Skulle vilja påstå att samtliga energimätare klarar av att mäta effektfaktorn = fasförskjutning = reaktiv/aktiv effekt sedan tidernas begynnelse. Så deras påstående att de flesta inte gör det är lite falskt (=reklam). Frågan är bara hur duktiga de är.
 
Jag ställer mig ganska tvivlande till att datorn drar så mycket som TS mäter. Jag kan tänka mig en sådan förbrukning när en dator kör för fullt, med ett grafikintensivt spel, eller liknande. men inte som konstant bakgrundsförbrukning.

De här mätarna har som sagt ofta svårt att mäta på lägre förbrukning från elektroniska apparater.

Vi hade för ett par år sedan en medlem som mätte att hans mobilladdare drog 7w i tomgångsspänning. Sedan fick samme person möjlighet att mäta samma laddare med ett mer proffsigt instrument, om jag minns rätt så drog den 0,2W. Dvs. ett mätfel på drygt 3000%!

Att en mobilladdare skulle dra 7w i tomgång faller på sin orimlighet, den skulle bli så varm att den skulle vara obehaglig att ta i.

Problemet med elektronik är att förbrukningen är väldigt olinjär, den går inte att beskriva med en enkel effektfaktor.

Jag har aldrig i detalj studerat hur strömkurvan ser ut till en liten apparat. Men de som har s.k "primärswitchade" nätaggregat, vilket nästan alla apparater har idag, borde förbruka ström i korta pulser. Dvs om man följer spänningskurvan, så drar de först inget, och så inget, pch sedan mycket ström i några millisekunder, och därefter inget igen förrän man kommer in i nästa halvperiod av växelspänningen. Jag misstänker att de här billigare effektmätarna blir lurade av den höga strömpulsen som varar under ett kort ögonblick i varje halvperiod.
 
Intressant att en av de billigaste mätarna, GA Electric, för 169:- mätte rätt på 1-10W, och inte allt för tokigt heller på 50 och 100 (lite mer fel på 500).. Lyckas bara inte hitta nånting om vars man får tag på den.. Hela mätningen (speciellt min planerade långtidsmätning) blir enklare med flera mätare..

Annars verkar det här som ett intressant framtida alternativ..
https://shop.plugwise.com/consumers/home-packages/home-basic

Bo.Siltberg skrev:
Hittade sidan jag pradade om ovan, men tyvärr testar de inte besvärliga små laster.
[länk]
 
Njaa.. Att den mäter rätt på en liten linjär last är inte så konstigt. Resultaten i tabellen är mätta på rent resistiva laster, det bör inte vara några problem för en mätare.
 
Datorerna är gamla härkar från 2008-2009, så det kan vara en anledning till att dom drar en del.
Den ena en Intel Quad Core, och den andra en Xeon, båda slukar säkert lika mycket per burk.
Den bärbara (ännu äldre) var också igång under mätningen, tar säkert en hel del den också, så jag är inte alls förvånad över en konstant förbrukning på ca 270W med alla 3 igång.

Samtidigt får jag ut den effekten i värme i datorrummet (eftersom nån tidigare ägare av huset kapat bort rören och kastat ut radiatorn). Den burk jag hade som server tidigare stängde jag av för några månader sen när jag bytte till en QNAP för mina lagringsbehov, och samtidigt blev det svalt och skönt i rummet..

Akvariet tar inte riktigt lika mycket som jag räknade med, eftersom jag aldrig hann se vad det tog när doppvärmaren inte behövde gå. Tar bara 64W när värmen inte går, och efter de 11 första timmarna (över natten och lite till) var enegiförbrukningen uppe i 1,84kWh (senast missade jag timman med några minuter, kan ha varit 3,84 eller nåt vid 18 tim).

hempularen skrev:
Jag ställer mig ganska tvivlande till att datorn drar så mycket som TS mäter. Jag kan tänka mig en sådan förbrukning när en dator kör för fullt, med ett grafikintensivt spel, eller liknande. men inte som konstant bakgrundsförbrukning.
 
Lite mer resultat..
Akvarium, 4,40kWh @ 24h (mindes fel vid 18h, har en kollad förbrukning på 3,81kWh @ 21h). 183W i snitt över dygnet.

Natten mot idag kan akvariet inte dragit mycket.. glömde koppla i det efter att jag plockade elmätaren och flyttade den till vardagsrummet med boxen igång och DVD-spelaren m.m i standby. Där gav det inget att låta mätaren sitta hela dygnet eftersom jag inte har igång nåt regelbundet. Det ger mer att prova med allt påslaget några timmar den kvällen i månaden jag ser på nåt.
TV & pryttlar: 18-20W, 0,28kWh @ 15.5h = 18W i snitt

Mäter nu på diskmaskinen vid diskning
 
Den förbrukning du nämner är helt orimlig i förhållande till de apparater du beskriver att du har.

Antingen är det fel på mätaren, eller så har du något okänt som drar mycket.
 
Tycker inte det är orimligt att varje dator som står igång (inte nån standby eller annat energisparläge) tar 120W konstant.. Inte heller att akvariet med 2*36W belysning (kanske bara är 1*36W just nu, har nog ett trasigt rör) + pumpen tar kring 60W konstant, och att det ökas till nära 300 när 200W (eller om det var en ännu större) doppvärmaren går.

Småeffekterna på router + adsl-modem + tevegrejor (standby/av) är ju inget konstigt det heller.

Datorrum + akvarium + lite småpryttlar tar 500W konstant, 370kWh/mån, möjligtvis 400kWh/mån med lite batteriladdningar (underhållsladdning av bil/mc/klipparbatteri + telefoner och grejs) och annat tillfälligt inkopplat.

Värmen i akvariet behövs inte under de varma månaderna (maj-sep), och då tar det ju betydligt mindre, kanske 40-50kWh/mån istället för runt 150.

Sommartid har jag en månadsförbrukning på 730-820kWh

Diskmaskin: 1,37kWh per disk med standardprogram (6W standby/klar/pålämnad)

Nu är mätaren flyttad till luftvärmepump inne, kommer bara köra slingan i tråget de första 6 timmarna för att se vad den tar direkt då den är inkopplad (ser ut att ta 45-50W)

Så de saker som jag listat tycker inte jag tar orimligt mycket, problemet är ju att jag inte hittat de andra 2/3 av månadsförbrukningen än..
Har inte så mycket kvar att mäta på.. kyl + frys (fullhöjd från 2005), har +4 i kyl och -19 i frysen.
Frysbox nere i (sval) källare, kanske sådär -28 i den (ska i med termometer nu)..
Cirkulationspump för fjärrvärmen + en för golvvärmen..
Dotterns dator och teve-grejor
Motorvärmare + kupévärmare (har en sån där gammal pålitlig sak i bilen just nu, går alltid på 1200 eller 600W)
 
LVP inne, "standby" med bara värmeslinga, 0,32kWh @ 6h, ca 50-55W konstant

Hade ganska rätt om tempen i frysen i källaren.. lite problem med minustecknet på termometern (kanske dåligt batteri), men det dök upp till slut när jag klämde lite på den (grejorna i frysen är frysta, och inte heta, så den borde stämma)..

20140219_221437-1920.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Luftvärmepump? Det har jag helt missat att du har.

Då är det väl inget konstigt med en förbrukning på över 1000 kwh per månad.
 
peo skrev:
LVP inne, "standby" med bara värmeslinga, 0,32kWh @ 6h, ca 50-55W konstant

Hade ganska rätt om tempen i frysen i källaren.. lite problem med minustecknet på termometern (kanske dåligt batteri), men det dök upp till slut när jag klämde lite på den (grejorna i frysen är frysta, och inte heta, så den borde stämma)..

[bild]
Om du håller -29 i frysboxen går väl kompressorn konstant:eek:
 
hempularen: jag skrev nog det i inlägg #3..
LVP inne tog 1,83kWh i standby (bara värmeslingan). Det verkar finnas effektreglering med PTC på den. Igår vid inkoppling låg effekten på 45-55W, nu när det är kallare ute (-5) så har jag sett uppemot 120W.
Det drar iväg när jag slår igång den, vet jag sen tidigare, men jag kör den bara när det behövs för värmen på övervåningen. Kommer mäta ett dygn till med "normal" användning nu när det är optimal temp ute för att komplettera med LVPn..

Frystempen mätte jag upp först igår, hade ingen aning om att det var -29 ("tog i" och gissade på -28).. Ska göra en veckomätning (skippar dygnsmätningen på den för att skona kompressorn) på den för att se, innan jag höjer tempen till nånting mellan -19 och -22

Av de gånger jag är ner i källaren så är det nog mer vanligt att kompressorn inte går än att den går, så av den anledningen har jag inte heller tänkt på att jag kanske har det lite väl kallt i frysen.. Värre är det när man ska stuva om och optimera lite inför påfyllnaden av hundmaten, då känns det att det är kallt därinne..
 
Redigerat:
LVP inne efter 29 tim 15 min: 2,46kWh (värmeslingan)

Har nu lite uppvärmning av övervåningen inför natten (stänger av när det är dags, kan ju inte sova om det är varmare än 13 grader i sovrummet).. Tar kring 1200W när den går.
 
Trodde jag hade uppdaterat nån till gång i tråden men...

Har fortfarande kvar mätaren på LVP då jag inte har haft nåt bra ställe att flytta den till än (tvättmaskin och ev. torktumlare imorgon för att mäta upp per körd maskin). Efter tvätt och tumlare är det dags att kolla frysen nere som fortfarande har en temp på -29,1 (och hittills har kompressorn kanske gått en av 10ggr jag varit ner). Har bara ett par plusgrader i källaren vintertid, så det kanske håller nere kompressorns gångtid och förbrukningen.

LVP inne just över 1kW när den är i drift (snitt på 2-4 timmar, 1025-1090W, kör den just nu men räknar inte med någon större skillnad). I "standby" när bara tråg (och möjligtvis kompressor-) värmen går så tar den 30-120W beroende på hur kallt det varit ute (ett par +grader till -5 eller nåt under mätdagarna)

LVP: Total förbrukning efter 77 tim 55 min stod på 11,67kWh
 
Vad kan man räkna som en "normal" förbrukning av hushållsel ?
Bortser då från datorer, LVP och akvarium som hör till mina extremförbrukare..

Att dotterns dator går en del varannan vecka kan man nog räkna in som "normalt" för att jag kör istället tvättmaskin m.m ganska sällan.. Har inte heller igång teven i vardagsrummet mer än i snitt nån timma per vecka, så där tror jag det jämnar ut sig en del.
Jag gör riktig mat varje dag, inte så flitig med ugnsanvändande (nån gång i veckan i snitt, men det kanske också är rätt så normalt).

1200kWh - datorer (225kWh) - akvarium (150kWh) - LVP (150kWh högt räknat) = 675kWh/mån
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.