. Om det genereras mer el än som behövs så dyker priset direkt. Tittar man på villatak runt om i landet finns det många som fått idén att sätta upp solceller, eftersom priset på el är högt på dagen. Det är precis så prismekanismen på en marknad ska fungera: en lönsam situation får aktörer att investera tills det inte längre finns någon vinst att göra. Precis som med många investeringar lönar det sig mest med att vara tidig. Särskilt i Tyskland sägs det finns mycket solel, varför de slutar köpa vår fina Ökostrom på dagtid på sommaren.
 
  • Gilla
LennartMimmi och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.