Lite mer uppkollat igår och idag
Tvättmaskin, 60 gradig tvätt tog 0,8kWh

(kör i snitt 5 maskiner i månaden)

Torktumlaren, har kört den på program "skåptorrt" 5 ggr, total förbrukning 7,8kWh (total tid ca 4 tim, 4 vanliga torkningar + en extra sväng på ett täcke som jag inte tyckte blev torrt), tar enligt mätaren 2650W när den torkar..
Normalt hänger jag all tvätt i källaren, men då tar det nån vecka innan det torkat.
 
Antingen skaffar du riktiga elmätare eller så kopplar du ur LLVP och element....vitvaror och akvarium kan du bortse ifrån i ditt fall....
 
Har inga element att koppla bort, och LLVP (både inne och i garaget) är avstängda när de inte behövs.

Det som hittills tagit mest (konstant) är datorerna och akvariet (där värmen maxar 250W).. Har inget annat kvar att mäta på än kyl, frys och frysbox inomhus, motorvärmare+kupévärmare och LLVP i garaget utomhus.

Har alltid haft kring 1200kWh vintermånaderna. Troligtvis är det kombinationen LLVP när det varit lämpligt + akvarium + motorvärmare/kupévärmare under dessa månader som tar upp förbrukningen från sommarmånadernas 7-800kWh.

Sen att mätaren kanske inte är den mest exakta som finns att få tag på är en annan sak, men den borde fortfarande mäta lika fel överallt där jag haft den, och speciellt när den konstanta effekten börjar vara över 200W.
 
Jag tycker 7-800kWh/mån är otroligt mycket på sommaren också.....
För att komma till rätta med ditt problem måste du nog sätta upp riktiga mätare och mäta under någon mån för att på det viset utesluta vissa saker.....
 
Har enplans med källare, 100+100m2.
Värme + Varmvatten ca 300-400 kWh/månad under sommaren, ca 3000-3500 kWh/månad vintertid.
Hushållsel ca 300-400 kWh/månad året runt.
Vi var två vuxna och två barn på dessa värden.
 
Om jag sätter upp "riktiga" elmätare (nån rekommenderad ?) .. vars mer än på alla ställen där jag redan haft pluggen går dom att montera in, och hur många (hundra) år tar det att göra nån besparing på att jag monterade dit dom ?

Har inte ens högenergilampor nånstans (annat än i kökstakets spottar, 20W 12V:are, men dom är ju inte på under sommaren för att det är ljust dygnet runt) , och tillräckligt nya vitvaror för att det inte ska vara dom som är slukarna..

Den "riktiga" elmätaren sitter i mätarskåpet ute.. det kanske är den som visat fel alla år jag bott här..
 
Är din elmätare i huvudtavlan av den typ som man kan trycka på för att få fram visning av det aktuella effektuttaget?
I så fall kan du ju slå av all el utom till en last och jämföra mätarna.
 
R
Finns det ingen möjlighet att kontakta elbolaget och be de komma och kolla så att elmätaren stämmer? Jobbar själv inom energibranchen och visst kan även debiteringsmätare visa fel, det skulle inte vara vare sig första eller sista gången.
 
Har en "halvgammal" elmätare i skåpet ute, det går inte att se aktuellt effektuttag på den. Ska jag testa nåt så blir det stänga av hela huset och ex. köra motorvärmare+kupévärmare (som igår visade sig ta ca 1kW vid drift, men en "bra" kupévärmare som inte reglerar ner effekten när det är varmt inne i bilen, körde 600W-läget)

Hade ganska liknande förbrukning även på den gamla mekaniska mätaren, isåfall visade både den gamla och den nya fel..

Har enligt elleverantörens avläsningar "bara" förbrukat 865kWh den här månaden (el)..
Fjärrvärmen (alltså värme + vv) landar på mina egna avläsningar kring 700kWh, "förlustmånad" för Skelleftekraft efter att jag gjorde min egen variant av "innegivare" (rumstermostat som lurar centralen att tro att det är +45 inne i ena läget, och +5 i det andra, ger en mer av/på effekt på regleringen)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.