Hej! Jag har kopplat en Shelly till värmepumpen och tänkte styra den efter elpriset. Först tänkte jag schemalägga ett ganska simpelt pythonscript som gör ett schema baserat på spotpriset för kommande dygnet, så en rasberry pi inhandlades för uppgiften. Sen kom jag på att jag kan byta till en ny termostat på elgolvvärmen och styra även denna. Då börjar konceptet att installera home assistant på rasberryn och styra alltihopa därigenom börja bli intressant.

Då blir frågan, hur får jag på stabilast möjliga sätt in day-ahead pris i Home Assistant? Har googlat en del men är nyfiken på om någon annan har en bra lösning. Web-scrapa nordpool eller elpriser.nu känns ganska haxigt, det räcker ju med att de ändrar sina sidor lite så bryter systemet ihop. Jag har inte Tibber och tänker inte skaffa det, jag vill välja elbolag själv. Finns det någon modul som hämtar från Entsoe eller måste man skriva en själv? Detta känns som en solklar applikation av hemautomatisering som många måste ha velat sätta upp.
 
Använd Nordpool-integrationen i HACS?
 
S Staffan-N skrev:
Hej! Jag har kopplat en Shelly till värmepumpen och tänkte styra den efter elpriset. Först tänkte jag schemalägga ett ganska simpelt pythonscript som gör ett schema baserat på spotpriset för kommande dygnet, så en rasberry pi inhandlades för uppgiften. Sen kom jag på att jag kan byta till en ny termostat på elgolvvärmen och styra även denna. Då börjar konceptet att installera home assistant på rasberryn och styra alltihopa därigenom börja bli intressant.

Då blir frågan, hur får jag på stabilast möjliga sätt in day-ahead pris i Home Assistant? Har googlat en del men är nyfiken på om någon annan har en bra lösning. Web-scrapa nordpool eller elpriser.nu känns ganska haxigt, det räcker ju med att de ändrar sina sidor lite så bryter systemet ihop. Jag har inte Tibber och tänker inte skaffa det, jag vill välja elbolag själv. Finns det någon modul som hämtar från Entsoe eller måste man skriva en själv? Detta känns som en solklar applikation av hemautomatisering som många måste ha velat sätta upp.
Håller med @zarkov
Det är helt färdig i Nordpool-integrationen i HACS.
Du får priserna vid 13-rycket och de kommande 24h, ligger i JSON-format så det är lätt att plocka ut det data du vill ha.

Grafer för visualisering?
Diagram som visar elpriser över tid i SEK/kWh från Nordpool med dagens och kommande dygns priser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Automater för styrning?
Använder tex dessa två automaterna för att styra VVB (vad Nordpool-sensorn heter bestämmer du själv i integrationen:
- id: '1638826973915'
alias: 'Tid: Varmvattenberedare av vid höglast'
description: ''
trigger:
- platform: state
entity_id: input_boolean.el_laglast
to: 'Off'
- platform: template
value_template: '{{ states("sensor.nordpool_kwh_se3")|float > state_attr("sensor.nordpool_kwh_se3","average")|float}}'
condition: []
action:
- type: turn_off
device_id: ad4619ef161f11eb8573fd3e755fcaef
entity_id: switch.varmvatteberedare
domain: switch
mode: single
- id: '1638827073132'
alias: 'Tid: Varmvattenberedare på vid låglast om nu-pris lägre än medel'
description: ''
trigger:
- platform: template
value_template: '{{ states("sensor.nordpool_kwh_se3")|float < state_attr("sensor.nordpool_kwh_se3","average")|float
}}'
condition:
- condition: state
entity_id: input_boolean.el_laglast
state: 'on'
action:
- type: turn_on
device_id: ad4619ef161f11eb8573fd3e755fcaef
entity_id: switch.varmvatteberedare
domain: switch
 
  • Gilla
fulkopplaren och 1 till
  • Laddar…
Provar med denna integration om ni nu säger att den är stabil :) återkommer med hur jag satt upp det, kan vara intressant för andra!
 
  • Gilla
kribban
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Provar med denna integration om ni nu säger att den är stabil :) återkommer med hur jag satt upp det, kan vara intressant för andra!
Det är alltid intressant att se hur andra väljer att lösa det, kan ge uppslag till helt nya miniprojekt.
 
  • Gilla
kribban
  • Laddar…
S
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Håller med @zarkov
Det är helt färdig i Nordpool-integrationen i HACS.
Du får priserna vid 13-rycket och de kommande 24h, ligger i JSON-format så det är lätt att plocka ut det data du vill ha.

Grafer för visualisering?
[bild]

Automater för styrning?
Använder tex dessa två automaterna för att styra VVB (vad Nordpool-sensorn heter bestämmer du själv i integrationen:
- id: '1638826973915'
alias: 'Tid: Varmvattenberedare av vid höglast'
description: ''
trigger:
- platform: state
entity_id: input_boolean.el_laglast
to: 'Off'
- platform: template
value_template: '{{ states("sensor.nordpool_kwh_se3")|float > state_attr("sensor.nordpool_kwh_se3","average")|float}}'
condition: []
action:
- type: turn_off
device_id: ad4619ef161f11eb8573fd3e755fcaef
entity_id: switch.varmvatteberedare
domain: switch
mode: single
- id: '1638827073132'
alias: 'Tid: Varmvattenberedare på vid låglast om nu-pris lägre än medel'
description: ''
trigger:
- platform: template
value_template: '{{ states("sensor.nordpool_kwh_se3")|float < state_attr("sensor.nordpool_kwh_se3","average")|float
}}'
condition:
- condition: state
entity_id: input_boolean.el_laglast
state: 'on'
action:
- type: turn_on
device_id: ad4619ef161f11eb8573fd3e755fcaef
entity_id: switch.varmvatteberedare
domain: switch
Har du lagt till 2 sensorer förutom "nordpool"- scriptet? Förklara gärna -eller länk- tack!
 
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Håller med @zarkov
Det är helt färdig i Nordpool-integrationen i HACS.
Du får priserna vid 13-rycket och de kommande 24h, ligger i JSON-format så det är lätt att plocka ut det data du vill ha.

Grafer för visualisering?
[bild]

Automater för styrning?
Använder tex dessa två automaterna för att styra VVB (vad Nordpool-sensorn heter bestämmer du själv i integrationen:
- id: '1638826973915'
alias: 'Tid: Varmvattenberedare av vid höglast'
description: ''
trigger:
- platform: state
entity_id: input_boolean.el_laglast
to: 'Off'
- platform: template
value_template: '{{ states("sensor.nordpool_kwh_se3")|float > state_attr("sensor.nordpool_kwh_se3","average")|float}}'
condition: []
action:
- type: turn_off
device_id: ad4619ef161f11eb8573fd3e755fcaef
entity_id: switch.varmvatteberedare
domain: switch
mode: single
- id: '1638827073132'
alias: 'Tid: Varmvattenberedare på vid låglast om nu-pris lägre än medel'
description: ''
trigger:
- platform: template
value_template: '{{ states("sensor.nordpool_kwh_se3")|float < state_attr("sensor.nordpool_kwh_se3","average")|float
}}'
condition:
- condition: state
entity_id: input_boolean.el_laglast
state: 'on'
action:
- type: turn_on
device_id: ad4619ef161f11eb8573fd3e755fcaef
entity_id: switch.varmvatteberedare
domain: switch
Hej! Ser bättre ut än min visualisering. Har du lust att dela med dig av konfigurationen på dina grafer? Tack i förhand. :)
 
Utöver nordpol integrationen för att visa grader över elpris. Kan du använda Powersaver.no i node red för automatisering av enheter kontra elpris. Där kan du göra mycket skoj. Styra enheter baserat på billigaste elpriser över ett dygn och sätta maxtak osv. Även få en graf som visuellt visar hur On/Off på enheten kommer att se ut över ett dygn baserat på elpriser med mera…

Jag använder detta för att styra poolvärmepump samt varmvattenberedaren.

Finns även stöd att styra via Tibber därigenom.
 
S styren skrev:
Har du lagt till 2 sensorer förutom "nordpool"- scriptet? Förklara gärna -eller länk- tack!
I automaten använder jag bara en sensor, och det är sensor.nordpool, den skapas av Nordpool-integrationen.

Sedan använde jag en boolsk variabel för höglast, meet för att när jag skapade automaten så vsr det stora påslaget från nätägaren med hög-/låglast, dvs under låglast (22-06) så spelade det mindre roll...

Hög/låglast kommer från att integrera tariffer i HA
https://www.home-assistant.io/docs/energy/electricity-grid/#tariffs
https://www.home-assistant.io/integrations/utility_meter/
men är inget som behövs för att kapa pristopparna.
 
JesperKn JesperKn skrev:
Hej! Ser bättre ut än min visualisering. Har du lust att dela med dig av konfigurationen på dina grafer? Tack i förhand. :)
Bägge grafer är en add-on via HACS som är det publika biblioteket
https://hacs.xyz/docs/setup/download/
När HACS är installerat kan du hämta ApexCharts Card från/som Frontend (till skillnad från Nordpool som är Integration), se dokumentation antingen i HACS eller github för alla detaljer
https://github.com/RomRider/apexcharts-card

Själva koden är, för mitt namn på Nordpool-sensorn:

OBS Byggahus har inte den bästa forumeditorn, HA är känslig för indenteringen, så det skall se ut som på bifogad skärmdump i verkligheten...
Skärmdump som visar konfigurationsinställningar för ett anpassat ApexCharts-kort i Home Assistant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Card med dagens priser + medel
type: custom:apexcharts-card
apex_config:
chart:
height: 400
graph_span: 24h
header:
title: Elpriser idag [kr/kWh]
show: true
show_states: true
span:
start: day
offset: +0H
now:
show: true
label: Nu
series:
- entity: sensor.nordpool_kwh_se3
name: Idag
type: column
color: lightblue
float_precision: 2
extend_to: end
data_generator: |
return entity.attributes.raw_today.map((start, index) => {
return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_today[index]["value"]];
});
show:
in_header: before_now
extremas: true
- entity: sensor.nordpool_kwh_se3
name: AVG
type: line
group_by:
duration: 24 hour
func: avg
color: darkblue
float_precision: 2
data_generator: |
return entity.attributes.raw_today.map((start, index) => {
return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_today[index]["value"]];
});
yaxis:
- min: 0

Card med dagens och morgondagens priser
type: custom:apexcharts-card
apex_config:
chart:
height: 400
header:
show: true
title: Elpriser Nodpool
show_states: true
graph_span: 2d
span:
start: day
now:
show: true
label: Nu
series:
- entity: sensor.nordpool_kwh_se3
name: idag
show:
legend_value: false
extremas: true
type: line
extend_to: now
color: blue
float_precision: 3
data_generator: |
return entity.attributes.raw_today.map((entry) => {
return [new Date(entry.start), entry.value];
});
- entity: sensor.nordpool_kwh_se3
name: I morgon
show:
legend_value: false
extremas: true
group_by:
func: last
duration: 1h
type: line
color: orange
float_precision: 3
data_generator: |
return entity.attributes.raw_tomorrow.map((entry) => {
return [new Date(entry.start), entry.value];
});
 
Redigerat:
  • Gilla
dsl_ppp och 3 till
  • Laddar…
S
Fumble eller fam lundborg
Från nordpool instruktionen https://github.com/custom-components/nordpool#readme
Vad gör jag med detta? Vad betyder det exakt?

cd YOUR_HASS_CONFIG_DIRECTORY # same place as configuration.yaml
mkdir -p custom_components/nordpool
cd custom_components/nordpool
unzip nordpool-X.Y.Z.zip
mv nordpool-X.Y.Z/custom_components/nordpool/* .
 
S styren skrev:
Fumble eller fam lundborg
Från nordpool instruktionen [länk]
Vad gör jag med detta? Vad betyder det exakt?

cd YOUR_HASS_CONFIG_DIRECTORY # same place as configuration.yaml
mkdir -p custom_components/nordpool
cd custom_components/nordpool
unzip nordpool-X.Y.Z.zip
mv nordpool-X.Y.Z/custom_components/nordpool/* .
Nja, installera HACS som är ett tillägg som ger dig en uppsjö av community-drivna tillämpningar, så behöver du inte installera de du egentligen vill ha manuellt. Det är lite bök att få in HACS första gången, men det är väl värt:
https://hacs.xyz/docs/setup/download/

När du har installerat HACS, så sök bara efter nordpool i "+Explore and download repositories" under Integrations och följ de instruktionerna.
 
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Bägge grafer är en add-on via HACS som är det publika biblioteket
[länk]
När HACS är installerat kan du hämta ApexCharts Card från/som Frontend (till skillnad från Nordpool som är Integration), se dokumentation antingen i HACS eller github för alla detaljer
[länk]

Själva koden är, för mitt namn på Nordpool-sensorn:

OBS Byggahus har inte den bästa forumeditorn, HA är känslig för indenteringen, så det skall se ut som på bifogad skärmdump i verkligheten...
[bild]
Card med dagens priser + medel
type: custom:apexcharts-card
apex_config:
chart:
height: 400
graph_span: 24h
header:
title: Elpriser idag [kr/kWh]
show: true
show_states: true
span:
start: day
offset: +0H
now:
show: true
label: Nu
series:
- entity: sensor.nordpool_kwh_se3
name: Idag
type: column
color: lightblue
float_precision: 2
extend_to: end
data_generator: |
return entity.attributes.raw_today.map((start, index) => {
return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_today[index]["value"]];
});
show:
in_header: before_now
extremas: true
- entity: sensor.nordpool_kwh_se3
name: AVG
type: line
group_by:
duration: 24 hour
func: avg
color: darkblue
float_precision: 2
data_generator: |
return entity.attributes.raw_today.map((start, index) => {
return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_today[index]["value"]];
});
yaxis:
- min: 0

Card med dagens och morgondagens priser
type: custom:apexcharts-card
apex_config:
chart:
height: 400
header:
show: true
title: Elpriser Nodpool
show_states: true
graph_span: 2d
span:
start: day
now:
show: true
label: Nu
series:
- entity: sensor.nordpool_kwh_se3
name: idag
show:
legend_value: false
extremas: true
type: line
extend_to: now
color: blue
float_precision: 3
data_generator: |
return entity.attributes.raw_today.map((entry) => {
return [new Date(entry.start), entry.value];
});
- entity: sensor.nordpool_kwh_se3
name: I morgon
show:
legend_value: false
extremas: true
group_by:
func: last
duration: 1h
type: line
color: orange
float_precision: 3
data_generator: |
return entity.attributes.raw_tomorrow.map((entry) => {
return [new Date(entry.start), entry.value];
});

Använd pastebin för att dela programeringskod…
 
  • Gilla
Grevick
  • Laddar…
Ursäkta om jag hoppar in med en egen fråga i tråden, men någon här kanske har ett bra tips gällande just nordpool-integrationen.

Jag har den redan och det funkar fint. Det jag skulle vilja få till, men inte vet hur man gör det bäst, är att automatisera en input_datetime utifrån detta.

Väldigt specifikt exempel:
Min batteriladdare till elcykeln sitter i en smartplugg, bredvid denna har jag en knapp som jag just nu använder för att bara starta eller stoppa laddningen.

Istället skulle jag vilja använda den som så att när jag pluggat i batteriet och trycker på knappen vill jag, utifrån nordpool-sensorn, hitta den billigaste perioden innan imorgon kl 7 som varar under 2h (den tid det tar att ladda fullt) och starta pluggen då.
Det jag inte lyckas med är att omsätta tiden den billigaste perioden börjar till en input_datetime som jag kan använda att trigga min automation med.
Någon som har tips?
 
Vilket väl kanske egentligen är så enkelt som så, att när jag får ut en siffra (vilken timme det ska starta) från denna sensorn, hur synkar jag så att min input_datetime sätts till rätt datum och klockslag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.